Tupakointi - miksi savut ja hajut muidenkin päälle? - Terveys ja hyvä olo

Sea horse
olematon
En käsitä miksi täällä on jotenkin kiukkuisen sävyistä keskustelua, liekkö osunut joillain arkaan paikkaan tämä keskustelu.

Minulla ainakin on osunut vähän arkaan paikkaan. :D Kismittää vaan niin paljon ihmiset, jotka eivät ota toisia (edes pienempiä/heikompia) huomioon.

Sivut

Kommentit (89)

Sea horse
mandii
No, joka tapauksessa. Omaa tyhmyyttähän tupakointi on, mutta tunnen myös tupakoitsijoita, jotka ottavat muut huomioon ja todellakin ajoittavat tupakointinsa niin, etteivät sytytä tuhkakäärylettään ruuhka-aikaan paikoissa, joissa liikkuu paljon ihmisiä ja poistuvat seurasta ja jos sitä on pakko saada eivätkä oleta, että muut väistäisivät heidän pikku paskasauhujensa tieltä.

Tällaisille ihmisille pitää kyllä nostaa hattua!\:D/

Edittiä: Jos suurin osa tupakoitsijoista käyttäytyisi yllä mainitulla tavalla, uskon, että tupakoitsijoihin suhtauduttaisiin paljon myönteisemmin. Niin metsä vastaa, kun sille huutaa.

Sea horse
Deify
Sea horse

Minulla ainakin on osunut vähän arkaan paikkaan. :D Kismittää vaan niin paljon ihmiset, jotka eivät ota toisia (edes pienempiä/heikompia) huomioon.

Huomioon? Millä lailla? Koskaan en ole nähnyt vielä vastaavaa, että joku menisi tahallaan savuttamaan koululaisia naaman eteen. Pitäisikö siirtyä 20m kauemmas kaikista lapsista ja pakoilla heitä etteivät varmasti altistu tupakan savulle missään muodossa? Voi olla aika mahdoton tehtävä, ainakin päiväsaikaan kaupungilla.

Viestini oli epäselvä. Viittasin siis lähinnä siihen, miten ihmiset esimerkiksi bussipysäkillä savuttelevat pienten lasten (jotka eivät ymmärrä siirtyä sivuun) vieressä (tämä on harmillisen yleistä havaintojeni mukaan ainakin täälläpäin). Tällöin tupakoitsijan olisi mielestäni siirryttävä sivuun.

En tietenkään oleta, että lapset eivät missään vaiheessa joutuisi tupakan savulle altistumaan. Joissain paikoissa on tietenkin otettava riski, että joutuu passiiviseksi tupakoitsijaksi.

olematon
Sea horse
Kommenttini kritisoivat lähinnä sitä, että miten jotkut tupakoitsijat eivät välitä kenen läheisyydessä savukettaan polttavat.
Tää on niin totta. Ja lähinnä mua muutenkin rassaa ne tupakoitsijat, jotka eivät selkeesti ajattele muuta kuin että kaikki on ok kunhan hän saa tupakkansa poltettua - muista viis. En käsitä miksi täällä on jotenkin kiukkuisen sävyistä keskustelua, liekkö osunut joillain arkaan paikkaan tämä keskustelu.

Deify
Sea horse

Huomioon? Millä lailla? Koskaan en ole nähnyt vielä vastaavaa, että joku menisi tahallaan savuttamaan koululaisia naaman eteen. Pitäisikö siirtyä 20m kauemmas kaikista lapsista ja pakoilla heitä etteivät varmasti altistu tupakan savulle missään muodossa? Voi olla aika mahdoton tehtävä, ainakin päiväsaikaan kaupungilla.

Deify
Sea horse

Viestini oli epäselvä. Viittasin siis lähinnä siihen, miten ihmiset esimerkiksi bussipysäkillä savuttelevat pienten lasten (jotka eivät ymmärrä siirtyä sivuun) vieressä (tämä on harmillisen yleistä havaintojeni mukaan ainakin täälläpäin). Tällöin tupakoitsijan olisi mielestäni siirryttävä sivuun.

En tietenkään oleta, että lapset eivät missään vaiheessa joutuisi tupakan savulle altistumaan. Joissain paikoissa on tietenkin otettava riski, että joutuu passiiviseksi tupakoitsijaksi.

aivanaivan. Näitäkin näkee. Minä en oo ikinä tupakoinnut esimerkiksi leikkipuistossa, aina olen mennyt "ulkopuolelle". Oli lapsia vieressä tai ei. Bussipysäkilläkään en savustanut muita, vaan menin pysäkin ulkopuolelle. Ainut mitä paheksun tupakoitsijoissa, varsinkin nuorisossa on natsat jotka jätetään tarhan pihalle ja myöhemmin ne kaivetaan lasten suusta.

mandii

^Siksi ihmettelenkin, miksi se on niin vaikeaa. Jos kerran niin monet tupakkariippuvaiset siihen pystyvät, niin ovatko ne loput heistä sitten vain niin huonoja kontrolloimaan sitä pikku himoaan vaiko vain itsekkäitä/välinpitämättömiä?

Deify
olematon
Tää on niin totta. Ja lähinnä mua muutenkin rassaa ne tupakoitsijat, jotka eivät selkeesti ajattele muuta kuin että kaikki on ok kunhan hän saa tupakkansa poltettua - muista viis. En käsitä miksi täällä on jotenkin kiukkuisen sävyistä keskustelua, liekkö osunut joillain arkaan paikkaan tämä keskustelu.

Mulla ei ainakaan arkaan paikkaan osunut, itse en polta enään, mutta entisenä polttajana tiedän ettei mulla tulis mieleenkään mennä nurkan taakse vetämään tupakka, jotta muut ihmiset eivät altistu passiiviseen tupakointiin ohi kävellessään. Jos se jotakuta haittaa, niin kiertäköön.

mandii

Kyllähän tästäkin ongelmasta päästäisiin, jos tupakkahuumeestakin tulisi laiton. :D Ja sitten ne isot säästöt, joita siitä ratkaisusta tulisi valtiolle. Mutta ei, kun päättäjät varmaan itsekin tupruttelevat huumetta, niin tuskinpa asiaa lähdettäisiin edes arpomaan kuten kannabiksen kanssa tehtiin.

No, joka tapauksessa. Omaa tyhmyyttähän tupakointi on, mutta tunnen myös tupakoitsijoita, jotka ottavat muut huomioon ja todellakin ajoittavat tupakointinsa niin, etteivät sytytä tuhkakäärylettään ruuhka-aikaan paikoissa, joissa liikkuu paljon ihmisiä ja poistuvat seurasta ja jos sitä on pakko saada eivätkä oleta, että muut väistäisivät heidän pikku paskasauhujensa tieltä. Kai jotkut sitten tosiaankin voivat olla niin koukussa, että sitä on pakko saada heti paikalla, jos tekee mieli. Surullista.

Emilie

^Itse uskaltaisin väittää että kyllä pieni koululainen tajuaa pysyä kaukana tupakan savusta. Eipä aliarvioida niitä nappuloita (: Itse tajusin jo 5-vuotiaana, että tupakka oli kamalan hajuista ja siitä tuli pääkipeäksi. Joten en ikinä tupakansavuun jäänyt seisomaan esim. liikennevaloissa. Vaikka en terveyshaitoista silloin tiennyt, tiesin että en tahdo olla tuon hajun lähellä. Uskon, että monet muutkin nappulat ymmärtävät saman. Ainakin monilla ystävilläni oli ihan samanlaisia tuntemuksia lapsina. Kyllä niille pienille on kuitenkin hajuaisti suotu.

Sea horse
Deify
Sea horse, Varmasti tietääkin. Mutta kyllä kaikki tietää myös että savun voi hyvin pitkälti välttää, siirtymällä sivuun.

Menee vähän inttämisen ja toistamisen puolelle jo, mutta esimerkiksi pienemmät koululaiset eivät välttämättä ymmärrä siirtyä. Tottahan toki minä siirryn hetkeksi kauemmas, jos tupakoija ei sitä itse tee. Kommenttini kritisoivat lähinnä sitä, että miten jotkut tupakoitsijat eivät välitä kenen läheisyydessä savukettaan polttavat.

mandii

En nyt halua kenenkään ymmärtävän, jotta tuomitsisin tupakoitsijat ihmisinä. Heidän oma ongelmansahan se sauhuttelu on. En voi olla kuitenkaan ihmettelemättä, mitä monien tervakeuhkojen päässä liikkuu, kun eivät viitsi katsoa, missä tupakoivat.

Esimerkiksi päiväni toissapäivänä: menin YTHS:lle keuhkokuumekontrolliin. Vastaan tuli mies, joka tupakoi kävellessään vaikka varmasti hyvin huomasi, jotta ko. kevyen liikenteen väylällä liikkui muitakin. Henkeä pidätellen poljin hänen ohitseen. Kun lähdin YTHS:ltä kauemmas röntgeniin, jouduin jälleen pidättelemään henkeäni monessa kohdin, kun moni vastaantulija jälleen imi savua.

Kun menin reissun jälkeen syömään yo-alueella, rakennuksen edessä oli moni sauhuttelemassa hyvin lähellä ihmisten kulkureittiä. Kun kohta tämän jälkeen seisoin rautatieasemalla odottamassa junaa, jouduin toteamaan, että minun oli siirryttävältä laiturilta pois, koska savua ei päässyt muuten pakoon. Toinen vaihtoehto olisi ollut kuvotus ja päänsärky.

Jos joku ihmettelee, miksi viitsin savun hengittelystä hermostua, niin selityksenä se, että itse en ole koskaan sortunut tupakointia harrastamaan ja alan voida pahoin siitä hajusta. Lisäksi sairastin ärhäkän keuhkoinfektion, joka oli viedä hengen, minkä jälkeen olen tullut entistäkin tarkemmaksi siitä, ettei arpisiin keuhkoihini pääsisi turhaan sitä savua vain joidenkin ajattelemattomuuden takia.

En vaadi tupakoitsjoita eristäytymään ulkona minnekään lasikoppiin ongelmansa kanssa, mutta tuntuuko se heistä isolta vaivalta siirtyä jonnekin sivumpaan savuineen esim. rakennuksien pihoista ja yleisiltä kulkureiteiltä ettei muiden tarvitsisi haistaa/hengittää sitä? Mitä mieltä tupakoivat cosmolaiset asiasta ovat: onko ihan yleinen käytäntö että tupakka sytytetään missä tahansa vaikka lähistöllä pyörii muitakin vai onko myös niitä jotka haluavat säästää muut savuiltaan?

Tsein

Käsittämätöntä ylireagointia ja pyrkimystä rajoittaa ihmisten vapaata toimintaa. Jos olet matkalla jonnekin ja haluat polttaa siinä savukkeen, niin mihin ihmeeseen sitä sitten pitäisi mennä polttamaan, jos ei saa polttaa rakennusten pihoissa eikä kulkureiteillä? On se ny kele jos ei saa edes ulkona polttaa just sielä missä haluaa.

mandii

Jaa-a. Kun ei itse tupakkaa tarvitse, niin vaikea kyllä ymmärtää miten usein sitä sitten pitää sauhutella ja kuinka välttämätöntä sitä sitten on saada juuri silloin kun ei pääse reitillle jossa muiden ei tarvitse joutua savuvanaan. Voi olla ylireagointia, mutta tiedän kuitenkin etten ole ainoa, joka sitä paskaa hengitettyyään reagoi fyysisesti.

Ja koska minulla ei ole tarvetta tupakoida, niin siksi asia kiinnostaakin, kun en tiedä.

"jos olet matkalla jonnekin ja haluat polttaa siinä savukkeen, niin mihin ihmeeseen sitä sitten pitäisi mennä polttamaan, jos ei saa polttaa rakennusten pihoissa eikä kulkureiteillä?"

Vaikkapa ennen sitä rakennuksen pihaa, ja siellä jossa ihmiset eivät joudu liikkumaan metrin päässä tupakastasi?

"On se ny kele jos ei saa edes ulkona polttaa just sielä missä haluaa."

Polta vain siellä missä tahdot. Kyse onkin siitä, joutuuko joku muukin osalliseksi savuistasi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat