Merkonomi

Vierailija

Itse olen kiinnostunut ks. ammatista (merkonomi) ja haluaisin hieman kysellä..

1)Onko merkonomille töitä?
2)Mikä on merkonomin peruspalkka?
3)VALMIIT MERKKARIT: oletteko saaneet helposti töitä? Mitä oletten tykänneet ammatista?

Kommentit (10)

Vierailija

1. Merkonomeille toki on töitä, se on eriasia että löytääkö niitä :D se riippuu paljolti paikkakunnan suuruudesta ja talouden tilanteesta maailmalla.. esim nyt laman aikaan varmaan hankalampi saada hommaa. Merkonomi voi suuntautumisestaan riippuen työskennellä; kaupan eri työtehtävissä; osastolla, kassalla.., toimistoissa, tilitoimistoissa, pankeissa, yrityksissä talousvastaavana, mainos- ja markkinointifirmoissa, asiakaspalvelupisteissä (hotellien, ravintoloiden, ym hoitoloiden vastaanotot, ja vaikka palvelupisteissä kaupoissa kuten Sonera-myyjät, info ym)

2. Merkonomin peruspalkka on muistaakseni n. 8,5-9 euroa tunnilta. Sen alempaa ei voi saada valmistunut merkonomi missäänpäin Suomea. Ammattiliitto määrää peruspalkan.

3. Ite oon ekan vuoden opiskelija (syksyllä siis toisen vuoden) ja sain heti pieneltä paikkakunnalta kesätöitä kaupasta, oltuani sielä kuukauden harjottelussa. Sain myös ruuhka-apulaisen paikan sieltä. Ite tykkään ammatin töistä, suuntaudun syksyllä taloushallintoon ja sen jälkeen varmaan tykkään vielä enemmän, koska pääsee taloushallinnon työtehtäviä tekemään harjoitteluissa. Myös kaverini jotka valmistuivat tänä vuonna, ovat saaneet työtarjouksia mutta ne ovat lähinnä isommilla paikkakunnilla tai ulkomailla. Nyt onkin melko huonosti varmaan töitä tarjolla, toivottavasti silloin paremmin kun ite valmistun :) tosin aion jatkaa ammattikorkeaan, jos vain rahkeet riittää.

Tsemppiä sulle ja hae toki kouluun jos vain yhtään kiinnostaa kaupan ala!

Vierailija

Kannattaa muistaa, että merkonomien kanssa samoista työpaikoista taistelevat myös korkeakoulutetut tradenomit ja ekonomit. Jälkimmäisistä tosin ilmeisesti valmistutaan lähinnä esimiestason tehtäviin, mutta kaupallisella alalla toimivat kuitenkin. Henk. koht. olen sitä mieltä, että melkein kannattaa jatkaa opintoja vielä korkeammalle merkonomiksi valmistumisen jälkeen, jotta kilpailukyky muita kaupallisen alan ammattilaisia kohtaan paranis. Kaupallisella alalla kyllä töitä riittää, mutta niin riittää alan ammattilaisiakin..

Mikäli esim. tradenomiksi aikois, on se ja sama onko pohjalla merkonomin tutkinto vai yo- tutkinto, itseasiassa merkonomi saa jopa hyväksiluettua joitakin peruskursseja. Siinä suhteessa merkonomikoulutus on kyllä etu!

Vierailija

1. Kaupan alalta pitäisi lähitulevaisuudessa löytyä töitä. Vanhukset jäävät eläkkeelle. Merkonomille löytyy monenlaisia työtehtäviä.

2. Merkonomi peruspalkka on jotain noin 8-10 euroa tunnilta ja siihen lisät päälle.

3. Itse olen valmistunut tänä keväänä merkonomiksi. Opiskeluaikana harjoittelupaikan kautta sain töitä ja olen vieläkin sillä tiellä. Merkonomista kannattaa kouluttautua tradenomiksi niin palkkakin jossain suhteessa nousee ja niin myös arvostus.

Kannattaa hakea merkonomiksi, jos työ kiinnostaa opiskeluaikanakin!
Toivottavasti sait tästä jotain... tsemppiä! :)

Vierailija

Kiiitos asiallisista vastauksista!
Kyllä itseäni kiinnostaisi lähteä oppisopimuskoulutuksella merkonomiksi, eli olisin valmis n. 2-3v päästä.
Mietin vain että tradenomiksi en kyllä lähde opiskelemaan että mitenkähän käy.

Vierailija

Kannattaa jos ala kiinnostaa. Kyllä se mielikin voi muuttua muutaman vuoden päästä jatko-opinnoista kun elämänkokemusta karttuu.

Kyllä perus merkonomeillekin töitä jonkin verran löytyy, tosin korkeammin koulutetut tradenomit saattaa kiilata edelle työnhaussa ja palkkakin heillä on isompi.

Vierailija

Itse aloitan viimeisen vuoden merkonomi opiskelut syksyllä. Ja jatkan siitä tradenomiksi.

Meillä koulussa sen huomaa, et merkonomit saa enemmän töitä ku av-viestinnät. Tai ainakin me ollaan saatu helpommin työssäoppimispaikat niihin verrattuina. Merkonomin normi palkka on noin: 8-9€/h. Meijän koulussa tossa syksyllä kävi vanhoja merkonomeja moikkailemassa opettajia ja kyllä ne siinä puhu, et ne on saanu hyvin töitä, et sen takii ei pitäis olla ongelmaa!

Kannaattaa lähtee opiskelemaan, jos liiketalous kiinnostaa sinua. Mutta kannattaa muistaa että merkonome valmistuu: talouhallinnon, tietohallinnon ja asiakaspalvelu ja markkinoinnin puolelle!

Vierailija

Heips!
Merkonomiopinnot meilkein takanapäin, lopputyö enää!
Opiskelin työn ohella, ensin oppisopimuksella ja työpaikan vaihdettuani ilta- opiskelijana.
Palkka heti lukion jälkeen toimistossa laskuttajana on ollut brutto 1600€/kk,vaihdettuani työpaikan assariksi maahantuonti- yritykseen palkka oli ensin brutto 2000, nyt 2300/kk, ja paperit vieläkin saamatta, toivottavasti syksyllä saan puristettua sen lopputyön! :-))
Itse olen sitä mieltä, että palkka määräytyy aika paljon työpaikan, oman osaamisen ja halukkuuden mukaan. Ja ainahan voi kouluttautua lisää!
p.s. työkokemusta itselläni toimistohommista jo melkein 7 vuotta, itse olen 28-vuotias.

Vierailija

Jos lähtee oppisopimuksella opiskelemaan merkonomiksi, täytyykö jo alussa tietää mihin suuntautuu?
Millainen paikka olisi hyvä merkonomiksi opiskelevalle?

Vierailija

Itse olen valmistunut taloushallinnon merkonomiksi -08. Siitä asti olen työskennellyt kaupan kassalla. Silloin olin harjoitteluissa taloushallinnin paikoissa esim. pankissa ja tilitoimistossa. Nyt syksyllä aloitin opiskelemaan ihan toista alaa, mutta se ei ollutkaan minun juttuni. Joten palasin kauppaan. Nyt on kauhea stressi siitä, mitä teen isona. Olen alkanut kaipaamaan pankkiin tai kirjanpidon hommia. Opiskelu ei taida olla minua varten. Koulussa on se hyvä juttu, että siellä on harjoitteluita ja saa vähän jalkaa oven väliin. Mutta mahtaakohan näin ilman tradenomin koulutusta olla mahdollisuutta päästä? Vähän harmittaa, että en silloin aikoinaan hakenut koulun jälkeen sinne pankkiin missä olin harjoittelussa.

Mutta minä pidän merkonomina olemisesta. Pitäisi vaan hakea "oikeaa" työtä. Jos saisin, niin kävisin kyllä tämän koulun uudestaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat