Selittämättömät alavatsakivut (oikealla) - Terveys ja hyvä olo

Essie

hei! minulla on ollut oikealla alavatsakipuja pari päivää jo.. ja näitä samanlaisia kipuja oli pari vuotta sitten (kun en syönyt pillereitä) nyt olen lopettanut pillerit ja taas nämä alkoivat... gynellä olen käynyt kaikki ok. en keksi enään mitään.. mitä ihmettä nämä voi olla? gyne ei usko että minulla on endometrioosi (olen 18 ) väittää että se näkyisi 4D ultrassa joka minulta otettiin peräsuolen kautta.. oikealta on kuitenkin niin kipeä että mitään liikuntaa ei voi harrastaa eikä edes kunnolla kävellä.. eikä lääkärit tosiaan mitään voi tehdä, väittävät ettei se ole gynegologista jolloin sen ei pitäisi olla vaarallista.. arrrgg en jaksa. onko kellään muulla tämmösiä vatsakipuja joihin ei ole koskaan saatu selvitystä ja silti ne vain vaivaavat? vertaistuki olis tosi kiva.

Sivut

Kommentit (24)

Mistake

Juups, minulla on ollut vähän saman tyyppistä kipua, eikä siitä ole pitkäkään aika.
Epäilin, että umpisuoli reistailee ja myös, että olisin allerginen vehnälle yms. Mitään ei saatu selville. Sain kyllä kipulääkkeitä. Mutta nyt kivuista on jo reilu kuukausi eikä niitä ole ollut.

Mulla se kipu oli suuninpiirtein keskellä mahaa ja kipu oli kouristavaa. Välillä kipu siirtyi oikealle puolelle. Yleensä mahakipu alkoi herättyäni aamulla tai illalla töiden jälkeen. En pystynyt olemaan makuultaan kun kouristi niin kovaa, oli parasta olla istualtaan.

Jos minulle vielä tulee näitä mahakipuja menen lääkäriin uudelleen.

Essie
Mistake
Juups, minulla on ollut vähän saman tyyppistä kipua, eikä siitä ole pitkäkään aika.
Epäilin, että umpisuoli reistailee ja myös, että olisin allerginen vehnälle yms. Mitään ei saatu selville. Sain kyllä kipulääkkeitä. Mutta nyt kivuista on jo reilu kuukausi eikä niitä ole ollut.

Mulla se kipu oli suuninpiirtein keskellä mahaa ja kipu oli kouristavaa. Välillä kipu siirtyi oikealle puolelle. Yleensä mahakipu alkoi herättyäni aamulla tai illalla töiden jälkeen. En pystynyt olemaan makuultaan kun kouristi niin kovaa, oli parasta olla istualtaan.

Jos minulle vielä tulee näitä mahakipuja menen lääkäriin uudelleen.

kuullostaa tutulta tuo että istualteen pystyy olla mutta makuultaan ei.. inhottavaa kun lääkärit väittävät että kaikki on ok.. tuskin tämä kuvitteellista on.. kauheet kivut. tää on tällasta tärähdyskipua.

Nyytikki

Missä tilanteissa tulee kipuja, onko kipeät kuukautiset? Auttaako särkylääkkeet, millaisia olet syönyt? En nyt tiedä tuosta 4D- ultrasta, mutta ainakaan tavallisella ultralla ei endoa havitse kuin munasarjoista ja kun sitähän voi paljon muuallakin olla. Ehkä 4D-ultrallakin on jonkinlaisia rajoitteita asian suhteen vaikka on varmasti tarkempi... Endoahan voi olla suolen, rakon jne. pinnallakin. Endoon liittyy kyllä tärinäkivut. Inhottavaa, että kipua noin vähätellään. Ja 18 vuoden ikä ei sano mitään, ihan mahdollista että endo siellä olisi, vaikka nuori oletkin.

Essie
Nyytikki
Missä tilanteissa tulee kipuja, onko kipeät kuukautiset? Auttaako särkylääkkeet, millaisia olet syönyt? En nyt tiedä tuosta 4D- ultrasta, mutta ainakaan tavallisella ultralla ei endoa havitse kuin munasarjoista ja kun sitähän voi paljon muuallakin olla. Ehkä 4D-ultrallakin on jonkinlaisia rajoitteita asian suhteen vaikka on varmasti tarkempi... Endoahan voi olla suolen, rakon jne. pinnallakin. Endoon liittyy kyllä tärinäkivut. Inhottavaa, että kipua noin vähätellään. Ja 18 vuoden ikä ei sano mitään, ihan mahdollista että endo siellä olisi, vaikka nuori oletkin.

Kipuja tulee kävellessä ja tietenkin urheilessa aina tärähtäessä. istualteen on vähän parempi.. ja kuukautiseni ovat todella kipeät olen syönyt niihin pillereitäkin.. ja särkylääkkeet eivät oikeen kunnolla auta. syön nyt ketoriinia. tää on tosi kivuliasta ja lääkärit senku laiminlyö.. lähettää aina kotia ja antaa panadoolia kassiin.

Nyytikki

Hmm, kyllä sitä itse monesti tietää milloin kropassa kaikki ei ole vaan ihan ok. Kannattaisi kokeilla vielä muualla tehdä selväksi, vaikka jos ei endoa sitten olisi, niin kipua on ainakin - ei se ihan normaalia ole. Ainakin menkkakipuihin pitäisi saada vahvemmat lääkkeet lääkäriltä.
Endometrioosiyhdistyksen mukaan laparoskopia (vatsaontelotähystys) on ainoa tapa selvittää, onko endoa vai ei. Kannattaisi varmaan rekisteröityä endometrioosiyhdistyksen palstalle ja käydä sieltä vähän kyselemässä ja kertomassa kaikki...

Essie
Nyytikki
Hmm, kyllä sitä itse monesti tietää milloin kropassa kaikki ei ole vaan ihan ok. Kannattaisi kokeilla vielä muualla tehdä selväksi, vaikka jos ei endoa sitten olisi, niin kipua on ainakin - ei se ihan normaalia ole. Ainakin menkkakipuihin pitäisi saada vahvemmat lääkkeet lääkäriltä.
Endometrioosiyhdistyksen mukaan laparoskopia (vatsaontelotähystys) on ainoa tapa selvittää, onko endoa vai ei. Kannattaisi varmaan rekisteröityä endometrioosiyhdistyksen palstalle ja käydä sieltä vähän kyselemässä ja kertomassa kaikki...

Kiitos, tämä auttoi :) vitsi muuten kun olin tutkimassa tätä kipua nii arvatkaa mitä gyne sano? :D se sano että Klamydia tarttuu VAIN yhdynnän kautta että onko tarvetta testata. kysyin vielä että eikö se tartu limakalvojenkin kautta? (esim suuseksissä) Niin hän väitti kivenkovaa että ei :o jooo.. aina on valistettu että tarttuu.

heica

Juu, tuttua tommonen mullakin. Kestänyt jo kauemman aikaa.. En muista olenko siitä jo täällä kenties valittanut ja laittanut jo aikaisemmin samanlaisen keskustelunkin pystyyn :-k

Nojoo, mä kyllä uskon että sulla ei ole mitään hätää. Heti ensimmäisenä tulee mieleen; ilmavaivat. Ilmaa jää suoleen, ja se voi saada aikaan todella pahan, pistävän ja liikkumista estävän kivun nimenomaan ala -ja sivuvatsaan. Myöskin ns. suolikrampit on aika yleisiä mutta vaarattomia ja niihin liittyy myös toistuvia, kovia, liikkumista estäviä kipuja. Eli luulen vahvasti että kyseessä on jompikumpi näistä, varsinkaan jos esim. vatsan ultrasta ei huomata mitään erikoista.
Minulta itseltäni on otettu juuri tuo kyseinen vatsaultra, gyne on tutkinut, on käyty keliakitesteissä, kaikissa allergiatesteissä sekä monet verikokeet on tehty. Ja kivut vain jatkuu, eivätkä lääkärit ole mitään löytäneet.

Niinkuin on jo aiemmin sanottu, että ihminen kyllä tietää itse silloin kun joku on vialla, mutta nyt en jaksa oikein uskoa että kyseessä olisi mikään vakava juttu. Varsinkaan mitään umpisuoleen liittyyvää, koska sellaiset viat etenisi aika nopeasti ja mikäli umpilisäkkeen tulehdus olisi ollut kyseessä olisi henki lähtenyt jo aika päiviä sitten ilman leikkausta.

Mistake

Kyse ei ole mulla ainankaan mekkakivuista, koska nämä vatsakivut eivät ole olleet menkkojen aikana.
Ja muutenkin minulla ei juuri menkkakipuja ole.

Epäilin itsekkin klamydiaa, mutta tulin siihen tulokseen, että se on melko pieni mahdollisuus, en ollu yhdynnässä enkä muutenkaan edes suunkautta yhteydessä tähän ihmiseen jolla oli klamydia mutta suutelimme kyllä :?

Toivon, että nuo kivut olivat jotain ohimenevää eivätkä palaa, koska nyt viime kivuista on jo noin 1 kk aikaa :o

Kiira

Mulla oli juurkin nuo samat oireet, ja klamydiahan sieltä löytyi. Ei mullakaan lääkärit löytäny mitään, kävin tähystyksessä, verikokeissa, kaikenmaailman testeissä.. Mutta klamydia se sitten vaan oli.

Mistake

Eiks se selvitetä virtsa kokeel onks klamydia? Ku mult otettiin raskaustesti kaks kertaa ni eiks siin ois voinu näkyy vai?? Voi luoja olkoon jos se on klamydia.. on sitte ollu noin 3 vuotta oireeton :shock:

anny
Kiira
Mulla oli juurkin nuo samat oireet, ja klamydiahan sieltä löytyi. Ei mullakaan lääkärit löytäny mitään, kävin tähystyksessä, verikokeissa, kaikenmaailman testeissä.. Mutta klamydia se sitten vaan oli.

nyt alko pelottaan.. mullakin ollu vastaavanlaisia oireita O____O

Kiira

Hmm. Kyllä sen tietääkseni saa siitä virtsastakin, mulla otettiin ihan alapäästä suoraan. (kuulostaapa hauskalta :lol: ) En tiedä sitten, oireet on JUST niinku mitä mulla oli, eikä mitään muuta löytynyt kuin klamydia. Ja kun ne lääkkeet söin niin meni ohi / ei ole sen jälkeen vaivannut.

Kiira

Tuli muuten vielä mieleen, että oletteko käyneet ihan "yleislääkärillä", vai yksityisellä? Minä ramppasin erään toisen vaivan (vatsa sekin) kanssa julkisella puolella miltei puoli vuotta, viikottain, parhaimmillaan jopa 5 kert / vko. Mulle sanottiin, että mitään vikaa ei missään ole / olen luulosairas. Meni hermot, ja tilasin ajan yksityiselle sisätautilääkärille. Sinne kun pääsin, niin lääkäri tiesi heti mikä minua vaivasi, sain lääkkeet ja vaiva loppui. Maksoi muistaakseni 60e, eli ei mikään ylitsepääsemätön hinta omasta mielenterveydestä.. Suosittelen lämpimästi jos muualta ei meinaa apua löytyä!

{Hennuliini}

Minulla oli tasan vuosi sitten aivan hirveää kipua alavatsan alueella ja etenkin oikealla puolella. Otin särkylääkkeen ja se helpotti joksikin aikaa mutta jonkin ajan kuluttua siitä en päässyt kuin konttaamalla eteenpäin. Oli vielä viikonloppu joten menin päivystykseen ja pääsin heti tutkimuksiin. Lopulta selvisi että umpisuoli oli niin pahasti tulehtunu että ei muuta ku kiireen vilkkaa leikkaukseen. Onneksi tajusin lähteä aikoinaan lekuriin ennen kun seuraukset olisi ollu kohtalokkaat. Tiedän pari tapausta jotka ovat kuolleet kun umpisuoli on puhjennut :(

overkillah

kannattaa ehdottomasti tutkituttaa tuo juttu!
omalla kohdalla terveyskeskusten lekurit vuosia ohitti mun kivut, ja tilanne huipentui kevaalla ensiapuun... endometrioosi sielta paljastui, viimeinkin, ja yksi kysta puhkesi aiheuttaen infernaaliset kivut (luulin kuolevani..).
Endoa on todella vaikea havaita ilman asiaan perehtynytta silmaa (lue>erikoislaakari) ja perusteellista ultra-aanitutkimusta.

kantsii myos vaatia kaikki sukupuolitautitestit, varmuuden vuoksi, klamydian lisaksi. Saattaa tosiaan olla kyseessa myos umpisuoli.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat