Hampaiden pesu, ennen vai jälkeen aamupalan? - Terveys ja hyvä olo

novelty

En ole ihan täysin varma onko tällaista keskustelua jo (en ainakaan itse löytänyt) mutta kyselisin teiltä, että pesettekö te hampaanne ennen vai jälkeen aamupalan? Ja kummin päin hampaiden pesun kuuluisi edes mennä "ohjeiden" mukaan?
Itse pesen hampaat vasta aamupalan jälkeen ihan vain siitä syystä, että jos hampaat olisi juuri pesty ennen aamupalaa kaikki ruoka maistuisi kamalta..

Sivut

Kommentit (28)

marika_

Ennen aamupalaa ne ainakin kuuluisi pestä johtuen siitä, ettei hampaita muutenkaan saisi koskaan pestä ruuan jälkeen (kiille on tällöin pehmeämpää -> harjaaminen saattaa sitä vahingoittaa).

Itse pesen aina heti ensimmäisenä herättyäni, tämän jälkeen puen ja laittelen tukkaa yms, jona aikana hammastahnan maku sopivasti katoaa eikä häiritse enää syömistä. Ainakin apteekista löytyy muuten myös mautonta hammastahnaa.

Tomu
riinaF
Mä pesen aamupalan jälkeen. Ihan vaan sen takia, että en voisi kuvitellakaan lähteväni kotoa ilman että pesen hampaat just ennen lähtöä.

Samoilla linjoilla. Itsellä paljon mukavempi olo lähteä ulos hampaat pestyinä.

marika_

^Mä taas en mitenkään pystyis aamulla tekeen mitään tai olen minuuttia kauempaa likasella ja pahanmakusella suulla, hyi :D Aamupalan jälkeen sitten purkkaa tai ksylitolipastillia.

"When tooth enamel (the tooth’s hard surface) is exposed to acids (from food, drinks or the stomach e.g. due to sickness or regurgitation), it temporarily softens and loses some of its mineral content. Saliva will help neutralise acidity, restore the mouth’s natural balance and slowly re-harden the tooth enamel. However, because the tooth’s recovery process is slow, if the acid attack happens frequently, the tooth does not have a chance to repair.

When the enamel surface is soft and we brush our teeth, the enamel can be worn away more easily, become thinner over time, and lead to the signs of acid wear. "

^Lähde tuntematon, mutta koska oikeastaan oli täsmälleen samoilla sanoilla joillla hammaslääkäri on aisan mulle joskus selittänyt, niin päätin copypasteta :)

Elmeri

Pesen yleensä ennen aamiasista, ainakin arkisin. Lomalla se menee niin ja näin. Pesen sen vuoksi, koska kaverini kertoi et hampaiden pesu happohyökkäyksen aikana ei tee hampaille hyvää.

Ploppi

mulle on joku joskus sanonut että aterian jälkeen pitäis ainakin puolisen tuntia ootella että voi hampaat harjata ja jos purkkaa ottaa heti aamupalan jälkeen niin 15 minuutin pureskelun jälkeen voi pestä hampaat.

itse pesen aina aamupalan jälkeen, pyrin syömään heti kun herään jotta kerkeää aikaa kulua melkein se tunti.

nougatte

Mä pesen hampaat heti aamupalan jälkeen, vaikka tiedänkin, ettei se ole hampaille kovin hyväksi.. Mutta kun haluan lähteä kotoa harjatuilla hampailla!! :)

Sliver

Arkisin pesen aina ennen, tosin sen jälkeen kun juo kaakaota niin tulee olo että olipas turha juttu :D Aamulla ylös, harjaamaan hampaat, sitten kaakaolle, kone auki ja vaatteet päälle. Jos ei olisi tätä rutiinia niin en varmaan jaksaisi nousta ylös.

Viikonloppusin harvemmin jaksan pestä herättyäni hampaat, saattaa mennä parikin tuntia ennenkuin jaksan pestä ne. Tosin en syö aamupalaa muutakun arkisin, koska muuten en pysyisi tajuissani päivää...

nele

Itse pesen myös hampaat aina heti kun aamulla (tai päivällä..) herään ja menen aamupissalle. Siitä on tullut rutiini, että harja käteen ja pissalle :D.
Välillä palaan vielä sänkyyn ja nukahdan ja sitten herättyäni pesen hampaat uudestaan pikaisesti.

Haluan syödä aamupalan raikkaaseen suuhun, jostain syystä se tuntuu myös itsestä terveellisemmältä niin.. Tarkoitan siis, että ruoka vaikuttaa olevan terveellisempää, jos suuni on puhdas. Ja maistuu myös paremmalta.
En syö aamupalaa heti harjauksen jälkeen, vaan ensin puen ynnä muuta, joten ei maistu pahalta vaikka mehut ja jogurtit.

.Gin

Ennen aamupalaa pesen. Yleensä suoraan sängystä kömmin vessaan ja hammasharja suuhun. :)
Ennen kotoa lähtöä purskuttelen suun vedellä ja heitän purkan suuhun.

Ei kyllä pysty syömään ellei ole puhtaita hampaita. Jotenkin ällöttävä ja tahmanen olo :D

marjutti

riippuu siitä millon aamupalan syö :lol:

yleensä pesen ennen, koska en ihan heti oo syömässä mitään, mut jos jotain ruokaa valmiina tai muutenvain syön heti herättyä nii sit pesen sen syömisen jälkeen. ei hampaitten pesun jälkeen heti voi syyä.. :?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat