viherpeukalointia - Harrastukset

belly

mä olen nin hurahtanu koko kasvimaailmaan, että opiskelimpa alaa ja olen nyt viherosastolla töissä :D ihana oli tänäänki olla kun paisto aurinko!
MItään pihaa eikä parveketta mulla ei oo, joten viherkasveja olen kotiini vain hankkinu... tosin kun päivät pitkät töissä niitä hoivaa... niin kummasti se hoivavietti katoaa kotona ollessa ;)

Sivut

Kommentit (159)

marimma
Fanni
Ahaa!:) Mä en tiiä parvekekasveista, siis voiko sinne laittaa ihan niitä "tavallasia" pihakukkia? :D Esim. Köynnösruusun? :D

Voishan sitä laittaa ihan mitä vaan kun kävis sitten kantaa ne talveks sisälle :x Ärh. Ihan tyhmää pistää partsia hienoks.

Shandy

Mun parveke on ihan surkean näkönen kun siellä ei oo yhtään mitään (paitsi tuhkis miestä ja vieraita varten). :( Tekis mieli kauheesti laittaa sitä, mut en viitti kun en oo kesää täällä vaan porukoilla. Kukat vaan kuihtuis yksinään täällä.

Vivian

Asuuko joku muukin rivarissa tai omakotitalossa, tai vaikka väsää parveketta kesäkuntoon?

Itsellä kauhea pihan laitto kuume ja parvekekin menee täysin uusiksi kun saan lasit siihen.

Nyt teen kahta kukkapenkkiä johon toiseen laitan kärhöjä, pionin, kissanminttua ja kaikenlaisia pienia kukkia. Toiseen taas tulee yrttejä ja salaatteja. Myös orvokkeja olen laittanut partsille yms. Tulee ihan kesäfiilis kun on paljon kukkia joka puolella.

Amalia

Ihana aihe :)! Mulla on vaan suhteellisen pieni parveke, mutta survon sen joka kesä niin täyteen kukkia kun vaan vähänkin mahdollista. Sormia syyhyää jo päästä pemmastamaan taimien ja mullan kanssa, mutta pitää kai odotella vielä hetki, ettei rehut sitten saa kylmää.

Yrttejä olis tosi kiva kasvattaa, samoin kun salaattia ja vastaavia, mutta tilaa on vähän turhan vähän siihen hommaan. Pakko siis "tyytyä" vaan kukkiin. Mut jos sulla on partsilla tai pihalla tilaa, suosittelen herneenversojen kasvattamista! Herneitä (vaikkapa niitä kaupan perusherneitä) kantsii liottaa eka päivän verran vedessä ja istuttaa sitten multaan. Versot alkaa itää tosi nopeesti ja maistuu älyttömän hyvälle :P

MiuMiu*

Kyllä munkin haaveena olis laittaa parveketta..kukkia ja vaikka jotain puutarhapatsaita sinne, mutta kun olen tämmönen, etten saa oikein mitään aikaiseksi :oops:

Vaikka oikeestaan en kyllä voi viettää edes aikaa parvekkeella kovin paljon, koska meillä ei ole lasitusta niin siellä lentelee aivan h***sti ampiaisia! ( joita pelkään aivan kamalasti!) siksi en siis voi laittaa sinne kukkiakaan...on nää kesät yhtä h***ttiä tämmöiselle ampiaiskammoiselle :?
Jospa me joskus saataisiin sinne lasitukset niin vois alkaa sitten sisustaan parvekettakin...

figaro
Vivian
Asuuko joku muukin rivarissa tai omakotitalossa, tai vaikka väsää parveketta kesäkuntoon?

Itsellä kauhea pihan laitto kuume ja parvekekin menee täysin uusiksi kun saan lasit siihen.

Nyt teen kahta kukkapenkkiä johon toiseen laitan kärhöjä, pionin, kissanminttua ja kaikenlaisia pienia kukkia. Toiseen taas tulee yrttejä ja salaatteja. Myös orvokkeja olen laittanut partsille yms. Tulee ihan kesäfiilis kun on paljon kukkia joka puolella.

No arvaapas vain ;) Nyt on omakotitalopiha, jota laitella. Itämässä on kehäkukkia ja auringonkukkia sekä tomaatti, paprika ja kesäkurpitsa. Laitan myöhemmin suoraan penkkiin ruohosipulia, kukkakaalia, salaattia... olikohan ruiskaunokkejakin.

Mielenkiinnolla kukkaapenkkejä seuraan mitä sieltä nousee edellisen jäljiltä. Iiristä, liljaa, narsissia, sinivuokkoja... ainakin!

Seuraava etappi siis on tehdä kasvimaa sekä iskeä nuo kukat jo olemassa oleviin penkkeihin. Ai niin! Raparperiäkin tulee ;)

Vivian

Itse olen tomaatteja kasvattanut sellaisissa valmiissa lannoitesäkeissä...mietin jos nytkin laittaisin, mutta ovat ilmeisesti aika herkkiä kylmälle niin en vielä uskalla. Ihan kunnolla eivät aina ole kypsyneet, vaikka ovat aurinkoa saaneet,

Täytyykin noita herneitä kokeilla, kiitos vinkistä :)

Hankalinta tässä ei ole kukkien hankkiminen tai istuttaminen, mutta se kastelu. Liian monta kertaa olen päästänyt liian kuiviksi esim, yrtit eivätkä ne sitten enää pelastu. No jos nyt tekisin parannuksen.

Haluaisin tehdä tuosta parvekkeesta sellaisen värikkään jossa olisi paljon kukkia ja riipputuoli sekä pieni sohva, jossa värikkäitä tyynyjä. Kalliiksi vaan tulee.

*Sandy*

Mulla on vaan parveke :? En oo kauheesti panostanut siihen, ainakaan kukkien osalta. Mutta jos joskus pääsen omakotitaloon asumaan, minulla on paljon ideoita sitä varten! Odotan jo innolla että pääsen istuttelemaan kukkia :) Tällä hetkellä mulla on sisällä jonku verran kukkasia, niitäkin haluisin lisää, mutta kun ei oikein ole tilaa :? Kukat ja kasvit on kyllä ihania, ne tuo niin paljon viihtyisyyttä asuntoon kuin asuntoon!

Miffy

Meilläkin vain tuo parveke, eikä edes kovin iso. Olis aika kiva jos ois oikein iso, niin siitä vois tehä viidakon! :) Tosin sitä me nyt tuonkin parvekkeen kanssa yritetään :D Mä ihan hirveesti tykkään kaikenlaisista kasveista, mutta mies on meillä se varsinainen viherpeukalo. Ollaan nyt jo viety muutama kasvi partsille ja kohta istutetaan laatikoihin jotain ja laitetaan lisää yrttejä kasvamaan.

Miffy

Eheheee ;)

Nojoo, nyt on vaan jo melkein vuoden ollut basilika ja jonkun aikaa persilja, ne on kaupasta hevi-tiskiltä ostettuja, poikkis istutti ne uusiin ruukkuihin ja nyt ne on vähän niinku ite kylvettyjä ;)
Varmaan tulee timjamia, lissää basilikaa, oreganoa, mitä nyt keksitään :)

Tällä hetkellä parstilla möllöttää mein oma kotivaahtera, appelsiinipuun alku, myrtti sekä joku vehka.

Vivian

Juu helpommalla pääsee kun ostaa valmiina ja laittaa penkkiin. Itse nyt jostain syystä päätin idättää ne itse, kai iski ahneus, enemmän halvemmalla :) En löytänyt rosmariinin siemeniä, no kai sen sitten voisi suoraan penkkiinkin iskeä.

Kuinka isoksi se itse kasvatettu appelsiini kasvaa? Muistan joskus teininä koittaneeni, mutta huonoin tuloksin.

Kyl mä varmaan vielä kadun tätä projektia ku saa koko ajan olla kastelemassa ym.

Miffy

Ei mitään hajua appelsiinista :D Kai siit muutama metri tulee ;) Se on ihan kaupasta ostetun applesiinin siemenestä kasvatettu. Nyt se on ollu jo reilun vuoden ja on n. 30 cm korkea...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat