Alipainosta - Terveys ja hyvä olo

Maria---

Inhottavaa tollanen arvostelu! Itsekin olen yrittänyt hankkia melkeimpä väkisin lisäkiloja, että näyttäis paremmalta... Mutta kun niitä kiloja ei tuu, ei sit millään. Ja välillä ihmetyttää se kun joillekkin niitä tulee todella helposti, että miten se voi olla mahdollista.. Tuntuu vähän ehkä jopa epäreilulta. :?

Sivut

Kommentit (18)

Maria---

Oon ollu koko pienen ikäni alipainoinen, ja oon joutunut kärsimään siitä aika paljon. Ala-asteella en niinkään huomannut sitä, koska muutkin luokkakaverini oli saman kokoisia, just johtuen siks ku murrosikä ei ollut kunnolla heilläkään alkanut. Sitten ku menin ylä-asteelle niin aloin huomata asian, kun siitä huomauteltiin. Esim kutsumalla päiväkotilaiseksi jne.. Kaikki nimittelyt kuitenki tuntu todella pahalta. Muutenki olen tosi pienikokoinen.

Elikkäs, onko teillä samanlaisia ongelmia/murheita tullut koskien alipainoon?

esiska

Saan kuulla päivittäin alipainoisuudesta ja se tuntuu välillä tosi inhottavalta. Pienenä olin pullukka, mutta sitten sairastuin anoreksiaan ja edeleen kärsin laihuudesta...valitinki tuosta itsetunto ongelmasta "Laihuus tuhoaa itsetuntoni" palstalla.
Halu olla normaali, mutta toteutus ei sitten olekaan niin helppoa.
Ymmärrän tunteesi täysin, kun lihavia ei saa kommentoida, mutta mikä hemmetin oikeus meitä laihoja on julkisesti solvata? Niin raivostuttavaa ja surullista

iidae

Lauta-sana tuli tutuksi mm. ylä-asteella varsin hyvin.
Myöskään amiksessa ohikulkevien tyttöjen "Mitä anorektikoita noikin on?" - kommentit eivät kovin kivoilta tuntuneet.

" Tekisi mieli tunkea pullaa sun suuhun " oli ihan hauska, mutta sillä äänensävyllä sekin kuulosti vähän ikävältä.

Nyt oon saanut vähän massaa tosin ympärilleni.

Maria---

Muakin on todella usein sanottu just laudaks ja muiks vastaaviksi... Ja olen myös törmännyt siihen et joku vitsinä heittää "olet muutenki tollanen anorektikko" jne.. Vaikka ihmiset sanoo sen vitsinä, ni en osaa ottaa sitä kuitenkaan niin. En halua pitää kireämpiä vaatteita, koska pelkään et ihmiset katsoo pitkään. Ja muutenki vaatteita on todella hankala löytää, etenkin farkkuja..

Sausage

Lauta tuli sanana mullekin hyvin tutuksi juuri yläasteella ja ala-asteen lopulla, kun muilla alkoi nuo muodot jo vähän näkyä. Muistan kun yksikin poika seiskalla alkoi naureskella kuinka tämän pikkusiskollakin on isommat tissit kuin minulla. Lisäksi juuri usein huomautellaan siitä kuinka olen luuviulu ja näytän ihan sairaalta ja anorektiselta. Okei anorektikko minä olenkin (kovin moni tätä ei tosin tiedä), mutta ei se silti tunnu hyvältä kun ihmiset siitä huomauttelevat, sillä hyväksyntää minäkin vain haluaisin.

Mielestäni on epäreilua, ettei lihavien ihmisten ulkomuotoa saa mitenkään kommentoida. Sen sijaan jos joku on liian laiha, niin siitä saa sitten vääntää vitsiä ja huomautella niin paljon kuin haluaa kuinka ilkeällä sävyllä tahansa.

esiska

Ärsyttää myös se että vaikka yrittää kiloja hankkia, ei voida ymmärtää ettei se niin helppoa ole. Pieniruokaisena eläneenä ei vain jaksa syödä enempää. Ja anorektikkona vielä mieli ei anna periksi.
Kun pääsin sairaalasta, alettiin heti arvostella "ei se niin lihavaksi tullut" ja jokainen suupala kommentoidaan. Jotain jos et halua syödä niin saa kauhet valitukset.
Kun vain hyväksyttäis sellaisena kuin on, lopetettais tuijottelu ja patistaminen syömään

esiska

^Oletko huomannu sellaisen jutun, että kun tuskailee ääneen laihuuttaan ja sanoo ettei kiloja kerry millään, niin saa vihaisia katseita ja käsketään olla valittamatta :shock:
Siis jos ylipainoinen tuskailee kilojaan kun ne ei lähde, niin takuulla saa sympatiaa ja tukea.
Alipainoiselle saa sanoa, että "senkun lappaan ruokaa naamaan" mutta lihavalle ei saa sanoa että lopettais sen mussuttamisen.

darkling

Luulen että laihoja haukutaan enemmän siksi, että heille ollaan kateellisia. Toinen syy voi olla sellainen käsitys, että on vaikeampaa hillitä syömistään kuin syödä, mikä enemmistön kohdalla pitääkin paikkansa. Ehkä jotkut ajattelevat, että anorektikot ovat "heikkoja" koska he alistuvat median asettamiin paineisiin tjtn :? Niin, ja sitten vielä sekin, että alipainoiset varmaan usein leimataan anorektikoiksi, vaikka kysymys olisikin luontaisesta hoikkuudesta, mikä ei tietenkään ole reilua :/

Itse en kyllä ole anorektikko enkä alipainoinen (BMI 18 ), mutta silti minullekin aina välillä naljaillaan, että minun pitäisi lihota :x

Mutta eikös se niin mene että pienemmilleen on helpompi kettuilla kuin isommilleen :lol:

marika_

^Sivuhuomautuksena että jos BMI on 18, niin silloin on jo alipainoinen.

Mutta aiheesta...

Eli se miksi laihoille helpommin kuittaillaan eikä pidetä sitä pahana, johtuu varmaan juuri siitä että laihathan ovat juuri sitä mihin tämä yhteiskunta tietyllä tapaa kannustaa kaikkia pyrkimään; laiha saa työpaikan lihavaa helpommin jne.
Sen takia ehkä jotkut lihavammat ihmiset varsinkin varmaan ajattelee, että kyse on vain siitä et "kattokaa nyt kun mä oon niiin laiha ja ihana!" jos joku laiha valittaa ettei ruoka maistu. Lihavahan se tässä yhteiskunnassa on se jota koko yhteiskunta osoittaa syyttävällä sormella kun laihuutta samanaikaisesti ihannoidaan kaikissa medioissa ja jokapuolella.

Eli aika selkeetä ja ymmärrettäväähän tuo on. Vaikka joku heittäisikin kuittia [size=9]("lauta"- kuittailu ei muuten ole painosta kiinni, eräällä ylipainoiselle kaverillineni nimittäin sanottiin samaa jatkuvasti, sillä painosta huolimatta hänen rintansa ovat olemattomat..)[/size] niin silti se vaan on yhteiskunnan mielestä suotavampaa ja parempaa olla laiha kuin lihava.

Maria---

Joo, olen myös miettinyt sitä, että kuittailu voi osittan joidenkin kohdalla johtua myös kateudesta. Ajattelisin kuitenkin niin, että jotkut joilla on ylipainoa, haluaisivat olla laihoja, mutta en kuitenkaan usko että kuitenkaan alipainoisia..

Ja esiska, olen huomannut sen, että ylipainoiset saavat sympatiaa, toisinkuin alipainoisille kuittaillaan vaan että esim. "syö nyt että saat ees jotain lihaa luittes ympärille". :?

esiska

^ Näinpä, voisi sitä nätimminki asia ilmaista. Mies sanoo nykyään "koita syödä että kasvat ja jaksat" Se tuntuu hyvältä eikä ole suoranainen käsky lihottaa.
Ihan samaa mieltä olen kateudesta. Laihuutta ei katsota ongelmana, koska sitähän täällä odotetaan. marika_ sanoikin asian tosi hyvin.
Pahin kommentti tuli ns. "ystävältä" joka tokaisi eräissä juhlissa, joissa päälläni olin tiukahko ja hyvin istuva mekko "voisitko mitenkää olla leuhkimatta ja korostamatta laihuuttas, kyllä kaikki sen tietee miten luinen olet"

Essie

mä olin myös ala-aste ikäisenä alipainoinen. Mulle määrättiin sellasta proteiinipirtelöä. Sitä join aina päivisin (3 kertaa?) muistaakseni ison purkin. Lihoin 10 kiloa sitten.
Oletteko kokeilleet?

Ploppi

En usko että alipainoa millään pirtelöillä ratkaistaan, ei se paino sillä pelkästään lähde nousemaan, riippuen tietysti ihmisestä.. Ja joillain ihmisillä se paino ei nouse vaikka miten söisi ja niinkuin Esiska taisi mainita niin juuri esimerkiksi anoreksiataustaisilla se syöminen ei välttämättä ole yhtään niin helppoa tai itsestään selvää..

Essie

Mulla nous 10 kiloa paino, jolloin raja alipainon rajasta ylittyi eli olin silloin normaalipainoinen toki vähän hoikempi kun normaali mutta indeksin mukaan "normaalin alarajalla" eli mun kohalla se helpotti... mutta yksilöllistä toki

papu-kaija
Essie
mä olin myös ala-aste ikäisenä alipainoinen. Mulle määrättiin sellasta proteiinipirtelöä. Sitä join aina päivisin (3 kertaa?) muistaakseni ison purkin. Lihoin 10 kiloa sitten.
Oletteko kokeilleet?

itse olen myös juonut kyseistä proteiini pirtelöä yläasteella. mutta ihan vain aamupalana. äiti käski :D mitään muuta en sitten syönytkään.

noh mutta tuo anoreksia on hyvin vakavaa. hyvällä ja rakkaalla ystävälläni on.. se on hirveää katsoa vierestä kun itse ei periaatteessa voi tehdä mitään! ei voi toisen päähän istuttaa että "syö syö syö". tämä ystäväni on niin laiha niin laiha :c

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat