1800-luvun kirjallisuus - Viihde ja kulttuuri

jemppa

Eli siis keskustelua tänne 1800-luvun kirjallisuudesta.

Oletteko lukenut? Minkälaisia mielipiteitä teillä on?

Itse rakastan näitä vanhoja kirjoja.
Esimerkki kirjailijoita Charlotte Brontë, Jane Austen, Oscar Wilde.

Charlotte Brontë tunnetaan parhaiten teoksestaan Kotiopettajattaren romaani. Kirja on mielestäni mitä parhaimpia teoksia ja se on kuitenkin aika nykyaikainen vaikka se on kirjoitettu 1800-luvulla. Brontë oli paljon aikaansa edellä. Rakkauden ja intohimon tunteet olivat hyvin kuvattuina.

Jane Austen tunnetaan teoksistaan Järki ja Tunteet, Ylpeys ja Ennakkoluulo sekä Emma. Niissäkin tarina vie mukaansa tuulen nopeudella, eikä lukemista pysty keskeyttämään.

Oscar Wilde oli taas tämä meidän miespuolinen homoseksuaalinen kirjoittaja, joka joutui vankilaanki aikoinaan suuntautumuksena takia. Hänen tunnetuimpiin teoksiin kuuluu Teleny, joka on hyvin homoeroottinen kirja. Kirjassa miljöö on kuvattu hyvin tarkasti. Luulen, että heteromiehet eivät oikeen välittäisi tästä kirjasta, mutta naispuoliset lukijat, sekä homomiehet rakastuisivat. Kuvailu on niin karkeaa mutta sulavaa. Kirja on erotiikkaa täynnä.

Eli siis keskustelua tänne edellä mainittujen kirjailijoiden teoksista sekä muidenkin 1800-luvun kirjailijoiden teoksista.

Kommentit (4)

shazzer

Nämä 1800-luvun klassikot on ehdottomasti parhaimmistoa!
Jane Austenin kirjat olen tainnut lukea kaikki. Kuitenkaan mikään ei voita Charlotte Bronten Kotiopettajattaren romaania, on se niin ihana!

Lukretia

Olen totta kai lukenut varmaan kaikki nää naiskirjailijoiden klassikot. Hyviähän ne ovat. Mielenkiintoista myös, miten koko sen ajan arvomaailma näkyy kirjoissa, vaikka välillä se saa raivon partaalle (esim. Kotiopettajattaren romaanissa, kun päähenkilö ei voi olla herra Rochesterin kanssa siksi, koska tällä on (hullu) vaimo). Muutenkin ne on vähän jahkailua ja hohkailua - tulee olo, että "sano nyt jo, niin päästään eteenpäin". :) Mutta ihania teoksia joka tapauksessa, kuuluvat yleissivistykseen!

Oscar Wildeltä olen lukenut vain Dorian Grayn muotokuvan, ihan mielenkiintoinen sekin.

prisukka

Kyllä kirjahyllystä löytyy Austenia ja Brontëa, lisäksi Alexandre Dumasin Monte Criston kreivi ja ranskankielinen kolme muskettisoturia (joka kielestä johtuen on aivan alkutekijöissään :) ). Sitten tietysti on tullut luettua Louisa M. Alcottin pikku naisia ja pikku miehiä, jotka ovat ehkä enemmänkin tuon ajan nuortenkirjallisuutta tai ainakin tuo pikku miehiä.

Pidän kyllä kovasti 1800-luvun kirjallisuudesta, vaikka se välillä onkin hieman raskasta lukea.

Oscar Wildeä en itse ole lukenut, joskus kyllä koulussa joku lukin kappaleita Wilden varsin homoerootisesta teoksesta. Viime keväänä Pariisissa käytiin tutustumassa Wilden hautaan, jota fanit ovat käyneet suukottelemassa. Kivi oli siis kokolailla punaisten huulten kuvien peittämä, kun erisävyisillä huulipunilla varustetut naiset (mistä sitä tietää vaikka miehetkin) ovat käyneet tuota kiveä suutelemassa. Omasta mielestäni aika ällöttävää...

omaruru

Minäkin olen lukenut pari Jane Austenin kirjaa, mutta harmi vaan, että siitä on niin kauan. Olisin nimittäin halunnut vertailla niitä näihin pari viime vuoden aikana tehtyihin brittien tv- ja elokuvaversioihin. Pitää varmaan lukea uudelleen. Samoin Wilden Dorian Grayn muotokuva on tullut luettua.

Nyt kuitenkin kiinnostaisi eniten alkaa lukea näitä venäläisiä klassikoita, esim. vaikka Dostojevskiä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat