Kysy seksuaaliterveydestä - asiantuntija vastaa

Vierailija

Cosmopolitan ja Janssen-Cilag järjestävät seksuaaliterveyden kyselytunnin Cosmon keskustelupalstalla.

Kirjoita kysymyksesi etukäteen tähän viestiketjuun. Seksuaaliterveyden asiantuntija Juhana Piha vastaa lukijoiden yleisimpiin kysymyksiin tässä viestiketjussa elokuussa viikolla 32.

Rohkeasti keskustelemaan!

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

kouluterveydenhoitaja sanoi, että kun aloittaa seksielämän - ja varsinkin säännöllisen sellaisen - pitäisi käydä gynekologilla. onko näin? entä jos pelottaa / hävettää mennä, edes naispuoliselle lääkärille?

Vierailija

Bikinirajalle kk-2kk aika-ajoin ilmestyy ihonvärinen/punertava patti tai muutama. Voiko olla kyseessä pelkästään tulehtunut ihorauhanen? Patti saattaa myös finnin tavoin puhjeta.
Näin yleisesti kysyisin myös, että voiko enteroviruksen aiheuttamia"patteja" olla myös tuolla alueella?

Kuinka myös saada autettua lääkärikammoinen ystävä asian vuoksi lääkärin paikkeille. Haluaisi mennä, mutta lopulta tulee aina paniikkikohtaus ja pelko.
-Kysymykseni on siis: Onko esim. gynekologeja, jotka ovat erikoistuneita pelkopotilaisiin & ottavat huomioon heidän tarpeensa?

Vierailija

Mistä tietää että on hiivatulehdus? Epäilen itselläni sellaisen olevan, koska monta kertaa päivässä pitää käydä pissalla ja usein myös kirvelee (varsinkin seksin jälkeen), seksikin on melko kivuliasta. Pitäisikö käydä gynellä? Vielä ei olisi tosin tarvetta mennä, pillereitä riittää vielä puoleksi vuodeksi...

Vierailija

Miksi alapään sheivauksen jälkeen tulee ihon alle kipeitä patteja. Eivät ole sisään kasvaneita karvoja, vaan tummia pahkuroita syvemmällä ja paljon isompia. Mitähän ne ovat?

Vierailija

Elän parisuhteessa, mutta en voi suudella. Pystyn antamaan pusuja (kovan tsempin jälkeen) poskelle, mutta suulle suutelu hirvittää ja inhottaa. Otan mielelläni vastaan suukkoja muualle kehossa mutta ei suulle eikä aivan sen lähelle. Kumppanini on jo sujut asian kanssa, mutta molemmat toivoisimme etten olisi asian suhteen NIIN estynyt.

Nuorempana olen pari kertaa suudellut oikein kunnolla, mutta en pitänyt siitä ja enkä tehnyt sitä omasta halustani (kuvittelin, että minun on pakko vastata suudelmiin).

Inho ja hirvitys suutelua kohtaan on saanut minut pari kertaa itkun partaalle, jos pään kääntely pois ei ole riittänyt selväksi merkiksi.

Olen muuten seksuaalisesti "normaali", ehkä hitusen estottomampikin kuin viisasta olisi.

Mitä suutelukammolle voisi tehdä?

Olen itse koittanut miettiä mistä kammo johtuisi ja keksinyt ainakin yhden selityksen: lapsena päiväkotiin lähtiessä isäni aina välillä pyyhki suupieliäni (väkisin) vanhalla paperinenäliinalla, johon oli sylkäissyt tai nuolaissut jotta se olisi kostea ja irrottaisi maitoviikset tai muut tuhrut suupielistäni. Se oli inhottavaa ja myös siskoni muistaa ne kokemukset ikävinä. En kyllä tiedä onko hänelläkin suutelukammoa sen takia.

Vierailija

Seksuaalilääketieteen asiantuntija Juhana Piha vastaa tämän viikon ajan cosmottajien kysymyksiin seksuaaliterveydestä. Ensimmäisiä vastauksia voi odotella maanantai-iltana.

Juhana Piha on tutkinut ja hoitanut 15 vuoden ajan päätoimisesti miesten ja naisten seksuaalisia toimintahäiriöitä. Näitä ovat miehillä esimerkiksi erektiohäiriöt, ennenaikainen siemensyöksy, testosteronivaje ja haluttomuus, naisilla taas vaikkapa haluttomuus, kiihottumisvaikeudet ja orgasmivaikeudet. Sen sijaan gynekologian piiriin kuuluvat kysymykset kannattaa osoittaa suoraan gynekologille.

Muistutamme vielä, että asiantuntija vastaa ensisijaisesti yleistä mielenkiintoa herättäviin kysymyksiin eikä välttämättä ehdi ottaa kantaa jokaiseen viestiin.

Vierailija

Mononukleoosi ("pusutauti") on Epstein-Barrin viruksen tai sytomegaloviruksen aiheuttama tartuntatauti johon liittyy kovaa kurkkukipua, korkeaa kuumetta, nielutulehdusta, lihaskipuja. Tauti on tavallisin nuorilla ja tarttuu syljen, veren tai kosketuksen välityksellä. Yleensä mononukleoosi paranee itsestään muutaman viikon kuluessa. Kuumetta saattaa kuitenkin jatkua 1-6 viikkoa. Täsmälääkettä ei ole ja antibiootit eivät virukseen tepsi.

Vierailija
Marina

kouluterveydenhoitaja sanoi, että kun aloittaa seksielämän - ja varsinkin säännöllisen sellaisen - pitäisi käydä gynekologilla. onko näin? entä jos pelottaa / hävettää mennä, edes naispuoliselle lääkärille?

Kyllä gynekologilla pitää ilman muuta käydä, jos säännöllisen seksin aikoo aloittaa. Hänen kanssaan on syytä keskutella myös ehkäisyasioista. Ei kannata häpeillä, asia nyt vain kuuluu naisen elämään.

Vierailija
a-manda

Bikinirajalle kk-2kk aika-ajoin ilmestyy ihonvärinen/punertava patti tai muutama. Voiko olla kyseessä pelkästään tulehtunut ihorauhanen? Patti saattaa myös finnin tavoin puhjeta.
Näin yleisesti kysyisin myös, että voiko enteroviruksen aiheuttamia"patteja" olla myös tuolla alueella?

Kuinka myös saada autettua lääkärikammoinen ystävä asian vuoksi lääkärin paikkeille. Haluaisi mennä, mutta lopulta tulee aina paniikkikohtaus ja pelko.
-Kysymykseni on siis: Onko esim. gynekologeja, jotka ovat erikoistuneita pelkopotilaisiin & ottavat huomioon heidän tarpeensa?

Näkemättä ei asiasta voi kyllä sanoa mitään. Kuvailemasi asia kuuluu kyllä enemmänkin ihotautilääkärin kuin gynekologin alaan.
Pelkopotilaisiin erikoistuneista gynekologeista minulla ei ole tietoa. Asiaa kannattaa tiedustella lääkäriaseman ajanvarauksesta.

Vierailija
maijam

Mistä tietää että on hiivatulehdus? Epäilen itselläni sellaisen olevan, koska monta kertaa päivässä pitää käydä pissalla ja usein myös kirvelee (varsinkin seksin jälkeen), seksikin on melko kivuliasta. Pitäisikö käydä gynellä? Vielä ei olisi tosin tarvetta mennä, pillereitä riittää vielä puoleksi vuodeksi...

Tiheä virtsaamistarve ja kirvely viittaavat kyllä enemmänkin virtsatietulehdukseen, joskin hiivakin on mahdollinen. Sukupuolitautikin (esim. klamydia) on voi aiheuttaa kuvaamaasi oiretta.
Mikäli kyseessä on virtsatietulehdus, asian voi hoitaa yleislääkäri. Hoitona on antibiootti. Yleislääkäri voi hoitaa sen myös, jos kyseessä on hiiva. Jos sukupuolitauti on mahdollinen, suosittelen niiden testaamista.

Vierailija
Molla

Miksi alapään sheivauksen jälkeen tulee ihon alle kipeitä patteja. Eivät ole sisään kasvaneita karvoja, vaan tummia pahkuroita syvemmällä ja paljon isompia. Mitähän ne ovat?

Asia on syytä selvittää. Ota yhteys ihotautilääkäriin.

Vierailija
Karmakauppias

Elän parisuhteessa, mutta en voi suudella. Pystyn antamaan pusuja (kovan tsempin jälkeen) poskelle, mutta suulle suutelu hirvittää ja inhottaa. Otan mielelläni vastaan suukkoja muualle kehossa mutta ei suulle eikä aivan sen lähelle. Kumppanini on jo sujut asian kanssa, mutta molemmat toivoisimme etten olisi asian suhteen NIIN estynyt.

Nuorempana olen pari kertaa suudellut oikein kunnolla, mutta en pitänyt siitä ja enkä tehnyt sitä omasta halustani (kuvittelin, että minun on pakko vastata suudelmiin).

Inho ja hirvitys suutelua kohtaan on saanut minut pari kertaa itkun partaalle, jos pään kääntely pois ei ole riittänyt selväksi merkiksi.

Olen muuten seksuaalisesti "normaali", ehkä hitusen estottomampikin kuin viisasta olisi.

Mitä suutelukammolle voisi tehdä?

Olen itse koittanut miettiä mistä kammo johtuisi ja keksinyt ainakin yhden selityksen: lapsena päiväkotiin lähtiessä isäni aina välillä pyyhki suupieliäni (väkisin) vanhalla paperinenäliinalla, johon oli sylkäissyt tai nuolaissut jotta se olisi kostea ja irrottaisi maitoviikset tai muut tuhrut suupielistäni. Se oli inhottavaa ja myös siskoni muistaa ne kokemukset ikävinä. En kyllä tiedä onko hänelläkin suutelukammoa sen takia.

Olet todennäköisesti osunut melko oikeaan ajatellessasi, että suutelukammo on peräisin kertomastasi lapsuuden tapahtumista. Mitättömän tuntuiset asiat voivat aiheuttaa yllättävän kauaskantoisia seurauksia. Oletko keskustellut asiasta jonkun asiantuntijan kanssa? Mikäli haluat asiaa selvittää, suosittelen hakeutumista psykologin tai psykiatrin juttusille. Tämän tyyppisiä asioita selvitellään yleensä psykoterapiassa ja tuloksetkin ovat usein hyviä. On tietenkin selvää, että pystyt elämään asian kanssa, mutta tietysti mukavampaa olisi, että suuteleminen onnistuisi ja tuntuisi miellyttävältä.

Kepa
Seuraa 
Liittynyt7.5.2009

Täytyy kehua nyt koko sakkia, että tosi hienoa että tälläinen mahdollisuus on järjestetty! Iso käsi siis teille, vaikka nyt itselläni ei mitään erityistä mielelläni olekaan :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat