Millainen on teidän voileipä? - Terveys ja hyvä olo

heksu

Tuli tässä mieleen, että millasia voileipiä te teette ja syötte? :)
Millasta levitettä käytätte? (merkki?) Mitä sitten laitatte päälle? Millasta leipää?

Aina kun kaupassa katsoo voihyllyä, tulee mieleen että miten osaan valita hyvän ja terveellisen levitteen.... Äiti käyttää beceliä, minä taas käytän yleensä sitä vaaleen vihreetä floraa, tai sinistä keijua. MIkähän ois sit se terveellisin? :D

Päälle laitan yleensä kylmäsavukinkkua, (jota rakastan!) juustoa, kurkkua ja tomaattia vaihtelevasti. Joskus myös salaatinlehden jos sattuu olemaan sopivasti salaattia. Vehnäleipää yritän välttää ku se on kuulemma epäterveellistä, mut ostan ruispaloja tai kaurapaloja tai sit jotai täysjyväleipää. :P

Ja sit toinen asia, mikä mua kiinnostais.... Että paljokos te cosmonaiset syötte hedelmiä ja vihanneksia päivässä? Miten saatte kokoon sen tarvittavan määrän. Ite syön aivan liian vähän kasviksia. Joskus menee paljonkin, mut sit taas käyttö jotenkin jää kiireessä... Appelsiinejä kyl syön ainaki yhen päivässä. Ja porkkanoita joskus nakerran :lol: Neuvokaapa siis, miten saisin lisättyä ruokavaliooni enemmän kasviksia?
Mies ei kyl tykkää jos esim kastikkeen sekaan laittais kasviksia :lol:

Sivut

Kommentit (29)

Brunella

Noh, jos on "terveellinen päivä" -> syömiset oikealla mallilla, syön ihan ruisleipää ilman mitään levitettä. Päälle jotain kevyttä lihaa (vaikka jotain ohuita kalkkunaleikkeitä), kasviksia jne.

Kasviksista puheenollen, "keksittiin" yhden kaverin kanssa ihan vahingossa uus terveellinen lemppari: wokkipannulla keitetyt itämaiset vihannekset. Vähän kasvisöljyä sekaan, mausteita niin maan p*rkeleesti: curry, jauhetut maustepippurit jne. Täyttävä annos ja 250g vihanneksia niin jää energiasaldoksikin alle satanen. Kevyttä ja hyvää näin kevään tullen, välillä ihan kiva olo kun ei niin raskaasti tule syötyä. Sit kerran kokeiltiin currytonnikalaa sekaan, ja sekin sopi siihen soppaan ihan mainiosti.

Hedelmistä ja kasviksista vielä, niitähän käsittääkseni kuuluisi syödä yhteensä puoli kiloa päivässä (vaiko pelkästään jälkimmäisiä?). En pidä tarkkaa kirjaa kasvisten syönnistä, mutta kyllä mä luulen, että normipäivinä menee lähemmäksi tuota puolta kiloa. Lähes joka päivä tulee syötyä tomaattia, salaattia, kurkkua ja joitain hedelmiä. Ainoa pahe on oikeastaan sitrushedelmät, jotka ei niin kauheen hyvää hampaille tee. :( Greippi/appelsiinit/kiiwit jne. Omenatkin menee - kummissa muuten vähemmän energiaa, punaisissa vai vihreissä? Banaania syön harvemmin. Mulla ei onneksi mitään ruoka-aineallergioita tavallista maitoa lukuunottamatta ole.

esiska

Syön yleensä Vaasan kuitukunkkua, 18%kuitua ja täysjyväruista, päälle kevyesti keiju 30%, siivu arlan 5%:sta juustoa, kalkkunaleike sekä kurkkua, tomaattia ja ruukkusalaattia.
Yksi tällainen leipä menee päivässä, olen karsinu suurimman osan hiilareista, mutta tästä en luovu, enkä aamupuurosta

Lady_

Olen nyt vähentänyt leivän syöntiä satunnaiseksi, karsiessani hiilareita ruokavaliostani.

Leipäni on aina ruisleipä, milloin kuitukunkku, milloin reissumies jne.
Päälle laitan yleensä levitteenä Beceliä tai 30% Keijua.
Päällisinä 5% aamupala -juustoa ja vaihtelevasti kurkkua, tomaattia, paprikaa ja lehtisalaattia. Perusleipä.

Kasviksia tulee syötyä päivässä tarpeeksi, mutta hedelmiä syön harvemmin. Appelsiinia tai vesimelonia tulee ostettua noin 1-2 krt viikossa.

Heksu ettekö miehen kanssa tee salaattia ruoan kanssa? Eihän niitä vihanneksia ole välttämättä laitettava soosin joukkoon. Tai sitten keitätte vihanneksia erikseen ruoan kera. Lautasmallia käyttöön, elikkä puolet lautasesta vihanneksia jne.
Ja välipalaksi on hyvä totuttautua ottamaan vaikka ylimääräinen tomaatti tai kurkunpätkä ja illalla tekee vaikka vihanneslautasen dippikastikkeen kera, nams! :)

novelty

Useimmiten leipänä on ruisleipää, Real leipä on mielestäni parasta. Päälle laitan useimmiten 30% oivariinia tai jotain tuorejuustoa, ruukkusalaattia, jotain leikkelettä ja vaihtelevasti joko paprikaa/kurkkua/tomaattia. Joskus saatan laittaa leivän päälle myös juustoa tai kananmunaa.

ilakka

Johtuuko tästä foorumin alueesta vai mistä, että kaikkien leivät kuulostaa ennen kaikkea terveyden kannalta viimeisen päälle mietityiltä?

Itselleni leivän terveysvaikutus jää sen sisältämään kuituun. Tästä syystä syön siis ruisleipää. Levitteenä käytän ihan perus oivariinia tahi jos kaapista sattuu löytymään niin jotain tuorejuustoa. Muuten leivän päälle laitan juustoa tai jotain lihaa, mitä nyt sattuu kaapista löytymään jos sattuu. Vihanneksiksi leivän päälle kelpuutan kurkun tai paprikan, mutta eipä näitä kovin usein tule laitettua.

Ah, ja leiväksi laskettaneen myös suuri iltaherkkuni, läjä hapankorppuja oivariinilla ja lauantaimakkaralla, tai vaihtoehtoisesti oltermannilla.

Eipä taida itellänikään tuo puoli kiloa päivässä tulla aina täyteen. Mutta yritystä on syömällä välipalaksi/makeanhimoon hedelmiä tai toisinaan popsimalla kokonaista kurkkua tai porkkanoita.

halium
nougatte
Tällä hetkellä syön ruispaloja becelillä, oltermanni 9%:lla ja kurkulla. Se on hyvää:)
Hei, melko sama täällä! Jos siis syön leipää (en syö läheskään päivittäin), niin se on tummoinen, mutta juustona mulla on jotai halpaa arlan tai muuta edamia. Kurkkua tai paprikaa päälle, kumpaa sitten löytyy. Ja kun innostun leipomaan, niin oma tekemät sämpylät menevät silloin!

Hedelmiä syön liian vähän, en syö säännöllisesti edes, vaikka pitäisi. Ne vaan ovat niin kalliita, mutta pitää kyllä vähän lisätä niiden syöntiä. Suosikkeja ovat rypäleet, appelsiinit, mandariinit, omenat ja banaanit.

Vihanneksia syön hyvin, koska syön salaattia niin koulussa kuin kotonakin. Ketjun aloittajalle: Jos kasviksia ei saa ruuan joukkoon, niin mitä jos tekisitte säännöllisesti salaattia ruuan lisäksi? Tällöin ruuan syönti vähenee kun salaattia tulee tilalle!

miru

Te syötte niin terveellisesti :o
Mun leipä on yleensä paahtoleipä, siihen päälle oivariinia tai kevytleviä, oltermannia ja jos kaapista löytyy niin kinkkua ja kurkkua. Mutta niitä harvemmin on.
Ja noista kasviksista ja hedelmistä, joskus saattaa olla pitkiäki aikoja etten syö yhtään, kotiin ostetaan yleensä vaan banaaneita, mutta ei muuta. Töihin satunnaisesti salaatti evääksi. Nyt viimeksi ostettiin kyllä naposteluporkkanoita että ees jotain kasviksia. Mutta tosiaan en syö läheskään joka päivä kasviksia enkä hedelmiä.

Jesssi-

Suurimmaksi osaksi mie syön ruisleipää,yleensä ruispaloja.Siinä päällä sitten jotain margariinia tai tuorejuustoa, kalkkunaleikettä ja ehkä kurkkua.Joskus harvoin salaatinlehtiä ja tomaattia.Mut yleensä teen vaan ihan sellasia perusvoileipiä esim.aamupalaks.

Mie syön kyllä ihan liian vähän hedelmiä ja kasviksia.No kasviksia oon nyt yrittänyt lisätä ja siinä oon jopa onnistunut. Mutta en kyllä sitä puolta kiloa saa mitenkään täyteen päivässä nykyään.

Monsu

Mun leivällä on useimmiten:

- margariinia
- juustoa
- kinkkua tai joskus harvoin meetwurstia
- kurkkua
- tomaattia

Useimmiten syön kaura- tai täysjyväleipää. Ruisleipää pitäisi syödä useammin, koska onhan se terveellisempää, kuitupitoisempaa jne. Kasviksia ja hedelmiä sentään syön nykyään enemmän kuin ennen. Toivottavasti mä olisin nyt pikkuhiljaa matkalla siihen terveellisempään ruokavalioon... Pienistä muutoksistahan kaikki lähtee.

heksu
Lady_

Heksu ettekö miehen kanssa tee salaattia ruoan kanssa? Eihän niitä vihanneksia ole välttämättä laitettava soosin joukkoon. Tai sitten keitätte vihanneksia erikseen ruoan kera. Lautasmallia käyttöön, elikkä puolet lautasesta vihanneksia jne.
Ja välipalaksi on hyvä totuttautua ottamaan vaikka ylimääräinen tomaatti tai kurkunpätkä ja illalla tekee vaikka vihanneslautasen dippikastikkeen kera, nams! :)

Joo siis totta kai. Aina kun jaksan panostaa :lol: Sanotaan nyt, että kerran viikossa. Lisäks saatetaan joskus punajuuria syödä, jos ei jasak salaattia tehä. No olen kyl kasviksia erikseenkin laittanu, mut aina ei viitsi kun tiedän ettei mies niitä kiireissään syö. Joskus taas kun haluan syödä kevyemmin, syön paljon salaattia ja keitettyjä vihanneksia ruuan kans. :) Illalla saatan syödä appelsiinin ja banaanin paloja, joskus vain voileivän. Vaihtelevasti. Sit ku erehtyy jättämään iltapalan väliin nii yöllä herää nälkään. :cry:

heksu
halium
[quote author="nougatte"]

Hedelmiä syön liian vähän, en syö säännöllisesti edes, vaikka pitäisi. Ne vaan ovat niin kalliita, mutta pitää kyllä vähän lisätä niiden syöntiä. Suosikkeja ovat rypäleet, appelsiinit, mandariinit, omenat ja banaanit.

Siis hedelmätkö kalliita? :o No eihä niitä oo pakko kerralla kiloa ostaa....
Yleensä rypälerasia maksaa jotai pari euroa, niitä ostan aina ku tekee mieli syyä. Ne on kuin karkkeja, makeita. menee telkkaria katsoessa kuin huomaamatta koko rasia :lol:
Banaaneja ja appelsiinejakin ostan vain 2-4 kerralla. :)

marya

Syön aika paljon kaurapuikuloita ja ruispuikuloita. Noita myös paahdan, nam. Laitan leivän päälle aina beceliä ja juustoa, vaihdellen joko kurkkua, tomaattia, salaattia tai paprikaa. En syö kinkkuja.

Viinirypäleitä syön tosi paljon, ne kivettömät kun on niin ihania. Hedelmäsalaatti on myös ihanaa, mutta teen sitä nykyään liian harvoin :/ Banaani on kuitenkin se helpoin hedelmä, ei mee kuorimiseen ja siementen nyppimiseen aikaa.

marika_

Mä syön lähinnä hapankorppua ja ruisleipää, jonkunverran myös kaurapuikuloita ja moniviljapaahtoleipää. Hapankorppujen päälle en välttämättä laita mitään muuta kuin juustoa ja joskus kurkkua, sillointällöin harvoin mitään makkaraa. Muiden leipien kanssa taas tulee käytettyä myös margariinia ja laitettua myös sitä leikkelettäkin useammin. Juusto-, leikkele- ja margariinilaadut vaihtelee, yleensä ostetaan jotain halpaa jossa on pitkälle päiväystä :D

heksu

Siis hedelmätkö kalliita? :o No eihä niitä oo pakko kerralla kiloa ostaa....
Yleensä rypälerasia maksaa jotai pari euroa, niitä ostan aina ku tekee mieli syyä. Ne on kuin karkkeja, makeita. menee telkkaria katsoessa kuin huomaamatta koko rasia :lol:
Banaaneja ja appelsiinejakin ostan vain 2-4 kerralla. :)

Kyllä hedelmät on itseasiassa kasviksiin verrattuna kalliita ja ei opiskelijabudjetilla montaa kertaa viikossa osteta mitään viinirypäleitä. Niin ja samahan se on ostaako niitä 2 kerralla jokatoinen päivä, vai 10 kerralla kerran viikossa... Onneks kuitenkin esim. omenat on suht. edullisia vielä, jtn n.30snt/kipale, eli jos syö jokapäivä omenan niin ei siitä onneks tuu kun vaan 9€/kk.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat