Vinkkejä masennuksen taltuttamiseen!

Vierailija

Kaikki jolla on vinkkejä masennuksen taltutamiseen niin tervetulleita keskustelemaan.

Kommentit (15)

Vierailija

no liikunta ainakin, ei sellainen pakonomainen hikitreeni vaan sellainen rento ja mukava esimerkiksi kävelylenkki hyvää musaa kuunnellessa tai pyöräily kaverin kanssa.
Ja sitten juuri nämä ystävät ja niiden seura. Varsinkin puhuminen syvällisistä asioista hyvän ja luotettavan ystävän kanssa on minua ainakin auttanut.

Vierailija

yleensäkki kaikki sellanen mikä ittestään on mukavaa eli tyyliin kavereitten kanssa hengailu, auringon ottaminen ym. ja alkoholin pois jättäminen auttaa kans

Vierailija

Ennen kun jokin sai minut masentumaan hirveästi (mulla siis jo monta vuotta depressiota takana, tällä tarkoitan sellaista kohtausmaista romahdusta) aloin itkemään hillittömästi, ryyppäämään, ahmimaan, viiltelemään, polttamaan, ehkä huidoin tavaroitakin pois paikoiltaan. Vaivuin siihen pariksi päiväksi ja join. Inhosin sitä totta kai, ja koko ajan tuntui ihan helvetin pahalta ja siltä etten kestä olla, mutta silti siinä oli jotain... jollain kummallisella tavalla tyydyttävää.

Nyt olen vähitellen oppinut olemaan vaipumatta siihen itsesääliin, eli jos tuntuu siltä että maailma romahtaa, päätän että haluan sen aiemman olotilani ILMAN että ratkean ensin muutamaksi päiväksi aivan aallonpohjalle. Silloin pitää keskittyä myönteisiin asioihin, vaikka harjoitteluahan se vaatii :)

Vierailija

Kuten yllä on sanottu, kaikki mikä tuntuu mukavalta auttaa varmasti jonkin verran. Suosittelen myös puhumaan jollekkin luotettavalle henkilölle ja tarvittaessa hakemaan ammattiapua, ettei masennus pääse etenemään liian pitkälle.

Vierailija

Mulla auttaa kirjoittaminen. Kirjoitan paperille tai tekstinkäsittelyohjelmalla ajatusvirtaa, en sensuroi, en ajattele sen kummempia vaan kirjoitan. Lopputuloksen luen pariin kertaan ja sitten heitän paperin pois tai deletoin tekstin. Jollain jännällä tavalla se vain auttaa, antaa kaiken tulla ulos ilman, että miettii miten sanojaan asettelisi. Mulla on myös muutamia hyviä nettiystäviä joidenkin kanssa olen pyörinyt samoilla mestoilla ja silloin tällöin tulee juuri tuolla tavalla purattua heille. Totta kai olisi ihanaa puhua irl, mutta aina ei saa sanaa suusta tai siihen ei ole tilaisuutta.

Mulle myös leffat toimii monesti terapiana kun saa purattua sitä pahaa oloa itkemällä. Leffan surullisten tai onnellisten tapahtumien kautta kun itkee, niin käsittelee samalla omia ongelmiaan. Kannattaa tutustua leffaterapiaa käsitteleviin kirjoihin, sieltä saa hyviä vinkkejä.

Ei kannata muutenkaan jäädä yksin, pyydä vaikka ystävää shoppailemaan tai ihan mitä vaan pientä puuhaa tekemään mistä mahdollisesti voisi piristyä ja saada taas uutta potkua seuraavaan päivään. Itse olen todella taipuvainen masennukseen, mutta aina siitä on selvinnyt tavalla tai toisella. :)

Vierailija

jaa-a.. itselläni masennukseen on auttaneet masennuslääkkeet parhaiten.. elämä on muuttunut niiden ansiosta normaaliksi.. mutta toki lievässä masennuksessa auttaa varmaan hyvien kavereiden seura, liikunta tms. tekeminen. monesti se, että en jää paikalleen, vaan keksin itselleni tekemistä, piristää ainakin vähän :)

Vierailija

^Mulla taas on taidettu vuosien varrella kokeilla kaikki valmisteet mitä Suomen markkinoilta vain löytyy, eikä yhdestäkään ole ollut hyötyä :(

Vierailija

^voi :( se varmaan riippuu jostain aivojen kemiallisista ja biologisista tasapainoista tms. Jossain ohjelmassa oli joku muuten kokeillu sähköshokkihoitoa (USA:ssa?), kun mitkää lääkkeet ei ollut auttaneet, ja se oli auttanut.. tuli vaan mieleen.

Vierailija

Itselläni toimii se, että jos on joku ärsytys,vitutus tai asia mikä masentaa, kirjoitan sen paperille. Sitten hämärän tullen hiippailen paperin kanssa ulos ja pistän roihuamaan, silmä lepää liekkejä katsellessa ja asia on ikäänkuin käsitelty. :)
Itselläni on myös koira ja se on varsin terapeuttinen kaveri - voi vaan touhuta koiran parissa ja unohtaa muu.
Itse ei liikunnasta niinkään pidä, koska minulla se käynnisti kauhean laihduttamisen tarpeen ja vietin liikaa aikaa peilin edessä katsoen ettei maha varmasti ole kasvanut :/ .

Maisema katselu ja metsässä samoilu on mulle sitä lääkettä tai istua kynttilän valossa ja kuunnella neofolkkia. <3

Vierailija

Ja unohdinpa vielä lisätä noista masennuslääkkeistä, että itse ainakin muuttui todella agressiiviseksi ja vihaiseksi persoonaksi, että puolen vuoden jälkeen lopetin lääkkeet kuin seinään ja rupesin etsimään itse ratkaisuja.

Vierailija

tänne olikin jo kirjoitettu vaikka mitä :)

niinkuin monikin jo sanoi, asiat, mistä pitää ja mitä tykkää tehdä auttavat -tähän vedoten esimerkiksi shoppailua voi pitää mielenterveyttä ylläpitävänä tekijänä.

tunteisiin, esimerkiksi masentuneisuuteen, on vaikea vaikuttaa päätöksillä ja lupauksilla -ne eivät paranna mieltä. esimerkiksi ihastus ei katoa tai synny suunnitelmasta. sitä vastoin juuri tekeminen, josta pitää, vaikuttaa myönteisesti mieleen nostamalla mielialaa. tämän myötä masentuneena kannattaa, ja pitää, tehdä juuri sitä mistä nauttii: shoppailla, maalata, kuunnella musiikkia tai lenkkeillä.

mieleisen tekemisen lisäksi myös ajatukset vaikuttavat masentuneen mielialaan. sen vuoksi pitäisi pyrkiä katkaisemaan tuhoavia ja heikentäviä ajatusketjuja ja jumittuneita ajatuksia. pelkästään niiden tunnistaminen on jo paljon :) tämän jälkeen niiden käsitteleminen ja kumoaminen ovat työskentelyn kohteena: poista ne, juttele niistä ja kirjoita ne ylös ja käsittele, kadota. kuten jo moni ehdotti, käsittelyvälineinä voivat toimia musiikki, taide tai jutteleminen.

tärkeitä asioita, mistä kannattaa myös pitää kiinni ovat ehdottomasti ystävät ja heidän tuki, liikunta sekä kunnollinen syöminen :) tsemppiä kaikille, pärjätkää, ja uskaltakaa hakea apua!

Vierailija

Aivan liian helposti tartutaan lääkepurkkiin.

Niin kuume, kuin masennuskin ovat elimistön omia suojamekanismeja, siinä missä em. tappaa pöpöjä elimistöstä, niin toinen ehkä kertoo jotain olevan vialla elinympäristössä ja suhtautumisessa siihen ym.
kaikilla on masennusta ainakin jossain vaiheessa elämää.

Vierailija

Kannattaa aina mennä puhumaan jonkun terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Koska ei ole kiva olla yksin tuommoisen asian kanssa. Liikunta ja terveellinen ruokavalio auttaa myös mielialoihin. Myös kannattaa miettiä, saatko ravinnostasi tarpeeksi vitamiineja, esim. D-vitamiinia? Jos mikään ei tunnu auttavan, on meille keksitty mieliala lääkkeitä. Mutta mieliala lääkkeitä ei anneta heppoisista syistä, mahdollisen väärinkäytön takia. =)

Vierailija

Olin viime kevään/kesän masentunut ja todennäköisesti jo pitkään sitä ennenkin vähintäänkin lievästi masentunut. Minulla auttoi lääkityksen aloittaminen (pienin annos riitti kohottamaan jaksamista) ja keskustelu psykologin kanssa.

Ns. kotikonsteista parhaiten minua auttoivat kirjoittaminen (runoilu ja blogi), kavereiden ja kullan kanssa juttelu ja se, että läheiset välillä pakotti ulos aurinkoon rannalle, lenkille tms.

Katselin myös todella paljon Sinkkuelämiä (omistan sen boxin, jossa on kaikki jaksot) :D Ne piristää aina mun mieltä.

Myös eläinten läsnäolo on rauhoittavaa. Pakkohan sitä on hymyillä, kun lemmikki päättömästi touhuaa.

Ja suosittelen erittäin lämpimästi pysymään erossa alkoholista tai pitämään ainakin kohtuukäyttönä! Itse sorruin usein juomaan aivan liian paljon ja se ei todellakaan auttanut asiaa kuin vain sen hetken, kun nousuhumalassa hupsutteli.

Ja syö terveellisesti ja säännöllisesti. Itse saatoin joskus tahallani "kiduttaa" itseäni olemalla syömättä. Ei mikään fiksu ratkaisu. Ja nukkumisasiat on syytä olla kunnossa. Mulla tosin ei ollut ja jouduin toisinaan nappaamaan nukahtamislääkkeitä. Nyt onneksi sekin asia tasapainossa.

Aikaahan se usein vie, kun masennuksesta toipuu ja yrittää päästä yli. Se on raivostuttava ja mutkikas tie, mutta palkitsee ihan helvetisti, kun jonain päivänä yhtäkkiä huomaa, että hei, mulla onkin jo ihan ok olo.

Itse käytän vieläkin mielialalääkkeitä, mutta itseasiassa kohta tässä lähden lääkärin luo keskustelemaan, josko ne voisi jo lopettaa.

Vierailija

liikunta, ystävät, musiikki (nimenomaan sellanen musiikki, joka saa sut hyvälle tuulelle!) ja lemmikki auttaa ainaki mua ko kaikki tuntuu kaatuvan päälle. Sitte vielä, mitään ei hyvään ei tapahdu kotona nyhvöttämällä ja itseään säälimällä. Raakaa, mutta totta ja myös toimii nimim. kokomusta on!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat