Nälän puute - Terveys ja hyvä olo

flaps

enpä löytänyt toista vastaavaa, linkittäkää jos on

eli eli. onko muita joilla tuntuu ettei oikeen koskaan ole nälkä? :shock: ja jos joskus onkin, niin nälän tunne menee ohi viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa suunnitella ruoanlaittoa? ja sitten kuitenkin kun saa ruokaa nassun eteen niin se kyllä maistuu ja menee masuun asti?

kyseessä ei siis ole tietoinen ruoan välttely, eikä ruoasta pinnaaminen, vaan yksinkertaisesti se, ettei tunnu että olisi nälkä.

pakotatteko itsenne kuitenkin syömään säännöllisesti vaikkei olisi nälkä? itsellä paha taipumus unohtaa syödä kun ei tunnu siltä että olisi nälkä.. :p

Sivut

Kommentit (18)

MyFace

Mulla on sellainen. Otetaanpa esimerkiksi viime lauantai: elin koko päivän yhdellä banaanilla, koska UNOHDIN syödä enkä tajunnut, että pitäisi syödä jotain, koska vatsa ei murissut.
Arkipäivinä syön säännöllisesti jotakin, vaikkei olisi nälkä, mutta viikonloppuisin tuppaa unohtumaan, kun on niin paljon muuta tekemistä... :P

Msuh

Minulla on pienestä pitäen ollut todella huono ruokahalu. Syöminen on usein ollut minulle pakkopullaa, sillä tunnen harvemmin nälän tunnetta. Nuorempana minut pakotettiin syömään ja varsinkin hoitopaikassa oli pakko syödä tietty annos, vaikken ollut nälkäinen. Siitä onkin kai jäänyt jonkinlainen trauma ruoan jättämisestä lautaselle. Murehdin vieraissa paikoissa usein sitä, että jos en jaksakaan syödä kaikkea ruokaa, enkä kehtaa laittaa roskiin.

Periaatteessa minua ärsyttävät säännölliset ruoka-ajat, joita minunkin perheessäni noudatetaan. Miksi on pakko ahtaa itseensä ruokaa, ellei ole nälkä? Iän myötä ruokahaluttomuuteni on toki hieman helpottanut, mutta välillä on kausia, jolloin ruoka ei vain ole mennäkseen alas, vaikka olen ollut pitkään syömättä. Periaatteessa en ole nirso, mutta ruokani on oltava mielestäni niin maistuvaa, että pystyn syömään sitä ilman nälän tunnettakin.

Jos näläntunteesta todella tulee ongelma (:arrow: ihminen kuihtuu silmissä) kannattaa ottaa yhteys lääkäriin tai ainakin kokeilla apteekista saatavia täydennysravintovalmisteita. Niitä on mahdollista nauttia joko sellaisenaan tai sekoittaa ruokaan / käyttää ruoanlaitossa. Ulkoilu ja liikunta kasvattavat myös ruokahalua useimmilla. Voisin suositella näitä kaikkia teille ruokahaluttomille! :)

esiska

Mua myös vaivaa ruokahalun puute. Ei vain ole nälkä. Joskus saattaa mennä iltaan asti eikä mitään tule laitettua suuhun. Yritän välttää tällaisia täysin ruuattomia päiviä, sillä se ei tee hyvää kropalle. Tahallani en enää ruokaa välttele, mutta en voi syödä jos ei nälkä ole. Tulee huono olo kun yrittää väkisin tukkia ruokaa masuun.
Kotona on huoli siitä jos ei nälätä, sillä vanhempani alkavat kysellä ja hermoilla siitä kun kuihtuu muutenkin :( Aina pitäisi olla ruokapöydässä samaan aikaan ja lautanen syödä tyhjäksi. Yksin asuessa se onneksi helpotti.
Viikot varsinki on oikeita ruokahalun tappajia, on kiirettä, stressiä ja niin paljon kaikkea ettei ehdi syödä. Kauppaan ei enää illalla jaksa joten syöminen korvautuu kahvilla ja hedelmällä.
Heti aamusta kannattee yrittää vaikka lasillinen tuore mehua, tai lautasellinen puuroa alas. Se käynnistää aineenvaihdunnan ja herättelee ruokahalua. Myös Msuh:in suosittelema ulkoilu auttaa jos ei ruokahalua ole. Olisi kiva saada muiltakin vinkkejä kuinka ruokahalua voisi herätellä :)

meei

Minulla on toisinaan samanlaista ongelmaa.. Se tulee vähän kausittain. Saattaa olla päiviä jolloin en muista syödä ollenkaan, mutta yleensä pakotan itseni syömään jotain. Koulussa syön aina, joten viikolla tulee ainakin se yksi kerta päivässä syötyä.

Minun syömättömyydestä tekee erityisen hankalaa se, että jos en syö, verensokeri laskee ja minulle tulee kamalan huono olo. Silloin ei tosiaankaan tee mieli syödä kun tuntuu että oksentaa jos työntää jotain suuhunsa...

olematon

mulla on ajoittain kans niin, ettei vaan ole eikä tule nälkä tai että kaikki ruoka "etoo", mutta kyllä silti saa syötyä jos vaan syö. Mulla tää on jotenkin kausiluontoista ollut.

flaps

no kieltämättä tulee syötyä kyllä tosi huonosti nykyään, olen aika laiska laittamaan ruokaa :p jääkaapissa on kuitenkin aina jotain valmista syömistä, itsetehtyä, ei mitään eineksiä..
kun syön niin syön kyllä hyvin ja terveellisesti, vähärasvasta ja kaikkee tämmöstä.
aamusin on usein niin kiire/laiska että en ennätä/viitsi muuta kun juoda kupin kahvia ennen lähtöä, ja seuraavan kerran syön kunnon ruoan joskus iltasella. päivällä ei tule edes napsittua mitään välipaloja, suklaata karkkia tai muuta tämmöstä. jos päivällä tulee nälkä haen jotain sämpylää ja jugurttia. mutta tulee sitä roskaruokaakin syötyä satunnaisesti.
kotosalla (vanhempien luona) syön aina aamupalan, juon päiväkahvit ja sitten syödään vasta iltasella kunnon ruoka..että semmottii. hyvin harvoin on nälkä, mutta sillon kun on nälkä niin tulee kyllä syötyä ihan reippaasti.

ashtray_eye

Mä en tunne nykyään nälkää lähes koskaan, ja johtuu täysin sairaudestani, anoreksiasta. Kun on kestänyt nälkää tiettyyn pisteeseen saakka, sitä ei tunne enää niin hyvin.

flaps

minun tapauksessa ei ainenkaan (onneksi) ole kyse anoreksiasta. en ajattele ruokaa oikeen mitenkään, syön kun on tarjolla enkä pyri laihtumaan tai ajattele että pitäisi laihtua. päinvastoin, olen liian laiha ja pitäisi saada painoa vähän lisää että se kipuaisi normaalin puolelle taas. :p paljosta ei ole kiinni, muutamasta kilosta. lääkäri kehui 52 kilon painoa normaaliksi, tällä hetkellä kieppuu jossain 49 ja 50 paikkeilla.

mutta kun ei sitä viitsi väkisinkään ahtaa kun ei tunnu että tarviisi syödä?

Lady_

Ihan kuin mun elimistö vaatisi paastopäiviänsä, sillä joinain päivinä syön tuskin mitään. Juon nestettä kyllä niinä päivinä enemmän kuin normaalisti.
Toisinaan unohdankin syödä, ja huomaan sen vasta kun rupeaa silmissä sumenemaan ja päässä heittää..

marru

Hei!
Mulla alkoi kummasti ruoka maistumaan kun jätin kokonaan pois karkit ja pullat, keksit, limsat ym. ruokavaliosta.
Kannattaa kokeilla :)
Ennen kun söin pullaa, niin voin elää sillä vaikka koko päivän, ei vaan tullut nälkä. Vaihdoin pullat salaattiin, niin johan on pirteämpi olokin.

Ärsyttää vaan kun ihmisillä on tapana kauhistella,
"miten sä voit elää noin vähällä ruualla" ja se ainainen pullan tuputtaminen, aivan loukkaantuu jotkut kun en ota tarjottua pullaa.
Kyllä kaikki jotka mut tuntee alkaa jo pikkuhiljaa oppia siihen että mulle on ihan turhaa tarjota pullaa.

Ongelmana ei siis ole että pulla lihottaisi, vaan se että se vie ruokahalut ja sitten ei tule syötyä lainkaan kunnon ruokaa. Kaikki luulee, että olen laihdutuskuurilla! (jotka ei mua tunne) Ja että "kyllähän sulla on varaa syödä edes yksi pulla kun olet noin hoikkakin"

Hatšepsut

Mulla on kans kokemusta nälän puuttumisesta. Äitini jopa epäili yläasteen loppupuolella, että minulla on joku syömishäiriö, koska söin kokooni nähden liian vähän. Homma meni jopa niin pitkälle, että hän vei minut lääkäriin, jossa todettiin ettei minulla ole mitään fyysistä syytä, joka aiheuttaisi nälän tunteen katoamisen. Sain myös aika ajoin ahdistukohtauksia, jos olin kovin stressaantunut tai jännittynyt jonka takia en saanut aamuisin mitään alas ja samoin kouluruoan kanssa tuli nirsoiltua. Hyvinä aikoina ei ollut mitään ongelmia syömisen suhteen, kaikki meni alas eikä syöminen tuntunut epämiellyttävältä toimitukselta.

Nykyisin pyrin syömään säännöllisesti ja riittävästi, mutta hyvin stressaavina aikoina saattaa olla parikin päivää ettei ruoka yksinkertaisesti maistu. Ilmeisesti stressinhallinta taitoni eivät ole oikein kohdallaan, koska stressin ei pitäisi antaa vaikuttaa ruokarytmiin. :roll:

kirahveli

Mullakin on tosi harvoin nälkä, vaikka kyllä saan ruokaa menemään alas ihan loputtomasti jos alan syömään, tuntuu etten tule kylläiseksikään. Nälän tunne mulla tulee useimmiten vasta sitten, kun olen syönyt jo jotain..Tiedän, kummallista.. :roll:
Voin siis helposti olla päivän syömättä ja nälättä enkä huomaa sitä, mutta illalla jos syön vaikka palan leipää, niin tulee yhtäkkiä kauhea nälän tunne..Siksi yritän syödä hyvän aamupalan ja muutenkin päivän mittaan koska yleensä illalla tulee sitten täytettyä vatsa sillä mitä kaapeista löytyy eikä oikealla ruualla.. :lol:

Tölkki

Miäkin monesti unohdan syödä, kun on niin paljon tekemistä. Eikä se maha sitten muistuta, et en oo syöny. Joskus illalla sitten rupeen miettimään, et mitä oon syöny ja sit en ookkaa syöny mitää.

Tämänkin päivän olen mennyt kahdella jaffakeksillä ja yhdellä pyöreällä näkkärillä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat