en halua pillereitä

Vierailija

Mulla on ollut menkat n. 5 vuotta, ne olivat jo yhdessä vaiheessa hyvin säännölliset ja kivuttomat. Nyt vaivoja on alkanut tulemaan ja puolessa toista kuukaudessa minulla oli tullut jo 3 kuukautiset ja kivut ovat inhottavia, joita ei ennen ole ollut. Onko muilla samaa? en tahtoisi e pillereitä vaikka seurustelen ja harrastan seksiä, mutta jotenkin ne eivät vain tunnu minun jutulta ja olen kuullut että ne lihottavat helposti. apuja!!

Kommentit (10)

Vierailija

E-pillerit.

Ensinnäkin sinuna pyyhkisin kaikki taru-kauhu-jutut pois mielestäsi, sillä e-pillerit vaikuttavat _jokaiseen_ ihmiseen omalla tavallaan, eikä ole ns. kaavaa, miten ne vaikuttaisivat sinuun.
Tuosta lihoamisesta sen verran, että e-pillerit eivät varsinaisesti lihota, mutta nestettä voi kertyä kroppaasi (tissit saattavat kasvaa, turvota) eli painoa saattaa tulla lisää. Joillakin myös pillerit kasvattavat ruokahalua niin, että paino nousee syömisen takia. Mutta tosiaan, kaikki on yksilöllistä.

Lisäksi jos _et halua_ pillereitä, kuka niitä pakottaa ottamaan? Menkat on olleet sulla kuitenkin jo ton verran, eli on aika erikoista, että menee nyt rytmi sekaisin, mutta jotain häikkää täytyy olla, jos vajaassa 2kk on olleet menkat kolmesti.

Sinuna seurailisin tilannetta ja ottaisin yhteyttä joko neuvolaan tai lääkärille, kysyäksesi asiasta =)

(p.s kipuihin auttavat särkylääkkeet, burana, tms.)

Vierailija

e-pillerit eivät todellakaan kaikkia lihota, ne saattavat myös laihduttaa, mutta kuten Dirn sanoi, nuo asiat ovat varmasti yksilöllisiä. Voi olla että pillerit eivät tuo sinulle mitään haittavaikutuksia. Ja ei mikään varmaan estä sinua kokeilemasta e-pillereitä, voihan niiden käyttö sitten lopettaa jos siltä tuntuu..? :) Itse otin e-pillerit juuri noihin menkkoihin (ja ehkäisyyn siinä sivussa x)), hyvin ovat kyllä auttaneet. vuodot ovat niukentuneet ja kivut hävisivät kokonaan.

Onhan noita särkylääkkeitäkin menkkoihin, mutta itselleni ainakin kävi niin että otin niitä aina vähän liian myöhässä (eli menkat olivat alkaneet yöllä ja särkylääkkeen otin vasta aamulla), joten se ei sitten enää tehonnut koko päivänä..

Vierailija

Jos olet alle 18 saat 9kk ilmatteeks pillerit. Ite hain akneen pillerit, (alle 18 vuotiaana, nyt oon 9kk jälkeen hakenut uudet pillerit 18kuukaudeksi) joten saan kelan korvausta = 3kk maksaa n. 5e. Pitää käydä ehkäsyneuvolassa ja mulle sanottii että gynellä käyn n. 2 vuotta sen jälkeen kun on alottanu seksin. Ja nyt mul o apteekkii tilattu pillerei, niit on viel 5kk edestä, mut se lääkäri sano et käyn gynel enneku uutta pilleri tilaust tehää. Iha helppo hommata pillerit, niitäkin voi vaihtaa sitten jos ekat pillerit eivät ole sopivat. Varaat vaan ajan ehkäsyneuvolaan ja juttelet asioista niin eiköhän täti osaa antaa oikeat pillerit :)

Vierailija
Suwa

Jos olet alle 18 saat 9kk ilmatteeks pillerit. Ite hain akneen pillerit, (alle 18 vuotiaana, nyt oon 9kk jälkeen hakenut uudet pillerit 18kuukaudeksi) joten saan kelan korvausta = 3kk maksaa n. 5e. Pitää käydä ehkäsyneuvolassa ja mulle sanottii että gynellä käyn n. 2 vuotta sen jälkeen kun on alottanu seksin. Ja nyt mul o apteekkii tilattu pillerei, niit on viel 5kk edestä, mut se lääkäri sano et käyn gynel enneku uutta pilleri tilaust tehää. Iha helppo hommata pillerit, niitäkin voi vaihtaa sitten jos ekat pillerit eivät ole sopivat. Varaat vaan ajan ehkäsyneuvolaan ja juttelet asioista niin eiköhän täti osaa antaa oikeat pillerit :)

Väärin ja väärin. Se on paikkakuntakohtaista, saako kuinka suuren aloituspakkauksen ilmaiseksi. Täällä homma toimii niin, että ottaa yhteyttä neuvolaan (varaa ajan) ja siellä ensin jutellaan terveydenhoitajan kanssa, joka ottaa perustiedot susta, mm. verenpaine, pituus, paino, etc. juttelee muutenkin kaikennäköstä. Sitten on lääkärinvastaanotto, jossa katsotaan, ettei ole sukupuolitauteja ja tehdään sisätutkimus + papa. (Ei välttämättä, jos on neitsys, muuten kyllä.) Sen jälkeen saa tietyn aloituspakkauksen, (täällä sai 3kk ilmaiseksi) jonka jälkeen uudelleen neuvolaan, jolloin lääkäri kyseli, miten on mennyt, ym. ja kirjoittaa reseptin.

Sen jälkeen täällä menee vuovovuosin terkkarilla ja lääkärillä nuo uusimisajat. (Reseptin uusiminen)

Eli ei voida sanoa, kuinka monta kuukautta saat ilmaiseksi, se vaihtelee siinä 3-9kk tienoilla riippuen asuinpaikkakunnasta.

Sinuna kuitenkin harkitsisin tarkkaan haluatko pillereitä, vaiko et ja ottaisin ensin selvää, mistä ylipäätään johtuu, että nyt on mennyt tuo kierto aivan sekaisin?

Pillerit eivät kuitenkaan ole riskittömät, moni saa erinäköisiä haittavaikutuksia, vaikka pillerit voikin lopettaa, kannattaa miettiä ennen sitä tarkkaan, kannattaako niitä edes aloittaa. =)

Vierailija

Niin ja tuosta kelan korvauksesta, sitä määrätään vain, jos pillerit on määrätty sairauden hoitoon ja ainakaan täällä en saanut sitä siksi, vaikka syön pillereitä lähinnä menkkakipuihin.

(Joten ilmasta se ei tosiaan ole. Mulla menee 3kk vähän yli 30e? muistaakseni Yasminelle pillereihin, joihin ei löydy rinnakkaisvalmistetta.)

Vierailija
Suwa
Jos olet alle 18 saat 9kk ilmatteeks pillerit.

Eikös tuo vaihtele ihan kunnittain? Tuo yhdeksän kuukautta on kuulemma harvemmissa paikoissa, toisissa se on 6kk ja toisissa vain 3kk. Minulle täysi-ikäisenä luvattiin 9kk ilmaiset pillerit (joista olen saanut ekat 3 vasta, lääkärikäynnin jälkeen pitäisi saada loput 6kk).

Aloittajalle, pillereiden hankkiminen ei ole hankalaa. Jos olet vielä koulussa, terkan juttusille. Muuten yhteys oman kunnan ehkäisyneuvolaan.

Vierailija

"Eikös tuo vaihtele ihan kunnittain? Tuo yhdeksän kuukautta on kuulemma harvemmissa paikoissa, toisissa se on 6kk ja toisissa vain 3kk."

Jje, ja voi olla myös ettei saa lainkaan. Joskin se lienee harvinaisempaa, kyllähän noita lääkefirmoja tuntuu löytyvän jotka lahjoittavat (mainosmielessä?) noita aloituspakkauksiaan tms. Hyvää bisnestähän tuo hormooniehkäisy on, kannattaa se muutama kuukausi ilmaiseksi antaa kun hyvällä tuurilla saa omalle merkilleen käyttäjän yli kymmeneksi vuodeksi ;) Emmäätiiä, saattaahan jotkut kunnat itsekin noita ostaa tai ainankin osan, mutta epäilyttää vähän että miksipä kunta ihan "hyvää hyvyyttään" sen kalleimman merkin valitsisi jos kokonaan niiden pussista menisi :D

Ja aloittajalle. Älä aloita pillereitä jollet halua. Ei siihen sen kummempaa syytä tai perustelua tarvitse olla. "Turhaa", keinotekoista hormooniahan nuo vain ovat ja kumillakin pärjää oikein hyvin. Ja vuotohäiriöistä kannattaa kysyä lääkäriltä.

"(Joten ilmasta se ei tosiaan ole. Mulla menee 3kk vähän yli 30e? muistaakseni Yasminelle pillereihin, joihin ei löydy rinnakkaisvalmistetta.)"

Yasminelle onkin kalleimmasta päästä, ellei jopa kallein. Ye-pillereistä siis. Renkaat esim maksavat vielä pari euroa enemmän. Mutta ompahan noita halvempiakin, edullisimmat ilman kelakorvausta saa reilusti alle parinkympin per 3kk. Mä just vaihdoin sivuvaikutusten takia merkkiä joita tuolla ~30eurolla saa 6kk.

Vierailija

Ite soitin vaa suoraa ehkäsyneuvolaa ja sain sielt sit heti ilmaset pillerit puoleks vuodeks. Nii ja se miten ne vaikuttaa ni riippuu just ihmisestä ja sit tietenki siit merkistä, jossain on enemmä hormonei ku toisissa (:

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat