Välivuosi?

Vierailija

Välivuosi on siis itselläni tulossa ja olisin kiinnostunut tietämään millaisia kokemuksia muilla on välivuodesta. Onko löytynyt jotakin supersiistiä työpaikkaa eikä vain kaupan kassa? Itse haluaisin jotakin uutta ja sosiaalialalle liittyvää, mutta tuntuu ettei missään ole tarjolla. : /

Kommentit (9)

Vierailija

Olisi ihan mukava tietää, että oletko toisen asteen opiskelija vai korkeamman koulun? Tietäisi vähän koulutustaustaasi olisi helpompi vastata, sillä usein peruskoululaisten välivuosi on aivan erilainen kun esim. lukion jälkeinen.

Anyway, eipä työpaikat näinä lama-aikoina ainakaan kovin kehuttavia ole, ellei järjetön tuuri satu käymään. Riippuu toki onko mahdollista saada oman alan töitä (tekstistäsi ei käy ilmi, onko jotakin ammattia pohjalla).

Harjotteluita voisi tietysti kelan kautta kokeilla, niissä tosin palkkaus ei ole maailman parhain, mutta saisi ainakin tekemistä ja tätä kautta voisit päästä tuonne sosiaalialalle, jos se kiinnostaa =)

ninsku
Seuraa 
Liittynyt2.8.2009

Itellä kans välivuosi nyt lukion jälkeen nii lähen au pairiks :) jospa sitä kielitaito kehittyis ja ens vuonna jaksais sit paremmin lukee pääsykokeisiin ku on saanu tehä jotai iha muuta ku opiskella

Vierailija

Onko se tosiaan niin, että jos peruskoulun jälkeen pitää välivuoden, niin voi olla tulevaisuudessa vaikeampaa saada opiskelupaikkaa?
Oon kerta kaikkiaan ihan hukassa, en tiedä mitä tahdon tehdä ja luulen että valivuosi taitaa tulla. Paitsi jos löytäisi oppisopimuspaikan, mutta miltä alalta on sitten eri juttu...
Kokemuksia peruskoulun jälkeen välivuoden pitäneitä? :)

Vierailija

Itse pidin kauppiksen jälkeen välivuoden. Olen ollut juuri siellä kaupan kassalla, itse kyllä pitänyt siitä hommasta, mutten niin paljoa että tekisin sitä aina. Aloitin syksyllä opiskelut, mutta ala on ihan väärä. Joten palasin töihin. Ja toivon että saisin jonkun hyvän idean tulevaisuudesta, epäilen kyllä että sitä ei tule.

Vierailija

Mulla tuli väkisin välivuosi, niin voin kertoa, että mulle iski tosi paha masennus, ja nyt täältä on vaikeeta ylös enään päästä.
Kannattaa miettii vähän aikaan ennen kun päätät pitää välivuotta, koska mulla on ainakin vaikeuksia saada aikaa kulumaan. :(

Vierailija

Itse en suosittele välivuotta. Ainakaan jos pitäisit sen peruskoulun jälkeen esim. lukion välissä. Koulun aloittaminen uudelleen voi olla todella vaikeaa. Takaisin rytmiin pääseminen, koulussa istuminen, koeviikot jne. Suosittelisin pitämään sen vaikka lukion jälkeen. Tän hetkinen oma hatara suunnitelma olisi pitää välivuosi lukion jälkeen. Matkustella, käydä töissä yms.
Töiden saaminen opiskelijalle oli ennen taantumaakin vaikeaa, mutta nyt lähes mahdotonta. Jos jotain töitä onnistuu saamaan niin en suosittele nirsoilua vaikkei se olisikaan mikään unelmapaikka.

Vierailija

En kyllä suosittelisi pitämään välivuotta nyt lama-aikaan, ellei vanhemmat ole valmiina elättämään... :P Opiskelemaan vain, jos sinnekään pääsee.

Vierailija

Pidin välivuoden koska en ensimmäisellä hakukerralla saanut haluamaani opiskelupaikkaa eikä todellakaan ollut kiinnostusta lähteä tuhlaamaan opintotukikuukausia (ovat kuitenkin rajatut 3. asteella) alalla joka ei tippaakaan kiinnosta.

Mulla vuosi meni juurikin tuollaisessa kelan rahoittamassa työharjoittelussa. Varsin oiva vaihtoehto jos haluaa kokemusta tietyltä alalta (josta on esim. vaikea saada paikkaa ilman koulutusta/aiempaa kokemusta). Rikastumaan sillä ei tosiaan pääse mutta kyllä silläkin rahalla pärjää - ja onhan se opintotukea enemmän :)

Itse annoin arvoa nimenomaan sille työkokemukselle jota kerrytin vaikken esimerkiksi säästöjä saanutkaan keräiltyä. Mutta hyödyin työkokemuksesta jo seuraavan kevään yhteishaussa kun sain siitä lisäpisteitä ja pääsin haluamaani kouluun :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat