RANSKA - Viihde ja kulttuuri

Lizzie
andefizz
JIPPIII! Nyt alkaa olla jo hieman matkakuumetta... :D Ei ole enään kuin 3 yötä niin lähden elämäni ensimmäisen kerran ulkomaille! ( niin, jos Ruotsia,Norjaa ja Tallinnaa ei lasketa mukaan!) Saapa nähdä miten sitä saa nukuttua nämä muutamat yöt! :) Aaargghhh!!! :D

Pidä hauskaa ja nautiskele! :) Hyvin se menee!

Kommentit (7)

andefizz

JIPPIII! Nyt alkaa olla jo hieman matkakuumetta... :D Ei ole enään kuin 3 yötä niin lähden elämäni ensimmäisen kerran ulkomaille! ( niin, jos Ruotsia,Norjaa ja Tallinnaa ei lasketa mukaan!) Saapa nähdä miten sitä saa nukuttua nämä muutamat yöt! :) Aaargghhh!!! :D

andefizz

Heippa kaikki! Olen lähdössä tammikuussa Ranskaan, Pariisiin, katsomaan rakasta ystävääni, oletteko kukaan käynyt siellä? Olisi mukava lukea teidän matkakokemuksia! :) Mitä kaikkea kannattaa pakata mukaan, rahapolitiikka yms... :)

Lizzie

Moikkis, olen ollut Ranskassa mutta Pariisissa vain yhden päivän että en ole mikään ekspertti,
mutta siis siellähän eurot ja hinnat suunnileen samat kuin Suomessa, vähän kalliimpaa.

Opettele sanomaan yksinkertaisimmat fraasit ja pukeudu tyylikkäästi.
Katso netistä mikä siellä on sääennuste ja pakkaa sen mukaisesti.

Matkoille yleensä kannatta tietty ottaa monikäyttöisiä vaatteita, joita voi yhdistellä. Ota hyvät kävelykengät ja bilekengät, jos olet sitä tyyppiä.

Vaikee sanoa mitään mullistavaa, mieti itse minkätyyppisiin paikkoihin menet ja mitä siellä olisi paras olla päällä. Lentokoneessa rennot ja lämpimät vaatteet.

Hyvää matkaa!

(Bon Voyage?)

Rixuliini

Pakkaa hyvät kävelykengät, niillä pääsee jo aika pitkälle.

Ja kun olet kerran pakannut, niin saat vähentää noin puolet pois kaikista vaatteista, sillä luultavasti et niitä tule käyttämään. Pari perusasua, alkkareita ja sukkia. Jos jotain puuttuu, ne löytyy periltä.

Vivian

Olen ollut viikon pariisissa...kannattaa varautua kalliisiin hintoihin...tosin heti hiukan syrjempänä on halvempaa..puhun erityisesti ravintoloista. Vaatteita ihan ok...erityisesti Morganin liikkeet,vaatteiden hinnat edullisemmat kuin Suomessa ja niitä on PALJON!!!

Kävin myös nähtävyyksissä...Eiffel torni ainakin jäi mieleen, aikainen aamu ei ehkä ole houkuttelevin vaihtoehto, mutta jonot silloin ihan ok, ainakin arkipäivisin..ja jos ei jaksa mennä Mona Lisaa katsomaan on pelkkä (en osaa kirjoittaa nimeä) taidemuseon puisto kokemus maalareineen ja tunnelmaltaan...

En muista nimeä tarkkaan, jotkut "latinolaiset korttelit" joiden lähellä kauppoja ja kolmen ruokalajin illallisia todella edullisesti monissa ravintoloissa, paljon halvemmalla kuin Suomessa vaikka muuten onkin kallis kaupunki...maanalaisella pääsee liikkumaan kätevästi...myös paikalliset ruokakojut/kaupat jäivät mieleen...kaupunki mielestäni juuri sitä mitä etukäteen siitä ajatteleenkin :)

Ja tosiaan, hyvät kengät mukaan, mitä keski-euroopan sää tällä hetkellä mahtaa olla, viime vuonna tähän aikaa olin Amsterdamissa, viileää mutta ei sentään näin kylmää, onneksi :) Pariisissa olin kesällä...baarielämästä osaan sanoa aika vähän oikeastaan, ei vaan tullut mentyä :)

S-anna

Se taidemuseo on Louvre, eikä sielä oikeastaan ainakaan mulle ollu mitään muuta mielenkiintosta kun pari muumiota. Mona Lisakin on oikeastaan mitättömän näköinen paikan päällä. Huomaa kumminkin että Sunnuntaisin Pariisissa on kaikkiin museoihin ja näyttelyihin vapaapääsy!

Maanalasella kannattaa liikkua, aluks ne kaikki 14 linjaa saattaa tuntua huimalta mutta käteviä ne on (siel vaan haisee omalaatuselle niissä tunneleissa). Hinta no about 10 euroa/viikko sille lipulle.

Champs Elysee riemukaarineen on kiva paikka, eikä niin kallis kun puhutaan, mutta kävelepä sivukadulle niin Vuittonit sun muut kyllä kustantaa ja paljon. Ne Latinalaiset korttelit on shoppaajan unelmapaikka.

Pere Lachaise, haustausmaa, on minusta hieno paikka. Siel on julkkisten (mm.Edith Piafin, Morrisonin..) hautoja ja ne on näyttäviä (tai no ei se morrisonin hauta ollu erikoinen). Sukujen semmosia hautauskappeleita, en tiä mikskä niitä kutsutaan.. ja niitä on paljon.

Montmartren kukkulalla kannattaa käytä jo niiden taiteilijoiden takiakin, uskomattomia töitä niillä. Ja kukkulan laella jököttävä Sacre Coeur (joskin aika kaupallinen paikka noin kirkoksi..) on upea ilmestys, sieltä myös näkee aika pitkälle horisonttiin. Eiffeli muuten vilkkuu olikse tasatunnein, kannattaa joskus kattoa. Seinen risteilyt on tylsiä (varsinkin jos ei ymmärrä ranskaa koska se niiden englanti ei o mistää kotosin).

Mitäs muuta.. hmm..No tietenkin; Moulin Rouge (ihan lähellä Montmartrea)! Kovin myöhään sinne ei vaan kannata eksyä kun siinä on se Pigalle ihan vieressä ja se on vähän ninko Pariisin Thaimaa :D

Vaatteet on halvempia (Kookai, Benetton etc, kunhan ei mitään Pradaa lähe haalimaan tosin nekni halvempia sielä kun täällä). Ruoka ja alkoholit pikkuputiikeissa edullisia (viina puolilmasta ja tuut huomaan että ne kittaa sitä siel joka ikinen ilta:D ).. En mä muuta sano enää ko että ihanaa aikaa saat viettää, ite lähen sinne taas keväällä pariks kuukaudeks joten jos päätätkin jäädä nini nähdään!

emma

Pari pikkuista vinkkiä reissuun:

1. Metrolla matkustaminen on todella helppoa, mutta kävelyä kannattaa suosia, ehtii näkemään paljon enemmän.

2. Lentokentältä pääsee taksia halvemmalla keskustaan RER-junalla, mutta haaste nr. yksi on ostaa automaatista lippua jos ei kieltä osaa - se kun on vaan ranskaksi.. Turhaan ekalla reissullani etsin sitä "english" nappulaa..

3. Tervehtimiset ja anteeksipyynnöt kannattaa opetella ranskaksi. Ja sitten jos vähänkin paremmin puhuu ranskaa, niin rohkeasti vaan - saa paljon parempaa palvelua

4. Rahansäästö onnistuu hyvin sillä, että kesäseen aikaan lounaan käy hakemasta jostain supermarketista (juustoa, salaattia, suklaata ja mehua) ja liittyy kymmenien ihmisten joukkoon puistoon syömään.

Nii ja itse oon aina siellä juonut ihan hanavettä. Siinäkin säästää rahaa ja vaivaa - tietysti jos vaan masu on yhtämieltä valinnasta =)

Ihanaa Pariisin matkaa! :D

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat