Ongelmana poikaystävän ruokavalio - Terveys ja hyvä olo

Ramona

Hei! Halusin vain kysyä vinkkejä, mitä tehdä, kun uusi poikaystäväni syö aivan järkyttävän epäterveellisesti. Tiedän, että on väärin yrittää heti alkaa väkisin muuttamaan toista, mutta oman taustani takia tämä on minulle todella iso asia. Olen kodista, jossa on syöty lähes pelkkiä eineksiä, eli ylipainoa oli meillä kaikilla, ja olen aikuisena joutunut opettelemaan syömisen ja ruuanlaiton "uudestaan", mikä oli todella iso asia opetella :shock: Nykyisin olen normaalipainoinen, harrastan liikuntaa, pidän ruuanlaitosta ja laitan lähes kaiken ruuan itse. Syön paljon kasviksia ja pidän ruoka-ajat suht säännöllisinä.

Uusi poikaystäväni syö pelkkiä pihvejä, eineksiä, karkkia, suklaata, pullaa, ranskanleipää ja juo ison pullon cokista päivittäin. Ruoka-aikoja ei ole, vaan jääkaapilla käydään napostelemassa kun mieli tekee. Hän ei kuitenkaan ole ylipainoinen, vaan ikänsä ollut alipainon rajoilla. Hänellä on kaksi lasta, jotka isänsä luona ollessaan syövät tietenkin tällä samalla tavalla.

Asia häiritsee minua suunnattomasti, koska minusta on väärin, että lapsille opetetaan tällainen elämäntapa. Lisäksi minun tekee myös mieli syödä hänen kanssaan herkkuja jatkuvasti, mutta en voi, koska tiedän lihovani. En halua enää lihoa entisiin mittoihini, ja poikaystäväni on sanonut, että inhoaa lihavia naisia eikä voisi koskaan seurustella lihavan kanssa. Hän ei näytä ymmärtävän, että jos syön samaa ruokaa, lihon. Hän vähättelee laittamiani ruokia, eikä esim. syö mitään, missä on kasviksia.

Kuinka otan tämän asian puheeksi, ja minkälaisia muutoksia asiaan voin vaatia? Tämä näyttää olevan suurin ongelma suhteessamme, mikä minusta tuntuu naurettavalta. Olenko naurettava vai onko ongelma todellinen? Mitä teen? :?

Kommentit (11)

ena

Minä voin kyllä kokemuksesta sanoa, että jos itsellä ei oo kiinnostusta terveellisempään ruokavalioon, niin siihen on kyllä melko vaikea päästä, varsinki jos lapsien tulokaan ei oo vaikuttanu asiaan.
Oma mieheni on aina syönyt epäterveellisesti ja kyllä syö vieläkin, vaikka edistystä parempaan suuntaan on ehkä hiukan tapahtunut. Hän ei nää mitään syytä syödä terveellisemmin, kun laiha on ja laihana pysyy eikä kuntokaan ole huono. Itsellekin suhteen alussa tämä kamala herkuttelu tuotti onglemia kun itse tietysti lihon jos syön samoin. Nykyään onneksi syödään useimmiten yhdessä itse thetyä ruokaa, ja koska minä valmistan sen niin minä myös vaikutan sen sisältöön. Kuitenkin nirsolle ihmiselle on vaikea tehdä ruokaa ja miehelleni ei ole mikään ongelma jättää vaikka kokonaan syömättä. Siksi yritän tehdä molemmille mieleistä ruokaa.

Ramona
ena
Minä voin kyllä kokemuksesta sanoa, että jos itsellä ei oo kiinnostusta terveellisempään ruokavalioon, niin siihen on kyllä melko vaikea päästä, varsinki jos lapsien tulokaan ei oo vaikuttanu asiaan.
[

En tiedä, onko syöminen ollut yhtä huonoa vielä perheenä asuessa, vai onko se huonontunut yksinasumisen myötä.

Emme asu samalla paikkakunnalla, joten pitäisikö yrittää neuvotella, että minun läsnäollessa syötäisiin terveellisemmin, vai onko ainoa vaihtoehto ilmoittaa, että se on joko herkut tai minä :(

esiska

En tiedä olenko anorektikkona (kovasti yritän toipua) se paras neuvoja.
Itellä poikakaveri kans syö melko epäterveellisesti välillä, varsinkin kiireisenä. Illalla maistuu leffan kans sipsit ja kokis, pitsa menee kokonaan kevyesti. Hän syö harvoin, ehkä kerran pari päivässä mutta paljon :shock: Ei hän lihava ole, normaali painoinen ja lihaksia löytyy.
Itseä kauhistuttaa katsoa kaikkia niitä epäterveellisiä ruokia.
Mutta sellaisen positiivisen asian olen havainnut, että kun kerroin hedelmien, varsinkin ananaksen vaikuttavan sperman makuun niin johan alkoin löytyä hedelmää kaapeista :D Siis tämä on ihan tutkittu juttu ja näytinkin kyseisen artikkelin hänelle.
Sitten olen houkutellu vaihtamaan limukat lightiin että hampaat säilyy ja pikkuisen valaissut mitä pullollisessa on energiaa ruokaan verraten.
Miehet nyt ei mielellään siirry rehu linjalle, mikä siinä porkkanassa on niin vastenmielistä? ei se kunnia mene :lol:
Auttaisiko jos valmistaa kunnon ruokaa kevyesti? mies huomaa takuulla että itse tehty voittaa einekset ja aina voi valita kevyemmän.
Mulla poikkis ylisti mun "perinteistä" mustikkapiirakkaa maasta taivaaseen. Olin korvannu rasvan rahkalla, sokerin makeutusaineelle ja jauhot puoliks grahamilla kun tiesin että ainakin puolet katoaa hänen masuun heti :) eikä eroa huomannut :wink:

marimma

Mun mielestä paras tapa on totuttaa mies vaan uusiin ruokiin vaivihkaa. Ei koskaan ylistää miten terveellistä tää ois sulle kun syöt noin epäterveellisesti, vaan tehdä just tasan sitä ruokaa mitä ite haluaa sillon kun mies on käymässä. Syö jos on nälkä ja voi vaikka tykätä ja sattua pyytämään sitä lisääkin ;)

ena

Joo. Pikku hiljaa se totuttelu lähtee liikkeelle. Minulle kuulostaa kyllä tosi radikaalille tuommonen ajatus, että ruokavalionmuutos taio minä... Ei sitä ruokavalion muutosta voi sekunnissa olettaa tapahtuvan. Enkä tiiä onko sillä nyt lopulta niin väliä. Voihan sitä pyytää että sinun läsnäollessa ei mässäilis niin paljo, ku sinä lihot jos syöt niin. Niin minä ainaki sillon joskus pyysin. Nykysin kun nähdään vaan lähinnä viikonloppusin, niin pidän sitten herkku/karkkipäiväni sillon, niin ei niin paljo haittaa :)
Enemmän haittaa se kun toinen on niin nirso ettei voi oikeen mitään ruokia laittaa.

_ankka

Kyllä sen tahdon pitäs tulla omasta sisimmästä, mutta asia kuulukin, kuinka saada se miehen päähän. Kannattaa laittaa ukko katsomaan Olet mitä syöt-jaksoja. :D Mua ainakin suunnattomasti ihmetyttää katsoa, kuinka ihmiset syö epäterveellisesti! Yök.

Samalla kun höyrytän perunat kastikkeen seuraksi, laitan kattilaan mukaan porkkanaa, papuja, parsaa ym. Kyllä ne sinne lihan sekaan uppoaa, ainakin meillä.

Marjapirtelöstä mies tykkää ja on sitä jopa itsekin kerran valmistanut, vaikkei ruokaa muuten laitakkaan. :)

Makaroonilaatikkoon voi sujauttaa pussin herne-maissi-paprikaa ym.
:wink:

marimma
_ankka
Kannattaa laittaa ukko katsomaan Olet mitä syöt-jaksoja. :D Mua ainakin suunnattomasti ihmetyttää katsoa, kuinka ihmiset syö epäterveellisesti! Yök.

Ei muuten kannata. Eikös näistä ollu joskus joku epävirallinenkin tutkimus että eniten mässätään sillon kun katotaan toisten diettejä tai painonpudotuksia, kuten esim. Suurinta pudottajaa tai Olet mitä syöt tyyppisiä ohjelmia.

Mutta ehdottoman samaa mieltä siitä että sen täytyy tulla ihan itsestä! Ja ilman valituskuoroa siitä miten epäterveellisesti syö, kyllä te itekkin ootte varmaan laittanu ymmärryksen hanat kii samantien kun joku teille syöttää jotain sellasta juttua joka mullistais teijän maailman kerralla? :)

Caisa
esiska
Sitten olen houkutellu vaihtamaan limukat lightiin että hampaat säilyy

Ihan OT, mut ei se light-limsa oo hampaille yhtään sen parempi vaihtoehto kuin tavallinenkaan.

Emilie

^Komppaan, limun ph-arvo ei muutu mihinkään oli sen sitten lightiä tai ei. Yhtä hapanta se on ja syövyttää hampaita samalla tavalla. Ainut vaan, että sokeri ei hyökkää hampaiden kimppuun light versioissa.

Muutos lähtee aina itsestä ja toiselle on vaikea alkaa markkinoimaan omia tottumuksiaan, jos toista ei edes kiinnosta. Miehelläsi on luultavasti se tilanne, että rasva kertyy hänellä sisäelimiensä ympärille. Näin hän on enemmän vaarassa sairastua kuin henkilö, jolla kaikki menee reisiin/vatsaan jne. Laihoille henkilöillä voi myös vuosien mässäilyn jälkeen käydä niin ohraisesti, että tulee ns. "kaljamaha" vaikka muualle ei läskiä näytä kertyvän. Siinä sitten saa hetken huhkia, että tämän ulokkeen saa pois.

Joihinkin ihmisiin tiukat terveysfaktat toimivat jo varhaisessa vaiheessa, toiset heräävät vasta korkeiden kolesterolilukujen ansioista. Sitten on ne tapaukset, jotka sairastuvat vakavasti ja alkavat vasta sitten miettiä elämäntapojaan. Koita kysyä mieheltäsi mihin ryhmään hän haluaa kuulua. Jos hän lotkauttaa korvaansa eikä näytä välittävän, et voi mitään. Ehkä voit vaivihkaa tuputtaa arvojasi, mutta suurin työ on tehtävä siellä korvien välissä. Elämäntapojen ja tottumusten muuttaminen on kuitenkin niin iso homma, että siihen voi olla vaikea ryhtyä pelkästään toisen mieliksi.

_ankka
marimma
_ankka
Kannattaa laittaa ukko katsomaan Olet mitä syöt-jaksoja. :D Mua ainakin suunnattomasti ihmetyttää katsoa, kuinka ihmiset syö epäterveellisesti! Yök.

Ei muuten kannata. Eikös näistä ollu joskus joku epävirallinenkin tutkimus että eniten mässätään sillon kun katotaan toisten diettejä tai painonpudotuksia, kuten esim. Suurinta pudottajaa tai Olet mitä syöt tyyppisiä ohjelmia.

Ai siinäkö voi käydä nuinkin. :? No, minuun ne ainakin "tehoaa".

esiska
Caisa
esiska
Sitten olen houkutellu vaihtamaan limukat lightiin että hampaat säilyy

Ihan OT, mut ei se light-limsa oo hampaille yhtään sen parempi vaihtoehto kuin tavallinenkaan.

Lähinnä tässä oli se ideana se, kun mies ei limukoista ole luopumassa niin mielummin joisi vähäkalorisia vahtoehtoja, joillakin se tahtoo kerääntyä vyötärölle. Mutta toki olisi parempi jos jättäisi limukat kokonaan pois.
Pientä edistymistä on, sillä olen huomannu että oma terveellinen syöminen "tarttuu" :D En todellakaan ole saarnannu, tai käskeny muuttamaan ruokailu tottumuksia, itse se on ne muuttanut mallia katsomalla :wink:
Samalla kulta on oma aloitteisesti aloittanu lihastreenit ja lenkkeilyn :D

Olet mitä syöt. ohjelmat toimii myös mulla melkoisena ruokahalun tappajana kun katsoo toisten mässäilyä, tuleehan vähemmästäkin täyteen :lol:

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat