Liian nuori äiti?

Vierailija

Nyt on menossa "vauvabuumi". Mikä on "sopiva" ikä perustaa perhe? Jos ehkäisy pettää ja nainen tulee raskaaksi, onko naisella oikeus pitää lapsi miehen vastustuksesta huolimatta? Entä elämän tilanteen kannalta? Jos on tiedossa, ettei rahat aina riitä ja tulee olemaan tiukkaa, kannaattaako lapsen pitäminen? Pitääkö nuoren äidin hakea apua ja uutta hyväksyntää muilta? "Loppuuko elämä" lapsen synnyttyä?

Itselläni on nyt seuraava tilanne:
Olen 19v. ja tulin raskaaksi säännöllisestä e-pillereiden syömisestä huolimatta. Päätin pitää lapsen, vaikka avomieheni sitä vastustikin. Olemme nyt 17. raskausviikolla ja kaikki on sujunut hyvin tähän asti. Laskettu aika on marraskuussa ja olemme kumpikin mieheni kanssa tuolloin lähes 20- vuotiaita ja olleet yhdessä 3v. Olemmeko liian nuoria vanhemmiksi? Oliko väärin jatkaa raskautta? Asia on meille hyvin vaikea, sillä raskaus ei ollut mitenkään suunniteltu tai suorastaan toivottukkaan. Tavallaan olemme onnellisia asiasta, mutta silti tulevaisuus pelottaa ihan hemmetisti.

MIELIPITEITÄ?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Eihän siinä lapsen saannissa sinänsä mitään ikärajaa ole, kunhan vain on valmis elättämään lapsen ja huolehtimaan siitä loppuelämänsä. Nainen saa pitää lapsen vaikka mies vastustelisikin, vaikka onhan se mielestäni vähän väärin miestä kohtaan...
Mutta jos vertaa kauko-idän naisiin, sulla pitäis olla ainakin 3 lasta tuossa iässä :)
Tsemppiä!

Vierailija

Eiköhän se ole ihan luonnollista että hirvittää. Ei elämä siihen lopu, se vain muuttuu todella jyrkästi. En usko että kukaan on täysin valmis äidiksi ennen äidiksi tuloa, vaikka ikää olisikin kuinka :) Kyllä se vanhemmuus sitten kypsyttää.

Apua kannattaa aina hakea siinä määrin kuin sitä tarvitsee, mutta hyväksynnän suhteen on tärkeintä, että hyväksyt itse oman tilanteesi ja tulevan äitiytesi. Itse olen nuori enkä äiti, mutta olen kuullut sanottavan että lapsen hankkiminen on yksi niitä harvoja asioita, jotka eivät kaduta jälkeenpäin (korkeintaan hetkittäin).

Itse en pidä 19-vuotiasta välttämättä liian nuorena, koska numeraalinen ikä ei kerro mitään henkisestä kypsyydestä, joka uskoakseni kehittyy kyllä lapsen saannin myötä. Jos joku kertoo saaneensa lapsen 19-vuotiaana, en mitenkään ajattele, että "se on varmaan ollut joku teinijakorasia joka tupsahti raskaaksi".

On toki väärin miestä kohtaan pitää lapsi, mutta asia on todella kaksipiippuinen - saako (tavallaan halutun) lapsen abortoida siksi, että toinen vanhemmista vastustaa sen syntymää? On yleisesti tiedossa, että kaikissa ehkäisymenetelmissä (paitsi sterilisaatiossa) on pienen pieni raskauden riski. Ei toisaalta ole myöskään oikein riistää lasta äidiltä siksi, että isä ei halua sitä. Onko sillä oikeastaan enää väliä, oliko raskauden jatkaminen oikein vai väärin, nythän on jo ymmärtääkseni liian myöhäistä muuttaa sitä. Teit niin kuin sinusta vaikutti oikealta. Hienoa jos miehesi pysyy hommassa mukana ja oppii hiljalleen hyväksymään asian! Toivottavasti raskaus sujuu hyvin ja teidän suhteenne kestää! :)

Tulipa taas pädettyä asiassa josta minulla ei ole omia kokemuksia...

Vierailija

"vauvabuumi" tuntuu täälläkin päin, 2 entistä luokkakaveria on saanut kevään aikana vauvat ja kolmas haaveilee siitä kovasti.. Ja ikää siis kaikilla se sama 19 vuotta. Itselle vauvan hankkiminen nyt tuntuisi aivan liian aikaiselle, mutta jos vahinko sattuisi toimisin aivan samoin kuin aloittaja. Lapsia syntyy paljon huonompiinkin oloihin ja nuoremmille vanhemmille.

Mielestäni myös miehen pitää ottaa vastuu teoistaan jos nainen tulee raskaaksi. Se riski on kuitenkin kaikesta ehkäisystä huolimatta olemassa, ja se pitää tiedostaa ennen kuin sänkypuuhiin rupeaa. Jos nainen ei halua aborttia on miehen se hyväksyttävä.

Jogurtin tilanne on vähän turhan lähellä omaa; olen samanikäinen, seurustellut avomiehen kanssa suunnilleen yhtä kauan ja syön e-pillereitä. Alkaa jo ihan pelottaa :o Mutta onnea teille ja jaksamista! Lapsen saaminen on kuitenkin aina loppujen lopuksi iloinen asia :)

Vierailija

Mielestäni et ole "nuori äiti" olette kuitenkin jo lähemmäs 20v. (tai no itse minä pidän ikää nuorina n. 15-17v.) Oma mielipide on se että nainen saa tehdä mitä haluaa omalle vartalolleen ja päättää itse pitääkö lapsen vai ei. Itse odottelisin ainakin ehkä yli 25v asti.
Minä en pitäisi lasta jos tietäisin että taloudessa tekisi tiukkaa, opiskelut kesken "ns. epävarma tulevaisuus".

Jogurtti - ei missää nimessä ollu väärin tehty että jatkoit raskautta, jos te olette valmiit vanhemmiksi yms. niin miksi ei tulevaisuudessa sitten jatkat koulutusta yms ja sitten ei tarvitse murehtia koulutusta/töistä kun lapsi on jo kasvanut (ellet sitten ajo hankkia toista).

Vierailija

Itse tulin raskaaksi ollessani 16 vuotta, lapsi syntyi vähän ennen kun täytin 17 vuotta. Raskaus ei ollut suuniteltu, mutta aborttia en osannut edes harkita, ja alusta asti oli myös selvää että adoptioon en myöskään osaisi lasta antaa.

Itse pidin lapsen, enkä antanut isän mielipiteen siihen vaikuttaa. Kuten lakikin jo sanoo, nainen päättää itse pitääkö lapsen vai ei, kukaan ei voi häntä aborttiin pakottaa.

Minulla oli takana vasta peruskoulu, ja pidin välivuotta opiskelusta kun tulin raskaaksi. En ole kelasta tai soskusta rahaa joutunut euroakaan pyytämään, edes asumistukea en ole hakenut. Enkä myöskään vanhemmiltani rahaa saa, silti kaikki tarpeellinen on saatu ostettua ja säästöönkin saan rahaa kerättyä. Kirpparit on hyvä ja edullinen paikka ostaa lasten vaatteita ja tarvikkeita. Emme kestoile, ja vauva oli 1kk ikäisestä asti korvikeruokinnalla. Itse pystyn edelleen kahvittelemaan kahviloissa ja syömään ulkona. Tulot n. 1300e kuussa, vuokra 440e/kk (sis. netin, kaapeli-tv maksut, vesimaksut, sähköt ja lämmityskulut), vakuutukset 200e/vuosi, kännykkälasku 50e/kk. Eli rahaa jää kuussa n. 700e josta maksan ruuat ja vaipat (yht. n. 200e/kk).

Elämä ei missään nimessä lopu lapsen synnyttyä! On vain osattava laittaa asiat tärkeysjärjestykseen.

Vierailija

Minusta 20 on hyvä ikä saada lapsia, kun opiskelut on varmaan opiskeltu (?) ja käytte töissäkin varmaan. Itsekkin haluisin saada vähän yli 20 lapset.

itse en halua vielä lapsia, koska olen liian nuori siihen hommaan, mutta siten kun olen opiskellut ja töissä niin sitten

Kaverini sai lapsen 17-vuotiaana ja sillä ei ole minkään alan koulutusta ja niitten koko perhe elää sossun rahoilla,ettö kyllä sulla menee paremmin kuin sillä!

Pidä vaan se lapsi jos siltä tuntuu, itse en tossa tilassa voisi enään lapsesta luopua. Kyllä monet ton ikäiset elää ihan normisi vaikka niillä on lapsia.!

Vierailija

Minun mielestä 19 v. ei ole liian nuori äiti.. itse olisin halunnut lapsia 20-25 vuotiaana, mutta se taitaa jäädä nyt yli 25-vuotiaaksi :/ (erinäisistä syistä joita en viitsi alkaa erittelemään anonymiteetin vuoksi..) itseäni kun pelottaa lapsettomuus.. tuntuu kurjalta lykätä sitä, kun koskaan ei tiedä millon "hedelmälliset vuoteni" on ohitse (jossittelua, mutta..)

Itse arvostan kaikkia äitejä iästä riippumatta.. Hyvä vanhemmuus/kasvatus ei ole iästä tai koulutuksesta tms. kiinni! :D

Vierailija

Munkaan mielestä 19v ei ole todellakaan liian nuori äidiksi. Oikeastaan vasta silloin, jos peruskoulu olisi jäämässä lapsen takia kesken, suosittelisin aborttia. Muuten vastustan sitä erittäin jyrkästi, lukuunottamatta raiskaustapauksia. Olen sitä mieltä, että seksiä ei pitäisi harrastaa, mikäli olisi aivan mahdoton ajatus pitää lapsi tai antaa se adoptioon, mikäli raskaaksi kuitenkin tulee, huolellisesta ehkäisystä huolimatta.

Opiskelut ehtii aina suorittaa loppuun ja töissä käydä. Onnea teille:)

Vierailija

Minun mielestä ihminen on valmis äidiksi kun on valmis kantamaan vastuuta ja huolehtimaan lapsestaan täysin. :) Tsemppiä ja kaikkea hyvää teille.

Vierailija

Mun mielestä 19 vuotta on ihan hyvä ikä saada lapsi. Ennen vanhaankin lapset tehtiin usein nuorena ja onhan se sitten kiva, että kun lapsi täyttää esim. 20, niin vanhemmat ei oo esim. 60 v, varsinkin lapsen kannalta ajateltuna.
Jos sun mies ei ole lapsen pitämisessä mukana, niin ei kannata turhaan aiheuttaa riitaa ja mahdollisesti menettää hyvää miestä, kun lapsia saa hankkia myöhemminkin.
Ja varmasti on sukulaisia (äiti & isä varsinkin), ketkä avustaa, jos on rahan kanssa tiukkaa, ja hoidossakin.

Vierailija

Ei kukaan muu voi tulla arvioimaan valmiuttasi muuta kuin sinä itse.
Sinulla itselläsi on paras käsitys siitä, että oletko vastuullinen, pystyt antamaan lapsellesi hyvän elinympäristön ja pystyt ennen kaikkea elättämään hänet. Jos olet päättänyt, että pidät lapsen, niin se kertoo siitä, että olet kypsä lapsen kasvattamiseen, koska kykenit päättämään asian vaikka avomiehesi vastustikin.
Toivotan onnea tuleville vanhemmille!

Vierailija

Jogurtti:
Miten tiesit olevasi raskaana? (kun syöt e-pillereitä)
Itse olen monesti miettinyt että mitenköhän sen huomaa?! Syön itse e-pillereita, mutta en oikein luota niihin...

Vierailija
Sussuw_

Jogurtti:
Miten tiesit olevasi raskaana? (kun syöt e-pillereitä)
Itse olen monesti miettinyt että mitenköhän sen huomaa?! Syön itse e-pillereita, mutta en oikein luota niihin...

Menkkoja ei vain yksinkertaisesti näkyny sillon pillerikiekon jälkeisenä tauon aikana kolmeen viikkoon, joten yksin kertaisesti mun lakki vaan palo asialle ja menin apteekkiin raskaustestihyllykölle. Eihän siinä auttanu, ku toimia varman päälle.

Vierailija

Kiitos kaikille mielipiteistä ja ajatuksista!
Raskaus on nyt muutes 25:llä viikolla menossa ja sujuu tosi hyvin. Avomiehenikin suhtautuu asiaan nykyään hyvin positiivisesti ja yrittää kovasti kuunnella vatsan läpi lapsen temmellystä. Oon hyvin tyytyväinen päätökseeni ja onnellinenkin :) lapsen sukupuolta ei olla saatu vielä selville, kun meidän kotikaupunki ei tarjoa kuin yhden ultraäänen ja se on mennyt aikoja sitten. Seuraava maksaisi 50-140 euroa.. Että taidampa ensin säästää rahaa, niin että pystyn elämäänkin seuraavankin ultran jälkeen :D

Vierailija

vanha aihe mutta vastaan silti.

me avopuolison kanssa aloimme toivomaan lasta minun ollessa 19 vuotias. tärppi kävi kun olin vielä 19 mutta laskettuna aikana olen ollut 20 puolisen vuotta. ammatti paperit mulla on taskussa ja parisuhde kunnossa. en näe mitään syytä lykätä lasten hankitaa yhtään enempää. jokainen on yksilö ja ei voi sanoa koska kukin on valmis vanhemmaksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat