onko totta että ranskassa puhutaan vain ranskaa? - Viihde ja kulttuuri

papuna

oon kanssa käynyt siellä,ja mielestäni myös pariisissa pärjää englannilla.
muistappa ottaa kuitenkin selvää ne "kiitos,anteeksi" ja muut sanat.ranskalaiset ovat aikas etiketti tarkkoja,ja siinä on hyvä osata trevehdykset tms. ranskaksi.

ranska on oikein ihana maa,ja rakastuin pariisiin aivan täysin!
kohteliaita ja suloisia ihmisiä,kunhan vaan itsekkin antaa heti sellaisen kohteliaan kuvan :D

Sivut

Kommentit (25)

bananab

Ranskalaiset puhuvat suurimmaksi osaksi vain ranskaa, jotkut osaavat englantia mutta ei ne sitä kovin hyvin puhu. Ja ne ääntää englantia tosi huonosti, mutta nehän ei kuule englantia vaikka tv:stä kuten me, koska niillä kaikki nämä englantilaiset sarjat on dubattu ranskaksi.

Lania

Kyllä se englantikin sieltä alkaa tuleen, jos tarve vaatii.

Iskä oli viime kesänä seuraamassa isoja tenniskisoja Pariisissa. Kenttähenkilökuntaa ei kiinnostanu vastata englanniks mistä tietyt kentät löytyy, vittumaisella hymyllä vaan väitti että "no parle inglis" ja muuta oleellista. Isä päätti sitte ottaa ohjat käsiinsä, lähti käveleen minne huvitti. Takaa alko kuuluun huutoo ja mekastusta kuinka sinne ja tänne ei saa mennä, isä käänty vaan ja viattomana sano että "No parle fransee". Englanninkieliset virheettömät ohjeet tuli hetkessä ;)

Lizzie

Riippuu kovasti mihin päin Ranskaa menee. Pariisissa kyllä osataan englantia, mutta pienemmissä kaupungeissa ja maaseudulla aika harva osasi puhua englantia. Jos kysyt neuvoa, opettele sanomaan "anteeksi, puhutko englantia" ja jotain yksinkertaisia, mä opettelin et "oon se ja se, oon suomalainen, en puhu ranskaa".

Neuvoa kannattaa kysyä nuorilta, he todennäköisimmin osaavat englantia, mutta vanhemmat ihmiset ei. Ranskassa, Pariisinkin laitamilla oli hassua se,
kaikki olivat todella avuliaita ja ystävällisiä, tulivat tarjoamaan apua vaikkeivat osanneet yhtään englantiakaan, papattavat ranskaa ja huitovat, joten kannattaa näyttää jostain paperilta että minne on haluamassa mennä jne. Muutaman kerran oli niinkin vain että olimme parkissa kartan kanssa, ja luokse tuli iloisia papparaisia höpöttämään vaikka emme edes kaivanneet apua :)

Muuallakin Euroopassa juuri ranskalaiset olivat äärimmäisen ystävällisiä, Pariisilaisia haukutaan tylyydestä, mutta se on maailman suosituimpia lomakohteita, turistit alkavat varmasti kypsyttämään jossain vaiheessa.

Pukeudu siististi, hymyile ja ota katsekontakti niin saat varmasti apua.

Hyvää matkaa!

Maruchka

Ranskalaiset eivät tosiaan mielellään englantia puhu, mitään muita kieliä, eivät edes opiskele. Mutta he todella arvostavat, jos turisti osaa edes hieman puhua jotakin ranskaksi, ja tämä parantaakin palvelun laatua.
Pariisin alueella kyllä pitäisi pärjätä englannilla oikein hyvin, muualla saattaa olla hieman vaikeuksia.
Suosittelen siis, että jotakin "matkaopasranskaa" osaisi, antaisi hyvän vaikutuksenkin ja näin ollen ranskalaiset saattaisivat puhua englantia.
Hehän ovat hyvin vieraanvaraisia ihmisiä, vaan erittäin isänmaallisia!

Fansku

Mun avomies oli viime kesänä ja kyllä he kuulemma todellakin mielummin ranskaa puhuvat, mutta avomiehenikin kavereineen englannilla toimeen olivat reissullaan kuitenkin tulleet.

Rixuliini

Kyllä minäkin uskon että ihan englannilla pärjää. Tosin voihan olla että kaikki ranskalaiset eivät sitä puhu vaikka osaisivatkin, mutta kyllä sitä aina jotenkin asiansa perille saa..
Ja aina tulee toimeen pelkillä eleilläkin ja muutamalla hassulla sanalla ranskaa.

blaah:)

Ihmiset ovat ystävällisempiä, jos vaikka edes tervehdit heitä ranskaksi..

Oln kuullut sellaista, että kyllä Ranskalaiset englantia puhuvat mielellään, mutta Saksalaiset eivät kuulema halua puhua millään... Tiedä sitten onko tuo totta

sakura

Kyllä ne aika lailla puhuu siellä vaan ranskaa. Englannilla kyllä pärjää, jos on sinnikäs ja jaksaa kysyä riittävän monelta vastaantulijalta, kyllä joku lopulta suostuu sitä englantiakin puhumaan. Minä en siis puhu sanaakaan ranskaa, ja kyllä siellä pärjäs, välillä meinas kyllä mennä totaalisesti hermo..

Miffy

Kyllähän siellä varmaankin aikalaajsti englantia osataan, mutta olen kuullut siellä käyneiltä ja muutenkin mulla on sellanen mielikuva, että he siellä mieluiten puhuvat sitä ranskaa :) Mutta luulisin ,että englannilla kyllä pärjää...

laurnor

moi :!: oon menos ranskaan ens kesänä ja kaveri sano et siel puhutaan vaan ranskaa :roll: ja arvatkaa osaanko. jos joku joka tietäis asiasta vois kirjotaa mulle niin ois kiva :D

SunLion

mieluiten taitavat puhua ranskaa...omasta kokemuksesta voisin sanoa että kannattaa aloittaa sillä koulunpenkiltä muistiin jääneellä ranskalla...nih johan palvelevat ystävällisesti englanniksi :D

pehmis

Kannattaa ehkä aluksi puhua ranskaa, vaikka sitten kökköä sellaista. Sanoo edes bonjour tai excusez-moi, niin sekin auttaa :) Kannattaa myös teititellä, mikäli mahdollista!

He puhuvat mieluummin englantia jos turisti vain aloittaa ranskalla :)

vanja

Oon asunu Ranskassa ja kyl se täytyy todeta ettei siellä juuri englantia puhuta. Ollessani Pariisissa sain huomattavasti parempaa palvelua ranskaa puhuessa kuin ystäväni, jotka yrittivät englanniksi.

Tutustuin moniin ikäisiini, jotka eivät puhuneet kuin ranskaa ja saksaa, englantia ymmärsivät muutaman sanan. Eli kyllä suosittelen matkailijan ranskankielenopusta mukaan :) Mutta suurimmissa kaupungeissa pärjää tietty englannilla, kyllähän Ranskassa niitä turisteja riittää!

Annie the Pooh

mulle on jääny ranskasta niin huono maku suuhun että ei uskokaan!

tulin siihen lopputulokseen että ei ne halua puhua lontoota. Ne kuulema osaa, mutta ei halua puhua!

Olin pari vuotta sitten Ranskanmaalla ja mut ryöstettiin ja tietenkin ihan panikoin siinä ja koetin sitten kuitenki ihan rauhassa että noh, poliisillehan tässä pitää soittaa ja että apua saada. Olin yhdellä isolla huoltsikalla siinä motarin varressa ja koetin sit sieltä mennä kysymään että kun poliisin puhelinnumero pitäisi saada, mutta eipä nämä he*****tin lahopäät osaa edes sentään olevinaan että olisivat näyttäneet että mistä sen voisin edes itse etsiä! KUKAAN EI AUTTANUT!!! mietin että auttaiskohan ne jos kävisin oikeasti ihan hysteeriseksi!

Ainoat jotka auttoi oli yksi ruotsalainen moottoripyörä pariskunta. Arvostus Ruotsia kohtaan nousi!

Selvittiin sit kuitenkin poliisiasemalle tekee rikosilmotusta, että saadaan vakuutuksesta uusi lukko jne...

Mutta kannattaa ehkä opetella muutama fraasi ranskaksi... minä jos joudun vielä sinne menemään, aion opetella että haistakaa ***!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat