Omaan kämppään muuttaminen

Vierailija

Muutan siis syksyllä opiskelemaan toiseen kaupunkiin ja tämä on ensimmäinen muuttoni. Vuokrakämppä on hoidettu. Tarvitsisin neuvoja kaikkeen mahdolliseen opiskelija-asumiseen joten vinkkejä ja tietoa saa antaa mm. säästämisessä, mitä kannattaa muistaa, ruoka-asioissa(helpot reseptit, opiskelijabudjettisafka yms), sisustamisessa yms. Teidän omia kokemuksia olisi todella kiva lukea.

Kiitos vaivautuneille!

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Minä kun muutin ensiasuntooni niin hamstrasin kamaa sitä ennen.
Kannattaa olla valmiiksi jo lautasia,leikkuulauta,laseja,juustohöylä ja ainakin yksi kattila.
Astioita saa halvalla kierrätyskeskuksista ja suosittelen kysymistä sukulaisilta että onko heillä nurkkiin jäänneitä astioita. =)

Huonekaluja saa todella halvalla kirppareilta ja kierrätyskeskuksista ja taas voi kysyä sukulaisilta josko niillä olisi!

Lakania ja pyyhkeitä ja verhoja saa todella halvalla alennusmyyntien aikaan!!

Ruokaan liittyen: Jos näät vaikka 700g jauhelihaa puoleen hintaan kaupassa niin ota se. pakasta se mitä et tarvitse. Ja muutenkin ruokaa olen itse ostanut sillä tavalla jos on tarjouksia niin ostan pakastimeen josta voin sitten myöhemmin tehdä ruokaa! =)

Halpoja ruokareseptejä on mm. kanaruukku,jauhelijakastike ja perunat jne.

Ruuasta saa terveellistä ja paremman makuista kun ostaa hernemaissipaprika (n. 30-40senttiä/pss).

Voit kysellä lisää vinkkejä niin vastaan tarpeisiisi! :D

Vierailija

Itsekin olin NasNu:n tavoin hamstrannut kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta jo hyvän aikaa ennen muuttoa itselleni. Yllättävän paljon tuli sukulaiset ja vanhemmat vastaan siinä, että antoivat itselleen tarpeetonta tavaraa mm. verhoja, astioita ja mattoja minulle jolloin säästin hieman rahaa.

Kävin pakkauksen yhteydessä läpi vielä kaikki tavarani, vaatteeni, kirjani jne ja vein tarpeettomat kirpputorille. Turha lähteä raahaamaan sellaista tavaraa mukanaan, mitä ei pakosti tarvitse. Sitäpaitsi, siitä sai kivasti rahaa itselleen kun möi turhat pois!

Joissain opiskelija-asunnoissa, mikäli sellaiseen muutat, taitaa nykyään netti kuulua vuokraan (ainakin jkl) joten jos omistat koneen, kannattaa tarpeelliset piuhat sun muut hankkia ajoissa.

Ruokaa kannattaa tosiaan aina pakastaa ja tehdä itse! Säästää paljon enemmän kun tekee peruskotiruokaa jota syö parina päivänä tai vaikka pakastaa kastikkeita yms.

Tsemppiä sinulle muuttoon, se on tosi ihanaa aikaa vaikka kaikki onkin ihan uutta! :)

Vierailija

Samoilla linjoilla. Jo kauan ennen muuttoa sain sukulaisilta joulu- ja synttärilahjoiksi astioita ja muuta kodin tavaraa. Mattoja ja huonekaluja otin vastaan lahjoituksena sukulaisilta. Kirppareita kannattaa kierrellä, niistä saattaa tehdä uskomatomia löytöjä.

Ensimmäisen kauppareissun kustansi äiti. Uskomattoman paljon piti ostella kaikkea perustavaraa kuten jauhoja sun muita :) Kotona käydessä kannattaa tehdä vanhempien kanssa ruokaa itselle pakastettavaksi ja useinmiten vanhemmat sitä mukaan antavatkin (ettei lapsi näänny nälkään). Äitini lähetti alkuaikoina karkkilähetyksen postissa. Laatikollinen kaikkea makeaa hyvää.. :)

Leipominen ja kokkailu on helppoa ja halvempaa kuin valmisruokien ostaminen. Kannattaa aina tehdä isompia annoksia ja vaikkapa pakastaa ne säästöön. Myös marjat kannattaa käydä itse keräilemässä, niin saa kiisselit ja muut herkut helposti omasta pakkasesta. Ainiin kannattaa etsiä jostan edullinen pieni kaappipakastin, sillä opiskelija-asunnoissa pakastimet ovat törkeän pieniä!!

Vierailija

yks tapa milloin säästää hirveästi rahaa parissa kuussa, ainkin minä oon säästänyt! :D

Että nostan aina ennen kauppareissua tietyn summan rahaa jonka saan käyttää ja loput mitä jää jäljelle niin laitan säästölippaaseen kaikki loput rahat. :D

Eli sit jos tarvitsee jotain tai haluaa jotain nii ottaa sitten sieltä.

Itse ostin mm. uudet verhot,dvd jne.

Itse keräsin tuolla tyylillä avokin kanssa 5kk sen 300-400e Huom! kaikki oli vain pieniä kauppahiluja ja silloin kun oli rahaa niin saattoi laittaa sen 20e sinne.

Vierailija

onnea uuteen kotiin!

yllä on erittäin hyviä neuvoja ja niksejä!

jos et kuitenkaan ole ruoanlaitto tyyppiä niin a) kannattaa aloittaa tai b) koulusta (riippuu tietenkin koulusta..) saattaa saada ostaa halvalla ruokaa)

myös kun käyt kaupassa niin koita käydä vaan kerran viikossa, ei tule turhia heräte ostoksia!

myös budjetin laadinta ja sen seuranta on hyvä tehdä, jos tuntuu että lompakko kärsii anoreksiasta niin saatat hyvin löytää sen syyn että mihin menee turhaan rahaa!

ennen isoja pyhiä ja sunnuntaisin kannattaa käydä pikkaisen ennen 21.00 kauppaan koska silloin saattaa bongata paljon ns. punaisen hintalapun tuotteita! kesällä kannattaa suosia tuoreita kasviksia kun taas talvella pakastettuja!

ja kaikista tärkein neuvo: opi priorisoimaan menot!!!
täekintä on että on katto pään päällä ja valo jääkaapissa, oli se tyhjä tai ei! ravintolamenot on AINA listan viimeisenä!

ja tietenkin aina voi tienata muutaman euron kun tekee 1-2 vuoroa viikkoon jotta opintotuet ei pamahda! ravintoloista on helppo löytää ekstraajan töitä!

tsemppiä opiskeluihin!!

Vierailija

Itse muutan nyt uuteen asuntoon. Olen saanut paljon ja oikeastaan kaikki tarpeelliset huonekalut sukulaisilta etc. ajan kanssa. Eli muut kun tehnyt omia muuttoja/uusiksi sisustamisia,niin olen perinyt heiltä mm. sohvan, ruokapöydän etc.. Sisustamisessakin kannattaa käyttää mielikuvitusta, jolloin saa halvalla hienojakin ideoita toteutettua.
Ainakin mitä säästämiseen tulee,niin itse pyrin saamaan töitä heti nykyisen työsuhteen päättymisen jälkeen. Opiskelun ohella pyrin tekemään edes kolmena iltana viikossa hommia. Muutenkin kannattaa ensin säästää laskuihin ja muihin pakollisiin menoihin ja sitten vasta muut huvit. Tämä ollut oma henk. koht.ohjenuora. Pakastin on myös kätevä, jos sellainen kämpästä sattuu löytymään, sillä voit paistaa esimerkiksi makaronilaatikkoa tai muuta ruokaa isomman satsin ja säilöä useampiin rasioihin sitä pakastimeen.

Vierailija

Mua itseasiassa alkoi hirveästi kanssa kiinnostamaan tää omassa kämpässä asuminen. Haluaisin kuulla vielä tarkemmin näitä perusjuttuja, tuntuiko aluks yksinäiseltä, kun ei ollut perhettä ympärillä? Miten hoidat juoksevat asiat, laskut, etc. jos olet vielä alaikäinen? (Jos asut siis kaukana ja tarviit jotain allekirjotuksia, etc. kun ei ole vielä 18v)

Mites muut käytännön asiat? Ruokajutut on jo aika selvillä, muu yleinen kiinnostas enemmän. :)

Vierailija

mä maksat laskut netin kautta. Alaikäisellä voi olla nettipankki tunnukset.
Minulla ei asu sukulaisia tai vanhempia lähellä joten yleensä mm. koulupaperit joihin tarvitsee vanhempien allekirjoituksen laitan vain vanhemman puhelinnumeron ja sähköpostin. eikä siitä ole tullut jälkeenpäin sanomista. =)

Mun mielestä itsenäisesti asuminen on parasta mitä maailmassa voi olla! :D EI ole kukaan komentelemassa mitä pitää tehdä ja milloin,saa olla vapaasti. Saa sisustaa asunnon sillä tavalla kuin haluaa.
ELi toisinsanoen itsenäistä elämään.

Minulla ei ole ikinä tuntunut yksinäiseltä vaikka avomieheni on armeijassa tällä hetkellä ja sukulaiseni asuvat kaukana. Sitä on oppinut arvostamaan suuresti sitä OMAA aikaa! lisää harrastuksia on tullut,ainakin minulle!
Saa aikatauluttaa oman elämän omalla tavalla,on omat menot jne. Ei tarvitse kulkea kenenkään käskyjen mukaan.

Minulla on ainakin koulu ja avomiehen kanssa asuminen soluttautunut hyvin yhteen. Paremmin vaan menee koulu kun asuu omassa asunnossa kun ei ole muita häiriötekijöitä! =)

Rakastan ylikaiken asumista avomieheni kanssa! :)

PS. Jos aika käy pitkäksi niin ota lemmikki!
Minä itse otin kissanpennun kun avokilla alkoi armeija,se on piristänyt arkea kummasti! :)

Siinä nyt tällä erää vinkkejä ja kokemuksia! =)

Ainiin. ennen kuin muuttaa omilleen niin kannattaa katsoa että mitä tukia voi saada sossusta ja kelasta ja miten taloudellisesti tulee pärjäämään! =)

Vierailija

Miten sopeuduitte omaan asuntoonne? Itsellä jonkilaisia nukahtamis vaikeuksia, jotenkin inhottavalta tuntuu yksin nukkuminen kun aina tottunut poikaystävän vieressä nukkumaan!?

Vierailija

siis minä asun yhdessä poikaystäväni kanssa mutta hän on nyt armeijassa,eli tavallaan asun yksin. :D paitsi silloin ku se on lomilla. :P

Vierailija

Voi, antaisin nyt mitä vaan jos olisin teininä (ok, ikää oli 19) tajunnu jäädä vanhempien luo vielä hetkeksi.. Ois ollut aikaa säästää rahaa ja ois säästyny monilta rahapulmilta silloin alussa! Nythän sitä on hyvä olla jälkiviisas... Elämäni suurin virhe oli tuolloin muuttaa silloisen poikaystäväni kanssa yhdessä pois kotoa. Erohan siitä tuli vuoden sisällä ja paha mieli!

Nyt on ikää jo 22 ja avoliitossa nykyisen miehen kanssa, onneksi tämä juttu on toiminut huomattavan paljon paremmin..

Tuosta rahankäytöstä. Olen päätoiminen opiskelija ja työskentelen opintojen ohella 2-4 vuoroa viikossa, kesällä täyttä työviikkoa. Varsinkin niukkoina aikoina rahankayttöä todella täytyy vahdata.. Tosi tehokas keino mun mielestä on juuri budjetoida kaikki tulevat menot ja katsella miten rahaa riittää. Ja nykyään jo pienen harjoittelun jälkeen budjetit pitävät paikkansakin.

Toinen tehokkaaksi havaittu keino on pitää pankissa auki kahta tiliä, josta vain toinen on kortillinen tili. Kortillista tiliä luonnollisesti käytän päivittäin, toinen tili on tarkoitettu säästämiseen. Eli jos palkasta jää rahaa yli, siirrän parin viikon välein toiselle tilille "säästöön" vaihtelevan X määrän rahaa. Tällä tavalla saa rahaa hyvin kerättyä pahan päivän varalle. Ja jos jokin jakso on erityisen huonopalkkainen tms., voi sieltä napata vaikka ruokarahaa hieman ennen seuraavaa tilipäivää. Ja kun niitä säästöjä alkaa jo olla kivankokoinen summa, pysyvät rahat siellä turvassa eikä tarvitse olla paniikissa esim. pankkikortin varastamisesta, kun suurimmat rahat makaavat toisella tilillä!
Mun mielestä toimiva systeemi, ja rahaakin tullut kerättyä aika mukava summa! :)

Vierailija

Juu, säästötilit kunniaan! Itellä meinaa tilipäivänä rahat huveta aika äkäseen, ja oonki miettiny, et miks joillain ei rahat meinaa pysyä kauaa vaikka kuinka paljon palkkaa/tukia saiskin, ni se on se "toisenlainen" budjetointi mikä niitä syö. Täytyy olla perillä kaikista mahdollisista tulevista menoista, jep, mutta niitä menoja ei kannata lisätä sen takia että on saamassa rahaa. Mua ainakin hotsituttaa tilailla kaiken maailman turhuuksia ja suunnitella ostoksilla/baarissa käyntiä sitten kun tilille on taas tulossa katettta. Ei oo varmaan ihme et se hupenee nopeesti jos on jo etukäteen "päättäny" kuluttaa sen. Eli vaikka tilille jäis rahaa, sitä ei oo pakko käyttää! :D Yksinkertaista, mutta kovin vaikeaa välillä noudattaa..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat