Hampaiden narskuttelu - Terveys ja hyvä olo

ilakka

[size=9]En ainakaan itse löytänyt erillistä keskustelua tästä itselleni ikävän ajankohtaisesta aiheesta.[/size]

Poikaystäväni kuuluu yöllisten narskuttelijoiden joukkoon. Aluksi kuulin vain pientä kalinaa, mutta viime viikkoina meteli on yltynyt lähes vihlovaksi kirskunnaksi. Poikaystävähän ei tätä itse huomaa, mutta minä toisinaan jopa heräilen ääniin.

Veikkaanpa, että muiltakin löytyy kokemuksia aiheesta.. Onko meteliin löytynyt jotain ratkaisua? Kotikonsteja joilla äänet saa vaimenemaan edes viideksi minuutiksi? Onko (hammas)lääkäriltä saanut lopullista ratkaisua?

Terveisin
Eräs yöuniaan arvostava ja korviaan säälivä

Kommentit (10)

Tölkki

Minä kuulun aina välillä tähän narskuttelijoiden kerhoon. Eksäni aina välillä heräsi, kun narskutin hampaita, niin hän tönäsi kylkeen, että lopetin.
En kyllä tiedä, että narskuttelenko nykyään enää hampaita, kun ei ole ketään kuka kylkeen tökkisi.

Msuh

Täällä ilmoittautuu yksi yönarskuttelija. Ääntä ei itse nukkuessa todellakaan huomaa, mutta uskon sen olevan korviaraastavaa kuunneltavaa vieruskaverille. Eikä se myöskään tee hyvää hampaille. Kiille kuluu ja takahampaiden "urat" syvenevät.

Jostain kuulin, että yönarskuttelu saattaa johtua stressistä tai jännityksestä. Siinä voi olla selitys, mikäli vaiva on satunnaista. Mutta kaipa se pitempään jatkuneena on vain tapa. Hammaslääkäriltä on mahdollista saada öisin suuhun törkättävät kiskot, jotka estävät purukaluston yhteenpuremisen. Niitä voisi kokeilla, mutta tiedä sitten, saako niiden jälkeen heittää hyvästit omillekin yöunille.

MaiKai

Minä narskutan! ja mulla on sellaset kiskot ollu nyt runsaan kaks vuotta. nyt oon jättäny käytön vähä vähemmälle mut lähes tulkoon kaks vuotta nukuin joka yö niitten kans. aluks niihin oli vähän vaikee tottuu mut kyl viikos tottu. kiskoista hyvin huomaa et ne on tarpeen ku niihin jää jäljet narskuttamisesta. inhottavaa niis on se et ku on laittanu ne suuhun ni sössöttää ku ei oo ylähampaissa välejä ja sit aamul maistuu hampaat vähä pahal.

mä hankin omani yths:ltä ja makso kaikkineen joku runsaan satkun. siihen sisälty se et kaikki viisarit piti ottaa pois ja sit muotin tekeminen ja lopulta kiskot. oon ymmärtäny et kunnallisel ne saattaa maksaa paljonkin enemmän. kiskot itsessään oli muistaakseni 90-100e.

Narskutus jatkuu noitten kans edelleen mut ääntä ei enää tuu ja hampaat säästyy. voi olla et narskutuski vähenee ku noihin ei saa nii paljoo voimaa ku hampaisiin narskuttaessa.

Ka

Itse olen joskus muksuna tätä harrastanut, ja ilmeisesti (?) lopettanut useampia vuosia sitten. Hammaslääkäri viimeksi tosin sanoi, että leukalihakseni ovat todella vahvat ja se saattaa altistaa nirskuttelulle (ja myös jännittyneeseen purentaan yms).

Itselläni vaivaa ei käytännössä ole (kiille yms kunnossa), mutta minua hammaslääkäri kehoitti lopettamaan purukumin syömisen. Kuulemma vahvistaa lihaksia ja altistaa mahdollisesti tuollaiselle.

Tämä nyt oli ihan tällaiseen lievään kirskutteluun ohje, ja tietysti kiskoja tms kannattaa harkita jos vaiva on paha. Tällä tietysti voi aloittaa, voihan se jotain vaikuttaa, ja varsinkin jos vaiva on lievä :)

Msuh

MaiKai: Osaatko yhtään kuvailla, millaiset nuo kiskot ovat? :) Miltä tuntuvat suussa vai tuntuvatko miltään, nyt kun olet tottunut? Hintaa noilla kuitenkin näyttää olevan sen verran, etten ihan vain kokeilumielessä viitsisi hankkia, jos niihin ei sitten sopeudukaan.

xylitol
Msuh
MaiKai: Osaatko yhtään kuvailla, millaiset nuo kiskot ovat? :) Miltä tuntuvat suussa vai tuntuvatko miltään, nyt kun olet tottunut? Hintaa noilla kuitenkin näyttää olevan sen verran, etten ihan vain kokeilumielessä viitsisi hankkia, jos niihin ei sitten sopeudukaan.

Laita googleen haku "purentakisko" niin löydät kuvia ja tietoa. Englanniksi aiheesta löytyy nimellä "night guard".
Itse olen käyttänyt purentakiskoa jo vuosien ajan, kun narskuttelen melko paljon nukkuessa ja hampaat alkoivat kulumaan ikävästi. Suosittelen ehdottomasti purentakiskoa, jos narskuttelusta on itselle tai kumppanille jotain haittaa.

Kiskoon tottuu nopeasti, eikä se tunnu juuri miltään. Kuten yllä jo mainittiin, niin puhuminen on hieman sössöttämistä, mutta kukapa nukkuessa haluaisi puhua... Syljen eritys lisääntyy jonkin verran kun kisko on suussa, joten tyynyn "kuolaaminen" on melko yleistä. Kiskon hygieniasta on myös pidettävä hyvin huolta, jotta suuhun ei tule liian pahaa makua (=bakteereja). Kisko pestään esim. astianpesuaineella ja harjalla huolellisesti joka aamu ja aina silloin tällöin sen voi desinfioida vaikka vetyperoksidilla (saa apteekista) tai hammasproteesien puhdistusaineilla.

Kiira

^Mulla myös ollut kiskot. Narskuttelin sen verran paljon, että mulla oli jatkuvasti pää + korvat kipeät. Syy löytyi narskuttelusta. Sain nuo kiskot ja muistaakseni 2 vuotta niitä käytin koko ajan, nykyisin ei enää tarvitse käyttää, kun narskutus on loppunut. Välissä huomaan jos olen hirveän väsynyt / stressaantunut, niin jotenkin huomaamatta jännitän leukaa --> tiedän että yöllä narskutan. Ennenkuin nukahdan, on pakko oikein keskittyä siihen, että saa leuat rentoutettua, muuten on aamulla TAAS pää kipeä.

Msuh

Nyt alkoivat kiskot tosissaan kiinnostamaan, kun kuvistakin näki, ettei tuo nyt niin hirvittävän näköinen värkki ole. Pitää hammaslääkäriltä kysellä seuraavan kerran kun on tarkastuksen aika.

anny

mulla on kans kisko ja ressistä johtuu mulla ainaki narskuttelu. nyt poikaystävänikin on alkanut narskuttelemaan joten meni hammaslääkärille hankkimaan kiskoja :P maksaa tosin 100euroo mutta ei ainaka hampaat kulu!

Vida

Mulla oli sama juttu kuin Kiiralla eli sain narskuttelusta tai lähinnä kovasta purennasta jopa korva- ja päänsärkyä. Hankin purentakiskon viimein, kun fysioterapeutti sitä suositteli. Ilmeisesti kova yöpurenta aiheutti minulle myös pahempia niskaoireita (kärsin siis ajoittain kovistakin niskavaivoista).

Kiskoa en enää pois antaisi. Se paransi huomattavasti oloa. :) Aamulla ei enää tuntunut hampaissa siltä kuin niitä olisi purrut koko yön kovaa yhteen. Niskaankin se selkeästi auttoi.

Kiskon kanssa oppii nukkumaan todella nopeasti. Kannattaa vain huomauttaa heti hammaslääkärille, jos kisko jää mielestäsi liian kireäksi. Ainakin itse sain samaan hintaan vielä pikakäynnin, jolla kisko hiottiin sopivaksi.

Mitään haittaa en ole kiskosta huomannut. Tietysti tuo sössöttäminen on totta, mutta ainahan kiskon voi napata suusta, jos illalla vielä jostain haluaa keskustella.

Vinkkinä juuri kiskon saaneelle sanoisin, että kannattaa laittaa kisko aluksi suuhun jo vaikka tuntia ennen nukkumaan menoa. Näin totut siihen paremmin ja nukkuminen on helpompaa. Itse harjoittelin asiaa mm. Täydellisiä naisia katsoessa. :D

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat