mallien laihuus - Terveys ja hyvä olo

Aalina_

Mietin tässä kun viime aikoina on ollut puheena, että miten langanlaihat mallit oikein pysyvät mitoissaan? Syövätkö he ylipäänsä mitään ja jos syövät niin mitä? Jo alkaa olla kumma kun ihannoidaan sairaanlaihoja eikä muodokkaita naisia.... mutta siis miten he oikein ovat noin laihoja, täytyy kai heidän jotain syödä jotta tolpillaan pysyvät?

Sivut

Kommentit (20)

ether

Ei sillä, että kieltäisin muotimaailman suosivan sairaalloista laihuutta, mutten jaksa uskoa, että jokainen nykypäivän malli näkisi nälkää tai kärsisi syömishäiriöstä. On tietysti selvää, että kehon ollessa työkalu, siitä tulee pitää asianmukaista huolta syömällä oikein ja liikkumalla hyvin.

Mitä laihuuteen sitten tulee, tiettyyn rajaan asti kehon muotoisuus on geneettistä, niin leveys, kuin pituussuunnassakin. Myös luuston rakenne eri ihmisillä poikkeaa toisistaan huomattavasti. Toisilla luut ovat voimakkaammin esillä, kuin toisilla. Mittasuhteiden aikaasaama vaikutelma voi myös herkästi herättää mielikuvan laihuudesta. Leveälantioisella ihmisellä jalat voivat esimerkiksi olla kauempana toisistaan, jolloin reisien väliin jäävä rako on suurempi => optinen harha laihoista jaloista.
En tiedä, onko teoriassani mitään järkeä, mutta kuvittelisin, että myös mallien pituus saa heidät usein näyttämään huomattavasti laihemmilta. Jos ajatellaan, että luiden paksuudessa ei ole niin kovinkaan suurta eroa eri pituisella ihmisellä, käy järkeen, että 180 cm pitkä nainen näyttää hoikemmalta, kuin 160 cm pitkä nainen.

Pitää myös muistaa, että monet mallit ovat uransa huipulla todella nuoria, jopa alle 16 vuotiaita. Toisin sanoen siinä iässä, jolloin keho on juuri hujahtanut pituutta, muttei muutoin loppuunsa kehittynyt. Se, kuinka tervettä sen näköisten tyttösten esikuviksi nostaminen on, on asia erikseen. Tosin toisethan ovat sitä mieltä, että mallin asema on sama kuin kävelevän vaateripustimen.

Lukretia

En tiedä asiasta sen enempää, mutta olisin kyllä edellisen kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla.

Mut esimerkiksi se yksi malli, joka kuoli lopulta anoreksiaan (saiko se jonkun sydänkohtauksen tai jotain), oli kai elänyt vain tomaatilla ja omenoilla.

Aalina_
Lukretia
En tiedä asiasta sen enempää, mutta olisin kyllä edellisen kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla.

Mut esimerkiksi se yksi malli, joka kuoli lopulta anoreksiaan (saiko se jonkun sydänkohtauksen tai jotain), oli kai elänyt vain tomaatilla ja omenoilla.

Joo mä kuulin tämän. Onko se muuten niin että vaikka keho menee säästöliekille kun syö noin vähän niin että jos syö esim. tomaattia ja omenoita yli kuukauden laihtuu väistämättä tuli säästöliekki tai ei? [mun kaveri nimittäin laihduttaa aika rajusti, tomaatti päivässä] ... mietin vain..

kersa

^ Moisessa tilanteessa kulutetaan ensin kaikki lihakset ja rasva jää aluksi jäljelle. Keho suojelee rasvavarastoja mahdollisimman pitkään.

Aalina_
kersa
^ Moisessa tilanteessa kulutetaan ensin kaikki lihakset ja rasva jää aluksi jäljelle. Keho suojelee rasvavarastoja mahdollisimman pitkään.

Mietin kauanko kaverilla menee. [ hän on n. 162 pitkä ja painoa 59 kiloa] hän haluaa 40 kiloiseksi ja siksi ei syö. voiko hän onnistua?
Näin kun ystäväni [ 174 ] laihdutti. en tiedä alkupainoa mutta pari kuukautta myöhemmin oli luukasa. ei missään läskiä vaikka sanottiin että lihas lähtee eka. mitä siis tapahtuu?

ena

^luukasassa tuskin paljoa lihastakaan on. Harva malli on ikinä olut normaalipainoinen, joten siksikin on sairasta pyrkiä samaan. geenit ja luusto vaikuttaa niin paljo. Mulla jo normaalipainon alarajalla näky luut tosi pahatsi joskus sillon nuorena kasvupyrähdyksen aikoihin.

ether

Helpoin tapa laihtua (nimenomaan laihtua, ei pidentää elinikäänsä tai pysyä terveenä) on syödä alle kulutuksen erittäin yksipuolisesti, vaikkapa sitten voita purkista. Kun ravintoaineita ei saa tasapainoisesti, myös niiden, joita suuhunsa pistää, käyttö vaikeutuu.
Esimerkiksi omena-tomaattikuurilla eläminen hävittää lihakset takuuvarmasti, sillä päivittäinen proteiininsaanti on olematonta.
Jos lihasta ei ole alunperin paljon ollutkaan, keho alkaa luopua rasvasta, ensin sieltä, missä se on vähiten tarpeen - käsivarsista, kasvoista, rinnoista.. Alavatsassa/lantiossa naisilla taas on rasvaa ihan tarkoituksella, ja siitä keho yleensä pitää myös tiukimmin kiinni. Toki se, mistä ja miten laihtuu, on henkilökohtaista. Kuten sekin, kuinka helposti pystyy kasvattamaan itselleen lihaksia.

kersa
Aalina_
kersa
^ Moisessa tilanteessa kulutetaan ensin kaikki lihakset ja rasva jää aluksi jäljelle. Keho suojelee rasvavarastoja mahdollisimman pitkään.

Mietin kauanko kaverilla menee. [ hän on n. 162 pitkä ja painoa 59 kiloa] hän haluaa 40 kiloiseksi ja siksi ei syö. voiko hän onnistua?
Näin kun ystäväni [ 174 ] laihdutti. en tiedä alkupainoa mutta pari kuukautta myöhemmin oli luukasa. ei missään läskiä vaikka sanottiin että lihas lähtee eka. mitä siis tapahtuu?

Hän lopettaa ennen tavoitettaan. Raivokohtaukset, hiustenlähtö, pyörtyily, yleinen jaksamattomuus, rintojen katoaminen, jokin näistä saa hänet viimein lopettamaan. Terveytensä hän tuolla tavalla kuihduttaessaan riskeeraa. No niin, minkäs ikäisestä teinistä on tällä kertaa kysymys?

lady_luck
Aalina_
kersa
^ Moisessa tilanteessa kulutetaan ensin kaikki lihakset ja rasva jää aluksi jäljelle. Keho suojelee rasvavarastoja mahdollisimman pitkään.

Mietin kauanko kaverilla menee. [ hän on n. 162 pitkä ja painoa 59 kiloa] hän haluaa 40 kiloiseksi ja siksi ei syö. voiko hän onnistua?
Näin kun ystäväni [ 174 ] laihdutti. en tiedä alkupainoa mutta pari kuukautta myöhemmin oli luukasa. ei missään läskiä vaikka sanottiin että lihas lähtee eka. mitä siis tapahtuu?

Ei lihas lähde missään tapauksessa _eka_. Se on ihan täyttä urbaanilegendaa jolla pelotellaan ihmisiä.

Siinä on kuitenkin osanen totuutta; mitä suurempi kalorivaje laihduttaessa on, sitä isompi prosentuaalinen osuus tippuneesta painosta on lihasmassaa.

ELI: jos laihdutat kitudieetillä eli tomaatti päivässä 5 kiloa, näistä 5:stä kilosta ehkä puolet eli 2,5 kiloa on rasvaa. 2,5 kiloa on lihasta.

Jos laihdutat maltillisesti ja hitaasti 5 kiloa, voi olla että rasvaa onkin lähtenyt 4,5 kiloa ja lihasta vain 0,5 kiloa.

Näinollen kitudieetti ei olekaan tehokkaampi dieetti jos tarkoituksena on tosiaan päästä eroon rasvasta. Jos taas ylipäänsä haluaa painoa pudottaa (vaikka en tajua miksi kukaan haluaisi) niin silloin kitudieetti on tietenkin nopeampi. Paremmannäköisen kropan saa maltillisella dieetillä. Lisäksi paino on helpompi ylläpitää maltillisen dieetin jälkeen monestakin syystä. Jo se, että ihminen menettää lihasmassaa, saa ihmisen kuluttamaan vähemmän energiaa ja vanhoilla elintavoilla ihminen siis lihoo helpommin koska kulutus on pienempi.

AINA laihduttaessa kuitenkin vähän menetetään lihasmassaa, vaikka kuinka hitaasti laihdutettaisiin. Se on ihan vaan puhdas fakta, jolle ei mitään mahda.

Mallit ovat varmasti luonnostaan "pienisyömäisiä" eli ovat aina olleet hoikkia ja ovat oppineet syömään vain ainoastaan sen verran että keho pysyy toiminnassa, mutta varmasti moni myös kärsii syömishäiriöistä, sitä en epäile olleenkaan.

Aalina_

Ystäväni on 19 vuotta. Olenkin itsekin tässä miettinyt että kesäkilot olisi aika karistaa ennen joulua. En itse perusta välttämättä dieettejä eikä painolla väliä mutta minun pitäisi päästä oikeasti laihtumaan kropasta. Kiinteytys + kunnon laihdutus jos vaan tietäisi miten. Kuulee eri suunnilta mikä olisi paras tapa, mutta en tiedä mikä oikeasti on :S

lady_luck

Paras tapa on maltillinen laihdutus vauhtia 0,5-1kg viikossa. Kalorivaje pitäisi olla sellainen -500kcal per päivä, jos ylipainoa on todella paljon, kalorivaje voi olla jonkin verran enemmän. Mitä vähemmän pudotettavaa, sitä pienemmällä kalorivajeella sitä kannattaa tehdä, näin minimoidaan lihasmassan katoaminen ja tuloksena on tosiaan se kiinteä kroppa, ei "laiha läski kroppa" (tällä tarkoitetaan laihalta näyttävää vartaloa, jossa on kuitenkin rasvaa mutta suhteellisen vähän lihaksia, jolloin keho ei näytä kiinteältä eikä hyvältä, vaan vähän veltolta ja löysältä, "luuta, läskiä ja nahkaa"-tyyliin)

Periaatteessa paras tapa on kun yhdistää terveellisen kevyen ruokavalion sopivaan määrään liikuntaa. Liikunnassakaan ei kannata mennä överilinjalle, se kostautuu hyvin pian rasitusvammoina jos laihdutuksen takia keho ei pysty palautumaan treenistä. Kevyt liikunta kuten kävely, hölkkä, uinti, jne...ne sopii laihduttajalle. Pääasiahan on kuitenkin se mitä suuhunsa laittaa.

Aalina_
lady_luck
Paras tapa on maltillinen laihdutus vauhtia 0,5-1kg viikossa. Kalorivaje pitäisi olla sellainen -500kcal per päivä, jos ylipainoa on todella paljon, kalorivaje voi olla jonkin verran enemmän. Mitä vähemmän pudotettavaa, sitä pienemmällä kalorivajeella sitä kannattaa tehdä, näin minimoidaan lihasmassan katoaminen ja tuloksena on tosiaan se kiinteä kroppa, ei "laiha läski kroppa" (tällä tarkoitetaan laihalta näyttävää vartaloa, jossa on kuitenkin rasvaa mutta suhteellisen vähän lihaksia, jolloin keho ei näytä kiinteältä eikä hyvältä, vaan vähän veltolta ja löysältä, "luuta, läskiä ja nahkaa"-tyyliin)

Periaatteessa paras tapa on kun yhdistää terveellisen kevyen ruokavalion sopivaan määrään liikuntaa. Liikunnassakaan ei kannata mennä överilinjalle, se kostautuu hyvin pian rasitusvammoina jos laihdutuksen takia keho ei pysty palautumaan treenistä. Kevyt liikunta kuten kävely, hölkkä, uinti, jne...ne sopii laihduttajalle. Pääasiahan on kuitenkin se mitä suuhunsa laittaa.

Olisiko 1000 kaloria mulle hyvä? normisti syön 1500 silti ei ole auttanut laihduttamaan. eli 3 krt päivässä ja noin 1000 kaloria, olisko hyvä?

ether

Laihdutusekspertit sanovat mielestäni, että energiansaanti ei saisi mennä missään tilanteessa alle 1200 kcal, koska silloin välyyämättömien ravintoaineiden, kuidun, ym. suosituksenmukainen saanti on vaarassa jäädä vajaaksi.

Eli jos tuohon ryhdyt niin pidä tarkasti huolta siitä, että 1000 kcal koostuu tasan siitä mitä tarvitset. Jos et saa ympättyä tarvitsemaasi määrää ravitoaineita (n. 30-45g ravintokuitua, väh. 0,8 g* proteiinia/painokilo, väh. 100g* hiilihydraatteja ja sopivasti eli vähän hyvää, pehmeää rasvaa), väsyt, palelet tai tunnet nälkää, syö enemmän.

edit: // http://www.kutri.net/ tässä muuten oiva sivusto painonhallinnan saloihin.

* Terveyskirjaston minimiarvot.)

Aalina_
ether
Laihdutusekspertit sanovat mielestäni, että energiansaanti ei saisi mennä missään tilanteessa alle 1200 kcal, koska silloin välyyämättömien ravintoaineiden, kuidun, ym. suosituksenmukainen saanti on vaarassa jäädä vajaaksi.

Eli jos tuohon ryhdyt niin pidä tarkasti huolta siitä, että 1000 kcal koostuu tasan siitä mitä tarvitset. Jos et saa ympättyä tarvitsemaasi määrää ravitoaineita (n. 30-45g ravintokuitua, väh. 0,8 g* proteiinia/painokilo, väh. 100g* hiilihydraatteja ja sopivasti eli vähän hyvää, pehmeää rasvaa), väsyt, palelet tai tunnet nälkää, syö enemmän.

edit: // http://www.kutri.net/ tässä muuten oiva sivusto painonhallinnan saloihin.

* Terveyskirjaston minimiarvot.)

Kävin tänään ystäväni luona [ äiti ravintoterapeutti] hän sanoi että voin hyvin aloittaa 3 viikon dieetillä jonka jälkeen heti siirtyä terveellisiin elämäntapoihin ja 1000-1200 kaloria on riittävä jos en liiku aivan kamalasti! :) se on aika outoa kun olen kuullut että dieettien jälkeen kilot muka tulisivat takasin mutta miksi ne tulisivat jos ei palaa normi ruokailutottumuksiin? Jos heti osaa pistää ne kuntoon syömällä esim sem. 3-4 krt päivässä terveellisesti ja monipuolisesti

papuna

siis,ei ehkä suomen "mallit" (tyypit jotka on ollut alle 10 kertaa jossain anttilan katalogissa) ookkaan kaikki syömishäitöisiä.eika huipullakaan KAIKKI ole. mutta tunnen kymmeniä malleja (suomessa ja ulkomailla työskenteleviä) ja voin kertoa että arvaan reilusti alakanttiin, kun väitän ,että 75% naismalleista kärsii jonkin sortin SYÖMISHÄIRIÖSTÄ.

on toki poikkeuksiakin,mutta se on NIIN harvinaista olla tosi laiha luonnostaan. sehän on luonnotonta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat