Koko ajan nälkä - Terveys ja hyvä olo

annette

Viime aikoin olen huomannut, että minulla on koko ajan nälkä ja voisin syödä jatkuvasti.

Vaikka olisin juuri syönyt täyttävän aterian, voisin melkein heti perään syödä karkkia, sipsiä jätskiä tai toisen aterian. Vuorotellen tekee mieli suolaista ja makeaa ja kokoajan tuntuu olevan nälkä ja ruokaa uppoaa vaikka kuinka paljon.

Mistä tälläinen johtuu? Onko muilla ollut samanlaista?

Kommentit (12)

novelty

eikös kilpirauhasen liikatoiminnassa voi olla melkein jatkuvasti nälkä ja vaikka söisikin, niin silti paino ei nouse, vaan voi pikemminkin laskea..?

Nadra

Mulla on vähän samaa ongelmaa. Raskaus ei ole mahdollinen, koska pillerit on käytössä eikä välipäivinä ole mitään ongelmaa. Oon huomannu, että mielialat vaikuttaa ja todellakin se, että miten hyvin on päivällä syönyt. Jos on ateriat jääny vajaiksi päivän aikana niin sitten sitä illalla vetäis vaikka mitä. Paino ei ainakaan mulla nouse, mutta treenaankin todella paljon ja olen normaalipainoisen alareunassa. Muita syitä en oikein keksi.. Aineenvaihdunta? :-k

marika_

Onhan varmasti kyse ihan oikeasti nälästä, eikä vaan siitä että tekee mieli?

Itsellä on vähän samankaltainen ongelma, ei kuitenkaan siis varsinaisesti nälkä, mutta tuntuu etten tule kovinkaan helposti täyteen (sellasen "vitsi mä oon niiiiiin täynnä"- olon pääsen kokemaan hyvin harvoin) ja että mahtuis vaikka mitenpaljon lisää. Tiedän kuitenkin että en oikeasti tarvitse enempää sillä ei minulla nälkä ole, ei vain tunnu täydeltä ja sitten tekee mieli lisää.

Mulla tosin on ollu aikalailla aina näin, mutta oon sitten tottunu siihen ja ihan vain vakaalla päätöksellä en syö enempää kuin tiedän tarvitsevani.

SunLion
Nadra
Mulla on vähän samaa ongelmaa. Raskaus ei ole mahdollinen, koska pillerit on käytössä eikä välipäivinä ole mitään ongelmaa. Oon huomannu, että mielialat vaikuttaa ja todellakin se, että miten hyvin on päivällä syönyt. Jos on ateriat jääny vajaiksi päivän aikana niin sitten sitä illalla vetäis vaikka mitä. Paino ei ainakaan mulla nouse, mutta treenaankin todella paljon ja olen normaalipainoisen alareunassa. Muita syitä en oikein keksi.. Aineenvaihdunta? :-k
no jos treenaat paljon, kulutus on kovempi ja tarviit enemmän ruokaa..energiaa JA proteiineja.

pillereiden syöminen ei ole tae sille että et olisi raskaana.

Repale

Ooh, tää on ihan miun ketju. Miulla on ollut vaikka kuinka pitkään tää ongelma, puhutaan nyt siis vuosista. Nyt parin viime vuoden aikana ongelma on kuitenkin pahentunut. Koko ajan nälän tunne, mutten liho ollenkaan. Tää on todella outoa koska en todellakaan liiku kovin paljon. Aikaisemmin kun harrastin aktiivisesti liikuntaa olin reilusti alipainoinen. Nyt kun liikkuminen on jäänyt lähes kokonaan olen melkein normaalipainossa, mutta silti hieman alipainoinen. Tuntuu, että syön taukoamatta enkä ole ainoa joka tämän on huomannut. Nälän lisäksi olen jatkuvasti väsynyt. Olen käynyt lääkärillä muutamaan otteeseen sekä terveydenhoitajalla, mutta olen kuulema täysin terve. Vika on "oman pään sisällä." Eli siis en oikeasti syö niin paljon kuin kuvittelen. Kaikkein oudointa on se, ettei ruoansulatukseni edes ole kovinkaan vilkas. Kai se pitää uskoa lääkäriä ja pistää nämä "oireet" oman mielikuvituksen piikkiin.

ether

Itelle tuli ihan ekana mieleen että e-pillerithän voi kasvattaa ruokahalua, ja erityisesti (?) makeanhimoa.

Muita juttuja, joihin olisi syytä kiinnittää huomiota:

1. Nukuthan tarpeeksi? Alle 6h yöuni kasvattaa ruokahalua n. 15%, ja väsyneenä ihminen tunnetusti ei jaksa keskittyä kunnon aterioiden kasaamiseen.

2. Onko nesteytys kunnossa? Kokeile, lähteekö nälkä/ruuanhimo juomalla. Nestehukan aiheuttama jano on helppo sekoittaa nälkään, etenkin kun siihen liittyy väsymystä.

3. Syötkö kunnolla? Jatkuva nälkä on useimmiten kehon viesti siitä, että kaikkea ei ole saatu tarpeeksi. Kannattaa oikeasti kirjata parin päivän syömiset ja laskea, saatko tarpeisiisi nähden riittävästi ravintoaineita, oikeassa suhteessa. Rasvan ja erityisesti proteiinin määrää suhteessa energian kokonaistarpeeseen kannattaa lisätä, jos nälkä riivaa. Mukaan paljon hitaita hiilihydraatteja ja kuituja, niin verensokeri kestää tasaisena. Jos sinulla esiintyy puutostilojen oireita (ihon kuivuminen, haavaumat, ym), harkitse vitamiinilisän ottamista.

4. Keskitytkö siihen, mitä syöt? Ihmisaivoilta menee 20 minuuttia tajuta, että olo on täysi. Syö siis hitaasti, pureskele ruoka kunnolla ja keskity.

Harvinaisen hyvä tapa päästä iltasyöpöttelystä eroon on muuten syödä päivän pääateria vasta muutamaa tuntia ennen nukkumaanmenoa. Ja pysyä sen jälkeen visusti poissa keittiöstä :wink:.

nele
ether

Harvinaisen hyvä tapa päästä iltasyöpöttelystä eroon on muuten syödä päivän pääateria vasta muutamaa tuntia ennen nukkumaanmenoa. Ja pysyä sen jälkeen visusti poissa keittiöstä :wink:.

Tästä seuraa päiväsyöpöttelyä kun joutuu odottamaan ns. oikeaa ruokaa niin kauan :). Jos on kiire ja nälkä, tulee tietysti helpommin syötyä epäterveellisiä välipaloja. Minulle paras ratkaisu onkin se, että syön "pääruoan" 2-4 kertaa päivässä, lämpimän lautasellisen (tai kaksi) ruokaa siis. Ja näiden välissä syön leipää/hedelmiä/tms, jos ehtii tulla nälkä/ruoanhimo. Itse siis toimin kyllä noin, että syön lämpimän ruoan myös illalla tunti tai pari ennenkuin menen nukkumaan.
Minun mielestäni paras keino välttää (jos joku haluaa..) karkkeja, sipsejä ja muita, on se, että syö ns. oikeaa ruokaa enemmän ja useamman kerran päivässä.

En osaa sanoa onko minulla koko ajan nälkä, mutta koko ajan voisin kyllä syödä jotain (hyvänmakuista) ruokaa. Ajattelen ruokaa paljon varsinkin töissä ja välillä kun lähden vaikka ravintolasta maha mukamas täynnä, saatan käydä hakemassa vielä vaikka täytetyn leivän ja tehdä ruokaa parin tunnin päästä kotona. Itse en kyllä näe tätä minkäänlaisena ongelmana (päinvastoin!), rakastan ruokaa ja useimmiten syön kuitenkin suht terveellisesti, joten minkäänlaisia ongelmia painon tai terveyden kanssa minulla ei ole.

Itse vien usein baariinkin mukanani esimerkiksi sämpylän, jottei tule liian nälkä kesken illan.

(ja nyt kun tätä kirjoitin, tulikin taas mieli syödä, joten takaisin keittiöön..)

ether

Ei nele, nyt ymmärsit minut väärin - tarkoitin täsmälleenkin tuota, mitä kirjoitit, en vain näemmä ymmärtänyt tarkentaa.

En tietenkään tarkoittanut, että päivällä pitäisi paastota, vaan sitä, että kannattaa panostaa kunnon ruokaan myös illalla. Valitettavasti monilla tutuillani - sekä perheenjäsenilläni - on älytön tapa kuitata kaikki lounaan jälkeistä syömistä ajatuksella "no mä otan vaan jotain pientä, kun iltasyöminenhän lihottaa" ... Se pieni jokin harvoin on mitään, mikä pitäisi nälän loitolla, saati millään muotoa terveellistä.

ripnaageli

Hiilarikierre

-kun syöt liikaa hiilareita elimistöön tulee paljon sokeria

-insuliinin tuotanto kiihtyy

-insuliini laskee nopeasti verensokeria alaspäin

-elimistö luule, että on nälkä

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat