Lontoo kokemuksia ja matkavinkkejä! - Viihde ja kulttuuri

anskji

Lähden kuukauden päästä Lontooseen poikaystäväni ja äitini kanssa, saatiin juur lennot ostettua ja bbhotelli varattua.
Oon niin innoissani tästä reissusta et lasken melkeen tunteja jo :D
Vähän jännittää, millanen se meijän house hotel on ja julkisilla matkustaminen.
Mut onneks meillä on private guide (poikkiksen täti) sielä oottamassa :D ja poikkis on iteki käyny sielä muutaman kerran ja sano et Camdenis sitte ainaki käyää.

Sivut

Kommentit (24)

Antigone

Olen siis lähdössä viikoksi poikaystäväni kanssa Lontooseen. Toivottavasti tulee ihanaa, mutta nyt haluaisin kuulla kaiken maailman fiilistelyä ja kokemuksia mitä ikinä mieliinne tupsahtaa. Tämä on mulle palkintomatka, kun enkun kirjoitukset meni niin hyvin, niin tahtoisin ottaa kaiken ilon irti. :P Millainen paikka on Lontoo ja mitä mun täytyy siellä ehdottomasti nähdä?

Mariel

mulle Lontoo on ollut aina jalkapalloa, mutta miehen kanssa ainakin seuraavat ois mielestäni kivat:

*piknik Hyde Parkissa (tai jossain muussa Lontoon lukemattomista puistoista)
*Portobello roadin ja Camdenin markkinat, Lontoossa kuitenkin niin kallis hintataso keskustan huippuputiikeissa
*brittipubit ja jazzbaarit

perusjuttuja olis esim Greenwich, laivareissu Thamesilla, näkymät vaikkapa Waterloo bridgeltä, London eye, museot ja näyttelyt: Madame Tussaud's, British museum, Tate modern, Victoria & Albert museum, National portrait gallery..

kannattaa myös selvittää, olisiko Lontoossa joku kiinnostava konsertti reissunne aikana. julkisilla liikkuminen on myös elämys, Tube on kätevä (toimiessaan) ja busseista on hienot näkymät

vaikea suositella mitään, kun en tiedä mistä pidätte
:D

Antigone

Pidän kaikenlaisesta tunnelmallisesta ja romanttisesta.. Jostain joka huokuu historiaa, tai jotain henkeä, jota Suomessa ei tavoita.. Käyn ulkomailla yleensä museoissa, jotka eivät välttämättä ole ne suurimmat ja suosituimmat ja tykkään sulautua joukkoon, enkä olla "turistina". Vaikka ainahan sitä on vähän turisti, mutta maassa maan tavalla. (:

Miffy

Mä vietin siellä muutaman päivän viime syksynä (argh se ei riittänyt mihinkään!!).

No, mä rakastuin ihan tyyten tykkänään siihen kaupunkiin; siellä oli jotenkin niin ihanan dekadentti ja historiallinen ja khuul fiilis :D

Museot on usein ilmaisia. Me ei keretty käymään kuin National Galleryssa ja British Museumissa, ne on TODELLA käymisen arvoisia kummatkin. Osoitteita en muista, löytyy varmaan googlaamalla :)

Metrot on suht helppoja käyttää; kannattaa hankkia kartta, josta näkee metroasematkin. Me osteltiin muistaakseni sellasia vrk-lippuja, ei ihan kovin halpoja kyl ollu.

Tosiaan, kallista on! KAIKKI on kalliimpaa oikeestaan. Jos polttaa röökiä niin kannattaa ottaa omat mukaan :lol:

ruusunmarja

mä tulin just lontoosta ja rakastuin kyllä pohjia myöten siihen kaupunkiin. oon aikasemminkin siellä ollu, mut nyt vasta sain kunnon otteen lontoosta. :lol: löysin oxford streetiltä tosi kivan kaupan missä oli kivoja vaatteita ja koruja. sit harrodsin lähellä oli kans kiva kauppa mistä tuli ostettua takki. tosiaan kokemisen arvonen kaupunki! ite haluisin tulevaisuudessa myös asua siellä. :lol:

Banda

Lontoo on kyllä rakkaus! Ehdottomasti kannataa käydä ainakin hyde parkissa illalla.. tunnelma on ihana. Samoin viikonloopuisin camden townin katumarkkinat ja camden muutenkin on omanlaisensa elämys.
(camdenista saa halvalla vähän erikoisempaa vaatetta ja tavaraa..)
Harrords on tietenkin kuuluuisuudessaan joka shoppaajan unelma, ja hienohan se on kieltämättä.
"china town" on myös vallan mukava paikka vähän erikoisemman tavaran osteluun.
Metroverkolla kannataa muistaa se, että yhden päivän lippujen ostaminen on halvempaa kuin koko viikon metrokortin, metroa on muutenkin helpoin käyttää. koska se tekee eksymisen suurkaupunkiin lähes mahdottomaksi.
Ja jos ei aikaisemmin ole mainittu, niin tietyt kojut myyvät west endin näytöksiin alennuslippuja aamuisin, joilla mekin päästiin phantom of the opera katsomaan vajaalla muutamalla kympillä per turpa, jos musikaalit kiinnostaa niin suosittelen!
Ja museoista british ja luonnotieteellinen on hienoja kohteita jos niitten tutkiminen kiinnostaa..
London eye on myös upea kokemus, ja näköala ylhäältä on uskomaton!

Mariel
Banda
Ja jos ei aikaisemmin ole mainittu, niin tietyt kojut myyvät west endin näytöksiin alennuslippuja aamuisin, joilla mekin päästiin phantom of the opera katsomaan vajaalla muutamalla kympillä per turpa, jos musikaalit kiinnostaa niin suosittelen!
!

tässäkin on riskinsä, moni katukauppias saattaa myydä "lippuja", jotka eivät oikeasti näytöksiin käykään. en luottaisi kojuihin.

ynnej
Mariel
Banda
!

tässäkin on riskinsä, moni katukauppias saattaa myydä "lippuja", jotka eivät oikeasti näytöksiin käykään. en luottaisi kojuihin.

Mä oon ainakin Leicester Squarelta ostanu musikaalilippuja kojusta. Siellä on niitä tosi paljon ja ihan luotettavan tuntusia.

Disturbance

Tassapa suora Copy Paste vanhalta keskustelualueelta, missa Lontoosta jo aikoinaan keskusteltiinkin. Itse asuin siis Lontoossa kaksi vuotta.

"Missa ma oon yleensa kierrattany ihmisia on Tower Hillin asema - minuutin paassa silta kuuluisalta Tower Bridgelta - ja silta Thames-joen toista puolta kavellen Big Benille ja London Eyelle (sellanen puolen tunnin kiva kavely).

Riippuu vuodenajasta, nyt talvella Hyde Parkissa ei oo mitaan nahtavaa, mutta St James's Park on aina kaunis, ja siella on se Buckinghamin palatsikin. Vahdinvaihdot noin varttia vaille 11 ja kannattaa menna paikalle ajoissa, yleensa hirveesti porukkaa tiella niin ettei muuten tahdo nahda koko tilaisuutta. Kannattaa ottaa myos kunnon vaatteita mukaan (eli se talvitakki), taalla ilma on niin kosteaa etta nailla nollakeleillakin tuntuu kunnon pakkasilta!!!

Harrods, eli se kuuluisa upporikkaiden tavaratalo, on minuutin paassa Knightsbridgen asemalta (Piccadilly -linja). Sen lapikaymiseen kannattaa varata ainakin pari tuntia, niilla kun on noita kerroksia ja ykskin kerros on aika valtava! Kannattaa kuitenkin jattaa reput / rahjaiset vaatteet kotiin siksi paivaksi, ne kattoo hiukan porukkaa ovella ja saattaa olla ettei paasta repun kanssa sisaan ollenkaan. Kassi / laukku kay.

Shoppailuun on parhaita nimenomaan tuo Camden Town (Northern -linja), jonka tutkimiseen kannattaa varata melkeinpa koko paiva (sunnuntai paras), siella ne kaikki punkkarit heiluu ja sielta loytyy kaikenlaista halpaa erikoista rokki- gootti- punkkarikamaa ja myos intialaista ja reivivaatekauppoja. Oxford Street on se paakatu mista loytyy tietenkin H&M mutta myos Miss Selfridge ja TopShop (uusinta muotia), kannattaa kuitenkin olla tarkkana hintojen kanssa (1 punta = 1.5 euroa), nuo ei niin kalliita kauppoja ole mutta ettei tule vahingossa ostettua joitain 40 punnan sandaaleja!! Myos Covent Garden (Piccadilly) on hyva mielenkiintoinen paikka shoppailla. Tuo Notting Hill ja niiden markkinat on mulle osoittautuneet pettymykseksi, mutta kukaan ei esta kokeilemasta jos kiinnostaa!

Illalla erityisen kaunista on Piccadilly Circuksella (se aukio missa on se valomainokset seinassa) ja Leicester Squarella (siella on niita musikaaleja ja kaks isoimmista leffateattereista, minne kaikki julkkikset menee). Nuo kaksi on aivan vierekkain, ja Chinatown on siina samassa.

British museum on lahinna Russell Squaren / Holbornin metroasemaa Piccadilly linella. Sisaanpaasy on ilmainen ja siella tulee takuulla kierrettya tunteja, erikoisnaytokset maksavat erikseen (kavin ite muumionaytoksessa ja maksoi 6 puntaa).

Mun mielesta ei missaan nimessa kannata varata matkaa minkaan matkatoimiston kautta, ellei todellakin ole varaa, ja sillon tosiaankin yovyt hotellissa ja nehan ovat siis kalliita. Yleensa matkatoimistot tarjoavat kaikenlaisia paketteja, mutta niiden hinnat ei - haluan korostaa - ole halpoja, koska ne laittavat hintaan lisaksi sen oman palkkionsa. Kaikkein fiksuin vaihtoehto on ehdottomasti ottaa suoraan yhteytta paikkaan jossa haluaa asua, oli se sitten hotelli tai hostelli, tulee paljon halvemmaksi. Netista loytyy useimmiten ihan tarpeeksi yhteystietoja ja vaihtoehtoja. Kannattaa kysya, ottavatko ne maksun suoraan kortilta kun soitat (tai lue saannot huolellisesti jos varaat netissa) - useimmat vaativat luottokortin numeron vain takuuna etta varmasti tulette myos, ja maksu tapahtuu saavuttaessa, kateinen kay useimmiten. Eli voit varata vaikka aidin tai iskan kortilla. Jotkin nettisivut ottavat kylla pienen pantin tai palvelumaksun. Tosiaan paikalliset hostellit eivat ole suomalaisella tasolla, mutta tamakin taas riippuu ihan siita, mita hakee. Itse olin toissa nuorisohostellissa Lontoon keskustassa, ja mielestani me ollaan tosi siisti paikka verrattuna moneen muuhun, mutta monet suomalaiset ajattelee, etta ei hitto, mihin bilemestaan me nyt tultiin... Mutta tosiaan kannattaa tehda itselleen selvaksi haluaako sita luksus-hotelliasumista vai vain sangyn saadyllisessa paikassa ja halvalla, kun ei siella yopaikassa kuitenkaan tule vietettya kuin lahinna ne yot, paivat menee kaupungilla! Mun insidevinkkini olisi www.hostelbookers.com, luotettava nettisivusto (toimivat mun hostellissa) jossa tarttee kylla luottokortin (electron tosiaan kay myos, kuten maestro) mutta eivat ota mitaan maksua. Ja jos ihan ilman korttia on ehdotonta varata, kannattaa ottaa suoraan yhteytta kiinnostavaan paikkaan, saattaa olla mahdollista etta voit kylla tehda varauksen ilman. Mun hostellissa tehdaan varauksia ilman korttia, ainoa ehto on etta asiakkaan pitaa olla perilla ennen neljaa iltapaivalla. Ite asuin myos sellasessa hostellissa missa ei oo varausta tehdessa edes kysytty luottokorttitietoja, ja oon saanut ilmaantua paikalle toiden jalkeen jossain kymmenelta illalla! Ja jos saan mainita, sama juttu kaiken muun varaamiseen (musikaalit, Madame Tussauds...): ellei todellakin ole rahaa, ala varaa minkaan erillisen yrityksen kautta tai matkatoimistosta. Tyyrista! Mene suoraan nettiin kyseisen paikan nettisivuille ja varaa sielta suoraan, paljon halvempaa!

Nuo olisi mun ehdotukset, riittavasti tekemista lyhyelle kaupunkilomalle. Ehdottoman tarkeaa: Ota mukaan hyvat kengat! Kavelya tulee niin paljon, ettei missaan koroissa kylla jaksa hetkea pidempaan! Hauskaa matkaa sitten vaan!"

Klara

Me suunnitellaan poikkiksen kanssa, että ehkä lähettäis tänä kesänä Lontooseen. Camden Town kiinnostaa meitä erityisesti, että jos joku haluis kuvailla sitä laajemminkin, niin olisin kiitollinen. :)

Lizzie

Ainiin, täällä oli tääkin ketju! Ihanaa että suurin osa noista teidän nähtävyyksistä on hyvin hallussa :) Paitsi Victoria&Albert museum.

Camden on sellanen vähän rähjänen alue, ihan eri tyyppinen kuin esim. Lontoon keskusta. Siellä on ulkona ja sisällä halleissa mielettömästi kojuja, joissa myydään vaatteita, laukkuja, koruja, matkamuistoja jne, mutta vähän astetta erikoisempia. Paljon goottihenkisiä vaatekauppoja, kenkäkaupoissa näkee kaikkia omituisia kenkiä jne. Musiikki soi, vastaantulijat on nuoria ja yleensä jonkun suuntauksen edustajia, esim. punk, gootti, hippi tms. tyylisiä.

Kuitenkaan Camden ei ollut niin mikään valtavan upea elämys kuin kuvittelin.
Suomessakin näkee aika paljon erityyppisiä pukeutujia.

Camdenissa on halvempi syödä ulkona, ja kirjakaupat kannattaa myös tsekata. Camden on kuitenkin vähän dodgy, joten kannattaa siellä palloilla ihan päiväsaikaan.

Klara

Ok, kiitti vastauksesta. :) Siellä on kyllä ehdottomasti käytävä. Oon jo ihan matkafiiliksissä vaikka ei ole yhtään varmaa, että ees lähdetään. Innostun aina hirveesti ja hössötän, kullakin mene hermot. :oops: Nytkin selailen hostellisivuja läpi ja unelmoin. :D

Lizzie

OY! Yks tärkee juttu unohtu! Itekin olisin tämän halunnut kuulla aikaisemmin kuin kk Lontoossa oleskelun jälkeen, nimittän Oyster card.

Jos matkustatte tubella tai bussilla enemmän kuin 2 kertaa, kannattaa hankkia Oyster card!
Se on siis sellainen joka käy maksuvälineenä niin metroon kuin bussiinkin, on helppo ladata ja tulee niin paljon halvemmaksi, kuin päiväkorttien tai kertamaksujen maksaminen.
Eli näin se käy: menet metro/juna-asemalla tickets- luukulle, ja pyydät Oyster cardia. Voit tarkentaa "pay as you go", mutta tuskin on tarpeen. Maksat kortistasi 3 punnan pantin, jonka saat siis takaisin kun palautat kortin vastaavaan paikkaan.
Esim. yhden suunnan metrolippu on 4 puntaa (jos ei ole Oysteria kannattaa otta yhden päivän Travelcard, joka on 5,1 puntaa), mutta Oysterilla se on 1,5 puntaa, ja jos matkustaa päivän aikana enemmän kuin 4,5 punnan edestä, kortti lopettaa maksujen ottamisen. Eli päivässä se ei voi ylittää travel cardin hintaa! Plus busseihin pitää ostaa lippu aina ennen kyytiin nousemista, joten Oyster helpottaa tässäkin. Oysteriin voi ladata lisää rahaa joko itse tubeaseman automaateissa (siellä voi myös katsoa paljonko credittiä kortissa on jäljellä) tai mennä tiskille lataamaan.

Ja kun reissu on ohi, menee vain taas tube-aseman lippuluukulle ja palauttaa kortin, ja saa kolme puntaansa takaisin. :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat