Akvaario - Harrastukset

brunetti1981

Onko kellään akvaariota? Tai mitä mieltä olette? Paljonko menee aluksi rahaa semmoseen ja onko vaikea hoitoinen? Kertokaa, olen miettinyt sitä ja en ole koskaan ennen omistanut semmoista. :shock: Lukitkaa jos tästä on jo aihe!

Sivut

Kommentit (20)

brunetti1981

Itse olen miettinyt sitä jonkin aikaa, haluaisin jotain punaisia ja ehkä valkoisia tai mustia kaloja sinne ( tiedän että ne pitää tulla toimeen, olen ollut eläinkaupassa töissä vähän aikaa) olkkarin sisustuksen mukaan :lol: ja olisi ihana katsella kun ne uiskentelee sielä ja rentoutua... vai onko se niin että kalojen seura rentouttaa?

brunetti1981
Shandy
Akvaariot on ihan jees, mut itelleni en haluis. Haluun sellasia lemmikeitä mitä pystyy halimaan. ;)

Mulla on semmonenkin, koira! Sitä halin ja pusuttelen :lol:

Miffy

Sellanen pyöree lasimalja ois siisti, ja siel ois yks möhkö kultakala, ei muuta. No joo vettä kans.

Mut eipä ois sillä kalalla hauskaa joten taidan tyytyä johonkin kumikalaan :D

Akvaariot on hienoja, niitä on kiva pällistellä jos jossain on... Mut en tiiä, en oo koskaan itelle ees harkinnu... Mä kattelen mieluummin kun kalat loiskii meressä ;)

brunetti1981
Miffy
Sellanen pyöree lasimalja ois siisti, ja siel ois yks möhkö kultakala, ei muuta. No joo vettä kans.

Mut eipä ois sillä kalalla hauskaa joten taidan tyytyä johonkin kumikalaan :D

Akvaariot on hienoja, niitä on kiva pällistellä jos jossain on... Mut en tiiä, en oo koskaan itelle ees harkinnu... Mä kattelen mieluummin kun kalat loiskii meressä ;)

Taistelukala on ainut jota saa pitää pallomaljassa mutta ei sitäkään mielellään.

Mary Alice

mulla oli akvaario tossa pari vuotta sitten.. kunnes möin sen..
hintaa en muista.. mutta silloin kun sen ostaa uutena+tarvikkeet ja muut niin tuleehan se kalliiksi, riippuu varmaan liikkeestä aika paljon. suuremmat akvaariot ovat kuulema halpompihoitoisia.. minulla oli about 65l silloin.. melko helpohoitoinen, jälkeenpäin ajateltuna kuitenkin isompi olisi voinut olla parempi..
akvaariostahan saa "sisutettua" tosi kauniin jos vaan niin haluaa, kasveja ja muita juttuja.. :)
minusta on melko rentouttavaa katsella kalojen uiskentelua.. hienojahan ne ovat.

Miffy
brunetti1981

Taistelukala on ainut jota saa pitää pallomaljassa mutta ei sitäkään mielellään.

No se oli läppä! En ikinä pistäis mitään elävää pelkkään pallomaljaan. tai no ehkä jonkun kasvin. :)

Lania
Miffy

Tollanen ois kyllä siisti sisustuselementti, sellanen niinku piirretyissä et yks kala möllii siinä ja ui ympyrää ja sitte joku minimaalinen kasvi ja mökki siinä keskellä. Jos löytäs jostain jonku aidonnäkösen kalan ni vois tehä tollasen :lol:

Tai sit sellanen ois hieno et ois sellanen iso "seinä" mikä ois ihan kapee, jotain 10cm ja sit siellä menis jotain kaloja.

Mut muuten akvaariot on kyllä aika kuppasia, en jaksais sitä vaivaa niin pieneen iloon nähden.

MiuMiu*

Meilläkin oli joskus suunnitelmissa akvaario kissojen iloksi, mutta kun jokainen sanoo, että sitä on hirveen työlästä hoitaa niin emme sitten laittaneet sitä...
( ostin kyllä jostain joskus sellasen leikkiakvaarion, mihin kuului se pyöreä malja ja lasisia koristekaloja, ei sitä kauaa voinut pitää veden kanssa, koska kissat alkoivat juoda siitä vettä ja kai siihenkin olis pitänyt laittaa jotain levänestoainetta, kun vesi menee siinä sen näköiseksi...)

Sellanen "seinään upotettava" iso akvaario olis kyllä joskus kiva sisustuksessa, varsinkin jos siihen sais vielä isoja kaloja. Sen hoitaminen onkin sitten eri asia ja sellanen maksaa varmaan maltaita :roll:

*Sandy*

Mäkin tykkäisin akvaariosta, myös sisustuksen kannalta. Mutta se putsaaminen, se kauhistuttaa jo nyt! En meinaan jaksaisi putsata sitä tarpeeksi usein, ja sitten se olis iljettävän näköinen ja teksisi jo hallaa sisutukselle :wink: Eli jätän haaveiluksi vain.

Lania
*Sandy*
Mutta se putsaaminen, se kauhistuttaa jo nyt! En meinaan jaksaisi putsata sitä tarpeeksi usein, ja sitten se olis iljettävän näköinen ja teksisi jo hallaa sisutukselle

Niinpä :lol: mullaki ois vaan jossain nurkassa sellanen lasilaatikko mikä olis samee ja vihree ja homeessa ja pinnalla kelluis jotain kuolleita monneja. Ois tosi tyylikäs!

cosmo21
brunetti1981
Onko kellään akvaariota? Tai mitä mieltä olette? Paljonko menee aluksi rahaa semmoseen ja onko vaikea hoitoinen? Kertokaa, olen miettinyt sitä ja en ole koskaan ennen omistanut semmoista. :shock: Lukitkaa jos tästä on jo aihe!

Meillä on akvaario, kooltaan 92 litraa. Perustamisvaiheessa meni rahaa jotain vähän yli pari sataa euroa. Se, miten paljon rahaa menee alussa riippuu millaisen altaan ostaa. Lisäksi hintaan vaikuttaa mm. se, että tuleeko tarvittava tekniikka altaan mukana vai pitääkö ostaa erikseen. Lisäksi myös pohjamateriaali, koristeet ja yms. vaikuttavat hintaan. Jos olet aloittelija suosittelen, että ostat yli 100 litrasen akvaarion (esim.112 litraa tai isompi). Kannataa kysellä liikkeistä akvaariopaketteja, ne tulevat usein edullisemmiksi kuin se, että ostaa kaikki erikseen. Mitä isompi akvaario on tilavuudeltaan, sitä helpommin vesiarvot pysyvät hyvällä tasolla. Akvaario ei ole vaikeahoitoinen, kunhan vaan ensin jaksaa perehtyä sen hoitamiseen kunnolla. Tässä linkki keskustelupalstalle, jossa keskustellaan kaikesta akvaarioon liittyvästä http://www.aqua-web.org/forum/index.php.

Maruchka

Vinkkinä tuon akvaarion perustamiseen, että se pohjahiekka maksaa eläinkaupassa hunajaa, ja on samaa kuin joku rakennusliikkeistä saatava rappaussora, joka siis on huomattavasti edullisempaa ja suuremmassa säkissäkin.
Meillä on ollut kaksikin akvaariota, ja kuten cosmo21 sanoi, iso on paljon helppohoitoisempi. Ei tarvitse imuroida läheskään niin usein, jos on hyvä vesi talossa. Niin, sitä imuriakaan ei kannata ostaa mistään, vaan tehdä itse puolenlitran pullosta ja letkusta.
Kyllähän se akvaario oli ihana, kalatkin oppii ihmeen paljon asioita. Varsinkin ruokailu-koputuksen. Monneja oli ihana kattella, kun ne lutkutteli laseja, ja kultakalat ja huntupyrstö... jotkuun (en enää muista nimiä :D ) tulivat pussaamaan käsiä, jos uitti niitä vedessä.

PinkPanther

Meillä on kotipuolessa tuommonen kapistus, sillä on pituutta 2 metriä ja leveyttä jotain 60 cm, sinne mahtuu vettä 500 litraa. Eli on jo aikas iso :D Siellä uiskentelee jos jonkinnäköitä eväkästä, ja onhan meillä ollut muitakin ties minkä kokoisia akvaarioita. Yhteen aikaan oli neljä allasta, nyt vain tuo yksi iso, kun tuo kalaharrastus on jo hiipunut tuollaiseen seura-akvaarion pitoon :) Itse akvan ylläpito ei kovin kallista ole, akvaarion aloitus ja kypsyttely kaloja varten tosin on jopa hintavaa. Kokeile käytetyjä altaita, kysele akvaariotarvikeliikkeistä, ne aloitusoppaat ovat oikein hyviä ja kattavia. Kysele myös esim lehitein osto-myynti-palstoilla, josko joku olisi myymässä akvaariotaan kaikkine tykötarpeineen ja mahdollisesti jopa kalatkin saisit mukana. Ja itse voisit ostaa lisää. kaloja on kyllä kiva seurata. Meijän 8kk ikäinen koiranpentukin tykkää, eilen katseli oikein pitkän tovin kalojen puuhastelua :D

Kurkkupastilli

Itsellä oli vanhempien luona asuessa pieni noin 50 litrainen akvaario. Kotoa pois muuttaessa jäi akvaarioharrastuskin. Nyt on alkanut taas akvaarion hankkiminen himottaa. Vanha akvaario olisi viel tallessa, mutta sitä en halua enää ottaa käyttöön kun on niin kuppaisen pieni. Toisen ongelman muodostaa se, ettei nykyisessä kämpässä ole oikein sopivaa paikkaa akvaariolle. ja vuoden sisään on muuttokin edessä ja tuo akvaario on siinä niin hankala :D

Kannattaa tosiaan pyrkiä löytämään käytetty akvaario jostain, niitä on paljon tarjolla. Katso kauppojen seinältä ilmoituksia, keltaisesta pörssistä, paikallislehdistä, huutonetistä... Monissa tosin tulevat kalat ja sisustus mukana, joten ei ole niin hyvä vaihtoehto jos haluaa itse päästä suunnittelemaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat