Rooma - Viihde ja kulttuuri

Annie the Pooh

Onko teistä kukaan käynyt Roomassa?

Mun pitäisi olla kai (toivottavasti!!) huhtikuussa lähdössä Roomaan ja kaipaisin vinkkejä asumisen suhteen tai missä kannattaa käydä jne.

Aikaa vierailulla on vajaa viikko, olikohan 5 tai 6 päivää.

Muutenkaan en ole koskaan käynyt Italiassa, että vinkkejä kokeneemmilta Italian matkailijoilta, kiitos. Muutaman fraasin osaan jo, miten tilataan jäätelö tai kalja.. ei varmaan kuitenkaan paljoa auta.. :lol:

Kommentit (9)

taki

Oon käyny Roomassa pari kertaa.

Ekan kerran kävin joskus 12-vuotiaana äitini, parhaan kaverini ja hänen äitinsä kanssa, käytiin kattomassa kaikki kulttuurihistoriallisesti tärkeet mestat..

Viime vuonna kävin lukion Antiikin Rooma-kurssilta(parhaat pääsi, lälläslää! :oops: ). Käytiin muun muassa Ostian satamassa, se on vähän matkan päässä Roomasta, mutta käymisen arvoinen, kokonainen antiikin rauniokaupunki 8) ihana mesta, eikä maksanu opiskelijoilta mitään! Mutta toisaalta siihen menee koko päivä ja jos on vaan muutama päivä aikaa, niin..

Mihinkään klubeille yms. ei pääse, vaan on oltava sikakallisjäsenkortti, enkä usko, että turistit edes saa ostettua sellasia, vaikka hukkuisivat rahaan.

Kannattaa tietysti pokata joku gigolo ja punkata sen luona, tulee ainakin halvemmaks kuin hotellit ja voipi päästä klubeillekin avecina;), tai katsoa netistä hostelleja, hotellit on oikeesti järjettömän kalliita.

Useat ihmiset ei puhu englantia, mutta ei välttämättä tarvitse osata samaa kieltä ymmärtääkseen kaikkea.

Jäätelö on maailman parasta ja sitä kannattaa syödä koko ajan, koska sellasta ei täältä saa. Ja pizzaa tietysti.

Miehet on hiukan päällekäyvää sakkia ja kaikki varmasti sanoo rakastavansa sua ja haluavansa naimisiin, ei kannata pelästyä tai ottaa vakavasti, siellä kaikki flirttaa kaikille ja se on ihan normaalia.

hmm.. kirjotan lisää, jos tulee jotn mieleen ja tietysti saa kysellä..

Klara

Olen käynyt Roomassa 2 kertaa. Nähtävyyksistä kantsii varmaan käydä kattomassa perus Colosseumit, Fontana di Trevi ja Forum Romanum. Riippuu vähän miten paljon haluaa nähtävyyksillä käydä. Kirkot on tosi hienoja arkitehtuurisesti ja sitten taide myös. Toisella kerralla kävin huomattavasti vähemmän museoissa ja kirkoissa, koska ekalla matkalla (luokan kanssa) nähtiin niitä niin paljon.

Jos matkabudjetissa on paljon rahaa ja tykkää shoppailla, niin Rooma on sitten ihan paratiisi. Ihania vaatteita, sisustustavaroita yms. Ostoskauduista ostin mm. Via del corsolta vaatteita, ei kalleimmasta päästä, mun matkabudjetti kun ei ollut kummoinen. :? Muita kadun nimiä en muista ostosten kannalta, monista pikku putiikeista tuli ostettua.. Siellä on tosi ihania liikkeitä.
Roomassa kauppakeskuksia on kai tosi vähän. Ekalla matkalla luokan kanssa käytiin kerran ja toisella kerralla en mennyt kauppakeskuksiin ollenkaan.

Ihmiset on tosi avoimia ja ystävällisiä. Ja koettaa auttaa vaikka ei osaiskaan hyvin englantia. Ilmapiiri, kulttuuri ja kaikki tekee Roomasta omanlaisensa. Kummatkin matkat oli mielestäni todella onnistuneita.

Paikkojen (nähtävyyksien, baarien, hotellien, katujen yms) nimistä en muista oikein mitään. :?

Itse olin tokalla kerralla Roomassa huhti-toukokuun vaihteessa ja siellä oli silloin lämmintä. Kans ekalla matkalla lokakuussa oli tosi lämmintä Suomen lokakuuhun verrattuna. Mulla oli hirveästi turhia vaatteita mukana. Päivällä hyvä vaatetus oli silloin joku toppi +hame.

Rasberry

Yksi puoli Roomasta joka kannattaa ottaa huomioon: Kaikesta vaaditaan rahaa, ja paljon, oli se mitä tahansa. Jos haluat ottaa kuvan esim. jostain katutaiteilijasta, jää hän viereen seisomaan käsi ojossa, hotellissa halutaan rahaa esim. ajo-ohjeita vastaan jne.
Kannattaa siis olla tarkkana mitä haluaa!

Itse paljon matkanneena, Rooma oli pettymys :? mutta jokainen pitää eri asioista! Mutta todellakin suosittelen miettimään pitkään mitä tekee, paitsi jos sattuu olemaan aina lompakko täynnä viiskymppisiä antaa jokaiselle joka sitä tajuaa teiltä lypsää.

Tsein

Enpäs ole koskaan Roomassa käynyt, mutta ystävä kävi viime kesänä. Kertoi, että kaupunki oli pettymys, sillä oli ollut helppo kuvitella Rooma mahtavana ja upeana paikkana, mutta todellisuudessa oli ollut likainen ja epäsiisti, jopa paikoitellen ruma. Onko vastaavia kokemuksia teillä, jotka olette Roomassa käyneet?

Itsellä olisi haaveissa päästä käymään jossain Euroopan isossa pääkaupungissa, vahvimmin Roomassa, Ateenassa tai Pariisissa. No okei, haluaisin käydä paljon muuallakin, mutta jossain noista kolmesta myös.

Zara
Annie the Pooh
Mun pitäisi olla kai (toivottavasti!!) huhtikuussa lähdössä Roomaan ja kaipaisin vinkkejä asumisen suhteen tai missä kannattaa käydä jne.

Nähtävyyksiä ei varmaan tarvitse hirveästi luetella, sillä niitä tunnetumpiakin on jo niin paljon että kaikkiin et tule ehtimään. Colosseumia, Pantheonia, Vatikaanin museoita ja Pietarinkirkkoa ei mielestäni kannata jättää väliin. Kannattaa varata jonkin verran aikaa ihan vain kuljeskeluun ja ulkona istuskeluun, sillä museo-kirkko-shoppailupuolelle keskittyvä ohjelma väsyttää tehokkaasti. Hyvä myös muistaa kun lähtee kuumalla ilmalla kaupungille, että kohdalle saattaa osua kirkko jota haluaisi käydä katsomassa, ja siellä tietysti pukeutuminen olisi oltava paikkaan sopivaa (=polvet ja olkapäät piiloon).

Kaupungilla on hyvä liikkua ihan jalkaisin, sillä keskusta ei ole suuren suurella alueella ja kävellessä ehtii parhaiten katsella ympärilleen. Autoliikenne on aika kammottavaa, vaikka siihen tottuukin nopeasti. Tavallaan suurkaupungin vilinä tuntui omasta mielestäni aika kiehtovaltakin.

Annie the Pooh
Muutenkaan en ole koskaan käynyt Italiassa, että vinkkejä kokeneemmilta Italian matkailijoilta, kiitos. Muutaman fraasin osaan jo, miten tilataan jäätelö tai kalja.. ei varmaan kuitenkaan paljoa auta.. :lol:

Auttavat aika pitkälle. Tervehdykset, kiitokset ja muut peruskohteliaisuuteen kuuluvat jutut kun osaa ja päälle muutamia sanoja ruuan tilaamisen varalle, niin hyvin sujuu. Paikalliset tosiaan puhuvat yllättävän huonosti englantia, mutta yrittävät kuitenkin ymmärtää. Ja improvisoitu käsillä huitominen tunnetusti on kansainvälisistä kielistä suosituin :wink:

Tsein
Kertoi, että kaupunki oli pettymys, sillä oli ollut helppo kuvitella Rooma mahtavana ja upeana paikkana, mutta todellisuudessa oli ollut likainen ja epäsiisti, jopa paikoitellen ruma. Onko vastaavia kokemuksia teillä, jotka olette Roomassa käyneet?

Minulla ei. Ihan totta on, että kaduilla on usein aika roskaista ja liikenneruuhkat hurjia, mutta itse kaupunkia en pystyisi pitämään rumana mitenkään. Rakennukset ja ilmapiiri olivat kuitenkin ihania ja mahtavia. Roskaisuus ei tietenkään ole kivaa, mutta itse koin sen niin että se nyt sitten "kuuluu" tyyliin. Ei häirinnyt niin paljoa kun ei itse asu paikassa.

Rasberry
Tsein
Enpäs ole koskaan Roomassa käynyt, mutta ystävä kävi viime kesänä. Kertoi, että kaupunki oli pettymys, sillä oli ollut helppo kuvitella Rooma mahtavana ja upeana paikkana, mutta todellisuudessa oli ollut likainen ja epäsiisti, jopa paikoitellen ruma. Onko vastaavia kokemuksia teillä, jotka olette Roomassa käyneet?

Jep. Esim. verrattuna Pariisiin Rooma oli aivan mitätön. Mutta en viitsi kuitenkaan kaupunkia ja maata tän enempää mollata, kauneus on katsojan silmissä tässäkin asiassa :)

JJEMMY

Kaveri asu pari kuukautta Italiassa ja kävi siis Roomassakin useasti. Ei kuulema ole niin hieno paikka miltä kuulostaa mutta silti ihan näkemisen arvoinen.

Itse lähden tämän kyseisen kaverin kanssa Italiaan kesällä ja haluan kyllä Rooman ja sen nähtävyydet nähdä :)

sshiaa

harmi että kaikki eivät ole roomasta pitäneet. itse taas olen monilta kavereilta/tutuilta saanut kuulla lähes pelkkää hehkutusta (ja monet todella kokeneita ja paljon nähneitä matkailijoita, kuin myös itse olen).
mutta onhan niitä makuja niin paljon erilaisia, ja onneksi kaupunkejakin sitten.

kuitenkin, lisää kokemuksia olisi kiva kuulla :D

ihan mitä tahansa saa kertoa, mutta heitän tässä ilmaan muutamia kysymyksiä: trastevere, kannattaako käydä? mitenkäs paavin siunaus vatikaanissa, oletteko olleet? katakombit (ilmeisesti hieman kaupungin ulkopuolella?) ? mm.nämä kiinnostaisivat "peruskohteiden" lisäksi.
kiitosta kovasti heille jotka jaksavat vastata :D

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat