kanin hankkiminen - Harrastukset

Papersun

Kyllä kani vähän aikaa tarkenee ulkoilmassakin, mut jos on kylmempää niin ainahan voi kääriä vaikka jotain peittoa kuljetuskopin ympärille. Kannattaa ottaa kaksi kania. On niistä kuitenkin niin paljon seuraa toisilleen.
Paljon tietoa kaneista löytyy osoitteesta: www.puput.net

Kommentit (7)

Jessy

Olisiko kellään teistä kania tai osaisitteko vastata seuraaviin kysymyksiin.
Olen ajatellut hankkia pupun, mutta sitä täytyisi varmasti välillä kuljettaa esim. eläinlääkärille tai vanhemmille. Minulla ei ole autoa, niin mietin vain sitä, että miten kania pystyisi talvella kuljettamaan ettei se vilustu. Kestävätkö ne yhtään kylmää? Eli voiko se kylmettyä jos se ihan lyhyenkin aikaa joutusi olemaan ulkoilmassa, kun esim. kävelisi kotoa metroasemalle? Onko väliä ottaako tyttö tai poikakanin? Luin että jos sille pitäisi hankkia seuraa niin tyttökanit tulisivat parhaiten toimeen keskenään.
Mitä maksaa kanin pito about kuukaudessa?

sopuli

Mulla oli pupu, kun olin pieni...

Ei kanin pito kovin paljon taida maksaa, eihän ne ihan älyttömiä syö (riippuu tietty, mikä on sun budjetissa paljon)... Ainakin meidän pupulle ostettiin sellasia kanien jyviä, heinää ja se söi tuoretta salaattia, näkkäriä yms. Lisäks sille piti ostaa sinne häkkiin puruja tms alusiks. Niin ja häkki tarvikkeineen maksaa jonkin verran riippuen siitä, mistä ostat sen. Puput on aika seurallisia elukoita, mut siitä en tiedä, miten ne keskenään tulee toimeen. Luultavasti kaks tyttöä paremmin, kuin 2 poikaa. Eläinlääkärikulut on tosi paljon, jos sinne joudut kania kiikuttamaan kovin usein.

Enempää en oikein osaa sanoa...

Antigone

Meillä on luppispupu. :D Elikä kustannuksia kuukaudessa tulee reilun kympin.. Varmaan lähelle paria kymppiä. Ei kuitenkaan niin paljon, kun voisi kuvitella. Kania voi kuljettaa lyhyen matkan ulkona kantokopassa, kunhan nyt ei ihan olisi pakkasta.. Poikakanit ovat luonteeltaan leppoisempia, saattavat tosin "teininä" pissiä nurkkiin, mutta leikkauttamalla se hoituu. Meidän pupu pissasi kerran ilmalennossa suoraan mun syliin. Tyttökanit tulevat toimeen keskenään, samoin leikattu poika ja tyttö. Ei kuitenkaan poikakaneja yhteen. Ja jos et halua farmia, älä hyvä ihminen ota useampaa tyttö ja poikaa samaan häkkiin, jos niiltä ei tosiaan ole killuttimia katkaistu. Sylieläin kani ei ole, vaan luonnostaan aika arka, joten ei mikään ihan helppo ensimmäinen lemmikki (en tosin tiedä, onko sinulla ennen eläimiä ollut).. Kysy ihmeessä muutakin mikä askarruttaa, niin vastailen. 8)

Nannerl

Mulla oli kanssa nuorempana pupu, ja se oli kyllä varsinainen sylimallu ja erittäin luottavainen varsinkin tuttuja ihmisiä kohtaan. Kaikkein ihanin pupun tavoista oli se kun se nuoli paljasta ihoa aina kun sitä oli sen lähellä. Sylissäkin se usein kurkottautui nuolemaan naamaa. Taisin sitä myös joskus nukenvaunuilla lykkiä kotikadulla, ja siinäkin pupu oli aivan rauhallinen.

leeah

Vanhempieni luona on pupu ja asustelee ihan ympäri vuoden ulkosalla. Vanhassa leikkimökissä, joka on lämmitetty :wink: Joskus talvella kun on lauhempaa, eli joku pari astetta pakkasta, on pupua käytetty valjaissa pihalla. Jos kovilla pakkasilla kuljettaa pupua ulkona, kannattaa kuljetuslaatikko vuorata hyvin, ettei ole kovasti kosketuksissa pakkasen kanssa. Ja kun ihan pienestä asti totuttaa viileämpään ilmaan, ei nuhaa niin herkästi tule.
Sukupuolella ei ole väliä, ainakaan minusta. Leikattu poikapupu on helppo, nimenomaan leikattu :lol: Ennenkuin vanhempien pupu leikattiin, paneskeli pehmoleluja, kosiskeli jalkoja ja roiski pissaa kaikkialle.. Astuessa huoneeseen, vastassa oli pieni pallero, joka aloitti jalkojen ympärillä juoksemisen, pitäen samalla ihme mörinää ja lopulta roiskaisi pissat kintuille :lol:
Tyttöpupuista minulla ei ole kokemusta.

Parhaiten toimeen tulee tyttö ja leikattu poika. Pojat tulee tosi harvoin toimeen keskenään, joskus harvoin jos ihan pienestä asti olleet. Tytötkin mielestäni vain jos olleet pienestä asti yhdessä, mutten ihan varmaksi mene kuitenkaan sanomaan!
Pupulle parasta seuraahan on toinen pupu, kun ovat niin kovin seurallisia. Mutta vanhempieni pupu on elellyt aina yksin (kohta 5v) eikä ongelmia ollut.

Maksamaan tulee todella vähän kuukaudessa. Heinäpaaleja haetaan useampi kerralla, riittää moneksi kuukaudeksi ja maksaa muutamia euroja. Puruja ei tarvita, kuin pissalaatikkoon. Niitäkin on useampi säkki varastossa. Salaatit, porkkanat yms. tulee ostettua kauppareissuilla. Siemeniä annetaan tosi harvoin, kun nuo kaupan siemenseokset ei ole kovin terveellisiä. Pellettejä pitäisi olla, muttei tuo pupu niitä ole eläissään syönyt, eikä niiden puuttuminen ole haitannut, joten niitä ei tarvitse ostaa.
Eli joku 10e/kk. :)
Sinunkin kannattaa opettaa pupusi sisäsiistiksi (eli laitat laatikon häkin siihen nurkkaan, johon pupusi pissii), niin pääset paljon helpommalla. Sotkua tulee huomattavasti vähemmän, eikä koko häkistä tarvitse siivota viikoittain kuin se pissalaatikko. Kaikki puput ei tosin opi sisäsiistiksi :roll:

Nannerl

Mun leikkaamaton poikapupu ei koskaan pissinyt päälle tai mitenkään muutenkaan osoittanut seksuaalisuuttaan :shock: No, se oli muutenkin aika ainutlaatuinen ötökkä :P

leeah

Niin onhan niitä sellaisiakin pupuja :wink: Itse olin jo melko varma, että tuo vanhempien pupu olisi sellainen poikkeus, mutta aloitti sitten sen ruiskimisen vähän myöhemmin.

Mutta ihan totta, ettei kaikki leikkaamattomat niin tee.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat