Pietari - Viihde ja kulttuuri

Lizzie

Mulla on yksi ystävä joka on kierrelly aivan älyttömän paljon maailmaa, asunut ties missä, Aasiaa myöten jne.
Hän sanoi että kaikkein eksoottisin on kuitenkin Pietari. En muista vaan millä hän perusteli sen :)

Kommentit (6)

Shandy
Silky
Maailma toisiksi suurin taidekokoelma sijaitsee Talvipalatsissa eli Eremitaashissa. Sen kiertämiseen vaaditaan koko päivä, mutta sen on todellakin sen arvoista.

Minä kyllä väittäisin että ei siihen riitä edes päiväkään. Itse olen kaksi kertaa käynyt Pietarissa, ja ensimmäisellä kerralla meillä oli aikaa n. 7 tuntia pyöriä Eremitaasissa, eikä ehditty millään koko paikkaa kiertää. Toisella reissulla vietimme kaksi päivää pelkästään kiertäen Talvipalatsia, ja silloin kahden päivän aikana ehdimme koko paikan kiertää. Tosin sehän riippuu aivan siitä haluaako/jaksaako koko paikan kiertää ja mikä kiinnostaa, mutta minä kyllä suosittelen lämpimästi ainakin sen parin päivän käyttämistä sen tutustumiseen. Toki päivässäkin aika paljon ehtii kiertämään.

Pietari on ihana kaupunki, sinne kannattaa kaikkien mennä varsinkaan kun matkat ei yleensä ole hirmu kalliitta (ellei nyt jonnekin luksushotelliin majoitu).

Mia Wallace

Kiitoksia paljon hyvistä vinkeistä!! :D Ruokapaikkoja on aina hyvä tietää ja muutenkin sain paljon tarpeellista informaatiota teiltä. Odottelen matkaa jo positiivisella jännityksellä ja toivottavasti myös omat kokemukset tulevat olemaan hyviä!!

Mia Wallace

Onko kukaan käyny Pietarissa? Olisin vähän utelias tietämään minkälainen hintataso siellä on ja minkätyyppisiä vaatteita sieltä löytyy helpoiten? Kyllähän silti kaikki muutenkin kiinnostaa... :) Oon matkaamassa sinne huhtikuussa ja ajattelin jotakin juhla-asustetta sieltä katsella kesän juhlia varten. Kertokaa kokemuksistanne!!

vanja

Pietarista löydät takuuvarmasti vaatteita jos olet tikkulaiha! :D Ainakin halvemmat vaatteet (farkut jotain 20e) on kaikki pienikokoisia, ja tälläsiä liikkeitä löytyy kaikkialta. Tietenki merkkiliikkeet on erikseen.

Mutta muuten muoti kai on siellä sitä, mitä se Venäjällä yleensä on. Olin Pietarissa 3 vuotta sitten, siksi vähän hämärät muistikuvat :S

irina

Olin syksyllä Pietarissa ja se oli ihan mahtava kokemus!
Se on todella kaunis kaupunki ja muotia siellä riittää..

Pääkadun, Nevsky Prospeskin varrella on jonkin verran liikkeitä, mut kannattaa poiketa pikkukaduille (huom! päivällä, koska iltaisin siellä lymys porttikongeissa vaikka minkälaista hiipparia), ite ainakin löysin tosi monia mielenkiintoisia putiikkeja, mutta kokoluokitus on pienempää kuin Suomessa ja samoin palvelu on vähän mitä on..

Hintataso oli suht sama ku Suomessa, tietenki merkkiliikkeissä oli hinnat ihan pilvissä.Harmi, ku en muista katujennimiä, koska muistan pari kauppaa, missä myytiin pelkästään todella upeita mekkoja.

Ja jos ehdit, käy kahviloissa, niissä oli suuri valikoima ja ite olisin luultavasti kuollu nälkään ilman kahviloiden tarjontaa, koska opas ei tajunnu joidenki ihmisten haluavan syödä jotain muuta aamupalan lisäks.. :roll:

Ja pidä pikkurahaa mukana, mä sain kaupassa huudot päälleni kun yritin maksaa liian isolla setelillä :oops:

Toivottavasti autto jonkun verran, kysy vaan jos jotain tulee mieleen!

Silky

Itse olen käynyt Pietarissa neljä kertaa. Todella kaunis kaupunki, varsinkin keväällä ja kesällä.

Shoppailuun on hyvät mahdollisuudet Pietarin valtakadulla Nevski Prospjektilla, liikkeitä on koko kolmen kilometrin täydeltä. Halvimmat liikkeet tietysti siellä vähän kauempana keskustasta, esim Nevskin alku- ja loppupäästä löytyy todella hyviä vaate-, laukku- ja kenkäliikkeitä sekä kahviloita ja ravintoloita, joissa tarjotaan todella laadukasta ja maukasta ruokaa. Kannattaa ehdottomasti kokeilla. Esim Propaganda niminen ravintola on todella edullinen sekä hyvätasoinen sekä Russkii Kitsh myös. En vaan kuolemaksenikaan muista missä ne sijaitsevat. Pitäisi olla itse kaupungissa ennenkuin voisin neuvoa :D Kadut ja kadunnimet menevät helposti minulta sekasin.

Nevski Prospjektillä sijaitsee myös todella, todella suuri tavaratalo, Gostini Dvor. Siellä on liikketä kolmessa tasossa ja jos jaksaa koko tavaratalon kiertää, kävelymatkaa tulee sellaiset 6 kilometriä. Dvor on vanha 1800-luvulla rakennettu kauppahalli jossa nyttemin sijaitsevat useat, posliineista, kodinsistuksesta, laseista, koruista, vaatteista, laukuista, kengistä koostuvat liikeet. Todella hyvä paikka! Hintataso on kohtalainen, jos osaa etsiä ne halvimmat tuotteet.

Nevski Prospjektille ja muillekin valtakaduille pääsee helposti metrolla. Metroa on turha pelätä, on vain osattava pitää huolta itsestään sekä tavaroistaan. Ja osattava tietysti lukea metrokarttaa huolella. Ja metrolla matkustaminen on nopeaa ja edullista! Pietarin ruuhkassa ei ole kiva sompailla pikkutaksilla..

Ehkäpä parhaimmat ostokset voi suorittaa juuri "laitakaupunkien" suurissa ostoskeskuksissa/tavarataloissa. Niissä tuotteet ovat edullisia ja ihan kohtuulaatuisiakin. Itse suosittelisin Shinnaja Ploushatia, Heinätoria. Sinne pääsee hyvin metrolla ja kaikki mitä tarvitsee on aivan lähellä. Suuri kauppakeskus, Mc Donadls, ym.. Heinätori oli ennen Pietarin suurin markkinatori jossa myytiin kaikkea vihanneksista turkiksiin. Nytkin Heinätorilla on useita pikkuliikkeitä joista voi ostaa esim levyjä, elokuvia, laukkuja, kenkiä, kukkia ym.

Heinätorin kuten myöskin Nevskin varrella on monia pienempiä katuja joissa on myös todella paljon erilaisia liikkeitä. Kannattaa katsastaa nekin!!

Kanttaa varata aikaa myös kulttuurille eikä pelkästää shoppailuun. Pietarissa on mahtavia kirkkoja, baletteja, oopperoita, sirkuksia ja taidenäytteilyitä. Ei maksa edes kolmea euroaka että pääsisi esim katsomaan balettia!! Maailma toisiksi suurin taidekokoelma sijaitsee Talvipalatsissa eli Eremitaashissa. Sen kiertämiseen vaaditaan koko päivä, mutta sen on todellakin sen arvoista. Myös Kunstkamera on todella hieno paikka. Siellä on esillä kummallisuuksia ympäri maailmaa. Lasipurkkeihin säilöttyjä ötököitä kuin myös pieniä ihmisen elimiä, raajoja sekä jopa alkioitakin. Sekä paaaaaljon muuta Suosittelen lämmöllä!
Myös Merisotamuseo, Jusupovin Palatsi, Kirkko Verenpäällä, Iisakin kirkko sekä Jänissaari ympäristöineen ym. ovat katsomisen arvoisia kohteita!
Ja itse Pietartin puistot ja vesialueet ovat todella hienoja!

Majoittua voi ihan hyvin myös jonkin "laitakaupungin" hotelliin. Itse ole kokeillut niin Pulkovskajaa, Moskova hotellia kuin myös Ohtisnkajaa, joka sijaitsee Smolnan luostaria vastapäätä, Nevan toisella puolella. Kaikki olivat todella hyvätasoisia sekä laadukkaita. Torakoita ei vilissyt missään, eikä lakanatkaan olleet paikattuja. Kaikin puolin oli siistiä, vessatkin kunnossa. Yökerhotkin sijaitsevat aivan hotellien yhteydessä. Sekä esim Moskova-hotellin alapuolelta löytyy metroasema.

Pikkurahaa kannattaa todella pitää mukana, sillä isot rahat tuottavat vain ongelmia. Ja kraanavettä ei kannata missään nimessä juoda, suihkutteluun sitä voi kyllä käyttää. Hampaidenpesuun ja juontiin suosittelen pullovettä.

Toivottavasti muistin nyt kaiken mitä piti kirjoittaa..
:oops:
Toivottavasti joku jaksaa edes lukea..

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat