AMK-opiskelu

Vierailija

Minkälaista tuo ammattikorkeakoulu opiskelu käytännössä on? Minkälaisia tunnit koulussa ovat? Voiko mitenkään verrata esimerkiksi ammattikoulu opiskeluun? Onko helppo jotain verkkokursseja jne tehdä työn ohessa?

Mitä opiskelette? Käyttekö töissä opiskelun ohessa? Jos käytte niin miten paljon teette töitä/vko? Kuinka rankkaa opiskelun ja työn yhdistäminen on?

Itse hain tänä vuonna opiskelemaan restonomiksi. Jos sattuisi hyvä tuuri käymään ja kouluun pääsisin niin pitäisi töitä tehdä opiskeluiden ohessa. Hirvittää vain miten tuo onnistuu sitten käytännössä. Jatkaisin siis tämän hetkisessä osa-aika työssä, jossa teen 3-5 vuoroa keskimäärin viikossa. Toki niiltä kuukausilta mitä opintotukea saisin voisin työntekoa vähentää.

Kaikki keskustelu koskien AMK-opiskelua on tervetullutta :)

Kommentit (10)

Vierailija

Itse en pysty vastaamaan, mutta haluaisin muiden vastauksia kuulla :) Hain myös juuri ammattikorkeaan opiskelemaan ja erittäin hartaasti toivon että sinne myös pääsisin. Juuri kokemukset töiden ja opiskelun yhdistämisestä kiinnostavat, kun minunkin pitäisi luultavasti hankkia töitä opiskelujen ohelle.

Vierailija

Itse opiskelen AMK:ssa. Restonomiksi en opiskele joten en osaa sanoa, millaisia tunnit siellä ovat. Verkkokursseja on ollut muutama ja niissä on ollut hyvänä puolena se, että töiden palauttamiseen on annettu tarpeeksi aikaa, joten ei tule minkäänlaista kiirettä.
Töissä käyn opiskeluiden ohessa ainoastaan viikonloppuisin (enkä edes välttämättä ihan joka viikonloppu). Sellaisen työmäärän opiskelun ohessa ainakin jaksaa. Joskus kun on ihan hirveä tenttisuma niin en mene töihin lainkaan, mutta joskus on myös sellaista aikaa, että keskellä viikkoakin on vapaapäiviä.

Vierailija

Meillä ainakin on ollu yllättävän lepsua tuo opiskelu. Ja jos töitä haluaisin tehdä koulun ohessa, niin varmasti se onnistuisi.

Riippuu toki myös alasta ja ihan siitä amk:sta, kuinka tiukkaa opiskelu on. Se vaihtelee. Mie opiskelen sosiaalialaa kolmatta vuotta.

Vierailija

Mielestäni opiskelu amk:ssa on ollut yllättävän helppoa ja rentoa!
Itselläni on takana kolme vuotta liiketalouden opintoja. Tämän kesän olen harjoittelussa ja syksyllä olisi tarkoitus tehdä vielä opinnäytetyö. Jouluna (toivottavasti) valmistun! :)

Meillä koulupäivät olivat lähinnä klo 8-14, perjantait usein lyhyempiä. Joskus valinnaisia kursseja oli iltaisin, jolloin päivä saattoi olla alkaa klo 8 ja päättyä vasta klo 20.

Ainakin liiketalouden opintoihin on sisältynyt uskomaton määrä erilaisia esitelmiä, projekteja, seminaareja jne, joiden tekeminen vaatii runsaasti aikaa. Monet tälläisiä tehtäviä sisältävät kurssit ovat kuitenkin olleet verkkokursseja, jolloin tunneilla ei tarvitse käydä.

Tehtävien palauttamiselle annetaan aina "tiukka" päivämäärä, josta ei saisi luistaa. Kuitenkin suurin osa palauttaa tehtävänsä yli viikonkin myöhässä, eikä se vaikuta lainkaan numeroon! Typerää mielestäni.

Itse olen ollut koko ajan opiskelun ohessa töissä. Äidilläni on siivousyritys, jossa työtä on riittänyt. Tein töitä lähes joka päivä koulun jälkeen 2-7h.

Toivottavasti tästä oli jotain apua :D
Viimeksi olen keskustelupalstalle kirjoitellut 5 vuotta sitten ollessani 16-vuotias :D

Vierailija
lauraliina

Tehtävien palauttamiselle annetaan aina "tiukka" päivämäärä, josta ei saisi luistaa. Kuitenkin suurin osa palauttaa tehtävänsä yli viikonkin myöhässä, eikä se vaikuta lainkaan numeroon! Typerää mielestäni.

No aamen. Opiskelin edellisen vuoden AMK:ssa ja pikkasen kävi nyppimään tuo kestolöysäily. Deadlineja annettiin, mutta niistä ei ikinä pidetty kiinni, tunneilla käyminen ei ollut ilmeisesti välttämätöntä eikä tentittömien kurssien läpäisy nelosen arvosanalla ei vaatinut kyllä kovinkaan suurta järjenvaloa. Kyrsi suunnattomasti saada sama arvosana sellaisen opiskelijatoverin kanssa, joka ei paljoa naamaansa koulussa näyttänyt ja joka palautti kaiken aina totaalisen myöhässä (6kk myöhässä). Kiitos vielä opettajille jatkuvasta tuntien perumisesta.

Nyt vaihtuu koulu yliopistoksi, josta tiedän avoimessakin opiskelleena, että siellä arvosanat irtoavat ansioilla ja deadlineistä pidetään kiinni.

Vierailija

itse kans hain ammattikorkeaan nyt täydennyshaussa ku ei tärpänny eka haussa :D

Olis kyllä hyvä jos porukka tänne kirjottelis kokemuksiaan ammattikorkeakouluista, nii ja tietenki että missä päin opiskelee (:

Vierailija

Mä hain Piramkiin restonomiks Hotelli- ja ravintola-alalle, paikka irtosi!! :) olen superonnellinen.. nyt kuitenkin tiedossa vuosi Espanjassa ja ens syksynä sitten alkaa koulu.
mulla ois tähä samaiseen aiheeseen kysymys. Onko täällä ketään jotka opiskelee Haaga-Heliassa tuota liiketaloutta tai Hotelli- ja ravintola-alaa? Kertokaa jotain koulusta, linjasta ja opiskelusta siellä. Ajattelin hakea sinne ensi keväänä, kun alkaa tää Tampere tökkimään jo nyt :P

Vierailija

Itse aloitan amk:n parin viikon kuluttua ja ihan uteliaisuudesta kyselen onko täällä muita sairaanhoitajapuolen opiskelijoita? :)

Yllättävän helpolta kuulostaa tuo opiskelu kertomanne perusteella, ja pistää vähän jopa ihmettelemään, kun olen kaverilta kuullut että amk on paikoin jopa vaativampi kuin yliopisto. :o

Vierailija

voi KaroKaroKaro ku oon kateellinen sulle :D ite kans hain hotelli ja ravintola alalle enkä päässy ja kyllä tympäsee :D mut saa nähä nyt mite täydennyshaussa kävi. :) Mut onnea sulle hyvästä koulupaikasta :)

Vierailija
Groove
Yllättävän helpolta kuulostaa tuo opiskelu kertomanne perusteella, ja pistää vähän jopa ihmettelemään, kun olen kaverilta kuullut että amk on paikoin jopa vaativampi kuin yliopisto. :o

Tuohan varmasti riippuu aika paljon koulusta ja alasta. Itse olen kuullut että nimenomaan sairaanhoitoalalle opiskeltaessa olisi koulu aika vaativaa, mutta sitten taas monesta muusta alasta että olisi tosiaan aika lepsua.

Itse muutaman viikon päästä sosiaalialaa opiskelemaan :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat