Treenibiisit - Viihde ja kulttuuri

ether

Etsinnöistäni huolimatta en löytänyt tällaista aihetta, joten pistetäänpä pystyyn :).

Ryhmäliikuntatunneilla, salilla ja lenkillä käydessä enemmistö ihmisistä näyttää keskittyvän treenaamisen ohella musiikkiin. Yksi näpelöi mp3-soitinta pururadalla, toinen taas laulaa mukana aerobicissa. Innokkaimmat kasaavat huolella oman tehosoittolistan, jossa jokainen biisi on esimerkiksi tiettyä lihasryhmää tai juoksulenkin "etappia" (ylämäki, alamäki, lisää vauhtia, jne) varten.

Mitä te, foorumilla vaikuttavat naiset ja herrat, kuuntelette treenatessanne? Saatteko jostain tietystä genrestä lisää vauhtia askeleisiin, tai nouseeko käsipaino helpommin jonkun tietyn bändin räyhätessä taustalla? Keskityttekö mieluummin pelkkään liikuntaan, vailla suoritusta häiritsevää taustameteliä?

Itse saan musiikista valtavasti mielihyvää noin yleensäkin, enkä voisi kuvitellakaan salille tai lenkille menoa (luontopolkua lukuunottamatta) ilman edes _jotain_ taustaääntä - vaikka valittavana olisi pelkkä iskelmäradio. Huonoimmillaankin musiikki auttaa unohtamaan ne asiaankuuluvat, hieman epämiellyttävät tuntemukset, ja painamaan eteenpäin. Oikein hyvän biisin tahdissa liikkuminen saattaa parhaimmillaan tuntua niin hyvältä, että sitä jatkaisi vaikka kuinka kauan. Omat suosikkini vaihtelevat aika pitkälti mielentilan, ja sen mukaan, mitä olen tekemässä. Kestosuosikkien joukosta löytyy mm. seuraavaa:

The Killers - Mr. Brightside, When you were young ...
Flogging molly, kaikki nopeahkot biisit.
Foo Fighters - All my life, Best of you, jne.
Maj Karma - Attentaatti (Kestosuosikki. Tällä nousee vaikka vuorelle.)
Zen Cafe - Jättiläinen
Ok Go - Here it goes again
Propellerhead - Spybreak
Kaikki nopeammat biisit Pulp fictionin ja Death proofin soundtrackeilta.
KT Tunstall - Suddenly I see
Garbage - Push it, When I grow up, jne.
Joy Division - Digital
Mikä tahansa Editorsin biisi.

Insipiraatiota otetaan innolla vastaan :D.

edit./ Kaksi erittäin varteenotettavaa tuolta listoilta unohtui: Disco Ensemble ja Matrix-leffojen soundtrackit. Jälkimmäisen kanssa alkaa harmittaa vaan se ettei pääse juoksemaan seiniä pitkin....

Kommentit (13)

gnirom

lenkillä toimii parhaiten metallica.

aerobicissa taas ohjaajat käyttää melko erilaisia musiikkeja, mut omat suosikit on joko kunnon jytkettä tai sitten jotain suomalaista, kuten leevi, tiktak, egotrippi jne.

riinaF

No mä en nykyään juuri treenaile, mutta syksyllä kun vielä pyöräili kouluun päivittäin, tuli aina kuunneltua jotain. Ei voinut kuvitellakaan lähtevänsä mihinkään ilman mp3-soitinta ja paniikki iski, jos patteri oli lopussa :D

Esittäjistä suosikkeja oli kaikki örinäheviartistit (Dimmu Borgir ainakin) ja muutkin metallibändit sekä suomiräpistä tietyt artistit, joiden biisit oli sellasia "energisiä".

Löysin myös musiikin sijasta toisen hyvän idean, kuuntelin podcasteja. Niihin keskittyy vielä enemmän kuin musiikkiin ja monesti kävi niin, että nauroin ääneen polkiessani :D

Sinisilmä

Ihan samaa mieltä kyllä olen; musiikki antaa kivaa vaihtelua treeniin. Käyn itse juoksemassa ja huomaan kyllä kappaleen vaihtuessa nopeampaan kuinka kiritän vauhtia. :)
Hmm.. Lempikappaleita on vaikea nimetä, mut tärkeintä kappaleissa on tottakai, nopea tempoisuus. Kai ne on jotain näitä, mitä Nrj ja Voice soittaa. :)

Shirlie

Musiikista saa ehdottomasti lisää virtaa treenatessa. Salilla toimii parhaiten joku raskaamman sorttinen musiikki. Metallica on suosikkini, mutta myös joku Linkin Park, Disturbed ja Rage Against the Machine antavat hyvin lisäpotkua.

Lenkillä en koskaan kuuntele musiikkia, en edes omista mitään laitetta, jolla kuunnella musiikkia liikkuessa. Ulkona parasta musiikkia ovat kaupungin äänet.

riinaF
olematon
mitä on podcastit?

Esim. radio-ohjelmista koosteita, joissa on parhaat palat. Niitä saa ladattua netistä. Omat suosikit on ehdottomasti http://www.radiorock.fi/podcast/ Radio Rockin podcastit, erityisesti Korporaation jutut jotka täytyy joka päivä ladata koneelle :D Uskoisin myös muilta radioasemilta löytyvän nettisivuilta podcast-kohta, josta niitä saa latailtua :)

Tsein

The Arkin eka levy "We are the Ark" sopis oikein hyvin intervalliharjoitteluun. Siinä olis muilla kuntoilijoilla ihmettelemistä, kun juoksu-/kävelyrytmi vaihtelis biisien mukaan. Mahtava levy kaikinpuolin.

jennamaria

Nyt kun oon kahessa jumpassa käyny, niin voin kertoo, että musta se musiikki on hyvä revittäjä siihen treeniin! :)

En oo kauheesti kiinnittäny huomiota, että mitä siellä soi, mutta hyvin on sopinu treenailuun. Tykkään niistä mixatuista piiseistä siellä jumpassa, en kyllä muuten. Jaja, joskus tekee mieli laulaaa! :lol: Oiski varmaan kauniin kuulosta, kun yrittäis laulaa ja jumpata täysillä samanaikasesti. :D

gnirom
Tsein
The Arkin eka levy "We are the Ark" sopis oikein hyvin intervalliharjoitteluun. Siinä olis muilla kuntoilijoilla ihmettelemistä, kun juoksu-/kävelyrytmi vaihtelis biisien mukaan. Mahtava levy kaikinpuolin.

tämä on muuten totta!
itseasiassa the arkin tuotannosta muutenkin löytys varmaan hyvää treenimusaa, juoksemiseen esim state of the ark varmaan toimisi, kun on niin iloinen plätty! täytyykin kokeilla ensi kerralla :)

Msuh

Minä heittelen täällä pienen biisilistan, jollaista itse tykkään kuunnella liikkuessa:

• Paramore - For a pessimist, I'm pretty optimistic
• Muse - Supermassive black hole
• Alesha Dixon - The boy does nothing
• Hanoi Rocks - Kill city kills
• Jamie Cullum - Get your way
• Jones Brothers - S.O.S.
• Lapko - Sawyer the brother
• Muse - Bliss
• The Ark - Rock city wankers
• Tha Ark - Let your body decide
• Arctic Monkeys - When the sun goes down
• 3 Doors Down - Kryptonite
• The Offspring - Can't repeat
• The Sounds - Hope you're happy now
• Vincent - Walking crooked on a straight line
• Aly & AJ - Potential breakup song
• Pachanga - Calienta
• Red Hot Chili Peppers - Love Rollercoaster
• Tal Bachman - She's so high

Minttupossu

itse tykkään juostessa kuunnella kaikenlaisia tanssi ja meneviä biisejä. voisin laittaa muutaman mitä löytyy ipod:lta

- Cascadan melkeen kaikki biisit
- Katy Perry: I kissed A Girl
- Jesse Mccartney:n biisit
- Queen: candyman
-Queen: Barbie Grils (espanjalainen versio)
- Ville Valo ja Natalia Avellon: Summerwine
- Cheek: Liekeissä
- Kat de Luna: Run the Show
-Kat de Luna: Whine up
- El sueno de morfeo: ojos de cielo
- Fran pereaa
-Gabriela Cilmi: Sweet About Me
-Jennifer Lopez: Qu Hiciste
- Jenni Vartiainen: Ihmisten edessä
-JOJO: beautiful girls
- Kelly Clarkson: Because of you
-Kim Herold: Social Butterfly