Vuoden tyttöpeli-äänestys - Harrastukset

Charha

Moi!

Oli ihan pakko rekisteröityä Cosmon fooruille ja päästä ihmettelemään, että millähän perusteella Cosmopolitan ja Mikrobitti ovat taas yhdessä Pelit -lehden kanssa valinneet peliehdokkaat "vuoden tyttöpeli"-äänestykseen. Huomasin tuossa Pelit -lehden sivuilla kyseisen äänestyksen ja olin vähän äimissäni, kun en löytänyt mitään mainintaa esim. Orange Boxista, joka sentään on ollut tämän syksyn hitti. Suurin osa listalla mainituista peleistä oli joko jotain södeä tasohyppelykamaa, karaokea tai golfia. Kas kun ei pasianssia ja miinaharavaa!

Onko se vain älähtämättä (vieläkin) hyväksyttävä, että tyttöpeleiksi luokitellaan lähinnä sellaiset kesyn hauskat ja värikkäät hyrrytykset kuten Kororimpa ja Sims? Ei tästä kuluneesta yleistyksestä jaksa oikeasti ottaa nokkiinsa, mutta nuo toistuvat artikkelit, äänestykset, kilpailut ja sen sellaiset tyttöjen oletettua pelaamista ruotivat artikuloinnit alkavat hiljalleen ottaa pataan.

Täytyy mainita, että Pelit-lehden omilla foorumeilla odotettiin innokkaasti "vuoden poikapeliä" ja "vuoden hermafrodiittipeliä".

Cosmopolitan on meikäläiselle tuntematon kulttuurinurkkaus. Harrastan itse kaikenlaista tietokonepeleihin liittyvää. Olen kirjoittamassa aihetta sivuavaa gradua kulttuurihistoriaan ja ajattelin ihan uteliaisuuttani kysyä, että minkälainen käsitys teillä Cosmoa lukevilla naisihmisillä on peleistä ja niiden pelaamisesta. Pelaatteko pelejä ja jos pelaatte, niin mikä on teille omasta mielestänne sopivin "tyttöpeli"?

Omiin suosikkeihini kuuluu mm. Civilization 4, Thief-sarja, Ultima Online, Condemned: Criminal Origins ja Portal.

Kommentit (9)

Amorous

Omasta mielestäni on turhaa lajitella pelejä tyttöjen ja poikien peleihin. Itse pelaan kumpiakin. Eli kyllä simssiä on tullut pelattua, mutta kaiken maailman räiskintä, tappelu, jääkiekko sun muutki pelit on pelattu. Oon aika kaikki ruokanen pelien suhteen, mutta kyllä nää strategia pelit on kivoimpia.

Msuh

Komppaan edellistä viestiä. Nuo Sims:t ovat kuuluneet meikäläisen pelikirjastoon joskus 12-vuotiaana, mutta eivätpä enää tuollaiset paljoakaan innosta. Eivät sellaiset 'söpöt' pelitkään jaksa kovin kauaa kiinnostaa. Viime aikoina olen pelannut Diablo II-peliä sekä vanhaa kunnon Theme hospitalia.

Mirzi

Minä pelaan esimerkiksi Tomb Raidereita, taistelupelejä, autopelejä (Need for Speed) ja Grand theft autoa. Simssiä pelasin nuorempana. No, kyllä minäkin pidin lapsena jostain tasohyppelyistä, kuten Crocista. Mutta samallalailla minä pelasin silloin innoissaan myös Doomia.

Mielestäni tollanen lajittelu tyttöjen ja poikien peleihin on kuitenkin typerää ja turhaa.

Emilie

Samaa mieltä kuin edellä olevat. Minusta on aivan turhaa jaoitella mitään pelejä tytöille tai pojille. Suurin osa tuntemistani naisista pelaa lähes kaikenlaisia pelejä. Monet hakkaavat Tekkeniä, Dead or alivea ja Soul Caliburia ihan yhtä hyvin kuin miehetkin. Olen itsestäni ainakin havainnut että Kororimpan kaltaisissa peleissä minulla ei riitä kärsivällisyys tippaakaan, kun taas monet miehet pelaavat sitä erittäin hyvin. Strategiapelit tuntuvat olevan myös usein naisten suosiossa. Minuun ne ainakin uppoavat paremmin kuin aivoton tappaminen Doomien tapaan. Monet kerrat on myös pelattu Silent hilliä ja Resident eviliä, vaikka useat sanovat että niistä on kyllä tyttömäisyys kaukana. Nämäkin peli mieltymykset ovat niin kiinni yksilöistä. Kuka tykkää pelata Dogzia ja kuka taas Mario Galazya. Sitten onkin ne yksilöt joille GTA, Halo tai Hitman ei ole mikään kauhistus. Koukuttava/hyvä peli vie kyllä mukanaan naiset ja miehetkin, katsoo vaikka miten WoWissakin eri sukupuolet pelaavat täysin sulassa sovussa :roll:

Emmily_

Minä taas tykkään nimenomaan kaikista "tyttöpeleistä". :) Kuten Sims, kaikki söpöily-jutut, Tetrikset ym. ja lisäks niiden pelien pitää olla semmosia että niissä vaan kuljetaan tiettyyn suuntaan.. :D Eli vihaan semmosia pelejä missä seikkaillaan ympäriinsä. Tykkään myös Theme Parkista ja sen kaltaisista peleistä. [color=green]Nyt saattekin suositella mulle jotain?! :)[/color]

Kylpyankka

Mä tykkään Sims2:sta ihan kauheesti, mutta myös GTA3 kuuluu suosikkeihin. Yleensäkin tykkään peleistä missä rakennellaan jotain ja seikkaillaan ympäri. Sellasista peleistä tykkään missä ei tarvii ajatella ihan kauheesti :lol:

Emmily_
[color=green]Nyt saattekin suositella mulle jotain?! :)[/color]

Noita Theme-juttujahan on aikas paljon.. Theme Hospital on esim tosi hyvä, siinä rakennetaan sairaalaa ja palkataan sinne porukkaa töihin ja ostetaan hoitolaitteita ja muuta. Vähän samantapasia on nää Tycoon -pelit, kuten esimerkkiksi Mall Tycoon, missä rakennetaan ostoskeskusta, tai Dinopark Tycoon missä hoidetaan dinosauruspuistoa :)

Phoenix

En minäkään tykkää tyttö-/poika lajittelusta.

Omian lemppareitani ovat mm: Tekkenit, Smackdown! vs. Raw, Soul Calibur, Final Fantasy... Theme Hospital, Nox, Heroes of Might and Magic on kanssa hyviä. Eli strategiaa ja tappelua ynnä roolipelejä. Joskus pelasin räiskintä ja autopelejä, Kuten Quakea, Duke Nukemia ja Need for Speedia, mutta ne on nyt toistaiseksi jääneet. Olen niin surkea autopelien kanssa että ihan hävettää... :oops:

Myönnän, että olen pahasti koukussa myös älypeleihin, kuten Mah jongiin ja semmoisiin, miniclipin sivuilta oon löytänyt paljon kivoja aivonrassaus pelejä. Suosittelen. www.miniclip.com :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat