Saksa - Viihde ja kulttuuri

epu

Olin parin kuukauden hotelli-harjottelussa Berliinissä...Nyt jälkeenpäin ajateltuna se oli ihanaa aikaa, mutta sillon tuntu, että oli vaikeeta ja kaipas vaan Suomeen.
Työpaikalla oli ihan mukavia ihmisiä ja ne osas englantia hyvin (ite en ollu saksaa lukenut kun alkeet). Tosin siellä otettiin kyllä kaikki hyöty irti palkattomasta harjottelijasta ja työajoista pidettiin tiukasti kiinni.
Ihaninta oli ehdottomasti vaatekaupat!!! (Parhaat Schönhauser Alleen kauppakeskus, Zoologisher Gartenin metropysäkin ympäristössä olevat ja Rossmannit, jotka vastaa Suomen Vapaa Valintoja, niistä sai sikahalvalla meikkejä ja voiteita ym!). Vaatekaupoissa asiakaspalvelu oli kyllä tosi törkeetä välillä. Jos pyysi apua englanniksi niin myyjä saatto vaan mulkasta jää kääntää selkänsä! Edes parikymppiset ei siellä ymmärtäny tai halunnut ymmärtää englantia!
Metroilla ja ratikoilla oli kiva ja helppo matkustella...mutta muista ostaa lippu! Ne lipuntarkastajat on IHAN natseja!!!
Ruokakaupat oli kaikki ihan samanlaisia kun Lidlit...ruoka ei kyllä Saksassa ollut mitään kovinkaan herkullista...ja se hygieniataso ja siivoustyylit ainakin meidän hotellissa oli kammottava. Tosin oon ite aika hygieniahullu :D
Hyvin sinne sopeutuu, koska ainakin Berliniissä on niin paljon muitakin ulkomaalaisia. Lomakohteena ihana, mutta töihin en kyllä lähtis enää sinne...

Sivut

Kommentit (38)

Nonna

Olen ollut Saksassa showdance SM kisoissa RIESAssa.Oli kiva pikkuinen kaupunki jossa järjestetään paljon urheilukisoja.
Yllättävää Saksassa on,että englannin kielen taito on huonoa.Harvoin sai palvelua englanniksi varsinkaan Riesassa.Ja TV ohjelmat on dupattu.huh.Mutta muuten kiva maa ja ihmiset ystävällisiä.

Taistelukääpiö

Haha hauska keskustelu. Itse oon saksalainen ja muutin tänne melkein 2v sitten. Riippuu missä päin siellä käy mut ainakin pohjois-saksa on aika siisti paikka =) Itse oon todella kyllästynyt kotimaahani mut silti aika outo kuulla et joku sano et saksa on "paska maa"... :?

Maruchka

Tänään just yks maikka piti luennon Saksasta, kun se on niiin Saksa-fani. Huom. meillä olis pitänyt olla taloushallintoa :lol: Se selitti, kuinka vuonna yks ja kaks oli Saksassa töissä ja mukana jossain suunnilleen maailman tärkeimmässä labratutkimuksessa... Joo, öööh, oli kiinnostavaa :roll: :D

vihollinen

Mä oon viettänyt muutama vuosi sitten kesällä kolmisen viikkoa Saksassa.. Oltii kaveriporukalla siel yhdel ns. "kansainvälisellä leirillä", mis oli siis monesta maasta ihmisiä..

Kokemukset ovat sekä hyviä, että huonoja.
Se oli kaikista oudointa, että Saksalaiset vieroksu sitä, että me haluttin käydä joka päivä suihkussa.. se oli niiden mielestä tuhlausta.. :shock:

Berliini varsinkin on aivan ihana kaupunki, niin kaunis.. Siellä vois vaikka kuinka monta päivää katsella niitä ihania rakennuksia ja muita maisemia..
Ja se Berliinin eläintarha kannattaa ehdottomasti kokea :D Siel oli hai-kaloja, ja kaikkee muuta tommosta eksoottista jota mä ainaka en oo missää muual nähny :D

Raven

Olin Saksassa reissussa vuonna 2002. Tosi kivat muistot on reissusta jäänyt, ystävällisiä ihmisiä, hienoja rakennuksia, tosi kivoja liikkeitä ja putiikkeja.. mutta ne saksaks dubatut TV-ohjelmat siel hotellihuoneen telkkarissa oli jokseenkin ärsyttäviä.

Amalia

Muutama kaveri on ollut Saksassa vaihdossa, ja sen jälkeen palannut sinne takaisin vähintään lomalle. Eli ilmeisesti ainakin ne on tykänneet maasta kovasti :).

Lauryn

Minkälaisia kokemuksia teillä on Saksasta? Niin lomakokemuksia kuin pidempiaikaisiakin oleskelukokemuksia kuulisin mielelläni. Millaisia olivat ihmiset? Mitä mieltä kulttuurista? Miten suomalainen sopeutuu? Missä kannattaa käydä?

Jeii

Saksaa oon kielenä opiskellu ala-asteelta asti. Ja maakin kiinnostais kovasti, jos tilanne olisi toinen kovasti haluaisin lähteä esimerkiksi au pairiksi sinne.

Saksalaiset ihmiset ovat aivan ihania! Vaikka en ole siellä käynyt, on erinäisissä tilanteissa tullut tutustuttua moneen hyvinkin. Hyvin samanlaisia ihmisiä kuin me suomalaiset, hieman avoimempia. Rämäpäitä ja huumorintajuisia - ihania :wink:

Lizzie

Saksa on ihan kiva maa! Kokemukseni nyt eivät ole kovin kattavia, olin 16-vuotiaana siellä 3 viikkoa vierailemassa veljen luona ja sitten viime kesänä muutaman yön, mutta läpikulkutyyppisesti.

Saksassa on melko samanlaista kuin Suomessakin, ovat vähän jurompia kuin etelänaapurinsa jne. Saksa on kuitenkin niin paljon monikulttuurisempi maa, että ei voi sanoa mitään kaiken kattavaa.

Saksa kielenä olis tosi hyödyllistä oppia, ja sieltä on lyhyt matka joka paikkaan.

Jeii
epu
Jos pyysi apua englanniksi niin myyjä saatto vaan mulkasta jää kääntää selkänsä! Edes parikymppiset ei siellä ymmärtäny tai halunnut ymmärtää englantia!

Miten mä olen sitten saanut sellaisen kuvan, että saksalaiset olisivat toisin kuin ranskalaiset avoimia muita kulttuureja ja kieliä kohtaan. Itse maassa en tosin ole käynyt ja tapahtumat, joissa saksalaisten kanssa olen ollut, ovat olleet näitä ominaisuuksia vaativia, joten sinne on kyllä sellasia sitten hakeutunukin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat