Kuntosaliharjoittelusta - Harrastukset

satuuh

Luontaistuotteliikkeeseen kun marssii ja kertoo rehellisesti mitä on ettimässä henkilökunta auttaa varmasti. :D

Sivut

Kommentit (64)

Maaria
KataTheBlondi
Bodarit yrittää lisätä proteiinin määrää joka vaiheessa ja varsinkin dieettikaudella ne vetää rahkaa ihan sikana juuri vähäkalorisuuden vuoksi, muun muassa. Protskujen tankkaamisella yritetään siis minimoida lihaslaihtuminen, mitä kovalla laihdutuskuurilla totta kai aina hieman tapahtuu.

Tuo on myös totta mitä Kata sanoi, eli laihduttaessa proteiinin saanti on tosi tärkeää. Proteiinin saanti ja kova lihastreeni auttavat siinä, että lihakset ei laiharilla häviä, vaikka kalorimäärä on pieni.

Niin ja sitten kannattaa toki sitä proteiinia muistakin lähteistä syödä kuin vain rahkasta ;) Esim. raejuusto, kananmunat, liha, kala, kana jne. Pelkkään maitorahkaan kun kyllästyy hyvinkin nopeasti.

Ja lopuksi maitorahkan maustamisvinkki: laittaa jotain light-mehua, esim. fun light-mehua lorauksen joukkoon, saa vaikka minkä makuista rahkaa ja kaloreita ei tule lisää paljoo mitään! Ei siis tarvitse käytttää sokeria eikä muita makeutusaineita.

Darvi

Jauhot ovat aivan oikeaa ravintoa. Ja aivan kuten minkä tahansa muunkin ravinnon osalta, niin yksipuolisella ravinnolla ei voi korvata monipuolista ravitsemusta. Eli proteiinijauheen proteiini on proteiinia siinä missä lihan tai pavun, mutta keho tarvitsee muutakin, kuin puhdasta proteiinia.

Nimi lisäravinne on harhaanjohtava, sillä melkeinpä kaikki ruoka on vain lisäravinnetta kokonaisruokavalioon. Vauvalle riittää pelkkä äidinmaito. Me muut joudumme lisäilemään kaikenlaista muuta ravintoomme, jos edes maitoa juomme.

lily

Olen tässä etsiskellyt tietoa tuosta ravintopuolesta ja ostin jopa ensimmäisen maitorahkani :lol: Proteiinia pitäisi vissiin saada 2-3-g painokiloa kohti päivässä jos lihaksia mielii kasvatella. Käyttääkö joku teistä jonkunnäköisiä lisäravinteita/proteiinia sisältäviä palautusjuomia(ei kai noi ole sama asia?) ja jos käyttää niin suositelkaa. Mua on puraissut joku bodauskärpänen :lol:

shannon

Olen aloittelemassa käymään kuntosalilla lähiaikoina, mutta mietin että miten siellä kannattaa harjoitella?
Millaisilla painoilla kun haluaa enemmänkin kiinteyttää? Millaisia sarjoja? Mitä lihasryhmiä kerrallaan?
Neuvoja kehiin! :D

Anee

Minulla ei ole aloittajalle mitään neuvoja, paitsi että yleensä kuntosalin työntekijät osaavat neuvoa tuosta aika näppärästi. :)

Itse kaipailisin neuvoja siihen, miten kotona voisi pitää kuntoa yllä tai kenties kohottaakin sitä. Suunnittelin tässä jotain kolmisen kertaa viikossa tehtävää kuntoilua, jossa sarjoissa tekisi vatsoja, selkiä ja punnerruksia.

Ei tällä foorumilla sattuisi olemaan ketään, joka harrastelisi kotona itsensä hyvässä kunnossa pitämistä ihan _kuntoilemalla_ jotenkin? En todella kaipaa mitään suuria lihaksia tai vastaavaa, hivenen enemmän kiinteyttä vain. Jos jollain olisi neuvoja, miten pääsisi hyvään tulokseen, olisin kiitollinen. (Ja tähän väliin voisi sanoa, että kunto on keskitasoa, ei loistava, muttei huonokaan, eikä periaatteessa ole läskiä niinkään, mitä polttaa, ainoastaan haluaisi hivenen enemmän lihasta.)

Ehkä joku tietäisi. :)

egyptilaiset

Ootko käyny kattomas kuntoplus -lehden sivuja? Siel oli ainaki aika paljon kaikkia jumppaohjelmia. Vaatii aika paljon kyllä klikkailua, mut jos vaikka tulostaa ne ja askartelee leikkaaliimaa -tekniikalla, tai sit vaan muuten kirjottaa ylös niitä.

Miida

Suosittelisin myös että pyytäisit ohjaajaa tekemään sinulle kuntosaliohjelman, jos et ole aiemmin käynyt salilla. Lisäksi hän katsoo, että teet liikkeet varmasti oikeen. Tällä estät vammat ja varmistat mahdolisimman tehokkaan harjoittelun.

Mutta jos kuntosaliohjelmaa ei ole saliltasi mahdollista saada, niin toistoja 12-15 ja sarjoja 3 per liike. Ja painot sellaiset, että jaksat juuri tehdä liikkeet puhtaasti. Pienillä painoilla kitkuttamisesta ei siis juurikaan ole hyötyä. Ja kuntosaliohjelmia on netti pullollaan, joten sieltä voit valita mieleisesi. Katso vaikka tuuli.net:n keskustelu, siellä on aiheesta enemmän.

Tuohon kuntosaliohjelman valintaan vaikuttaa tietysti se kuinka usein käyt salilla. Jos käyt vaikka kahdesti viikossa, niin kannattaa tehdä kaksijakoinen ohjelma (toisella kertaa yläkroppa ja toisella alakroppa).

Maikki85

Mä suosittelen kanssa teettämään kuntosaliohjelman.. Sieltä mistä mä sen sain maksoi 15euroa, mutta kyllä se oli sen arvoista. Tietää tekevänsä liikkeet oikein, ja sai myös kertoa toiveita, mihin kohtaan haluaisi harjoittelun enemmän vaikuttavan jne. Ja kaiken sain kirjallisena, joten osaan myöhemminkin käydä salilla ja tehdä liikkeet oikeilla korkeuksilla a painoilla, kun ne ovat minulle ylös kirjattu.

syzy88

aloitin salilla käymisen pari kk sitten. sain salilta valmiin ohjelman, mutta ongelmani on se, että miten pitäisi ohjelman suorituksen jälkeen venytellä, etteivät paikat tule kipeiksi? salilla en ole ikinä nähnyt kenenkään venyttelevän vaan kaikki painuvat heti treenattuaan vaihtamaan vaatteita ja kotiin :shock: vai saako paikkoja palauteltua muuulla tavalla kuin venytellen? antakaa vinkkejä hyvistä venytyksistä ja kuinka kauan yhtä paikkaa pitäisi kerralla venyttää?

KataTheBlondi

Bodarit yrittää lisätä proteiinin määrää joka vaiheessa ja varsinkin dieettikaudella ne vetää rahkaa ihan sikana juuri vähäkalorisuuden vuoksi, muun muassa. Protskujen tankkaamisella yritetään siis minimoida lihaslaihtuminen, mitä kovalla laihdutuskuurilla totta kai aina hieman tapahtuu.

Maaria
lily
Tää ei nyt varsinaisesti saleiluun liity, mutta sivuaa kuitenkin, eli miksi kaikki bodariheebot roudaa kaupasta monta purkillista rahkaa joka päivä? ok, siitä vissiin saa proteiinia, mutta missä vaiheessa se pitäisi syödä, jotta suotuisat vaikutukset alkaisivat toimia: ennen vai jälkeen treenin?
Mulla on hirveä kuntoiluvimma päällä ja ajattelin yhtä rahkapurkkiheeboa katellessani, että vois itekin koittaa olla noin pro niin kauan kun kuntointoa taas riittää :lol:

Olet aivan oikeassa siinä, miksi bodarit syö rahkaa --> siinä nimittäin on proteiinia aika paljon ja kaloreita aika vähän. Proteiinia olisi hyvä saada pitkin päivää ja joka aterialla. Kokonaismäärää on vaikea sanoa, mutta sellainan 1-2,5 grammaa per (rasvaton) painokilo päivässä on kuntosaliharjottelijalle sopiva määrä. Treenin jälkeen otetaan yleensä palautusjuomaa, jossa on hiilaria ja protskua, mutta jos et kuitenkaan sitä halua alkaa juomaan, niin syö treenin jälkeen molempia, niin palaudut nopeammin. Treenin jälkeen kannattaa muutenkin syödä kunnon ateria.

Angelina

Ja muistakaa, ettei se rasva pala paikallisesti, ikävä kyllä. Kuntosalin kiinteyttävä vaikutus on siis siinä, että kun lihasmassa kasvaa, niin levossa lihas polttaa enemmän rasvaa kuin läskit :) Mutta suosittelen lämpimisti tuota saliharrastusta.

Zara
syzy88
salilla en ole ikinä nähnyt kenenkään venyttelevän vaan kaikki painuvat heti treenattuaan vaihtamaan vaatteita ja kotiin :shock:

Moni niistä varmaan venyttelee vasta kotona. Kannattaa kyllä venytellä, rauhallisesti ja sillä lailla että tuntuu että venyy mutta ei kuitenkaan saa sattua kovin.

Miida

Itse venyttelen myös vasta kotona, enkä salilla. Salilla lihakset on vielä jotenkin siinä kunnossa, ettei tulisi mieleen venytellä heti perään. Jostakin olen muistaakseni myös lukenut, että olisi hyvä venytellä vasta noin parin tunnin päästä harjoituksesta.

Mutta jos venyttelet heti harjoituksen jälkeen, niin venytysten tulisi olla lyhyempiä, korkeintaan 30 sekuntia. Jos venyttelet vasta parin tunnin päästä, niin silloin venytykset voi olla pidempiä eli noin 45-60 sekuntia.

Edelleen suosittittelen tuuli.net:iä, siellä on mielestäni tosi hyviä venyttelyliikkeitä. Käypä katsomassa: http://www.tuuli.net/kunto-ohjelmat/venyttely.htm

procyon-a
lily
Olen tässä etsiskellyt tietoa tuosta ravintopuolesta ja ostin jopa ensimmäisen maitorahkani :lol: Proteiinia pitäisi vissiin saada 2-3-g painokiloa kohti päivässä jos lihaksia mielii kasvatella. Käyttääkö joku teistä jonkunnäköisiä lisäravinteita/proteiinia sisältäviä palautusjuomia(ei kai noi ole sama asia?) ja jos käyttää niin suositelkaa. Mua on puraissut joku bodauskärpänen :lol:

Perusteltu aika käyttää lisäravinteita on katabolinen tila treenin jälkeen ja mahdollisesti korvata ateria esim. työpäivältä. Aminohappoprofiileissa, mitä nuo lisäravinteet sisältävät(maito, hera jne.), ei ole juurikaan eroa kehityksen kannalta. Imeytymistehossa(josta monet ovat valmiita maksamaan jopa kaksinkertaisen hinnan tavalliseen heraproteiini konsentraattiin verrattuna) on toki eroja, mutta isolaatti ja hydrolysaatti-tyyppisiä en itse suosittelisi. Eroja niissä lihasmassaan kasvattamiseen ei ole. Jos haluaa kenties ehkä jotain hifimpää esim. kreatiini, treenilataajat(san vault, dymatize expand) niin voi fiksun harkinnan jälkeen ehkä miettiä mutta sen perus palautumisjuoman lisäksi ei kannattaisi muuhun rahaa tuhlata.

Ohjelman rakentamiseen kannattaakin käyttää sitten enemmän huomiota koska sillä on merkitystä sitten jo potenssiin kymmenen.

Ps. Kannattaa pitää se proteiininsaanti mielellään lähempänä kahta, koska glukoosia siitä ylimääräisestä tehdään. John Berardin ja Charles Poliquinin
artikkeleista olen oman tarpeeni määrittänyt ja tällä hetkellä sitä tulee noin 2,1(joka on liikaa sekin). Pikku rasvoissa pysyminen ja maltillinen kehittäminen on tärkeämpää, koska rasvan polttaminen on sitten tosi raskasta sen jälkeen ja siinä sitä lihasta palaa joka tapauksessa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat