Pustulosis palmoplantaris = PPP - Terveys ja hyvä olo

Tyttö18

Olen 18-vuotias tyttö savosta.
Sain pari päivää sitten tietää että minullakin on pustulosis palmoplantaris.
Noin puoli vuotta kestin ihme "ihottumaa" jalkapohjissa ja kokeilin niihin kaikkea mahdollista laastareista voiteisiin. Näytti siltä että käsiin alkaisi tulla samaa ihottumaan. Viimein menin lääkärin puheille joka kertoi heti että se voisi olla ppp ja kuvien perusteella minä osasin lääkärille sanoa että on se tuo.
Lääkäri sanoi että voisi helpottaa jos lopettaisi tupakanpolton, mutta ei se kuulema välttämättä auttaisi. Haluaisin kuulla kokemuksianne tästä asiasta.
Lääkäri antoi 3 viikon kuurin vahvaa kortisonia ja sen jälkeen jos ei tapahtu mitään niin ihotautilääkärille kuulema pitäisi mennä.

Tämä koko ppp asia alkoi vaivata minun päätäni.
Mielelläni kuulisin teidän kokemuksianne ja mielipiteitänne

Kommentit (15)

Tyttö18

Pustulosis palmoplantaris eli PPP on krooninen kämmenten ja jalkapohjien ihotauti. Oireet ovat tyypillisesti symmetrisesti esiintyviä kutisevia tai polttelevia märkärakkuloita, joita ei esiinny muualla kehossa.

PPP:n syntymekanismia ei tunneta täysin. Taudilla epäillään olevan yhteys psoriasikseen, mutta sen on katsottu olevan erillinen tauti. Naiset sairastuvat PPP:n miehiä useammin. Tauti puhkeaa tyypillisesti keski-ikäiselle tupakoijalle ja on harvinainen lapsilla. Sairaus ei ole tarttuva.

PPP reagoi huonosti paikallishoitoihin kuten kortisonivoiteisiin. Tehokkaimpia hoitoja ovat kuuriluontoisesti nautitut retinoidit ja siklosporiini. Taudin luonnollinen kulku on kuitenkin aaltomainen, ja oireet saattavat helpottaa väliaikaisesti ilman hoitoakin.

Tässä wikipedian tiedot ihotaudista muillekin, jotka eivät tiedä asiasta.

gnirom

mummollani oli tuo sairaus pidempäänkin. siis kortisonia sai kyllä, ja se auttoi huomattavasti, mut ei ne rakkulat siltikään kokonaan kadonneet. tai siis ilmeisesti ajoittain hävis ja palas taas, kuten toi wikipedianki artikkeli näyttää taudin luonnetta kuvailevan. mutta luulen että tuo kortisoni ainaki huomattavasti vähentää oireita, niin ainakin hänellä. ei polttanut tupakkaa.

Asha

Mullakin tää tauti todettiin semmonen kuukausi sitten. Ensin ihottuma puhkes jalkapohjiin ja sitte kämmeniin. Käsissä ihottuma onneks pysyny pienellä alueella, 2cmx2cm kokoiset läntit symmetrisesti molemmissa kämmenissä. Mulle ihotautilääkäri määräs kortisonivoiteen lisäksi antibiootteja jotka vähentää rakkuloiden syntyä. Ja mä sain kans ohjeeksi tupakoinnin lopettamisen. Sen verran siitä on ehkä ollut apua että oon syöny antibiootteja yli kolme viikkoa ja ne kyllä vähensi rakkuloita mutta iho kuivui ja halkeili edelleen tosi paljon. Nyt on ollu yli viikon polttamatta ja iho on paljon paremman näkönen. Ei halkeile samallailla eikä jalkapohjat oo enää niin arat ku iho alkaa olla joistain kohtaa jopa ehjä. :) Iho kyllä punoittaa ja kuivaa edelleen. En kyllä uskalla luvata että apu ois tullu just tupakoinnin lopettamisesta ku tähä tautiin vissiin kuuluu pahenemis- ja paranemisvaiheet, mutta mulla tähä mennessä ollu vaan pahenemisvaihetta ja tuli heti vähä paremmaks ku lopetin tupakoinnin.. Ja pitää yrittää lohduttaa ittee että siitä on ollu etes jotain hyötyä :D
Pitänee informoida tänne mite tupakoimattomuus vaikuttaa mun kohalla tähä ihottumaan...

femma

Miekkosellani on tämä sairaus. Kesällä se on helpottanut hieman, mutta nyt on taas alkanut ilmestyä rakkuloita. Onneksi vain käsiin, eikä jalkoihin.

tommipas

Hei!
Olen tässä tutkinut vähän muiden ihmisten kokemuksia erilääkkeistä.
Itse en ole vielä kauaa ppp:stä kärsinyt n.5kk ja todella nopeasti meni työkyky.
Nyt olen n.3vkoa ottanut biotiinia 15-20mg päivässä ja rasvannut kädet miljoona kertaa päivässä ja nyt ei ole lähellekkään niin pahana halkeamat ja putoamassa ollut pikkurillin kynsikin nappasi uudestaan kiinni. rumahan se on mutta paikallaan. :)
Japanissa tehdyssä tutkielmassa suositellaan 12mg,mutta koska biotiini on vesiliukoista niin sen ei pitäisi varastoitua vaan ylimääräinen poistuu hyvin pian elimistöstä,sillä uskallan ainakin näin alussa ottaa suositeltua enemmän.
Ainakaan ei mitään menetä tätä kokeillessa,tässä linkki hyvin mielenkiintoiselle keskustelupalstalle seuratkaa nimimerkki andre64...jos kuvat ja jutut pitävät paikkansa niin todella mahtavaa! LUKEKAA ja JAKAKAA !!!!

www.inspire.com/groups/talk-psoriasis/discussion/ppp-biotin-is-seriously-making-a-difference-on-me-worth-a-try/?page=2#replie

mummo -58

kärsinyt ppp:stä pari vuotta. voiteita ja rahaa käyttänyt enemmän kuin koko 58 v. elämäni aikana. apua saanut pantosyn voiteella (käyttänyt pidempään kun suositellaan, mutta mitä väliä kunhan auttaa) yhdistettynä locobase repair ja locobase lpl voiteilla. jaksamisia kaikille ppp:stä kärsiville.

Vierailija

Minulla on ollut kyseinen ihottuma jo 10 vuotta. Diagnoosin antoi aikanaan ihotautilääkäri. Olen kokeillut kaikenlaiset rasvat ja kortisonit eikä mistään ollut apua. Ostin n. 2 kk sitten apteekista käsirasvan tarkoituksena saada joku perusvoide kuiville käsille. Tämä voide osoittautuikin sellaiseksi ihmevoiteeksi, että sain sillä ihottuman pois niin käsistä kuin jaloistakin. Voide oli nimeltä Avene Cicalfate-hand. Tätä voidetta olen käyttänyt joka ilta käsiin ja jalkapohjiin. Kannattaa kokeilla. Kertokaa jos joku muukin on löytänyt tästä voiteista avun.

Vierailija

Minulla runsas polttaminen pahensi selvästi tautia. Vaikka nytkin on käsissä ppp, niin se ei tule pinnalle ja muodosta pustuloita kuten ennen. Jos iho kuivaa tai pintaa lähtee pois, voi vielä nähdä kuivaneiden pustuloiden paikkoja. Tämä ei haittaa enää. Kannattaa kokeilla myös sienivoidetta kortisonin jälkeen parin viikon kuurina aamuin illoin.

Suoraan sanottuna..

Minulla ppp pari vuotta, käsissä ollut nelisen kuukautta hyvä mutta jaloissa paha koko ajan. Tupakoin mutta vähensin paljon. Minulle määrättiin prednisolon kortisoonikuuri suun kautta, auttoi hetkellisesti. Pebanthen on auttanut kuiviin jalkoihin ja jalkojen liottaminen ja sen jälkeen raspaus eli kuivan ihon hiominen pois.
guteeniton ruokavalio on ollut ehkä suurin apu tässä koska mulla ppp aiheuttaa gluteeni yliherkkyyttä (kovia vatsakipuja ja nivel kipuja, pään särkyä)

Tää on henkisesti ollut raskasta, samoin kukkarolle. Monet aina kysyy että etkö sä vieläkään oo hoitanut tota sienitulehdustas pois kun kukaan ei tiiä tästä sairaudesta. Eräskin tyttö vaateliikkeessä nauro mun takana kaverinsa kanssa et hyi miten ällöö, mä en koske noihin vaatteisiin ton jälkeen. Mä käännyin ja sanoin että tää on parantumaton sairaus, onko teidän mielestä parempi että tilaan vaatteeni netistä tästä eteenpäin ja pysyttelen kotona piilossa just teidän kaltasten idioottien takia? Tytöt oli hiljaa, käänty pois ja nauroivat.

Vierailija

Olen sairastanut 20v lopetin tupakoimisen mutta ei ole auttanut tällä hetkellä pikkuvarvas turvoksissa ja varpaan alla iso mätärakkula jonka tyhjensin ihottuma kutiaa ajoittain.

Vierailija

Sain erinomaisen avun Dermovat- kortisonivoiteesta. Sain sen vuosi sitten, jolloin käytin sitä muutaman viikon kahdesti päivässä. Iho tuli täysin siistiksi, mikä tuntui uskomattomalta lähes kaksi vuotta kestäneen jatkuvan rakkuloinnin ja hilseilyn jälkeen. Sen jälkeen olen käyttänyt Dermovatia pari kertaa viikossa, ja ihottuma on pysynyt poissa. Muutaman kerran on tullut vähän ihottumaa. Nykyään PPP ei enää haittaa, tuskin muistan sen olemassaoloa. Ensimmäiseltä ihotautilääkärillä sain keskivahvaa kortisonivoidetta, josta ei ollut apua oikeastaan ollenkaan. Vasta vahva voide toimi.

Vierailija

Minulla ppp katosi kokonaan, kun lopetin tupakoinnin. Alle vuodessa kädet ja jalat täysin siistit, useamman vuoden ppp:n kanssa taistelun jälkeen.

Haavajalka

Mulla todettiin yli 20 vuotta sitten. Tupakoinnin aloitin samoihin aikoihin 13 vuotiaana.Vuosien varrella koetettu hoitaa kaikenmaailman hoitosalvoilla, vahvoilla kortisoneilla, steroidivoiteilla, keinoiholla. Pääsääntöisesti joka hoito alkuunsa tuntui auttavan, mutta pitemmän päälle saman voiteen, keinoihon ym. Käyttö vain "laiskisti" ihoa. Jossain vaiheessa vain kyllästyin ikuiseen rasvoillla lätryyseen ja annoin olla.
Nykyään hoidan tätä viheliäistä vaivaa vaihtamalla jopa päivittäin rasvaa ja sen koostumusta vähän sen mukaan missävaiheessa ihosolukon uusiutuminen ja tulehdukset ovat menossa. Jalkakylpyjä en ota, saavat helposti kutisevan, märän tulehduksellisen ihottuman päälle, juoksevan veden alla pesu onkin aivan eri juttu. Suolasaippua käytössä oikein hyvä jos ei haavat niin auki että kärsii..

Rasvan tai öljyn laitan vasta hetken kuivahtaneelle iholle, huomannut että rasvaamisesta aiheutunut ns.jälkikutina pienempi. Kaikki öljyt kuivattavat jonkun verran siksi niiden käytössä pidän malttia. Jos iho pahasti rikki ja tulehduksellinen, olen huomannut jonkun hoitoöljyn sipaisu, (tällähetkellä käytän otsonoitua seesamöljyä), auttaa ihoa rauhottamaan ja hetkenpäästä rasvaan kunnolla jollakin rasvaisista voiteista. Aamuisin pelkkä öljy ja päivällä edes kerran rasvaaminen pitää jalkani iltaan asti ravittuina ilman isompia haavaumia.

Voiteita käytän vaihdellen tummelia, bellavitaa, pepantteenia yms muita rasvaisia rasvoja, mutta aikaajoin vaihdan ihan geelipohjaisiin lotioneihin ja annan muutaman päivän ihon "huutaa rasvausta"...
Öisin suosin kunnon kerrosta valkovaseliiniä ja raakasti sukat jalkaan.Toisinaan( jos kutisee ja tulehdus päällä) kaadan vaseliinin päälle! Neoamisepti pullosta suoraan ja annan kuivahtaa.
Stressi puskee ihottuman myös käsiin, niihin käytän päivänmittaan usein käsidesiä ja vältän kaikkea missä veden kanssa joutuu tekemisiin...
Tupakanpolton lopettaminen ja ruokavalio on taas ihan oma juttunsa, mutta toivottavasti tästä jollekkin apua. Ai niin; leikatulla nurmikolla kävely tekee hyvää vaikka pahalta näyttääkin!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat