Juokseminen/hölkkääminen - Harrastukset

enkelin

minä aloitin lenkkeilyn viime kesänä näihin aikoihin sport-lehden juoksukoulun avulla. siinä se kesti 10 viikkoa, jonka jälkeen jaksoi juosta yhteenmenoon 5 kilsaa. mulla toi toimi, en ollut ihan rapakuntoinen, mutta en koskaan ole jaksanut juosta. nykyään käyn lenkillä 3 kertaa viikossa, jos kerkeän...niin ja ne kunnon lenkkarit heti jalkaan!

Sivut

Kommentit (40)

nakymaton_ninni

Mulla on polvi leikattu kolmesti, mutta viime keväänä halusin aloittaa juoksuharrastuksen. Alussa polvee rupes särkee jo puolen kilsan jälkeen ja sit jälkikäteen buranan voimilla nukkumaan :?

Mut jostain syystä en halunnu antaa periksi ja jatkoin. Nyt pystyn juoksee 10 km ilman kipuilua.

arkadia

Haluaisin siis aloittaa juokseminen/hölkkäämisen. Olisiko teillä vinkkejä aloittamiseen?! Pohjakunto on kohtuullinen, lenkkeilen ja käyn salilla. Mistä siis aloittaisin? Ja missä vaiheessa menen hankkimaan juoksulenkkareita?

mariella

Tässä muutamia vinkkejä joita tulee mieleen. Juokseminen kannattaa aloittaa totutellen. Juokseminen/hölkkääminen on rankka laji, ja vaikka pohjakuntoa on, juoksemiseen tottuu vain juoksemalla. Et kertonut miten jaksat juosta, mutta viisasta lienee aloittaa hölkkääminen pienillä pätkillä. Hölkkäät siis sen verran minkä jaksat, jonka jälkeen voit kevällä. Ja sitten taas hölkkäämään näitä pätkiä. Esimerkiksi 4 km lenkki voisi olla hyvä.

Sitten kun jaksat juosta koko matkan kävelemättä välillä, voit alkaa kiristää tahtia. Kannattaa myös juosta intervalleja ( nopeita pyrähdyksiä, juokset esim.100 m niin täysillä kuin jaksat) ja sitten palautella hiljaisella hölkällä. Juokse myös hitaita pitkiä lenkkejä, ja nopeita lyhyitä.

Aluksi juokse mieluummin lyhyitä pätkiä, älä juokse itseäsi ihan piippuun. Näin intoa säilyy myös seuraavalle lenkille, ja sinne on mukava lähteä kun ei tarvitse muistella edellistä verenmaku suussa puurtamista. Ja muista levätä välillä! Kunto kasvaa levossa!

Ja lenkkarit kannattaa hankkia heti kun olet varma harrastuksen jatkumisesta. Huonoilla kengillä pilaat jalkasi (penikkatauti) ja juoksuinto loppuu taatusti siihen. Tai no, hanki kengät heti, niin on hyvä syy lähteä juoksemaan :D

Miffy

Mä myös kannatan hyvien lenkkarien hankkimista! Koska vaikka itse juoksuharrastus ei oliskaan kovin pysyvä, on niillä lenkkareilla hyvä kävelläkin.

Uusimmassa Sport-lehdessä oli musta hyvä juttu juoksemisesta; Juoksijan pilates -niminen tms. Siinä on hyviä vinkkejä! Ja se maksaakin ainoastaan 3,90 e se lehti, alennuksessa :)

Hennu

Mäkin oon alottanu hölkkäämisen justiin tässä keväällä. :) Itseä ainakin helpotti kun opin oikean hengitystaktiikan, eli 2 askelta nenän kautta sisään ja kaksi askelta suun kautta ulos. Olin kyllä kuullu tuosta nenän kautta sisään ja suun kautta ulos jutusta aiemminkin, mutta olin ottanu liian pieniä henkäyksiä, joten ei ihme ettei toiminu.

Jeii

Ja muistakaapi, että nämä 2 sisäänhengitystä menevät syvälle keuhkoihin, eivätkä jää vain pinnalliseksi pihinäksi! Tämänkin oppii harjoittelemalla.

neitokainen85

Yritin taas aloitella juoksuharrastusta, mutta polvet ei kestä :( Niin ja ei niillä juoksulenkkareilla oo aina hyvä kävellä, miusta ainakin tuntuu oudolta.

Mutta tsemppiä vaan alotukseen! Hyviä vinkkejä on tullut.

KRedit-

ja hölkkäile mieluummin pururadoilla tai hiekkapohjalla.
Asfaltti rasittaa väkisinkin polvia ja nilkkoja vaikka olisi kuinka hyvät juoksu kengät jalassa :)

Lania

Kauheen nopeelta puuskutukselta kyllä kuulostaa toi kahen askeeleen aikana sisään ja kahen ulos :o kun ei kuitenkaan oo kyse kävelystä. Ja niinku Jeii sano niin ei sen ilman tarkotus oo vaan suussa käydä, mulla ainakin on sellanen rytmi että 4-6 askeleen aikana sisään ja yhtä kauan ulos, alkaa vaan pistään jos kauheen rivakasti ja pinnallisesti pihisee.

Aluks kannattaa kyllä ehdottomasti "pidätellä" itteensä siinä juoksemisessa, mää ainakin menin niin että vauhti oli melkein kävelyvauhtia mutta jalat kuitenkin hölkkäs. Mulla ainakin se juoksuinto loppuu saman tien jos tarttee sadan metrin jälkeen pysähtyä ku keuhkot repii verta, paljon kivempaa kun jaksaa "juosta" pitkiä matkoja, vaikka vauhti onkin minimaalinen. Sit se on kivaa kun pikkuhiljaa huomaa että jaksaa oikeestikin hölkkäillä pitkiä matkoja. Ja tein myös niin että en melkeen koskaan menny niin että oisin ihan piipussa kotona, vaan sillain että kotiovella tuntuu että ehkä oisin jaksanu vielä jonkun matkaa juosta. Ei tuu sellasta lopetusta että "tota en kyllä tee enää ikinä uudestaan", vaan sellanen "jee oonpa hyväkuntonen kun en ees oo kuollu, meen uudestaanki" :D

repeliini

Peruskunnon nostattamiseksi paras olis juosta yhtäjaksoisesti (voi esim ottaa tavoitteeksi ennen lenkille lähtöä että hölkkää puoli tuntia yhtäjaksoista) niin, että syke pysyis välillä 130-150... tuolloin elimistö myös polttaa tehokkaimmin rasvaa. Kunnon kasvaessa voi asteittain myös kasvattaa juoksuvauhtia, kunhan vaan ei aja itseään piippuun! Ja hyvät kengät kannattaa olla jo alusta asti ja suosia just kunto-/pururatoja juoksualustoina...

tää viesti tulee kyllä aika myöhässä ketjun aloittajalle, mutta jos siitä ois jolleki muulle apua :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat