Muita absolutisteja? - Deittailu ja yöelämä

cryo

Löytyykös tältä palstalta muita täysin raittiita?
Ihmetyttää vaan se että kummankin sukupuolen edustajia tuntuu nykyisin hallitsevan etanoli-niminen aine. Kuka nauttii kohtuudella, kuka ilman sitä. Kaikki koulun bileet ym. tuntuvat olevan niin alkoholipitoisia ettei kaltaiseni ihminen voi niihin osallistua, sillä raittiuteni syy on puhtaasti menneisyydessäni.
Onko 20v absolutisti poika todella niin harvinainen kuin mitä oletan?

Sivut

Kommentit (25)

Tsein

Saanko kysyä, että miten niin et voi osallistua koulun bileisiin? En jaksa uskoa, että niissä kukaan kaataa väkisin kurkusta alas alkoholia. Vai onko se enemmän kiinni siitä, että ihmiset on rasittavia kännissä, etkä jaksa katsella niitä selvinpäin? Vai jostain muusta?

Itse en ole absolutisti. Enemmänkin satunnainen kohtuukäyttäjä. Enkä sanoisi, että alkoholi hallitsee millään tavalla elämääni. Voin olla bileissä selvinpäinkin, jos siltä tuntuu.

nele

Mikäli raittiudesi takana ei ole uskonnollisia syitä, niin sanoisin, että olet harvinaisuus.
Valitettavasti..
Itse en ole absolutisti, mutta alkoholia käytän hyvin vähän. Elämässäni on ollut vajaa vuoden jakso, jolloin otin useammin, mutta sitä ennen ja sen jälkeen vähän. Tällä hetkellä juomatahtini on noin 4 kertaa vuodessa, muutama kerralla. Eli kännien vetäminen ei kiinnosta ja itse koen toisinaan olevani ulkopuolinen Suomessa, koska siellä tuo alkoholikulttuuri on niin vahva.
Mutta baareissa käymistä se ei minua estä! Bileistä en kauheasti tykkää, mutta baarissa viihdyn vallan mainiosti ja siis todella usein täysin vesiselvänä. Baareissa ja ainakin tasokkaammissa pubeissa kännäys ei ole niin silmiinpistävää kuin bileissä.

Onko syysi bileissä käymättömyyteen siis se, ettet kestä katsella kännisiä ihmisiä?

cryo

Syy juomattomuuden takana on kyllä puhtaasti kotioloissa, eli vaikka vanhempani eivät olekaan mitään rappiojuoppoja niin siitä huolimatta alkoholia on mennyt kurkusta alas sen verran että vahinkoa oman lapsen mielenterveydelle on tullut. Toki kotona juominen ei omien mielenterveysongelmieni ainoa aiheuttaja ole, mutta olen päättänyt että itse viisastun enkä enää omalla juomisellani aiheuta harmia muille.

Sinänsä hyväksyn kohtuullisen alkoholinkäytön ja ehkäpä tulevaisuudessa oman puolison saadessani olen päättänyt että hänen ei tarvitse ihan absolutisti olla mutta tietysti sekään ei pahitteeksi olisi. Alkoholin vähinen kulutus on etu ja pääasia on että juomisesta ei kärsi kukaan. Känniriitelyjen/itkujen, väkivaltaisuuden, älyttömän krapulan ym. sietokyky on kyllä varsin matala. Ihailen kyllä niitäkin joilla on kyky myöntää hairahduksen jälkeen tekemänsä virhe ja vilpitön tahto varmistaa ettei vastaava hölmöily enää tapahtuisi uudelleen. Samoin ihailen sitä ihmistyyppiä joka pystyy juomaan älyttömät määrät viinaa naamaan ilman että siitä tulee minkäänlaista harmia.

Niin, mitä tulee koulun bileisiin, niin en vain viihdy niissä. Juominen ei sinänsä olisi ongelma ellei melkeimpä kaikkia ikäisteni bileitä viina kahlitsisi niin paljon että jo ihan ensimmäisestä kutsusta lähtien alkoholin juominen on asia numero yksi. Sinänsä hyväksyisin sen että alkoholi kulkisi luontevasti juhlinnan sivussa. Kokonaan oma lukunsa on sitten paikkakunnan yökerhot. Jo pihalle asti meininki on niin oksettavan näköistä joidenkin kohdalla että sisään ei minulla todennäköisesti ole mitään menemistä.

Olen toki tietyllä tapaa tiukkapipo, mutta en vain menneisyydelleni voi mitään ja sille halulle että omille lapsille ei minun tai emäntäni juomisesta ole mitään haittaa.

nele

Sinun onneksesi vanhempiesi juominen on vaikuttanut omaan alkoholin suhtautumiseesi positiivisella tavalla.
Ymmärrän varsin hyvin miksi olet absolutisti. Ja ymmärrän myös ettet viihdy bileissä/baareissa, koska siellä alkoholia usein kohtuuttomasti käytetään. Taidat olla pieneltä paikkakunnalta, koska baareissa sinulla ei taida hirveästi olla valinnanvaraa.

Minun mielestä sinulla on terve suhtautuminen alkoholiin, jos kerta hyväksyisit sen käytön vaikka bileissä, mikäli se ei vain olisi juhlien teemana. Kiinnostaisi kyllä tietää, että pitäisitkö pahana jos vaikka juhlissa joisit lasillisen shampanjaa tai ruoan kanssa viiniä? Ja oletko ollut absolutisti koko elämäsi, ts. oletko maistanut alkoholia koskaan?

Itseä alkoholikulttuurissa eniten ehkä ihmetyttää kännihakuisuus. Jotkut juovat alkoholijuomia vaikka inhoaisivat makua, vain tullakseen känniin. Tiedän myös ihmisiä, jotka eivät erota alkoholitonta kaljaa "oikeasta", mutteivat silti suostu juomaan terveellisempää vaihtoehtoa.

Lukretia

Mä en ole täysin raitis, mutta juon hyvin, hyvin vähän. En juo humalahakuisesti, vaan lähinnä tarjottaessa esim. ruoan kanssa viiniä (ehkä kerran vuodessa) tai yo-juhlissa samppanjaa tms. En saa mitään tyydytystä humalassa olemisen tunteesta, ja kieltämättä humalaiset ihmiset voivat olla rasittavia idiootteja. Baarissa olen käynyt viimeksi varmaan kaksi vuotta sitten.

cryo
nele
Taidat olla pieneltä paikkakunnalta, koska baareissa sinulla ei taida hirveästi olla valinnanvaraa.

Kiinnostaisi kyllä tietää, että pitäisitkö pahana jos vaikka juhlissa joisit lasillisen shampanjaa tai ruoan kanssa viiniä? Ja oletko ollut absolutisti koko elämäsi, ts. oletko maistanut alkoholia koskaan?

Juuh, ei tämä paikkakunta mikään ihan pienimmästä päästä ole mutta sen verran pieni kuitenkin ettei valinnanvaraa oikein ole. Ainakaan jos menee sellaisiin paikkoihin missä nuoriso käy, ja niitä ei montaa ole.

Olen kyllä kerran maistanut kotikaljaa, jota juon kyllä mielellän, vahvempaa. Se oli amiksen kolmannella luokalla risteilyllä kun kaveri rohkaisi juomaan. Mitään kunnon kännejä en silloinkaan ottanut ja olin paluumatkalla yksi harvoista jolla ei ollut minkäänlaista krapulaa.

Nykyisin tuo alkoholittomuus on minulle arvo sinänsä ja ehkä tietynlainen osoitus omasta vahvuudesta kun ei kyseiseen aineeseen tarvitse koskea ollenkaan. Kuten sanoin, kotikalja on vahvin aine mitä kurkusta alas menee ja periaate on pysynyt todella hyvin. Olen yrittänyt ettei k**i nousisi päähän mutta en kyllä pätkääkään häpeä ilmaista kantaani alkoholiin.

Kepatäti
Tsein
Saanko kysyä, että miten niin et voi osallistua koulun bileisiin? En jaksa uskoa, että niissä kukaan kaataa väkisin kurkusta alas alkoholia. .

Itse juon äärimmäisen harvoin. Jossain oikeissa juhlissa skumppalasin alkumaljana ja sitten joskus ihan seuran vuoksi muutaman, viimeisen kolmen vuoden sisällä olen ollut 2 tai 3 kertaa humalassa.

Ja mä voin kyllä kertoa, että koska se on omienkin ystävien kanssa usein aikamoista hlvettiä mennä niin saatikka sitten jossain koulun bileissä. Saan hyville ystävillenikin selitellä juomattomuuttani tasaisin väliajoin. Ja nämä ystävät vielä tasan tarkkaan tietävät, miksi mä en juo ja katsovat hieman "kieroon".

Täällä päin ainakin opiskelijabileet on ihan naurettavia ryyppyjuhlia. Nää juhlat ei osittain kiinnosta mua siksi, että mä en voi sietää humalaisia ihmisiä. Tietyt ihmiset menee, mutta menetän kyllä hermoni nopeasti humalaisten kanssa. Mutta se kyselyjen ja selittelyjen määrä, mitä ihminen joutuu käymään läpi kun ei juo on ihan järkyttävä. Lisäksi vaikka kuinka selvästi sanot "ei kiitos, mä en juo" niin noin viiden minuutin välein joku on siinä "no hei, älä nyt viitti niuhottaa, voit sä yhen ottaa" "nooo, kännissä on sika kivaa, ota säki". Ja se jos mikä on rasittavaa. Mulla vaikuttaa tosin sekin, että en oo niin kovin tuttu luokkalaisteni/koululaisteni kanssa ja tiiän, kuinka tylsänä friikkinä ihmiset alkaa pitää ihan vaan sillä perusteella, että kuulevat "toi ei juo ollenkaan".

Suomessa tilanne yleisesti ottaen on se, että jos et juo niin oot tylsä, et osaa pitää hauskaa ja sulla on pipo liian kireellä.

cryo, minä ihailen sinua. :) ja voin suositella tosiaan etsimään puolison, jonka juominen on vähintään minimaalista. itse oon tällä hetkellä suhteessa, jossa puoliso juo aika keskiverrosti parikymppiseksi mieheksi ja mä ihan rehellisesti sanoen kärsin tilanteesta pahasti, vaikka mies ei humalapäissään tee typeryyksiä ja on oikeastaan humalaisenakin niitä harvoja ihmisiä joita siedän. Silti lähes joka viikonloppuinen humaltuminen on niin vastoin mun omia arvoja, että ihan pelkästään se humalassa oleminen loukkaa.

Tästä onkin meillä viime aikoina käyty paljon keskusteluja ja ymmärretään toki toisiamme, molempien tarpeet (miehen tarttis saada juoda kohtuu vapaasti <> mun mielestä mies sais juoda humalan max kerran kuukaudessa) on vaan niin erilaiset ja tälläsestä asiasta on vaikea löytää kompromissejä.

nele

Ja juuri tuon takia absolutistit eivät kotibileissä välttämättä viihdy. Tuo on yksi syy, miksi en itse kauheasti kotibileistä juuri tykkää. Omien kavereiden kesken ne ovat kivoja, niissä bileissä olen harvoin ainoa joka on selvinpäin, mutta vieraammissa porukoissa (esim. koulukaverin kekkerit tms) en hirveästi.
Mutta luulen, että minä olen saanut hyvin vähän ihmettelyä osakseni (tosin minähän en absolutisti ole, mutten siis juo itseäni humalaan). En muista, että juominen olisi ikinä ollut ongelma kenellekään ja en muista, että minulle hirveästi oltaisiin ikinä tyrkytetty mitään. Baarissa kukaan ulkopuolinen ei varmaan edes tajua, etten juo alkoholia, koska onhan minullakin aina joku lasi kädessä.

Tuon kumppanin valinnan suhteen toivon minäkin sinulle ihmistä, joka mahdollisimman vähän joisi. Alkoholi aiheuttaa Suomessa moneen parisuhteeseen riitoja. Kepatäti jo kirjoittikin arvoista, jotka ovat tärkeitä!

Shirley

Siis nuoria absolutisteja on todellakin olemassa! Hip hurrei, en siis olekaan aivan ainut. Neitonen 21-v. ilmoittautuu myöskin absolutistiksi :D

Itsellänikään takana ei ole mitään uskonnollista tms. vakausta vaan oikeastaan vaan tottumus. Lapsuudenkodissani tai koko lähisuvussa ei käytetetty alkoholia eikä kotoa löytynyt yhtään pulloa, jossa olisi ollut jotakin alkoholipitoista. Taustalla ei ole alkoholismia, vaan ehkäpä omien vanhempieni tottumus: isovanhempanikaan eivät käytä alkoholia.

Kun siihen ei ole pienestä pitäen tottunut, eikä kaveripiirikään onneksi juomaan minua höykyttänyt, niin en ole kokenut mitään tarvetta aloittaa sitä vieläkään. Pidän elämästäni tällaisena enkä usko, että alkoholiin tutustuminen toisi siihen jotakin olennaisesti parempaa. Muutamia juomia olen kyllä maistanut, mutta mikään ei ole ollut sellainen makuelämys, että sitä viitsisi vapaaehtoisesti litkuttaa. Ja jos jokin ei maistu hyvältä, jätän sen taatusti juomatta ihan muissakin juomissa.

Uusille tuttavuuksille ei ihan heti tule kerrottua omasta juomattomuudesta, yleensä ihmisten suhtautuminen muuttuu. Ihan niin kuin täällä olikin jo puhetta, jos ei käytä alkoholia, on taatusti tylsää seuraa. Niinpä niin, hieman streotyyppistä suhtautumista.

Puolison löytymistä rajaa minullakin se, että hän saisi käyttää alkoholia vain erittäin vähän, vielä parempi olisi, jollei alkuunkaan. Mutta sellaisen etsiminen on samaa kuin yrittäisi löytää sen paljon puhuttu neulan siellä heinäsuovasta eli lähes mahdotonta. Mutta tällaisessa asiassa on turha tehdä suuria kompromisseja, joista tulee taatusti vaan itse kärsimään myöhemmin. Parempi siinä tapauksessa olla yksin kuin jatkuvasti riitelemässä toisen juomisesta ja itkemässä sitä, että toinen juo.

TaskuMyy

Itse olen absolutisti.
Eikä juomattomuus liity mitenkään uskollisuuteen, vain ihan siihen etten pidä alkoholin mausta! Ja koen että pärjään ilman alkoholia, niinkuin olen tehnyt tähänkin asti! :roll: :oops:

Tsein
TaskuMyy
Eikä juomattomuus liity mitenkään uskollisuuteen

Tarkoitit varmaan uskonnollisuutta? :wink: Vaikkei juomattomuudella uskollisuudenkaan kanssa ole paljon tekemistä. Mitä nyt jotkut törppöilevät humalassa ja pettävät kumppaniaan, jolloin absolutisteilla ei ainakaan sitä tekosyytä ole esittää.

TaskuMyy
Tsein
TaskuMyy
Eikä juomattomuus liity mitenkään uskollisuuteen

Tarkoitit varmaan uskonnollisuutta? :wink: Vaikkei juomattomuudella uskollisuudenkaan kanssa ole paljon tekemistä. Mitä nyt jotkut törppöilevät humalassa ja pettävät kumppaniaan, jolloin absolutisteilla ei ainakaan sitä tekosyytä ole esittää.

Jooh, sori..kirjotusvirhe :oops: :oops: :oops:

xaz
cryo
Kaikki koulun bileet ym. tuntuvat olevan niin alkoholipitoisia..

itsehän käytän alkoholia, joskus enemmän ja toisinaan vähemmän.
Mut toi ^ oli se lause johon halusin tarttua ja viedä tänkin keskustelun oikopoluille :lol:
Mut ihan oikeesti, ainaki tällä paikkakunnalla missä nyt oon, ja missä oon aiemmin kouluja käyny, niin .. hohhoij..
Ammattikoulussa meidän luokka oli varmaan alkoholisoitunein luokka koko ammattikoulussa.
Lukiossa, lukiolaisiahan kyllä sievistellään mielikuvissa, kun ovat niin ahkeria lukijoita! Kukkua kanssa.
Lukiolaisethan ne bileet taitaa. On abiristeily, jotkut ovat jopa keksineet vuokrata "abimökin" koska wanhojen mökillä oli niin kivaa, ja siellähän oli niin kivaa että että sama mökki piti vuokrata muutaman kerran uudelleen jotta saataisiin wanhojen mökki II ja wanhojen mökki III. No mitä muutakaan siellä on niin "hauskaa" ku ryyppääminen.
Se mikä mulla eniten ällöttää, on se, et alaikäiset laitetaan maksamaan abien juomat, kun mennään laulamaan abilauluja. Ei kaikki kakkoset oo siihen mennessä ehtiny kahdeksaatoista täyttää :evil:
Itsehän en ollut syystä tai toisesta yhdelläkään lukio-porukan ryyppyjuhlassa mukana.

edit.
Se sitten mitä yritin tässä pitää ajatuskena, on se loppumaton ihmettely et miksi kaikkien bileiden pitää olla ryyppyjuhlia. Sama menohan jatkuu 3. asteellakin. Bileitä järjestään pienimmästäki syystä, ja jos mitään "peitenimeä" ei löydy niin sitte Ryypätään isolla R:llä. Opiskelijaelämää ei enää pidetä pelkkänä köyhäilynä kun rahat ei riitä ruokaan, vaan sitä pidetään kosteana elämänä koska rahat ei riitä ryyppäämisen takia ruokaan :? ja mun mielestä tossa on epäkohta.

Korvis

Oon 19-vuotias ja ollut koko ikäni absolutisti. Nuorempana se oli kapinaa omasta mielestäni ahdasmielistä nuorisokulttuuria vastaan ja enpä tiedä, ehkä se on jonkinlaista kapinaa vieläkin. Mua ei oo kyllä kukaan uskaltanut koskaan painostaa ryyppäämään. :lol:
Baareissa käyn useinkin, abouttiarallaa vähintään pari kertaa kuussa..

nele

Yleensä en kotibileissä viihdy, mutta nyt on muutamat takana. Oli kyllä huippukivaa, koska vaikka alkoholia oli paljon tarjolla, niin ihmiset eivät olleet kännissä. He joivat sivistyneesti ja kukaan ei öykkäröinyt. Sama Suomeen useampiin bileisiin!!

Juuh, monilla opiskelijoilla/työttömillä (huom! yleistän piirejä joita itse tunnen) riittää rahaa ryyppäämiseen, mutta ruokaan ei.. (Olen muutenkin kyllästynyt kuulemaan alkoholiongelmaisten tuttavien valitusta rahatilanteestaan.) Aiheuttaa toki lievää hämmennystä..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat