Propaganda - Viihde ja kulttuuri

Darvi
laeh
Ei se kuitenkaan ole aina suoranaista vääristelyä, sillä eihän se toimi enää niin hyvin, kun ihmisten koulutustaso on noussut. Pitää olla hienotunteisempi, mutta yhtä kaikki..

Anteeksi, mutta oliko tämä argumentti?

Kommentit (12)

Darvi

Sori vain, mutta mä olen ainoa, joka on tähän ketjuun vastannut asiasta. Vai onko nyt moderaattorit halukkaita päättämään, että mikä vastaus on oikea vastaus. Poistatteko väärät vastaukset? Tästä asiasta tuskin tuleekaan paljoa keskustelua tässä ympäristössä.

laeh
Darvi
laeh
Darvi sanoi, monet kansalaisjärjestöt käyttävät sitä samoin uskonnolliset ryhmät, mutta sitä on myös kaikki vastakkaisetkin yritykset, niin kuin vaikka Darvin viestit.

Eivät kaikki. Propaganda ei ole synonyymi argumentille. Propaganda vaatii yrityksen vaikuttaa vääristelevästi/yksipuolisesti asiaan.

Noh saattaahan minun historian professori erehtyäkin, kun se sellaista luennoi. :lol: Noi ei vaan.. Minusta se menee niin, että propagandan taustalla on tietoista ja suunnitelmallista vaikuttamista, ei se aivan olekaan pelkkää argumentointia. Ei se kuitenkaan ole aina suoranaista vääristelyä, sillä eihän se toimi enää niin hyvin, kun ihmisten koulutustaso on noussut. Pitää olla hienotunteisempi, mutta yhtä kaikki..

Darvi

Ei olis pitänyt mainita feissareita tai feministejä, koska aihehan oli propaganda eikä feissarit tai feministit. Ehdotankin, että keskustelu suljetaan heti paikalla.

Zuzannah

[color=red]keskustelun sulkemisesta päättävät modet ja ylläpito ja se tehdään, jos se koetaan aiheelliseksi. jos sinulla itselläsi ei ole ko.aiheeseen mitään oikeaa sanottavaa, ei tarvitse vastata koko keskusteluun[/color]

Darvi

Propaganda kuulostaa pahalta, koska se on sotien myötä muokkautunut tarkoittamaan valheellista, harhauttavaa tai hyvin yksipuolista argumentointia. Tällaisena minä sen ymmärrän.

Ja näen sitä päivittäin. Tämä keskustelupalstakin kumpuaa sitä. Mainokset ovat kauttaaltaan propagandaa. Feissareihin se on uponnut ja useimmat aatteelliset järjestöt käyttävät propagandaa. Pahimmat ehkä kuuluvat feminismisviherpiipertäjähippisektoriin. Ostoskanavan mainokset suorastaan valehtelevat. Uskonnolliset järjestöt ovat aina sitä käyttäneet. Listaa voisi jatkaa varmaan aika pitkään.

omaruru

Propaganda kuullostaa pahalta sanalta varmaankin sotienaikaisten kampanjoiden vuoksi, mutta sitähän ensiintyy jatkuvasti yhä edelleen. Ja yhä enemmän, mutta se on hienovaraisempaa vaikuttamista, asioiden esittämistä halutulla tavalla. Tuli mieleen, kun juttelitte mainoksista, hyvistä ja huonoista, että tunnistatteko propagandaa, kun näette? Huomaatteko kun teihin yritetään vaikuttaa? Sitähän on muuallakin kuin mainoksissa, mm. tv-uutisissa ja varsinkin sanomalehdet näyttävät olevan täynnä harmaata propagandaa.

Darvi
laeh
Darvi sanoi, monet kansalaisjärjestöt käyttävät sitä samoin uskonnolliset ryhmät, mutta sitä on myös kaikki vastakkaisetkin yritykset, niin kuin vaikka Darvin viestit.

Eivät kaikki. Propaganda ei ole synonyymi argumentille. Propaganda vaatii yrityksen vaikuttaa vääristelevästi/yksipuolisesti asiaan.

laeh

No on se vähän muutakin kuin kaikkea mitä jo sanoitte. Minä käsitän jo kaiken vaikuttamisyrityksen propagandaksi, se itse sana vain on niin rumalta kuullostava, että se tuntuu sopimattomalta. Niin kuin vaikka Darvi sanoi, monet kansalaisjärjestöt käyttävät sitä samoin uskonnolliset ryhmät, mutta sitä on myös kaikki vastakkaisetkin yritykset, niin kuin vaikka Darvin viestit. :) Ja jos lukee päivän lehden tarkasti, uutisjutuistakin löytyy asenteita.

Zara

Onhan myös propagandadokumentteja. Esim. toisesta maailmansodasta kertovia olen nähnyt pari sellaista, joissa oli sinänsä historialliset faktat ihan kohdallaan mutta sävy oli silkkaa jenkkihurmoksen nostattamista. Ei sillä etteikö noista ajoista voisi oikeastaan sanoa ihan perusmoraalin mukaan ketkä olivat "hyviä" tai ainakin selvästi vähemmän pahoja. Huvittaa vain kun sanasto oli kuin armeijan värväysmainoksista. :mrgreen:

Ja onhan noita tuoreemmistakin asioista. Myös uutisissa on eroja julkaisijan mukaan, siinä mistä kerrotaan ja mikä jätetään kertomatta.

Mainokset on tietysti oma lukunsa. Niissä voidaan vaikka valehdella jos huvittaa, kunhan varotaan sellaisia valheita mistä voisi joutua vaikeuksiin. Sama pätee tosin eräisiin "uutisiin" :evil:

Darvi

Minä en mainoksissa niinkään näe arvomaailmaa, vaan yrityksiä vaikuttaa tietynlaisiin arvomaailmoihin. Mainoksen arvo on myydä tuotetta. Esim. ällistyttävät axen mainokset vetoavat arvomaailmoihin, joissa naisia arvostetaan kumppaneina.

marineca

Mä en ehkä käyttäisi niin vahvaa sanaa kuin propaganda, mutta kyllä niistä mainoksista huomaan usein läpipaistavan arvomaailman (useinkin juuri Darvin kammoksumalta feministiseltä kannalta :D )

Ja tv-sarjoistakin löytyy propagandaa, esim. Days of Our Livesissa on joskus melkein huvittavaa seurata esim. "arvostakaamme sotilaita, jotka uhrautuvat maamme puolesta"-hehkutusta.

Puhelinpervo

Mä en oo nykypropagandaa ajatellu, se on naamioitu niin hyvin..

Hmm.. Näin äkkiseltään tulee mielee se et mainosten propaganda on yleensä semmosta et esim. näytetään mitä käy jos asiakas käyttää tuote A:ta kun tuote B (mainostettu tuote) taas on paljon parempi.. Usein tuote A:lla negatiiviset seuraukset..

Ehkä jotkut kaikista kiihkeimpien eläintensuojelijoiden levittämät kuvat lihateollisuudesta yms.. Mä käsittäisin ne propagandaks..

Vähän sekava viesti :D

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat