Äänestäminen on niin turhaa

Vierailija

Eikä todellakaan ole! Ihan siksi, että itse ainakin haluaisin että joku edes likimain itseni kaltainen ihminen - arvoiltaan ja iältään - olisi päättämässä siitä millaisessa Euroopassa nyt ja tulevaisuudessa eletään. Eläkeläiset äänestävät suurella innolla, hienoa eläkeläisten kannalta, mutta annatteko niiden päättää omista asioistanne? Musta on kuitenkin huippukivaa äänestää näissä vaaleissa - äänestysprosentti on perinteisesti ollut niin alhainen, että oma ääneni vastaa käytännössä kahta - niin tosin myös sen eläkeläisen!

Mutta mitäs mieltä täällä ollaan? Jaksaako edes jumalaisen asiantuntija-Alexin (ok, makuasia) kehotus äänestää innostaa ketään!?

EUROOPAN SEKSIKKÄIMMÄN ULKOMINISTERIN ALEXANDER STUBBIN SANOIN:

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/HSn+eurovaalitilaisuudessa+puhutti...

(Katso siis kuva+linkki: "Ulkoministeri Stubb kertoi HS:n vaali-iltamissa, miksi kannattaa äänestää")

VÄHEMMÄN SEKSIKKÄITÄ SYITÄ ÄÄNESTÄÄ:

katso kohta "10 hyvää syytä äänestää / Kyllä, sinä. Sinä päätät. Äänestämällä."

http://www.europarl.europa.eu/elections2009/whyvote/default.htm;jsession...

Kommentit (11)

Vierailija

Vautsi, kunnon cosmoasenne :) Ite kanssa kävin ennakkoon äänestämässä eikä ollut iso vaiva. Ekaa kertaa olin ja kyllä se pikkusen jänskätti :D Tosiaan jokainen ääni vaikuttaa, nyt kaikki -erityisesti me naiset- vaikuttamaan :)

Vierailija

Kyllä mä aion käydä äänestämässä. Se ei ole iso vaiva mennä käymään tuossa lähimmässä äänestyspaikassa. Ehdokkaisiin en kyllä oo niin tarkasti paneutunut, mutta kyllä mulla jotain käsitystä on, ketä aion äänestää. Todellakin aion vaikuttaa, kun minulla siihen on mahdollisuus.

Vierailija

Minusta on hienoa että löytyy nuoriakin ihmisiä jotka haluavat äänestää. Omalla äänellä voi loppupeleissä olla suurikin merkitys asioihin. Itse aion ehdottomasti äänestää.

Euroopan parlametti saattaa monesta, etenkin nuoresta ihmisestä, tuntua kaukaiselta asialta ja tällaisia nuoriin tehoavia kampanjoita tarvitaan ehdottomasti enemmän. Koska kuitenkin siellä tehdyt päätökset vaikuttavat meihin kaikkiin tavalla tai toisella ja haluan ainakin itse varmistaa, että oma äänenikin kuullaan edes jollain tasolla.

Vierailija

Totta turiset! Ja jos kaikki "fiksut" kieltäytyvät äänestämästä niin ei kannata sitten valittaa jos eduskuntaan tai eu-parlamenttiin valitaan taas joku Toni Halmeen kaltainen tyyppi, joka ei varmasti ole tehtäviensä tasalla tai edes halua niitä tehdä. Ei demokratia toimi jos kukaan ei äänestä, ja itse en ainakaan ole valmis palaamaan kivikautiseen monarkiaan / diktatuuriin. Sitä paitsi yleensä äänestyspaikat ovat niin lähellä että sitä voi pitää vaikkapa lyhyenä iltalenkkinä xD

Vierailija

Itse oon ainaki huomannu, että kun ei oo pahemmin perehtynyt noihin vaalijuttuihin nii ei ainakaa tee mieli äänestää.

Äänestyslappu lensi heti roskiin kun oli postiluukusta tipahtanut, ehkä sitä vanhempana sitten äänestää, kun on enemmän selvillä maailman menosta.

Kepa
Seuraa 
Liittynyt7.5.2009

itse kävin myös äänestämässä ennakkoon ja ehdokkaani pääsi myös läpi, tosin ottaen huomioon että äänestin ennakkosuosikkia niin ei tullut yllätyksenä :D

itse pidän tärkeänä äänestämistä ja omatunto ei eduskuntavaaleissakaan antanut lintsata, vaikka olin niin vähän etukäteen päättänytkin kun en tiennyt, ketä olisin äänestänyt. Loppupelissä lähdin ihan viimeisen tunnin aikana hirveällä kiirellä äänestämään :D

Vierailija

En äänestänyt eduskuntavaaleissa, koska mulla oli silloin asennevamma. Kevään puolella aloin kuitenkin seuraamaan politiikkaa ja otin selvää hyvissä ajoin Europarlamenttivaalien ehdokkaista. Äänestämässä kävin ja se oli eka kerta. Nykyään politiikka ja vaikuttaminen kiinnostaa. Aion äännestää kaikissa tulevissakin vaaleissa (paitsi kirkollisvaaleissa).

Vierailija

Itekkin kävin äänestämässä, se tuntu ihan itsestäänvelvyytenä ja pidän sitä kansalaisvelvollisuutena. Musta on vaan hienoa, että Suomessa jokaisella on oikeasti mahdollisuus vaikuttaa, vaikkei se oma yksittäinen ääni niin suuri ehkä olekkaan. Mutta silti. Mikäli ei yritäkkään vaikuttaa yhteisiin asioihin millään tavoin, on mun mielestä täysin naurettavaa ja typerää valittaa siitä, kuinka asiat hoidetaan Suomessa huonosti.

Vierailija

Mäkin oon käynyt äänestämässä joka ikisissä vaaleissa sen jälkeen kun äänestäminen on ollut mahdollista. Olen myös sitä mieltä, että äänestäminen on kansalaisvelvollisuus. Jälkikäteen on turha valittaa, ellei itse asian eteen ole mitään tehnyt! Ei tosiaan ole suuri vaiva käydä esimerkiksi vaalikoneissa ja katsoa kenen kanssa on samaa mieltä. Vaalipäivänä on mukavaa jännittää pääsikö se oma ehdokas läpi vai ei :)

Vierailija

Myös äänestämättä jättäminen on tavallaan äänestämistä, tosin silloin äänetön äänihän jakautuu kaikille ehdokkaille tasan, myös epämiellyttäville ehdokkaille.
Vallalla olevan järjestelmän kutsumista aidoksi demokratiaksi on hivenen arveluttavaa, sillä todellinen valtahan on taholla, jolla on eniten resursseja ja omaisuutta, eli kansainvälisillä korporaatioilla, pankkiireilla ja vanhojen eliittiperheiden vesoilla.
Tästä johtuen eduskunta onkin ehkä pelkkä nukketeatteri, jossa jo alkoholiveron viilaaminen prosentilla edestakaisin tuottaa suuren numeron..

Vierailija

Mä haluaisin äänestää mutta kun ei oikein pysy perille että kukamitähäh. Siis yksinkertaisesti, en tiedä mistää mitään, en puolueista, puhumattakaan yksittäisistä ehdokkaista. Että joku pikakurssi tänne päin, sitten voisin kyllä äänestää! :D

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat