Solarium

Vierailija

Luin tänään järkyttävän jutun Hesarista; ainahan se on tiedetty ettei solkku mikään terveyskylpylä ole mutta nyt uutisoitiin 75%kohonneesta ihosyöpäriskistä mikäli se aloitetaan alle 30-v ( http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/WHO+Solariumit+aiheuttavat+sy%C3%B6p... ).Päivän lehdessä kerrottiin myös lääkärin näkökulma siihen ettei pohjien ottaminen solariumissa edes auta ulkomaan matkalla. Itse aijon lopettaa solkussa ravaamisen ja siirtyä vaikka itseruskettavaan. Onko muita pelästyneitä?

Kommentit (15)

Vierailija

En ole pelästynyt, koska meillä on itsellä solarium liike. Solkun vaarat riippuu ihan solkusta. Esim. meillä on markkinoiden parhaat solkut, eikä niistä tule mitään haitallisia säteilyjä ! Katso vähän mihin solkkuu menet. :)

Vierailija

Kyllähän sen voi tervellä maalaisjärjellä jo päätellä, että solariumissa kun käy niin syöpäriski kasvaa huomattavasti. Eikös kaikenlainen säteily tee näin?

Mellyaww
Seuraa 
Liittynyt11.8.2009

jokaisen ihmisen pitäisi eka tutustua myös omaan ihoonsa ennen kun alottaa solarium käynnit. Siten tietää mikä aika jne sopii itselle ja riskit saadaan pidettyä matalampana.

Vierailija

Voiskohan joku muuten valaista et useinko solkussa tarvii käydä jos haluaa ylläpitää rusketusta? Tarviiko käydä viikottain vai riittääkö harvemmin?

Ei nyt sinänsä liity keskusteluun mutta :D

Vierailija

Naksutus:

Kyllä kunnon rusketuksen kanssa pitäis sellainen 1-2 krt/kk riittää tai ainakin mulla riittää. Tosin en käy enää, kun SATS meni ja poisti solkut. Juuri tuon uusimman tutkimuksen jälkeen, että aiheuttaa varmasti syöpää ja näin. Mutta ei se mitään. Käyn jossain muualla sitten jos ruskeaa hipiää halajan. Onneks on itseruskettavatkin keksitty. :)

Vierailija
Nnora-

En ole pelästynyt, koska meillä on itsellä solarium liike. Solkun vaarat riippuu ihan solkusta. Esim. meillä on markkinoiden parhaat solkut, eikä niistä tule mitään haitallisia säteilyjä ! Katso vähän mihin solkkuu menet. :)

No oli varmaan mainokseks tarkoitettu. "Ei tule mitään haitallista säteilyä" on aika kaukaa haettua.

Vierailija

itse käyn solariumissa kerran viikossa, 30min kerta. aloitan en aina helmikuussa ja käyn huhti-toukokuulle asti. mulla on luonnostaan vähän normaalia tummempi iho, mikä kestää hyvin aurinkoa enkä ole palanut koskaan. riippuu ihan ihotyypistä tuo solariuminkäyttö, esim. punapigmenttiset ovat alttiimpia palamiselle ja sairastavat siksi enemmän melanoomaa.

ja ei se solariuminkäytön lopettaminen auta asiaan (jos käyttää kohtuudella ja oikein siis) koska samat säteilyt saat auringostakin, eikä liika auringonotto ole kenellekään hyväksi saati ihon käryttäminen kunnolla. samat vaarat on ihan normaalisti aurinkoa ottaessa kuin solariumissa, joten en ymmärrä miksi solariumeja pitäisi "säikähtää" tuollaisten tutkimusten takia. kaikkihan sen tajuaa että liika auringonsäteily ei ole terveellista ikinä. järkeä kun käyttää niin ei ole vaarallista.

Vierailija

Mä käyn keväisin ottaa vähän pohjaa kanssa, enkä usko altistavani itseäni syövälle, vuosittaiset solkkukäynnit kun jäävät maksimissaan alle 15 per anno enkä kärtsää ihoani auringonoton muodossa kesäisin muuten. Tykkään silti rusketuksesta ja koen tämän olevan järkevä tapa saada se.

Toisaalta, en ole ikinä palanut ja olen vähän mattimeikäläistä tummempi iholtani. Tai oikeastaan aika paljon.

Vierailija

En ole koskaan solariumissa käynyt, koska en halua parinkymmenen vuoden kuluttua melanoomaa. Kyllä siitä saa samat säteilyt kun auringostakin, mutta se on suuri ero, suojaako itseään auringolta vai ei. Itse alotan aurinkorasvanm käytön keväällä ja jatkan aina syksyyn asti. Lisäks laitan sitä aina kun menen ulos ja lisäilen tunnin välein, jos olen ulkona pidempään. Mulla ei ole se helpoimmin palava iho, mutta ihosyövän voi saada ihan kuka tahansa. En sitten halua vanhempana katua nuoruuden tyhmyyttä.

Vierailija

Kuinka monta kertaa pitää käydä ennenkun tuloksia alkaa näkyä? Viitsiskö joku kertoa..? ja montako kertaa missäkin ajassa että saa kunnon tuloksia?

Vierailija
LaMenta

Naksutus:

Kyllä kunnon rusketuksen kanssa pitäis sellainen 1-2 krt/kk riittää

Oho, ei mulla vaan riitä noin harvoin käyminen! Käyn nykyään n. kerran viikossa, välillä solkkupäivien väli venähtää pidemmäksi. Ja 15min paistan itseäni.

Syksyllä olin kaksi viikkoa sairaana, jolloin en solkussa käynyt, ja kahden viikon jälkeen kaikki rusketus oli kyllä häipynyt. Näytin zombilta :D

Vierailija

Hei! Ajattelin nytten ensi kertaa aloittaa solariumissa käynnin ja haluisin esittää pari kysymystä. Oon siis 18v.
Hinnathan nyt näkee netistä, mutta tarviiko solariumiin mitään muuta ottaa mukaan kun bikinit? Ja voihan ne siellä vaihtaa?
Sitten kun on tuollaisia nimiä kun Sienna , TUTTIFRUTTI ja Zenith niin tietääkö kukaan mitä nämä meinaa? :o

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat