Magneettikuvaus - Terveys ja hyvä olo

martitta

Minulla olisi edessä lannerangan magneettikuvaus. Ohjeessa sanottiin, että laite on molemmista päistä avoin putki, johon potilas laitetaan kuvauksen ajaksi.

Onko muut käyneet magneettikuvauksessa? Millainen kokemus oli? Kärsitkö ahtaanpaikankammosta? Itse kärsin ja siksi vähän pelottaa jos tulee ahdistuskohtaus kesken kaiken..

Kertokaas kokemuksia, ettei tartteis ihan tietämättömänä mennä sinne.. :)

Sivut

Kommentit (26)

TaskuMyy

Martitta: Jos kerta pienestikkin epäilet, että tulee paniikki laitteen sisällän niin sanot sinne mennessä että tarvitset rauhottavan!
Koska ite olen joutunut nilkan takia magneettikuvaukseen, joudun menee edellä sinne putkeen, ja vaadin rauhottavaa, koska muuten ois iskeny paniikki. Pelkään niin hirveästi ahtaita paikkoja!!
Laite pitää aika kovaa meteliä, siksi saat kuulokkeet korville.. Ja jos et halua kuunnella heidän musiikkia (mikä yleensä on klassista tms. ) niin ota oma CD-levy mukaan niin ne soittaa sulle sitä.. :wink:
Itselläni kuvaus kesti tunnin, nopeeta se meni kun kuuntelin omaa musaa.
Ja paniikkia ei kannata ottaa, että muka olisit yksin, hoitajat ovat toisessa huoneessa.. ja jos hätä iskee niin puhut vain, koska heillä on suora yhteys suhun... :wink:

_Emmy

Olen käynnyt sydämmen magneettikuvauksessa, en kärsi ahtaanpaikan kammosta, mutta sielähän voi olla koko ajan puheyhteydessä hoitajiin ja kun saa kuunnella musiikkia samalla niin ei sitä niin paljon ajattele, minulla oli jopa niin hyvä olla sielä että meinasi uni tulla kesken kuvauksen :D

martitta

Siis joutuuko siellä laitteessa olemaan tunnin putkeen vai miten?

Ja pystyykö niille tuomaan mp3-levyn vai pitääkö olla tavallinen audio?

Tuo rauhottava kuulostais kyllä hyvälle.. En usko että pärjään ilman. On meinaan tosi paha ahtaanpaikankammo..

martitta

Herättääkö ne jos sinne tuubiin nukahtaa? :lol:

25.2. olis mulla edessä tuo ja jännittää jotenkin kamalasti.. Pelkään ahtaita paikkoja.. Onneks se ei kuitenkaan oo muuten kivulias toimenpide.

_Emmy

kyllä ne varmaan herättää luulisin :D
sillon ko mulla oli se ja olin just nukahtamassa nii heräsin siihen ko ne sano että "ja nyt sitte veät syvään henkeä..." :D :D :D

SunLion

ei kun ne jättää sut sinne nukkuun viideks tunniks..

ja joo, kannattaa pyytää rauhottava jos ahtaanpaikan kammon omaa...siksikin ettei sieltä sit pääse pois ilman hoitajan apua. Musta se oli hieman ahdistava kokemus..sain tosin kuulokkeet korville ja sain valita niistä kuuluvan radiokanavan taajuden...

mp3-soitin sisältää metallia..kuvaushuoneeseen ei saa viedä mitään missä on metallia.

kannattaa laittaa verkkarit jossa ei oo metallia ja paita jossa ei oo metallia...sillon ne saa pitää päällä kuvauksen ajan.

laite pitää kovaa ääntä. polven kuvausaika oli 20min.

ruusu

Itse olen ahtaanpaikan kammoinen ja olin polven magneettikuvassa jokin aika sitten. Se on semmonen putki tosiaan, mutta mä kyllä menin sinne jalat edellä ja pää ja yläkropastakin osa jäi putken ulkopuolelle. Ja tosiaan se kesti 20-30min, en muista varmasti..

Riippuu varmaa tilanteesta, että miten sinne mennään ja ollaan..? Osa mennyt pää edellä ja ollut kokonaan sisällä, minulla taas oli eri tavalla.

Itseeni ei paniikki eikä kammotus iskenyt, enkä tarvinnut rauhoittavaa. Ei kannata liikaa pelätä etukäteen.

(edit) Ja niin, unohdin. Eli mulla oli kädessä semmoinen juttu, mistä pystyin painamaan ja hälyttämään hoitajan paikalle, jos olisi alkanut ahdistaa. Ja hoitaja oli viereisessä huoneessa. Ainakin sanoi olevansa! :D

gnirom

mäkin olen ollut, selkää on kuvattu aikoinaan. mulla ei ole ahtaanpaikankammoa, mutta itselleni oli vaikeaa, kun piti pysyä lähes puoli tuntia täysin liikkumatta. mutta se musa tosiaan on hyvä juttu, auttaa rentoutumaan. ei se minusta ollut kovin kamalaa, uskon että muutkin selviää :) pyydä toki rauhoittavia jos vähänkään siltä tuntuu!

TaskuMyy

Yhteen putkeen siellä ollaan se tunti.
Ja ei pelkoo vaikka simahtasitkin, kyllä se ne sut herättää ^^
Ota normi CD-levy mukaan ja varulta MP:nen, mutta hieman kyllä epäilen, että et saa sitä MP3:sta mukaasi sinne putkiloon.. :roll:

martitta

Siis tarkoitin cd-levylle mp3-muodossa tallennettua musiikkia, en mp3-soitinta.. Mutta luultavasti niillä on semmoset laitteet, millä ei voi mp3:a toistaa. Ainakin uskoisin niin.

Ainoastaan metalli tms. on kielletty, eli voi olla puuvillaiset (tai muu vastaava) vaatteet ja ne voi sitten pitää päällä?

Jesssi-

Oli kyllä aikoinaan aika ahdistava kokemus tuo magneettikuvaus.Pelkäsin sitä kauheasti etukäteen,mutta olinkin sillon aika nuori(muistaakseni jtn 11-12v).Kuvaus kesti miulla n.40min ja kuuntelin kuulokkeista jotain ihme musiikkia,se kyllä auttoi rauhoittumaan.Vaikeinta todellakin oli pysyä liikahtamatta.

TaskuMyy

Itselläni sai olla rintsikat(urheilu tosin), mutta lisäksi myös sukat ja t-paita. Kaikki metalliset pois; esim. lävärit korvista, naamasta (huuli, kieli, kulma).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat