Onko rock yhä miesten valtakunta? - Viihde ja kulttuuri

leben

Rock musiikki on epäilemättä miesvaltaista. Oli kyseessä sen soittaminen tai fanittaminen. Nyt naisia on kuitenkin suhteessa enemmän fanittajina kuin muutamia vuosia sitten. Liekö miesystävien kautta tutustuttu enemmän rock genreen? Joka tapauksessa muijat rokkaa vähintään yhtä paljon kuin miehetkin. Tarvittais vielä kova naisten perustama metal/rock bändi, josta löytyisi munaa.. Näin kuvainnollisesti tietenkin, köh köh.. :lol:

Kommentit (7)

Anee

Niin, tuossahan se tulikin. Tälläkin foorumilla varmasti liikuu "rokkimimmejä", mitä mieltä olette? Kuuluuko rock-areena ennemmin miehille vai naisille? Miksi?

Rock-bändit ovat pääosin miesten perustamia. Onko naisten rock-bändillä mitään toiveita menestyä? Rock on edelleen miesten hallitsemaa, mutta miten nainen sopii kuvaan? Bändissä tai kuuntelijana?

Itse mietin itseäni Kotiteollisuuden keikalla, ja kyllä sen huomaa, että pääosa katsojista on (tai ainakin oli, ennen kuin Holopainen iskeytyi synaan) yli kaksvitosia miehiä. Naisia on harvassa. Mistä tämä johtuu?

Keskustelua aiheesta! (Toki hevin, popin ja kaikki muutkin genret voi ottaa mukaan tähän ja miettiä, miksi ne ovat nimenomaan viihdettä _toiselle_ sukupuolelle, vai ovatko ne tasavertaisesti miesten ja naisten suosiossa.)

shriness

Välillä tuntuu, et naismuusikoissa huomio kiinnittyy ensisijaisesti ulkomusikaalisiin tekijöihin eli ulkonäköön. Ja sit ihmetellään, et tää nainen osaa soittaa, laulaa, säveltää, sanoittaa :roll:

Mutta onneks muuttumassa

Klara

Mä kuuntelen paljon rockia vaikka oon nainen. Suomalaisia rockbändejä kuuntelen aika vähän, ja niistäkin eniten niitä, joiden musiikki on englanniksi. Mut täytyy kyllä myöntää, että suurin osa mun kuuntelemista rockbändeistä on miesvoittoisia. Ja tämä johtuu siitä, että naisrokkareita on tosi vähän. :?

EDIT: korjasin hämäävän lausevirheen

ynnej

Mä kuuntelen myös rockia, mut suurimmaks osaks miesten bändejä, koska, kuten Klara jo sano, naisrokkareita on niin vähän. Miehetkin varmaan tykkäis naisrokkareista, esim. mun poikaystävä tykkää The Donnasista :)

Hoppuli
shriness
Välillä tuntuu, et naismuusikoissa huomio kiinnittyy ensisijaisesti ulkomusikaalisiin tekijöihin eli ulkonäköön. Ja sit ihmetellään, et tää nainen osaa soittaa, laulaa, säveltää, sanoittaa :roll:

Mutta onneks muuttumassa

Totta. Esimerkiksi Hynynen ei mikään kauhea komistus ole, mutta naiset on ihan in lööv siihen :D Jos nainen olisi yhtä epäsiistin näköinen, niin harvempi mies sitä kuolaisi ulkoisten seikkojen takia.

Eipä sillä, mutakin kyllä rokkarimiehet on ihan ihquja :lol:

Mutta asiaan... Ainakin vielä rocklavat on miesten temmellyskenttiä, mutta asia muuttuu hiljalleen :)

Klara

Naisrokkareista voisin muuten suositella Janis Joplinia (1943-1970). Janis oli kolmessa bändissä laulajana vuosina 1967-1970 ja ainakin Big Brother and the Holding Companyn (eli ensimmäinen bändi, jossa Janis oli laulaja) musiikki voidaan luokitella rokiksi. Niissä kahdessa muussa bändissä missä Janis BBHC:n jälkeen oli laulajana, oli musikki sitten kevyempää.

Maarikki

Kieltäydyn uskomasta, että rock musiikkina ja elämäntapana olisivat vain miesten etuoikeus. Nää on taas näitä stereotypioita ja rooleja, joita on sukupuolille jaettu ja joissa joidenkin ahdasmielisten mielestä tulisi pysyä.

Check out The Runaways ja The Donnas ja huomatkaa, että joskus naiset tosiaan hakkaavat miehet kuusnolla.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat