Irlanti - Viihde ja kulttuuri

arkadia

Oon muuttamassa Irlantiin loppukesästä/alkusyksystä (jos vaan löydän töitä!) ja haluaisinkin kuulla kaikkien Irlannissa vierailleiden tai asuneiden kommentteja ja vinkkejä. Mitä kannattaa ottaa huomioon yms. Kertokaa vaan kaikki! Onhan mulla omiakin tuttuja kyseisessä maassa ja tiedän siitä muutenkin aika paljon, mutta jollain saattaa hyvinkin olla jotain minulle aivan uutta informaatiota! Ja onhan fiilistely aina mukavaa! :D

Kommentit (2)

*Sandy*

Olin lomalla Irlannissa pari vuotta sitten. Se oli huippu maa :)
Ihmiset oli todella ystävällisiä ja pubeissa oli aivan mahtava tunnelma :wink: Vaikeinta mulle oli tottua vasemmanpuoleiseen liikenteeseen. Meinasin monta kertaa kävellä auton alle kun katsoin huolimattomasti vain väärään suuntaan. Eli siinä todellakin kannattaa olla varovainen! Kun kiertelimme kaupoissa, monissa näkyi pieniä kylttejä joissa kaivattiin myyjää liikkeeseen, joten siellä kannatta käydä kiertelemässä ja kyselemässä. Asuntojen hinnoista en tiedä, mutta muuten hintataso on Suomen luokkaa. Sää, se on taas sit eri juttu. Siellä kuulemma sataa aina, ja ne saattaa tulla ihan yllättäen ja kestää vaan jonku vartin ja sit taas paistaa aurinko. Eli satikkaa kantsii kanniskella mukana. Hmm, mitäs muuta.. Ihania ravintoloita ja hyvää ruokaa :) Vaikea sanoa muuta näin viikon lomailun puitteissa, mutta ihanalta maalta se vaikutti! Toivottavasti kotiudut hyvin sinne!

minde

Mä asuin yhden kesän siellä ja sitä ennen olin lomaillut siellä useamman viikon. Mihin päin Irlantia olet muuttamassa? Mä asuin Dublinissa.

Hyviä puolia:
- ihanat ihmiset, todella kansainvälinen maa.
- ihana pubikulttuuri, ihan erilaista kuin Suomessa.
- halvemmat taksit Suomeen verrattuna
- verotus. Enemmän rahaa itselle :) Jos on yli puoli vuotta, saa verot takaisin (tai ainakin osan), kun muuttaa takasin Suomeen.

Huonoja puolia:
- suihkut ja vesihanat. Vesi tulee suihkussa niin pienellä paineella eikä lämpimän veden saanti useimmissa paikoissa ole ollenkaan varmaa. En myöskään ymmärrä miten on tarkoitus pestä kädet, kun toisesta hanasta tulee jääkylmä ja toisesta tulikuuma vesi :)

- liikenne. Oli matka paikan A ja paikan B välillä kuinka lyhyt tahansa, matka kestää ainakin tunnin :)

-ruoka. Okei, siellä on varmasti hyvää ruokaa, mutta henkilökohtaisesti oli paljon tuotteita, joita kaipasin Suomesta.

- nettiyhteydet. Meille oli vaaan kertakaikkiaan mahdotonta saada laajakaistaa tai mitään muutakaan yhteyttä!

- Irlannissa mikään ei toimi niin kuin pitäisi. Yllättävän takapajuinen maa.

- pankit. Viitaten edelliseen. Suomalaisenakin henkilönä pankkitilin avaaminen voi vaatia lähes kymmenen asiointikertaa pankissa, vaikka kaikki vaadittavat dokumentit olisi ollut mukana jo ensimmäisellä kerralla :)

Lisääkin varmasti ois, mutta tässä jotain mitä tuli ekana mieleen. Kivaa oli huonoista puolista huolimatta!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat