laiton irtisanominen?

Vierailija

Minulla on kesän ajan määräaikainen työsopimus joka päätttyy 15.8:tta. Mutta eilen 24.7 pomoni sanoi että hänellä ei ole minulle töitä, sen takia koska aluepäälikkö on joutunut palkkaamaan sellaisen ihmisen jolla ei ole ollut töitä omassa paikassa ja hänellä on kuukausin palkka. (mitä vittuuh, mul on tunti palkka). No mun työvuoro listassa lukee et mulla on töitä ensi viiikko ja sit sen jälkeisellä viikolla 2 päivää. Äitini soitti pomolleni, joka oli hänen entinen kolleega. Ja pomoni sanoi äitilleni saman kuin minulle.

No tunti sen jälkeen äiti soitti pomolleni ja uhkasi ottaa yhetyttä työsuojeluliittoon ja vetävän jutun tästä.No pomo alko selittää äitille, et mul ei oo rahkeita tähän työhön ja kuinka aulassa oleva ihminen on joutunu tekemään mun töitä, mut ei suostunu kertomaan mitä töitä. no sit tää pomo lähetti mulle viestin vähän ajan päästä et mul on työpaikka maanantaista lähtien toisessa paikassa.

Pomo kehui mun työtä alkuviikosta ja puhui torstaina siitö kuinka ensiviikolla teen inventaarion sielä omassa paikassa. Mutta jostain syystä perjantaina se sanoi että töitä ei löydykkään!

Olen 17-vuotias ja minusta tää ei ole minua kohtaan oikein. Ja aluepäälikkö ei ole ekaa kertaa työsuojeluliiton listoilla. Onko minulla oikeus vetää tästä joku juttu pomoani ja aluepäälikkö vastaan?

Kommentit (1)

Vierailija

Piti ihan kaivaa työoikeuden kurssin muistiinpanot esiin tukemaan mun ajatuksia ;)

Mutta siis ei, työnantajalla EI ole oikeutta irtisanoa sun työsopimusta juurikin siitä syystä että se on tehty määräaikaiseksi!!

Näin sanoo laki:

Määräaikainen työsopimus voidaan irtisanoa vain seuraavissa tapauksissa:

- yrityksen konkurssi
- yrityssaneeraus (eli velkajärjestely, samantapainen systeemi kuin edellinen)
- yksityisliikkeen omistajan kuolema

Määräaikainen työsuhde voidaan PURKAA, jos on olemassa lain mukainen irtisanomisperuste. Niitä on niin monenlaisia etten niitä tähän viitsi lähteä referoimaan, mutta sen verran voin sanoa ettei niistä mikään sovellu tähän tapaukseen.

Mihin paikkaan sun pomo sut siirsi? Nimittäin pomolla on oikeus siirtää sut vastaavanlaisiin tehtäviin muualle työnjohto-oikeutensa nojalla. Eli jos hän on esim. pomona siinä toisessakin paikassa johon sut siirsi, on pienenpieni mahdollisuus että se voi niin tehdä.. Tosin sekin taitaa riippua ihan siitä mitä sun työsopimuksessa seisoo, eli mitä siellä on kuvattu sun työtehtäväksi.

Kuitenkin neuvoisin sua ottamaan yhteys johonkin ammattiliittoon tai vaikka sinne työsuojeluliittoon ja jutella niiden kanssa sun tapauksesta, ne osaa kertoa sulle paremmin miten lakia tähän tapaukseen sovelletaan. Tökeröltä touhulta kyllä kuulostaa!! Pääsääntö on kuitenkin se, et määräaikaista työsopimusta on tosi vaikea saada lopetettua ennen työsopimuksessa mainittua loppumispäivämäärää. Sellainen kutina mulla on ettei toi juttu nyt ihan lain mukaan mene.

Tsemppiä sulle ja kerro miten käy!! :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat