Matkustelua ja ulkomaita! - Viihde ja kulttuuri

Elma

Oletko matkustellut ja mihin maihin? Minkä tyyppisiä matkoja olet tehnyt? (Interrail, aurinkolöhöloma, kaupunkiloma, työleirit jne.)

Oletko asunut pitempitä aikoja ulkomailla töiden tai opiskelun merkeissä?

Haluan kuulla ihmisten kokemuksista ja etenkin hieman erikoisimmista paikoista! Ja varmaan joku muukin haluaa!

Sivut

Kommentit (250)

nilla1983

Matkustelemaan olen päässyt paljon, mistä olen ikionnellinen...vanhempani tykkäävät reissata ja suurimman osan omista matkoista olenkin tehnyt nuorempana.....mikä on sääli koska kaikkea ei osannut ottaa irti samalla tavalla kuin uudemmista reissuista.

Jo käytyjä Ruotsin, Norjan ja Viron lisäksi

* Englanti, Lontoo
*Irlanti, Dublin, Kilkenny, Waterford
*New Mexico, Albuquerque
*Tahiti, Moorea
*Etelä-Afrikka, Kapkaupunki, Wilderness, Durban, Johannesburg
*Espanja, Fuerteventura
*Turkki, Alanya
*Australia, Sydney, Whitsundays, Darwin

Sydneyssä on tullut asusteltua. kiva kun joku aloitti aiheen, matkakokemuksia on kiva jakaa!!!

Elma

Olen aina haaveillut Australiasta, mutta toistaiseksi Eurooppa saa riittää, koska siellä on paljon nähtävää eikä rahatilanne anna myöten. Lisäksi olen opiskellut alaa, jolla ei ole mitään asiaa Australia työmarkkinoille.

Minua taas harmittaa se, että matkustelin alle 16-vuotiaana kotimaassa vanhempieni kanssa, enkä osannut tietenkään ottaa näistä tylsistä matkoista kaikkea irti. Nyt aikuisena olen asunut ulkomailla ja matkustellut Euroopassa rahatilanteen salliessa, mutta tietämykseni omasta kotimaasta on todella rajallinen.

Lania

Matkustelu on rajottunu melkeinpä pelkästään Eurooppaan, käytynä on Ruotsi, Norja, Tanska, Viro, Latvia, Saksa, Hollanti, Luxemburg, Belgia, Ranska, Englanti, Skotlanti, Italia, Kanaria (Lanzarote, Gran Canaria, Teneriffa, Ibiza, vai mihin se ny kuuluukaan), Kypros ja USA (Florida). Melkeinpä kaikki on käyty perheen kanssa, ja suurin osa ennen 15 ikävuotta. Jotain jääny mieleen ihan alkumatkoistakin, ei tietenkään niin paljoo kun nyt jäis. Kaikki oikeestaan ollu vaan rentoutumislomia, joskus pakollisine nähtävyyskierroksineen. Kaverin kanssa biletettiin Kyproksella seittemän päivää putkeen, en tiedä siitä rentoutumisesta... :P Luxemburgissa olin vajaa pari viikkoo paikallisessa koulussa ala-asteikäsenä, kummit asu siellä sillon.

Rixuliini

Minäkin reissasin vanhempieni kanssa pienenä lähinnä kotimaassa, Lapissa ja saaristoissa. Kävimme myös pari kertaa Pohjois-Norjassa ja Ruotsissa.

Taloudellinen tilanteeni ei ole sallinut paljoakaan matkustelua, mitä nyt Ruotsissa ja Virossa olen muutaman kerran käynyt. Lisäksi vuosi sitten olimme poikaystäväni kanssa Tanskassa Roskilde-festareilla.

Haluaisian tulevaisuudessa päästä matkustelemaan varsinkin Keski-Eurooppaan ja mikä ettei myös Australiaan. Suunnitelmissa on myös ulkomailla työskentely. Ensi kuussa olemme lähdössä Lontooseen reiluksi viikoksi, sitä odotankin malttamattomana!! :lol:

Lulu

Olen asunut pienempänä muutaman vuoden ulkomailla, ja näiden vuosien aikana matkustelimme vanhempieni kanssa ympäri Eurooppaa aina kun vaan vapaapäiviä oli. Vaikka olin aika pieni, nautin suuresti näistä matkoista ja muistan ne yhä ihan tarkalleen.

Aurinkolomilla olen ollut niin vanhempien kuin kultanikin kanssa, sekä yhdellä ikimuistoisella kreikan biletysmatkalla kavereideni kanssa. Viime syksyn vietin Britanniassa töitä tehden ja elämästä nauttien.

Heti kun rahatilanne sallii, alan suuntautua Euroopan ulkopuolelle. Eurooppaa kun on tullut vuosien saatossa aika paljon nähtyä. Päällä on jatkuva matkakuume; jos olisi enemmän rahaa, käyttäisin kaikki rahani matkusteluun! Onneks on koko elämä aikaa matkustella... :)

Maat, joissa olen ollut ovat Ruotsi, Norja, Tanska, Saksa, Viro, Venäjä, Hollanti, Ranska, Italia, Portugali, Monaco, Iso-Britannia, Puola, Kreikka ja Egypti. Nyt on suunnittelussa ensi vuodelle kolme matkaa ja tälle syksylle yksi. :)

Elma

En ole koskaan ollut varsinaisella rantalomalla enkä muutenkaan perinteisillä pakettimatkoilla. Mutta niidenkin aika tulee varmasti, jos perustan perheen tai elän vanhaksi!

Olen ollut viisi kertaa pitemmän aikaa (= yli 3kk) ulkomailla opiskelemassa tai töissä, jolloin olen elänyt aika arkista elämää ja nähtävyydet yms. turismi on jäänyt lähinnä viikonloppuihin. Lisäksi olen tehnyt reppumatkoja Euroopassa.

Tavalla tai toisella käyty tai asuttu on Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Puolassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Itävallassa, Tsekissä, Slovakiassa, Kreikassa, Portugalissa, Kyproksessa, Turkissa ja Venäjällä.

Lizzie

Jee, hyvä aihe. Näytti tuonne valikkoon tulleen "Kulttuuri ja matkustelu"-aihekin, tämänhän voisi valvojat siirtää sinne.

Juu, kotona asuessa en matkustellut paljoakaan ulkomaille, vanhempani ovat niin kiintyneitä Lappiin että siellä hiihdimme reput selässä joka pääsiäinen.
Ulkomailla kävimme vain Ruotsi, Tanska,Saksa, (Belgia,Hollanti)-reissun ja sillä pakollisella Kanarialla. Suomessa olen asunut 3:ssa kaupungissa ja reissannut paljon täällä, mutta itä-Suomi on jäänyt melko vieraaksi.

Itse olen ulkomaille matkustellut sitten kihlattuni kanssa, olllaan oltu pakettimatkalla Teneriffalla (virhe, siellä ei ole mitään näkemisen arvoista, no tulipahan ainakin lekoteltua) sitten oltiin Egyptissä (Hurghada, Kairo, Luxor) aivan ihana matka, ja sit Eurooppaa kierreltiin moottoripyörällä (sellaisella sporttimallilla, kiva asento istua monta tuntia..) nyt kesälllä pitkin Eurooppaa. En millään voi luetella kaikkia kaupunkeja, sillä reissun aikana nähtiin niitä satoja. Maita olivat kuitenkin seuraavat:
Ruotsi, Tanska, Saksa , Hollanti (Amsterdam jee), Belgia, Ranska (Arrais, Pariisi, Toulouse, Cahors jne) Andorra (aivan upea lilliputtimaa Ranskan ja Espanjan välissä, Pyreneedien vuoristossa) Espanja (Barcelonassa lekottelua Välimeren rannalla.. ja ihon palamista)
ja taas ylöspäin Ranskaan (Montpellier) ja ylöspäin Luxemburgin kautta Saksaan (toivottiin peruutuspaikkaa Rostockista HKI:in, ei saatu) ja sieltä Puola, Latvia, Liettua ja Viro.
Yht. taitaapi olla siis 14 maata, vaikka monissa oon ollu useamman kerran.

Nyt tulee ens lukuvuoden aikana reissu ainakin Norjaan yliopiston kautta, ja sitten voisi hakeutua kesätöihin Englantiin.. Se himottaa seuraavaksi.

Afrikassa ja Euroopassa olen siis ollut, (ja kovasti haluaisin mennä tutkimaan niitä vielä lisää) ja tietty USA:an ja etelä-Amerikkaan haluan myös, Aasia ei kiehdo niin paljoa jostain syystä.

Veli asuu USA:ssa niin se voisi olla sitten Englannin jälkeen seuraava destination...

Vitsi ku voittais vaan lotossa!! :D

holly

Kanadassa (lomamatkat) :
- Vancouver
- Toronto
- Kalliovuoret
- Jotain pikkukaupunkeja
- Vancouver Island
- Bowen Island

Usassa :
- Alabama (asunut)
- Maryland (asunut)
- Kalliovuoret -> automatka
- pikkukaupunkeja

Euroopassa :
- Ruotsi (Tukholma, Vadstena) -> Koulumatka
- Tsekki (Praha) -> Perhematka
- Viro (Tallinna) -> Joku vaan :)
- Skotlanti -> nuorempana, perhematka

Ja sitte Lentokentillä ollu Lontoossa ja Köpenhaminassa ;)

Tiiti

vanhempien kanssa ei koskaan ulkomailla käyty (mitä nyt pienenä parit risteilyt merellä, ei edes maissa). erinäisistä syistä olen kuitenkin pari kertaa ulkomailla päässyt käymään:

Ruotsissa/Gotlannissa: ala-asteella leirikoulussa
3 kertaa Virossa/Tallinnassa: esiintymässä
Unkarissa/etelä-Unkarissa/Pécsissä: samaten esiintymässä
Saksassa/kiertue: myös esiintymässä
Hollannissa/Amsterdamissa: kutsuttuna haastattelemassa Jari Litmasta ja tutustumassa jalkapallokulttuuriin + Ajaxin joukkueeseen

Siinäpä ne sitten olikin :) mukavia reissuja on ollu, tosin keikkamatkat raskaita eikä niillä oikein ehtiny paikkoihin hirveemmin tutustua.

tuo avomies on sen verran matkailevaa tyyppiä, että pitkän aikaa ollaan suunniteltu paljon matkoja, jotka myös joskus toteutuvat :D
Englannissa ja USA:ssa olis kiva joskus päästä käymään, Ruotsissa voisin viettää vaikka koko loppuelämäni <3

Unkari oli kyllä mieletön paikka (etenkin se etelä-Unkari). Sinne ehdottomasti vähintään kerran vielä ihan lomamatkalle!

EDIT: Niin ja Tanskan Kööpenhaminassa vaihdettiin lentoa kerran, siellä pari tuntia olen viettänyt :D

Joanna

itse olin lapsena aina vanhempieni mukana automatkoilla pisin ja poikin eurooppaa. se oli musta aika kiva tapa tutustua paikalliseen kulttuuriin ja muutenkin niiltä matkoilta on hyviä muistoja yhdessä vietetystä ajasta. tästä syystä olen aina kokenut, että matkustelu lasten kanssa ei ole rasittavaa (pitää tietenkin ottaa huomioon paikallinen ruoka, hygienia, turvallisuus, jne, elikkä järki mukana) siispä olen aina ottanut omatkin lapseni mukaan kaikille mahdollisille reissuille. meillä on ollut tosi hauskaa yhdessä ja kaikki on mennyt yleisesti ottaen suuremmitta ongelmitta.
nää paikat on tullut koluttua:
suomen lappi (yks mun suosikki, pistän sen nyt tähän, koska etelä-suomesta käsin, se on aivan oma maailmansa)
ruotsi, norja, viro, tanska, saksa, hollanti, belgia, luxemburg, ranska, englanti, sveitsi, italia, itävalta, liehtenschtein, san marino, vatikaani, kreikka, turkki, portugali, espanja + kanarian saaret, marokko, tunisia, kanada ja yhdysvallat; kalifornia ja itä-rannikko; new york, massachusetts, washington d.c, rhode island. juurikaan en ole käynyt näillä perinteisillä rantalomilla, vaan aika omatoimisesti ollaan lomailtu. aika monta kertaa olen löytänyt itsemme samasta paikasta missä ollaan jo käyty. ollaan myös tutustuttu moniin paikallisiin näillä reissuilla, joten sekin on vetänyt takaisin samaan paikkaan. haaveeni olisi päästä australiaan ja uuteen-seelantiin sekä etelä-ja itä-afrikkaan.

Elma

Oikeastaan olisi pitänyt tehdä kaksi ketjua: toinen lomailuun ja toinen ulkomailla oikeasti asumiseen liittyen.
Vaikka olen viettänyt ihania lomia Kyproksessa, en tosiaan voi väittää oikeasti tietäväni siitä maasta tai sen kulttuurista loppujen lopuksi yhtään mitään. Toisin kuin taas niissä maissa, joissa on oikeasti asunut ja elänyt arkea.

Lizzie
Elma
Oikeastaan olisi pitänyt tehdä kaksi ketjua: toinen lomailuun ja toinen ulkomailla oikeasti asumiseen liittyen.
Vaikka olen viettänyt ihania lomia Kyproksessa, en tosiaan voi väittää oikeasti tietäväni siitä maasta tai sen kulttuurista loppujen lopuksi yhtään mitään. Toisin kuin taas niissä maissa, joissa on oikeasti asunut ja elänyt arkea.

Eli olet nyt yhtä lukuun ottamatta sitten ainoa joka tietää maista ja kulttuureista yhtään mitään...

Matkusteluhan on aivan turhaa, ei siinä opin mitään kun ei elä siellä arkea, sanotaan kaikille että lopettaa matkailun kun se on ihan turistihommaa.
Jos ei voi muuttaa ulkomaille ei kannata mennä ollenkaan.
Joopa joo.

Elma
Lizzie

Eli olet nyt yhtä lukuun ottamatta sitten ainoa joka tietää maista ja kulttuureista yhtään mitään...

Matkusteluhan on aivan turhaa, ei siinä opin mitään kun ei elä siellä arkea, sanotaan kaikille että lopettaa matkailun kun se on ihan turistihommaa.
Jos ei voi muuttaa ulkomaille ei kannata mennä ollenkaan.
Joopa joo.

Äläpä taas tulkitse asioita oman mielesi mukaan (ja sitten räyhää mulle, että olen riidanhaastaja).

Halusin vaan sanoa, että asioilla on eroa. Itsekin kun menet Norjaan vaihtoon (muistaakseni) niin et ole siellä mikään turisti.

Enkä ole väittänyt, että en itse olisi koskaan ollut turisti! Tekisin mielelläni turistimatkan vaikka kerran kuukaudessa, jos minulla olisi rahaa moiseen ihanuuteen. Matkailu rentouttaa (paitsi näemmä sinua...) ja mielestäni on aina parempi mennä vaikka viikoksi Mallorcalle kun katsella telkkaria Suomessa.

Lizzie
Elma

Äläpä taas tulkitse asioita oman mielesi mukaan (ja sitten räyhää mulle, että olen riidanhaastaja).

Halusin vaan sanoa, että asioilla on eroa. Itsekin kun menet Norjaan vaihtoon (muistaakseni) niin et ole siellä mikään turisti.

Enkä ole väittänyt, että en itse olisi koskaan ollut turisti! Tekisin mielelläni turistimatkan vaikka kerran kuukaudessa, jos minulla olisi rahaa moiseen ihanuuteen. Matkailu rentouttaa (paitsi näemmä sinua...) ja mielestäni on aina parempi mennä vaikka viikoksi Mallorcalle kun katsella telkkaria Suomessa.

Noh, en lähde nyt edes kommentoimaan noita sun livautuksiasi. Hillitsen jälleen kerran itseni.

Sain aikaisemmasta viestistäsi kuvan, että olit sitä mieltä että matkailemalla ei opi mitään: "en tosiaan voi väittää oikeasti tietäväni siitä maasta tai sen kulttuurista loppujen lopuksi yhtään mitään. Toisin kuin taas niissä maissa, joissa on oikeasti asunut ja elänyt arkea."
Mutta olet siis kuitenkin sitä mieltä, että matkailu rentouttaa ja kannattaa aina?
No, siinä olemme sitten samaa mieltä. Minä vaan uskon, että ihan turistinakin saa maan kulttuurista hyvin irti jos vain itse haluaa ja yrittää.

Reissu Norjaan on valitettavasti vain opintomatka eikä vaihtoonmeno.
Vaihtoon haluan lähteä kyllä, mutta myöhemmin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat