Outo hampaan vihlonta - Terveys ja hyvä olo

antsuu

En suoranaisesti tälläistä keskustelua löytäny joten tein oman.
Mulla siis jo puolisen vuotta on tuntunut hirveää vihlontaa alhaalla takahampaassa jos vaikka purasen jotakin. No pari kk sitten siihen laitettiin lääkepaikka ja se kovan paikan poraaminen vihlo nii s***** ettö itkuha siinä penkissä tuli vaikka kolme puudutusta oltiin laitettu. Tänää se otti lääkepaikan pois ja pisti normaalin paikan tilalle.

Vihlonta tuntuu nyt ilman mitää puremispintaakaa ja pelottaa että ne oireet tulee takasin (lähtivät lääkepaikalla pois).

Onko kellää ollu vastaavanlaisia ongelmia hampaiden kanssa?
Yleisellä hl:llä kävin ja tuntui ettei se tienny ees mitä on tekemässä.
Pelkään muutenkin hammaslääkäreitä yli kaiken ja tuo ei osaa ottaa pelkopotilaita huomioon olleskaan, joten toinen paikan poraaminen ei kiinnostais kun se ei tiiä mistä tää johtuu? Vai pitäsköhän mennä seuraavan kerran yksityiselle jos ne tietäis siellä paremmin..?

Kommentit (14)

Tsein

Kuvattiinko sitä hammasta? Miulla vähän samantyyppisiä ongelmia aiheutti hammas, joka oli sisältä käsitykseni mukaan kuollut. Se sittemmin poistettiin. Yleisellä puolella tosiaan voi saada vähän-sinnepäin-hoitoa. Jos vaan on varaa, niin mene yksityiselle.

antsuu

Ei ole kuvattu. Ensimmäinen hl määräsi vain särkylääkkeitä ja tää toinen hetken pohdiskeltuaan laitto lääkepaikan, muttei ollut varma auttaako se siihen vaivaan kun sen ottaa pois.
Minkähänlaiset hinnat yksityisellä mahtaapi olla, pitäs varmaa kysellä jos tää ei mene ohi.

Tsein

Hinnoista en tiiä, mutta Kela kaiketi korvaa jotain, jos vaan on vakuutukset kunnossa. http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/090801161443EH?openDocument Tuossa asiasta tarkemmin.

Miekin oon saanu kunnallisella tuollasta palvelua, josta jäi tuntuma, että lääkäri arvaili, että mitähän hänen pitäis tehdä ja valitsi sitten umpimähkään jonkun toimintatavan. Ei ainakaan kannattais ääneen paljon potilaalle puhella, jos ei oo varma mikä keino ois paras. Vaikka se ois vaan sellasta ääneen puhumista ja kaikki toiminta perustuis ammattitaitoon, niin siitä ainakin miulle jää sellanen kuva, ettei lääkäri osaakaan.

antsuu

Pitääpä käydä kattelemassa..
Niin minäki sitä mietin, ettei tuo kyseinenkään hl muuta sitten puhunutkaan ku mietti vaan, mistä vihlonta vois johtua. Ensi viikolla on yhen ison reiän poraus samasella lekurilla, pitää toivoo ettei se sotke sitäki, eihä tässä pysty enää pian syömää kummallakaa puolella! :evil:

Pennsylvania

Minullakin on ollut erinäisiä hammasongelmia, mm. juuri kävin hammaslääkärillä ongelmahampaan kanssa, joka oli ehjä (aiemmin paikattu tosin), mutta joka vihloi juurikin purressa, ja joskus muulloinkin, niin paljon, ettei tullut purtua sillä mitään.

Hammaslääkäri tutkiskeli purentaa, ja ongelma taisi löytyä sieltä. Hän viilasi hampaasta yhden kohdan vähän matalammaksi, jotta purenta tasaantuisi. Alkuun ei auttanut mitään, meni useampi viikko, ennen kuin vihlonta lakkasi kokonaan, mutta tietysti tuollaisten korjaantuminen kestää aikansa. Sinuna en olisi huolissani, jos ihan välittömästi paikkaamisen jälkeen vihlonta ei olisi loppunut (jos hampaassa ei kariesta/lohkeamaa/muuta ongelmaa ollut, kuin vihlominen, en kyllä ymmärrä paikkaamisen funktiota ylipäänsä). Tietysti se hammas on ärtynyt siitä korjaamisestakin sen verran, että ei mikään ihme, jos vähän on ärhäkkä alkuun.

Mun hampaat ovat kaikkinensa aika vihlovaiset, joten hammaslääkäri tapaa laittaa mun hampaitten ja ienten rajaan sellaista vihlontaa estävää lakkaa. Sinä päivänä, kun sitä on laitettu, ei saa pestä hampaita. Se auttaa kyllä aika hyvin, kannattaa pyytää sitä.

Se, että menee yksityiselle, ei automaattisesti takaa parempaa hammashuoltoa; kehnojakin yksityisiä on. Ellei silti julkisella puolella saa hyvää hoitoa, kannattaa kysellä tutuilta suosituksia hyvästä yksityisestä. Kallistahan se on kyllä (edit. Kelan hammashoitokorvaus nousi vastikään, ja on nyt joko 30 tai 40%, muistaisin, että 30. Tästä huolimatta itselle voi jäädä maksettavaksi aika järkyttäviä summia).

Ei silti ehkä kannata lytätä kunnallista/yksityistä hammaslääkäriä sen perusteella, ettei hän tuosta vaan osaa ratkaista vihlovan hampaan ongelmaa. Jos tosiaan ei ole lohkeamia, kariesta tai muuta, ja jos ikenet eivät ole tulehtuneet/muuten arat ja purenta ovat ok, voi vihlonnalle olla tosi mahdoton löytää mitään syytä. Välillä hampaat myös vain vihlovat ilman mitään syytä, ja usein se menee ajan kanssa ohi.

Elmexillä on vihreävalkoisessa tuubissa nimenomaan vihloville hampaille tarkoitettu hammastahna, se on aika hyvää. Onhan noita tietysti muillakin merkeillä, mutta Elmex on ainakin ihan laadukasta kamaa.

olematon

Multa meni hieman ohi, että miks se paikattiin ja porattiin jos siinä ei ollut reikää? vai oliko siinä reikä jonka takia se vihloi? mulla on joskus myös vihlonut hammasta ilman syytä, hammaslääkäri totesi mulle että joskus hampaita vihloo vaikkei syytä olisikaan, mulla tää on sikäli pitänyt paikkansa että meni ohi.

antsuu

Se paikka irrotettiin ensimmäisellä operointikerralla, koska hl epäili että paikan olisi reikä (vaikka senhän pitäis näkyä röntgenkuvissa) ja laitto koloseen lääkepaikan ku ei tienny mikä siinä oli. Lääkepaikka oli pari kuukautta hampaassa ja nytkun se otettiin pois, vihlomine jatkuu vaan. Sillon kun oli lääkepaikka nii pystyin syömää normaalisti eikä vihlonu ollenkaan ja nyt oireet tuli taas takasin.
Mietitytti vaan, miks se hl kahteli yli vuoden vanhoja röntgenkuvia ja totes ettei niissä oo mitään. Nykyään ei oo alhaalla viisureitakaa jotka kuvassa näky ja kyseisestä hl:stä oon monilta muiltakin kuullu, ettei se osaa joka hommaasa. Se hio tuon paikanki päin ****, kielessä on haavauma kun hampaan reuna on veitsenterävä. Mahtavaa :shock:

marika_

Tuohon yleinen/yksityinen keskusteluun, niin pakko kommentoida että täysin sama koulutushan niillä on, eikä siksi yksityiset periaatteessa tiedä sen paremmin. Tiedän myös kunnan tässä hiukan vajaa 200km päässä Helsingistä, jossa kunnalliselta potkut saanut hampilääkäri sai sitten paikan yksityiseltä. Mutta siis toki yksityisellä puolella on joskus enemmän aikaa ja resursseja, mikä takaa paremman tuloksen.

Mutta tosiaan, on hampaiden vihlontaa johon ei koskaan löydy syytä. Olen kuullut että toisilla kylmä ilmakin vihloo. Kunhan kaikki kuvaukset on tehty ja mahdollisuudet tutkittu, pitää vaan opetella mahdollisuuksien mukaan välttämään niitä tilanteita joissa tuota esiintyy. Kuulostaa kuitenkin, ettet ihan pätevintä mahdollista lääkäriä ole itsellesi saanut ja kenties toivoa vielä on. Tuleehan se yksityisellä käynti kohtalaisen kalliiks, kun jo julkisenkin puolen hammaslääkäröinti tuntuu maksavan liikaa, mutta ehkä se sitten kuitenkin on sen arvosta?

riinaF
marika_
Mutta tosiaan, on hampaiden vihlontaa johon ei koskaan löydy syytä. Olen kuullut että toisilla kylmä ilmakin vihloo.

Mie valitettavasti kärsin tuosta, että kylmä vihloo :roll: Ihan jo ulkona ollessa kovalla pakkasella jos aukoo suuta liikaa, etuhampaita vihloo ihan pirusti :D Ja ei toivoakaan, että voisin mitään kylmää puraista etuhampailla, tulee kylmiä väreitä ajatellessakin sitä vihlomisen määrää mikä siitä seuraisi. Siksipä syönkin kaikki jäätelöt älyttömän hitaasti, kun ei pysty puremaan :D

Tsein
marika_
Mutta siis toki yksityisellä puolella on joskus enemmän aikaa ja resursseja, mikä takaa paremman tuloksen.

Tämäpä juuri. Arvauskeskuksen lääkärillä tuntuu aina olevan kiire saada seuraava potilas sisään ja minut hoidettua äkkiä pois alta. Yksityisellä kun on käynyt niin siellä tuntee olevansa just sillä hetkellä se tärkein. Mutta siitähän minä just maksankin.

Puhumattakaan siitä, että yksityiselle pääsee nopeammin hoidettavaksi. Ei tarvi ees yhtään valehdella, että sattuu hirveesti ja koko ajan ja kuolema koittaa, että pääsis nopeasti hoitoon.

antsuu

Voihan se olla, ettei tähän ikinä syytä löydykkään, mut tuntuu ettei oo selvitetty mitään, kun eka hl määräs vaan buranakuurin ja toinen nyhti paikkoja pois kerta toisesa jälkeen. Eihä siinä uskalla rueta neuvomaankaa mitään että ottais uusia kuvia jos sieltä näkyis jotai ku se mun hl oli joka kerralla nii hirvee äkänen eikä puhunu mitää :?
Kaupungissa, missä minä asun on nuo terveydenhuoltosysteemit nyt muutenki ollu kauan jo rempallaan ja hyvää hoitoo saa hakee, niin hammas- kuin tavan lääkärissäki, puolet on sitte venäläisiä.
Jos tähän ei mitään syytä löydy, nin sitten pitää opetella elämään tän kanssa ettei pure mitään kovaa tuolla puolella, mut oishan se kiva ollu että kaikki mahdollinen syynättäs esim juurihoidot, hermoon liittyvät jutut..
ÄÄh! :D

antsuu

Mikähän siinäki on, ku edellisenä iltana juo alkoholia niin seuraavana päivänä takimmaisia hampaita vihloo älyttömästi! Jotkut hiilihapotko sen sitte tekee? Eikä auta vaikka pesis hampaat ennenku menee nukkumaan. :evil:

antsuu

Jippijee! Tulin tuossa hamppilääkäriltä taas vaihteeks! Nyt ne yritti porata toiselta puolelta takimmaisesta hampaasta reikää, mut ilmeni et se on niin syvä ettei sitä pystytty loppuun asti poraamaa ku vihlo nii jumalattomasti, kolmenkin puudutuspiikin jälkeen! Vedet valu silmistä ja tärisin hirveesti ja toinen kysyy et "onko sula kylmä" joo ei kun pelottaa vaan niin paljon, huoh. Laittovat sitte taas lääkepaikan jonka ottaavat toukokuussa pois. Eihä se reikä lääkepaikalla parane, vai paraneeko? :-s

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat