Kutina peräaukon alueella - Terveys ja hyvä olo

rakaskulta

Mitä ihmettä se sellainen on? Mistä johtuu? Kutina on joskus aivan tajuton, että on pakko raaputtaa verille asti.. ei se hiivakaan nyt sinne tule, ja juuri olin lääkekuurilla emätintulehduksen takia... onko kellään samoja ongelmia tai tietäisikö joku mikä rasva esim. voisi rauhoittaa kutinaa?

Sivut

Kommentit (22)

bongo

Bepanthen (mitäpä se ei korjaisi..) saattas auttaa, se jotenki auttaa peräpukamien hoidossa, ainakin itse tuubin mukaan.
Ettei ois kihomatoja? Mulla oli niitä joskus penskana ja ai että sitä kutinaa :?

Deify

Mul tuli kans mieleen kihomadot. Mullakin on niitä kerran ollu ja toiste en halua! Aivan tajuton se kutina. :shock:

Kutittaako ulko vai sisäpuolelta?

rakaskulta

Ulkopuolelta kutiaa... kai kihomadot aiheuttaa kutinan sinne itse reikään? Meinaan kutiaa niinkun peräaukon ja emättimen aukon välistä...

Tsein

Kihomadot kylläkin aiheuttavat kutinaa juurikin ulkopuolella, koska madot munivat öisin peräaukon suulle. Munat taas erittävät ainetta, joka aiheuttaa kutinaa ja myös ihan se matojen liike voi kutittaa. Välilihassa kutina tuntuu erittäin todennäköisesti myös. Minusta ainakin vaikuttaa täysin selvältä kihomato-tapaukselta. Kannattaisi kurkkia vähän sinne takalistoon esim. peilin avulla ja erityisesti yöaikaan. Munia ei voi nähdä, mutta ne madot kyllä ja tosiaan liikkuvat vain yöaikaan siihen näkyville.

Kutina ei katoa, koska aina kun raavit, mahdollisesti munat kulkeutuvat kynsien alle ja ehkä siitä takaisin elimistöön (käsiä pitäisi pestä koko ajan ja varoa koskemasta mihinkään, mikä saattaa mennä vielä suuhun), eivätkä ne madot sieltä sisältä katoa mihinkään ilman toimenpiteitä.

Deify

^Taidan olla poikkeus. :shock: Mulla nimittäin kutina oli ihan siinä suulla ja vähän sen sisäpuolella. Kai se sit vaan on ihan yksilöllistä. :lol:

Ja kannattaa tarkkailla ulostetta!

rakaskulta

Hyi hitto. Eipä nyt tullut ensimmäisenä mieleen että matoja olisi :shock: Gynellä just kävin mut en vaan sanonu aiheesta, hän ei mitää madoista puhunu... Olisko hänen kuulunu huomata jos niitä olis ollut vai eikö ne mitenkään näy ulospäin?

Milläs ne sit hoidetaan pois...? Vaikea sinne on nähdäkään, mutta täytyy kai sitten ensi yönä katsoa onko siä asukkeja O_o Hyi sairas..

rakaskulta

Luin noita oireita ja rupesin miettiin, että eikö siis papa-kokeessa olisi näkynyt matojen läsnäolo? Kävin siis 15.8. gynellä ja tuolloin tehtiin papakoe. Vai otetaanko tuo labrakoe jostain muualta sitten ;P

Deify
rakaskulta
Hyi hitto. Eipä nyt tullut ensimmäisenä mieleen että matoja olisi :shock: Gynellä just kävin mut en vaan sanonu aiheesta, hän ei mitää madoista puhunu... Olisko hänen kuulunu huomata jos niitä olis ollut vai eikö ne mitenkään näy ulospäin?

Milläs ne sit hoidetaan pois...? Vaikea sinne on nähdäkään, mutta täytyy kai sitten ensi yönä katsoa onko siä asukkeja O_o Hyi sairas..

Ei näy ulospäin, ainakaan mun käsittääkseni? Illalla kannattaa kattoa ulostetta ja muutenki yrittää tutkailla vähän sisältäpäin. Ne on sellasia valkosia, tosi nopeita luikertelemaan, mut tukin jää huomaamatta jos niistä on kyse. Ne hoidetaa ihan lääkityksellä jonka saa apteekista. Ja ne madot ei tosiaan oo vaarallisia, ne tarttuu ihmisestä toiseen. Jos sinulla nyt niitä matoja on, ni kannattaa vaihtaa lakanat yms. heti kuurin alotettua ja miksei sen jälkeenki. :)

Amorous

Ei ne nyt ulkoapäi näy. Yleensä iltaisin ne siellä suuaukolla on. Sillo voi hyvällä tuurilla nähä. Ulosteesta niitä ei voi olla huomaamatta. Luikertelevat kyllä niin että ne huomaa. Eli iltasin niitä helpoiten havaitsee sieltä. Ja nuo ei todellakaan ole kivoja. Meillä kiersi perheessä tosi pitkää nuo ku veli ei vaan suostunu huolehtimaan hygieniastaan. Mutta onneks tuo kuuri on helppo.

Tsein
rakaskulta
Luin noita oireita ja rupesin miettiin, että eikö siis papa-kokeessa olisi näkynyt matojen läsnäolo? Kävin siis 15.8. gynellä ja tuolloin tehtiin papakoe. Vai otetaanko tuo labrakoe jostain muualta sitten ;P

Ne madot ovat peräsuolessa, eivät kohdunsuulla, josta papa-näyte otetaan. Ja kuten sanottu, munia ei näe silmillä, vain madot, jotka eivät päiväsaikaan siinä esillä liiku.

Polikliniikka.fi:n potilasohje (poistin pari kohtaa, jotka oli suunnattu lasten hoitoon):

Omahoito

*Apteekista saa ilman reseptiä kihomatojen häätöön Pyrvin-nimistä lääkettä. Lääkäriltä on myös mahdollista saada reseptilääkettä, mutta käytännössä sen teho ei ole oleellisesti Pyrviniä parempi.
*Hoito uusitaan 1 - 2 viikon kuluttua, sillä hoito tappaa vain aikuiset kihomadot, ei kihomatojen munia. Joskus voidaan tarvita useampiakin kuureja.
*Myös oireettomat perheenjäsenet kannattaa hoitaa samanaikaisesti.
*Vuodevaatteet: imuroi tai tuuleta ja vaihda lakanat seuraavana päivänä, kun olet ottanut lääkkeen.
*Hyvä käsihygienia on erittäin tärkeä, erityisesti käsien pesu ennen ruokailua ja vessassa käynnin jälkeen.
*Ei ole suositeltavaa nukkua samoissa lakanoissa kuin kihomadon kantajat.

celia

Toi Pyrvinkin on aika perkeleen kallista. Kaksi kertaa joutunut syömään "varotoimenpiteiksi" kun miehen pojalla ollut. Aika neuroottiseksi siinä tuli kun piti joka helvetin paikka desinfioida ja vahtia että lapsi pesee käsiään (tunnuin olevan ainoa joka tajusi käsihygienian tärkeyden). Ja helvetti sitä itkua/huutoa mikä alkoi alkuillasta ja jatkui yöhön. Varmaan 100 kertaa kävi mielessä että nyt vedän takin niskaa ja lähen menee. Ja mieheni vielä nukkui SAMASSA SÄNGYSSÄ pojan kanssa. Siis ikinä en ole tuntenut oloani niin epämukavaksi kuin tuona kyseisenä viikonloppuna. Saattaa kuulostaa aika karkealta mutta sen tajuaa kun tuohon tilanteeseen joutuu. Tai ehkä ihmiset sitten reagoivat erilailla.

Itse en lapsena sairastanut kihomatoja vaikka päiväkodissa niitä vissiin oli. :shock: No eipä haittaa yhtään.

mandii

Minulla oli sairaalahoidon jälkeen semmoista kummallilista kutinaa perseessä, juurikin välilihan seuduilla. Parin viikon kuluttua helpotti. Sain vahvoja antibiootteja suoneen ja montaa muutakin tujua lääkettä, jotka pistivät mahani ihan sekaisin. Taisi siis johtua siitä hoidosta. Raapia piti minunkin.

Oletko juuri ollut jollakin lääkekuurilla (muulla kuin hiivalääkekuurilla)?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat