Hammaslääkärikammo - Terveys ja hyvä olo

Lukretia

En löytänyt samasta aiheesta keskustelua...

Mutta hammaslääkärikammo taitaa olla hyvin yleinen vaiva. Mikä hammaslääkäriin menossa erityisesti pelottaa? Onko kammo tullut huonoista kokemuksista vai muuten? Oletko päässyt kammosta jotenkin eroon?

Itse olen kärsinyt koko elämäni hammaslääkäripelosta, ja yksi syy on varmasti se, että ala-asteella tuli niin huonoja kokemuksia. Hammashoitolan lääkäritädit olivat tylyjä ja kylmiä ihmisiä, jotka vaan ronkkivat suuta sanomatta mitään. Alkuvuosina minua ei jostain syystä myöskään puudutettu, joten hammaslääkärivehkeiden ääni yhdistyy edelleen mielessäni siihen vihlovaan kipuun. Pienenä sain myös ravata hammaslääkärissä erittäin usein, joten ehdollistuin siihen, että hammaslääkärissä leijuva tuoksu tarkoittaa hirveitä asioita. Toisaalta minulla on myös neulakammo, ja toinen kamala asia lääkärissä onkin puudutuspiikin pistäminen, vaikka sen ansiosta muut operaatiot eivät miltään tunnukaan.

Nykyisin kauhu hammaslääkäriä kohtaan on lieventynyt, sillä tuntuu, että ainakin nuori hl-sukupolvi osaa ottaa pelkäävät huomioon. Viime aikoina olen asioinut YTHS:llä, jossa on nuori mukava mieslääkäri. Hän huomaa aina jännittämiseni (makaan jäykkänä tuolissa enkä hengitä) ja puhuu rauhoittavasti sekä selostaa aina, mitä on milläkin hetkellä tekemässä.

Kommentit (15)

Susannna

Mulla ei oo mitään hirveitä kokemuksia, tädit on aina olleet ihan mukavia, eikä oo porattukaan kuin kerran. Silti mua pelottaa hammaslääkäri.

Ehkä suu on vain sellainen paikka minne ei tahtoisi tungettavan mitä sattuu, varsinkaan täriseviä, pöriseviä, ja piikikkäitä laitteita. Ne tulee liian lähelle.

Mistake

Mä pelkäsin pienenä hirveesti hammaslääkäriä kun mulla oli aina reikiä ja poraaminen sattui.. sittein sain tietää vasta ylä-asteen lopussa että voidaan puuduttaa :roll: nyt en enää pelkää. Tuntuu vaan niin tyhmältä miksi multa ei pienenä kysytty puudutetaanko?

Nykyään mulla on joka vuos ainanki 2 reikää.. kumma juttu vaiks pesen iltasin ja aamuisin hampaat :roll: ja karkkiakin syön vain lauantaisin.

Lukretia

Onko kukaan muuten ollut juurihoidossa? Itse joudun siihen ja pelottaa ihan kauheasti. Olen kuullut, että puudutuksesta huolimatta se sattuu ihan helvetisti (siis joillain ihmisillä on näin käynyt, ei kaikillla). :/

TaskuMyy
Lukretia
Onko kukaan muuten ollut juurihoidossa? Itse joudun siihen ja pelottaa ihan kauheasti. Olen kuullut, että puudutuksesta huolimatta se sattuu ihan helv*** (siis joillain ihmisillä on näin käynyt, ei kaikillla). :/

[color=green][size=9]''Juurihoito eli endodontia on tulehtuneen hampaan hoitomenetelmä. Juurihoidon tavallisin syy on hammasytimen tulehtuminen tai kuoleminen. Hampaan kruunu on mikrobien tie pulpaan ja juurikanavaan. Karies, traumat, korjaava hoito tai mikroskooppiset halkeamat avaavat tien dentiinitubuluksiin ja juurikanavaan. Hampaan tulehtuminen tai kuoleminen diagnosoidaan röntgenkuvien avulla, kun hampaan ydin on vahingoittunut tai kuollut, se tulee juurihoitaa. Juurihoidossa hoidetaan ja ehkäistään yksittäisen hampaan infektio.

Työvaiheet

Hammas preparoidaan (eli poistetaan hampaan hermot ja verisuonet) pienillä avaaja- ja laajennusneuloilla. Tyhjät juurikanavat desinfioidaan ja kuivataan pienillä paperinastoilla. Sen jälkeen kanavat eristetään juuritäytteellä. Juuritäytteen päälle laitetaan paikka. Juurihoidossa joutuu yleensä käymään useamman kerran, jotta tulehdus saadaan hoidettua.

Ensimmäisellä käynnillä hampaan kruunua porataan, poistetaan suurin osa hampaan hermoista ja verisuonista, sekä laitetaan lääkeainetta juurikanaviin, tällöin hampaan puudutus on välttämätöntä. Seuraavilla kerroilla, kun juurikanavia vielä laajennetaan ja lääkeaineita vaihdetaan, puuduttaminen ei aina ole tarpeen, mikäli kaikki hermot ja verisuonet on saatu poistettua. Tällöin hammas ei tunne kipua.

Juurihoidon päämääränä on mikrobien poisto juurikanavasta. Tämän takia jokainen juurihoidon vaihe suoritetaan aseptisesti/steriilisti. Juurihoito on toimenpiteenä erikoislaatuinen, sillä työskentelyalue on mahdollista eristää täysin muusta suuontelosta.''[/size][/color]

Mistake

Kun mulle tehtiin juurihoito se oli kolmivaiheinen ja viimeisellä kerralla sattui vähän, mutta kahdella muulla kerralla ei sattunut juuri ollenkaan koska puudutus oli hyvä :) joten ei se ihan kamalaa ole, mutta inhottavaa kun pitää käydä monta kertaa :roll:

lady_luck

Mulla on ollut tosi paha hammaslääkärikammo ja olen huomannut että se pysyy pois vain yhdella tavalla: käymällä säännöllisesti hammaslääkärillä.

Kammo siis poistuu aina kun sinne menee ja huomaa ettei se nyt todellakaan ole niin kamalaa kuin kuvitteli. Jotenkin ajan kanssa se kammo alkaa kasvaa, ja mitä kauemmin edellisestä kerrasta on, sitä enemmän sitä pelkää.

Mulla tää tulee ihan nuoruudesta, lapsena inhosin kouluhammaslääkäriä, tulin sieltä itkien kotiin kun lääkäri oli haukkunut hampaani...mulla on aina ollut paljon reikiä. Yläasteikäisenä jouduin käymään monta kertaa lääkärissä ja sielläkin kehittyi kammo, vaikka lääkäri oli suhteellisen mukava. Lääkäri kuitenkin teki ikäviä kommentteja mm. painostani viitaten makean syömiseen, yms. Niistäkin jäi kurja mieli ja lopetin käymisen. Isoin hammasremontti tulikin eteen 20-vuotiaana jolloin minulta paikattiin 12 reikää. suussani on varmasti enemmän paikka-ainetta kuin hammasta! Olen harkinnut laminaatteja ja muuta, koska jostain syystä hampaani vain reikiintyvät. Toisaalta, reikäni ovat aina pieniä ja juurihoitoa ei ole kertaakaan tarvinnu tehdä. Siitä olen onnellinen.

Siitä olen yllättynyt että viisaudenhampaiden poisto ei ollut ollenkaan niin epämiellyttävää kuin olin pelännyt. Ja kyllä minä sitä pelkäsinkin, itkin poikaystävälle että varmasti kuolen siihen tuoliin. Se pelko ei ole järjellistä, sen tietää jokainen joka siitä kärsii.

Tänään olin viimeksi hammashygienistilla hammaskiven poistossa. Nyt on tosi puhdas suu :D Aion myös tässä syksyllä valkaista hampaani. Eli pelosta huolimatta turhamaisuuteni ajaa asiassa ylitse, vaikka se tarkoittaakin lisää hammaslääkärikertoja.

Jesssi-

Vihaan kanssa hammaslääkäreitä ja kammoan niitä.Ehkä se on syy siihen miksen ole sellaisella käynyt vissiin 2 vuoteen.Tiedän kyllä että säännöllisesti jos kävisi niin olisi pienempi todennäkösyys kaikenmaailman vaivoihin mutta eipä miuta ole mihinkään koskenut.Kammo sai oikeastaan alkunsa kun muistaakseni 8 luokalla kävin hamppilääkärissä ja silloin sattui kohdalle hoitaja jota kaikki "pelkäävät".Hän on ihan mielettömän kovakourainen(tai oli)ja ikeniin sattui monta päivää jälkikäteen vaikka hampaat ja ikenet olivatkin ihan hyvässä kuosissa.Sen jälkeen olen pelännyt että kaikki kohtelevat suutani samalla tavalla.Reikiä ei onneks ole koskaan ollut että sen porauskauhun olen onnistunut välttämään :)

antsuu

mä pelänny kans pienestä pitäen ja tänään itkuki pääs tuolissa :oops: vihlonu takimmaista alaalla olevaa hammasta jo kauan ja kun ne rupes sitä entistä paikkaa poraamaan pois nii sehä muuten VIHLO! kolme puudutusampullia laittovat mut ei, se vihlonta oli jotain niin kauheeta! jos ei tää lääkepaikka auta, niin uusiks vaa porauttamaa sitä vanhaa reikää kun ne ei oikein tienny mikä siinä vihloo.
ja hirmu tyly oli tuo hammaslääkäri, ei selostanu missään vaiheessa mitään, piti ite kysellä. kyllä jäi paha maku suuhun tuosta kerrasta...

Ily

Olen kärsinyt aina, kiitos julkisen hammashoidon. Vaihdoin yksityiselle joka osaa käsitellä minua niin kuin ihmistä. Nyt on korjattu vihdoinkin ainakin 13 tuskaisen kerran jälkeen ne virheet mitä julkisella tehtiin... Mojovan laskun kera. Että pitääkin vielä maksaa tuosta hirveästä nöyryytyksestä kun alan itkemään kuin viisivuotias kaupassa kun suuhun tungetaan jotakin ylimääräistä. :shock:

Emmily_

Pelkään ihan kamalasti että mulle tulee reikiä tai jotain muuta ikävää. Varsinkin että joutuisin juurihoitoon! En tiedä kuinka kamalaa se oikeasti on, mutta kuulostaa niin pelottavalta.. :?

riinaF
Mistake
Tuntuu vaan niin tyhmältä miksi multa ei pienenä kysytty puudutetaanko?

Mä en tosiaan tiedä mitään hammaslääketieteestä, mutta ihan järjellä ajatellen olettaisin ettei maitohampaissa mene mitään hermoja joten eihän sen pitäisi sattuakaan. Ja en kyllä ymmärrä, miten huono hammaslääkäri saa olla että saa maitohampaan poraamisen sattumaan. En toki tiedä, tarkoititko ihan maitohammasaikoja vai jo rautahampaiden aikaa :D

Mulla puudutettiin kyllä usein pienenä kun maitohampaita kiskottiin suusta...

Lukretia

Hehei, mä en joutunutkaan juurihoitoon, vaan multa "vaan" poistettiin hammas. :D Kuulemma juurihoidettu hammas voi helposti lohkeilla, ja koska kyseessä oli takahammas, se vedettiin irti. Olin suunnattoman helpottunut, kun ei juurihoitoon joutunut. Hampaanpoisto ei sattunut, mutta kesti kauan, kun hammas ei meinannut lähteä. Ja kauhea rutina kuului.

Magnolia

Mulla oli ala-ja yläasteella aivan kauhea hammaslääkäripelko. Pelkäsin hankalia operaatioita, kipua ja omituisia työkaluja. Meinasin karata vielä odotushuoneesta ja murehdin tulevia käyntejä viikkoja etukäteen. Todella nurinkurista, että pelko hävisi vuosien mittaan oikomishoidolla. Kun siellä oli pakko käydä uudestaan ja uudestaan, melkein 2 vuoden ajan, kiristämässä niitä kamalia telaketjurautoja, siitä tuli rutiininomaista.

Oikomishoidon lisäksi olen käyny juurihoidossa, 4 poskihammasta on poistettu kiskomalla ja 3 viisaudenhammasta leikkauskella ja nyt viimeisimpänä silloin vuosi-pari sitten pieleen mennyt juurihoito on uusittu. Kaiken ton jälkeen en ois elossa, ellen ois lakannu pelkäämästä.

Dany

Mullakin on ollu ihan älytön hammaslääkäripelko, kiitos kouluajan hammaslääkärikäyntien :? Se nainen, jonka luona kävin koko kouluajan, kisko ja repi hampaita ku mikäkin amatööri. Tuosta johtuen sain sit hammaslääkäripelon, ja 18 täytettyäni en uskaltanu käydä hammaslääkärissä kahteen vuoteen, mutta sitten alko hammasta vihloa niin pahasti, et oli pakko varata aika.

Varasin sit ajan yksityiselle hammaslääkärille, mikä oli varmaan yks elämäni parhaimmista päätöksistä :D Sain hammaslääkäriks aivan ihastuttavan nuoren pojan, jolle sanoin heti että pelkään hammaslääkäriä ja sitä hampaitten kiskomista. Se oli niin varovainen että, ei mitään kiskomista tai vastaavaa. Hampaitten paikkaaminenkin on nykyään niin kivutonta että :) Ei tarttee vääntää itkuu viikkoa ennen hammaslääkärikäyntiä. Toki yksityisellä käyminen maksaa paljon enemmän, mut joka sentin oon valmis pulittamaan ko. hampilääkärin luona käymisestä :oops:

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat