Ongelmia ehkäisyn kanssa

Vierailija

Olen 18-vuotias tyttö ja seurustelen samanikäisen pojan kanssa. Parin kuukauden päästä seurustelumme alusta minulla alkoi tulla inhottavia oireita kondomin käytön yhteydessä. Aina seksin aikana ja jälkeen kirveli ja poltteli ja monesti jouduttiin lopettamaan kesken. Koitettiin sitten lateksittomia kondomeja, jotka eivät aiheuttaneet oireita, mutta ovat liian kalliita opiskelijoille. 5 kpl maksaa melkeen 20 e.

Ahdistaa todella paljon, koska meillä on käytössä keskeytetty yhdyntä ja vältämme seksin harrastamista kierron puolivälin paikkeilla. Tiedostan kyllä kuinka huono ja epävarma raskaudenehkäisykeino tämä on, mutta meillä ei yksinkertaisesti ole rahaa muuhun.
En halua hormonaalista ehkäisyä, koska se voi vaikuttaa mielialoihin. Olen jo valmiiksi ailahtelevainen luonne, enkä kestäisi itseäni jos tämä vielä pahenisi. Kierukkaa ollaan mietitty, mutta sekin on liian kallis.

Mitä teen? Saako Kelalta mitään tukia tällaisissa tilanteissa? :D

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Tuskin kelalta minkäänlaista tukea saat. Mutta kun aloitat pillerit niin niitä saa monta ensimmäistä kuukautta ilmaiseksi. Ja kokeilemalla eri pillerimerkkejä löydät sen sopivan itsellesi. Minulla tärppäsi heti ensimmäisellä kerralla, ei ole tullut pillereistä minkäänlaisia sivuoireita (myös minulla on jo valmiiksi melko ailahtelevainen luonne eikä se siitä pahemmaksi muuttunut). Ja ei ne pillerit niin hirveän kalliita ole. Omani (mercilon) maksavat noin 7 euroa kuukaudelta.. Kannattaa mennä jonkun terkkarin kanssa keskustelemaan eri vaihtoehdoista.

Vierailija

Suosittelisin kokeilemaan pillereitä. Mitään takeita ei ole että se vaikuttaisi mielialoihin, mutta varmaa on että se pitäisi huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä epätoivotut raskaudet poissa. Pillereitähän on erilaisia ja hyvällä tuurilla ensimmäinen merkki sopii sinulle täydellisesti. Pillereistä ja mahdollisista muista käyttösyistä riippuen ei hinnankaan pitäisi olla kova.
Aluksi jopa ihan ilmaiset pillerit ovat halvempi ja helpompi vaihtoehto kuin raskaus (päätitte sitten keskeyttää tai pitää).

Vierailija

Pitää kai harkita uudemman kerran pillereitä sitten... Tai jotain ehkäsylaastaria, koska oon sen verran hajamielinen että unohtelisin ottaa niitä pillereitä. Epäilyttää kyllä sekottaa oman kehon hormonaalista tasapainoa, mutta kai se on parempi ku raskaus.

Vierailija

no ehkäpä paljon parempi kuin raskaus. jos se ei kerran ole toivottua. Meinaan kuten edellä sanottiinkin jo, tulevat pillerit/laastarit paljon halvemmaksi kuin raskaus. Aborttikin maksaa muistaakseni noin 70 euroa..

Vierailija

Eikä raskauden keskeyttäminen käsittääkseni sekään tee kropan tasapainolle hyvää :/ Joten suosittelen pillereitä! Omani maksavat n. 5,60 € kolmelta kuukaudelta. En tiedä tarkalleen mitä minipillerit ovat, mutta olisko ne sitten sellaisia joissa on vähemmän hormoneita? :O

Mäkin luulin että unohtaisin aina ottaa pillerit, mutta en sitten olekaan koskaan unohtanut :D *koputtaa puuta*. Siinä olis sitten hyvä paikka treenata vastuunottamista ;) ja voithan pyytää poikaystävääsi lähettämään muistutusviestejä! :)

Vierailija

Nojoo, lapsellista sanoa ettei oo varaa ehkäisyyn. Mites sit, onks varaa vauvaan jos semmonen tulee, häh?

Voishan sitä kysyä että saisko kortsutukea, jos kerran oot allerginen tavallisille niin luulis saavan jotain apua kalliimpien ostoon.

Mutta tosiaan, pillerit käteen laps rakas. Tyhmää sanoa ettei halua, jos ei oo edes kokeillu.

Vierailija

Mun mielestä ei oo lapsellista sanoa ettei oo varaa. Jos ei yksinkertasesti ole yhtään rahaa, ni sitä ei sillon ole. Mitä lapsellista siinä on?

Kiitos vastauksista. Joskus tarvii muitten mielipiteitä jonkun itsestäänselvän asian selvittämiseksi ku oma pää on niin sekasin kaikesta :D Pillerit ne on aluksi hommattava ja sitte ku on parempi tilanne ni joku muu tilalle. Tai eihän sitä tiiä vaikkka ne sopiski mulle tosi hyvin :)

Vierailija

Ehkä sun kannattaa kokeilla e-pillereitä, älä tuomitse ennen kokeilua! Haluat kaiken nyt ja vielä ilmaseks. Sulla ei ole kauheasti vaihtoehtoja ota tai jätä. Kokeile e pillereitä erilaisia merkkejä.

Vierailija

No on se hiukan lapsellista et silti harrastaa seksiä senkin uhalla et tulee raskaaks. Jos ei oo varaa ehkäisyyn ni älä harrasta seksiä.

Mun mielestä jos harrastaa seksiä ilman ehkäisyä, kun ei oo varaa, on sama asia ku kännis lähtis ajamaan autolla, ku ei oo varaa taksiin. Turha sit tula itkemään ettei oo varaa aborttiin muttei kyl lapseenkaan oo varaa.

Vierailija

Adoptio on myös vaihtoehto, ja aborttiin ja lapsen pitämiseen saa tukea. Ei lapsen saaminen mikään maailmanloppu olis, vaikkei se tähän elämäntilanteeseen täydellisesti sopiskaan.

Seksi on kuitenkin niin tärkeä osa parisuhdetta, että on vaikea olla kokonaan ilman

Vierailija

seksiä ilman ehkäisyä ja tuskin lasta haluatte tässä vaiheessa;o? kuulostaapa vastuuntunnottomalta. jos ei ole varaa ehkäisyyn,niin ei kyllä aborttiinkaan. saatikka lapsen elättämiseen! joku järki käteen tyttö hyvä:D

Vierailija

Itsekin pelkäsin pillereiden hommaamista, mutta minulla on nyt ollut Cypretyl - pillerit (aknen + iho-ongelmien hoitoon, vaikka eihän minulla semmoisia ole :D). Nämäkin lääkäri määräsi minulle koska ovat halvat (3 kk 9,90 € tai jos saat lääkärin merkkaamaan kelan tuet niin silloin päälle 5 €). Enkä näiden kanssa ole huomannut mitään mielialavaihteluja tai muita ongelmia :) Kokeile ;)

Vierailija

Usko vain tyttö hyvällä! käyt hakemassa ne pillerit siltä tohtorilta ja saat puoleks vuodeks ne ilmatteeks. niin ei tarvii hetkeen sitä miettiä ja voit alkaa miettiin miten saat ne sit maksettua. jos oot opiskelija, hae kelalta opiskelijatukea. pillerit ei maksa ku korkeintaan 30e jos otat kerralla 3kk ni se ei todellakaa ole mikään suuri summa jos vertaa niihin summiin mitä sitte tulee jos pamahtaaki paksuks. vaikken ole sua ku 1v vanhempi, oon kans elämää nähny. ja oon ite opiskelija eikä oo kertaakaan tullu semmoista tilannetta etteikö sais pillereitä haettua ku ei ole rahaa ja poikakaveri makso niistä tietenki puolet. jättää yhen ryyppyillan väliin ja saat sen 3kk pillerit. ja pillereitä on monia erillaisia ja on myös sellasia vähähormoonisia ja pillereiden syönti ei pitäs vaikuttaa ku korkeintaan sen ensimmäisen kuukauden mielialoihin, ja tulee niistä joillekki sivuvaikutuksia mut ne menee pois ellei ne ole väärät pillerit. ja sit siihenki saa uudet. nyt järki käteen! Pillerit näyttäis sulle olevan ainoa järkevä vaihtoehto joten ota näitä neuvoja kuuleviin korviin koska täällä oli monia hyviä!

Vierailija

Onkohan tää joku koe, että kuinka vakavasti nuoret naiset suhtautuu ehkäisyyn?!

Halvimmat pillerit saat hintaan 5,6 €/3kk. Mene lääkärille hirveä pakkelikerros naamassa ja sano, että peittelet sillä akneasi, niin saat kelakorvauksen. Puolita hinta poikaystäväsi kanssa, molemmat maksavat 2,8 euroa kolmesta kuukaudesta. Kuukaudessa siis maksat alle euron, joten on vaikea uskoa ettei sinulla olisi ehkäisyyn varaa!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat