Kuivat läikät kasvoissa. - Terveys ja hyvä olo

napalm

En tiennyt olisiko tämä pitänyt pistää satunnaisiin kysymyksiin terveydestä, joten siirtäkää vapaasti jos koette aiheelliseksi. Pahoittelen myös etukäteen pitkää viestiä, ei tarvitse lukea kuin ensimmäinen kappale, siitä käy jo selväksi mistä on kysymys :D

Ongelmanani ovat yhtäkkiä kasvoihin ilmestyneet kuivat läikät. Niitä on nenän alla, suun ympärillä sekä poskissa/leukaluun alueella, mutta ne eivät kuitenkaan ole mitenkään hirvittävän isoja. Yksi kaunis päivä naamani vain rupesi kutisemaan em. alueilta, ja nyt olen rasvannut sitä ahkerasti (enemmän kuin yleensä), mutta läikät ovat ja pysyvät. Olen aikeissa mennä käymään apteekissa, josko he osaisivat suositella jotain supertehokasta rasvaa tai vaikka vitamiinipillereitä, mutta sitä odotellessa ajattelin kysäistä, onko kellään muulla kokemusta tällaisesta? Olen käynyt mielessäni läpi syömiäni ja juomiani asioita, mutta mikään niistä ei ole ainakaan koskaan ennen aiheuttanut tämmöistä vaivaa. Poskeni ovat myös muuttuneet kumman karheiksi, iho tuntuu kokoajan siltä kuin olisin tullut suihkusta ja jättänyt rasvaamatta (kuiva, karhea). Mainittakoon nyt vielä, että minulla on ikäni ollut sekaiho, joka on aina suihkun jälkeen ollut kuiva ja kiristänyt > ihan tavallisella nivean kosteusvoiteella olen pärjännyt. Nyt tuntuu, että naama jää kyllä rasvaiseksi kun rasvaa laittaa pari ylimääräistä kerrosta, mutta se ei silti kunnolla kosteudu :?

Kiitän jo etukäteen kaikista "mars lääkäriin" - kommenteista, en tee niillä kuitenkaan mitään. Ongelma ei ole jatkunut kuin vasta muutaman päivän, mutta koska jo sekin on minulle epänormaalia, ajattelin yrittää itse selvittää, mistä se VOISI johtua. Jos ongelma on olemassa vielä, sanotaanko vaikka viikon parin päästä, varaan ajan terveyskeskukseen.

+ Minulla ei ole ollut tätä ongelmaa ikinä ennen, ei kovilla talvipakkasilla, ei auringossa, ei edes silloin kun en ole naamaani jaksanut suihkun jälkeen rasvata. Mikään ruoka ei ole sitä myöskään ennen aiheuttanut. Avomieheni kommentti läiskistä oli, että ne näyttävät siltä kuin olisin ruskettunut kummallisesti; ne eivät ole punaiset, vaan vain tummemmat.

Ne myös rupeavat heti pesun jälkeen hilseilemään ja yksi kosteusvoidekerros ei riitä sitä lopettamaan. Ne myös rupeavat kirvelemään rasvasta. Kokeilin tässä yksi päivä yhtä toista kosteusvoidetta (avonilta tilattua "skin so soft"- perusrasvaa) joka kirveli hirveästi > pesin heti pois ja laitoin toista, jota olen pitkän aikaa käyttänyt (joku nivean soft - perusrasva myöskin), mutta pieni kirvely silti jäi ja myöhemmin alkoi kutittamaan. Voisiko tuommoinen silti jatkua päivätolkulla, jos rasva jostain syystä allergisen reaktion aiheuttikin? :?

Kommentit (5)

Baby-G

Mulla on ollut kans joskus samanlaista häikkää. Kokeilin kans kaikenmoista Bebanthenia ja Ardenin 8:n tunnin rasvaa, ne autto hetkellisesti mut sit tuli takaisin. Aloin syömään monivitamiinia ja juomaan runsaasti vettä ja tosiaan hankkimaan uuden mun iholle sopivan kasvorasvan ja käyttämään sitä illoin aamuin, ja johan lähti kuivat kohdat.

En sit tiedä onko toi samanlaista kuin kirjoittajalla, mut mulla toimi noin.
Ja sitten tietysti voi ihan käydä jostain kosmetiikkaliikkeestä kysymässä (Vaikka Sokkarin Emotion) että onko sen hetkinen kasvovoide sopivaa omalle iholle. Talveksihan sen täytyy olla eri kuin muina vuoden aikoina, luonnollisesti.

Lady_

Väittäisinpä, että Nivean perus kosteusvoiteella ei talvi-ihoa hoideta.
Kirvely johtuu ehkäpä siitä, että usein nuo kosteusvoiteet ovat kovin hajustettuja? Kannattaisiko valita hajustamaton voide?

Mulla ilmestyy myös tuollaisia kuivia läikkiä kasvojen alueelle pakkasilla, ja tällöin käytän jotain kunnon rasvaa Apteekista. Bepanthen on hyvä esimerkki, mutta apoteekista löytyy paljon muitakin kunnon rasvoja.
Kannattaa kysyä! :)

BabyPhat

Tuo voi olla yht'äkkistä herkistymistä jollekin voiteelle tai sitten ruoka-aineelle. Itselläni oli myös parisen kuukautta takaperin juuri kuvailemiasi "kuivia" kohtia. Ne vaan pahenivat sen verran, että raavin ja raavin, kuunnes alkoivat märkiä.. :?

Kävin kosmetologin juttusilla siinä toivossa, että hän olisi tehnyt jonkun kosteuttavan hoidon, mutta hän nauroi ja käski lääkäriin ---> antibioottikuurille. Kuulemma jokin tulehdus?

No enpäs mennyt lääkäriin, vaan ostin apteekista Bepanthenia, kortisonia ja aqualania. Niillä voitelin monesti päivässä niitä kutisevia kohtia. Suihkussa käynti lievitti kutinaa ja kasvoni pesin ihan normaalisti samalla puhdistusaineella kuin ennenkin. Pikkuhiljaa naama alkoi paranemaan kuivuudesta ja nyt sitä ollaan taas ihan normaalisti.

-Käytätkö meikkiä? Tarkasta niistä päivämäärät ja hajut, siltä varalta ettei ole pilaantuneet. ÄLÄ meikkaa kuivia kohtia!

-Syötkö hunajaa? Se saattaa aiheuttaa voimakkaitakin ihoreaktioita ihan tuostanuin vaan!

-Juo paljon vettä ja suosittelen myös kalanmaksaöljy-kapseleita, ne kosteuttavat ihoa.

-Jätä kasvovesi kokonaan poies vähäksi aikaa (jos käytät)

-Suosittelen myös kokeilemaan HERKÄN ihon tuotteita, etenkin naamiota. Kuorinnat sinuna jättäisin kokonaan pois

-Stressi muuttaa ihon ulkonäköä, stressaatko jostakin?

-Oletko viimeaikoina ostanut jonkun uuden tuotteen? shampoon, hoitoaineen tms? se saattaa aiheuttaa allergista reaktiota.

-Jos sinulla on jossakin korussa nikkelia tai jotakin muuta metallia, joka ärsyttäisi ihoa?

-Onko sinulla muualla kropassa kuivia kohtia?

Toivottavasti menee pian ohi, tiedän kuinka ärsyttävää tuo on!
-

Tsein

Miulla on tullut kans käsiin, jalkoihin ja kasvoihin kuivia kohtia. Niitä aina välillä tulee, erityisesti näin talvella. Käsiin ja jalkoihin käytin jo tuota Baby-G:n mainitsemaa Elizabeth Ardenin Eight hour creamia ja sen jälkeen ei oo kuivia alueita näkyny. Miulla toimi ku unelma. Oon sitä nyt pari kertaa pistäny naamaankin, enkä nyt ainakaan oo huomannu, että ois kuivia alueita enää. En oo tosin erityisesti katsonutkaan (kotipäivinä, ei montaa kertaa tuu tarkemmin tiirailtua itseä peilistä).

kuivuri

Mulla on kanssa tossa nenän alla sellanen kuiva kohta, joka kutisee aina välillä. Oon koittenu vaikka mitä rasvoja, kuten bepanthenia, aqualania jne. apteekista ostettuja. mikään ei ole tähän mennessä auttanut! Inhottavaa. Talvisin kuivuus leviää myös kokonaan suun ympärille ja näytän aivan hvoselta, jonka turpa on turvonnut ja kuivanut. HELP! 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat