Korkea leposyke - Terveys ja hyvä olo

ether

Itselläni on matala leposyke (53 kun viimeksi mittailin), mutta vastaan nyt kuitenkin.

Ensinnäkin, älä ihmeessä stressaa sydäntaudista ennen kuin sinulla on diagnoosipaperit käsissä. Kaikki sydänviat eivät suinkaan ole mikään lähtöpassi hautaan - ylimääräinen murehtiminen sensijaan on todella kovaa myrkkyä pumpulle. Joten mene rauhassa tutkimuksiin ja katso, mitä siellä selviää. Suomessa sydänsairauksien hoito on maailman huippua, joten pahimmassa mahdollisessakin tilanteessa lienet hyvissä käsissä.
Käytännön esimerkki: Syntyessäni lääkäri totesi ykskantaan, että tällä lapsella on nyt pumpussa pahemmanluonteista häikkää. Tarkemmissa tutkimuksissa mitään ei kuitenkaan löytynyt, eikä mitään ongelmia ole ikinä esiintynyt. Virhediagnoosiin johti todennäköisesti sivuääni, joka sydänvian sijaan johtui veren virtauksista kammioissa (tämä on pienillä lapsilla varsin yleistä.).

Onko kahden muun tautisi mahdolliset yhteydet sykkeeseen ja rytmihäiriöihin selvitetty? Jotkut lääkkeethän voivat aiheuttaa sivuvaikutuksena ikävää tykyttelyä, ym. Myös vanhat sairastetut taudit, esim, sydänlihastulehdus voivat jättää jälkensä sydänfilmikäyrään.

Sitten siitä sykkeestä.
Realistisimman saa käsitykseni mukaan niin, että mittaa sykkeen makuulla, juuri herättyään ja niin puolinukuksissa kuin mahdollista. Parempi, jos ei nouse sängystä ollenkaan ennen mittausta. Sykevyö ja vesilasi kostuttamista varten yöpöydälle ja mittari ranteeseen jo illalla.

Oletko mittaillut muita sykkeitäsi, esim, ortostaattista tai maksimisykettä? Jotkut mittarit tuppaavat laskemaan asioita yläkanttiin, ja erilaisia ovat myös ihmisten fysiikat. Korkea syke kaikilla alueilla saattaa johtua vain sydämen luonnollisen pienestä koosta, jonka takia se joutuu työskentelemään vähän ahkerammin.

Sivut

Kommentit (20)

Essie

Tein tästä erillisen aiheen, olisi kiva saada vertaistukea.

Eli onko muilla kuinka korkea leposyke? mun leposyke on luokkaa 80-120 joka on todella korkea, sain tähän beetasalpaajaa joka auttaa mutta en kyllä todellakaan haluais syödä koko loppuelämän niitä :S

Mulla on aika sydänpolille 3 viikonpäästä (onneksi)

Mutta muita joilla sykkeen kanssa ongelmia? syöttekö jotain siihen?

Tietääkö muuten kukaan että saako beetasalpaajan kanssa syödä samaan aikaan särkylääkettä? mulla on flunssa/tulehdus pitäis syödä ibusaalia mutta nytteki syke luokkaa 100 ja tekee vähän pahaa että pitäs ottaa lääke, mutta saakohan näitä ottaa rinnakkain? googlettamalla en löytänyt :(

Essie
SunLion
ootsä mitannu tota sykettä säännöllisesti himassa?

Jep joka päivä 5 kertaa.
Matalin on ollut 85. :S eli siis hirveen korkeet lukemat.

Tosin voiskohan lääkkeet nostattaa sykettä? sairastan aika paljon eli säännöllisiä lääkkeitä löytyy.

Essie
SunLion
kysy asiasta terveydenhuollon ammattilaiselta, älä taviksilta.

niinkun aloitusviestissä sanon: Olen käynyt lääkärissä minulle on aika sydäntauten polikliniikalle kuukauden päästä. (nopein aika joka oli mahdollista antaa)

haen siis vertaistukea ja niitä, joilla on ollut tälläistä (ehkä tutkittu) mistä johtui?

amethystine

No siis, tulehduskipulääkkeethän supistavat verisuonia ja beetasalpaajat taas laajentavat, joten maalaisjärjellä ajateltuna Ibusal heikentäisi beetasalpaajan tehoa. En kuitenkaan tiedä heikentäisikö se myös sykettä hidastavaa tehoa. En ole lääkäri, sinun siis kannattaisi kysyä asiasta sinulle lääkkeen määränneeltä lääkäriltä, lukea pharmaca fennicasta tai sitten ihan lääkkeen tuoteselosteesta, jos sieltä löytyisi yhteisvaikutuksista tulehduskipulääkkeiden kanssa (joita kyllä uskon olevan, kun vaikuttavat samaan asiaan eri lailla).

TaskuMyy

Kun mittaan verenpaineen, niin kuinkas kauan ennen sitä olet levossa?
Ja kuinkas kauan sulla ilmenny tätä korkeaa leposykettä?
En ihmettele kyllä jos syke on pilvissä tommosen suhteen takia ja stressauksen :twisted:

Essie
TaskuMyy
En ihmettele kyllä jos syke on pilvissä tommosen suhteen takia ja stressauksen :twisted:

Korkea leposyke ollu about 3 kuukautta. ja lepään 10 min ennnen.
ja suhde tätä ei aiheuta mutta stressi voi.
saat kuullostaan siltä että mun mies aiheuttais mulle stressiä ku oon sen kans suhteessa :S

TaskuMyy
Essie
TaskuMyy

Korkea leposyke ollu about 3 kuukautta. ja lepään 10 min ennnen.
ja suhde tätä ei aiheuta mutta stressi voi.
saat kuullostaan siltä että mun mies aiheuttais mulle stressiä ku oon sen kans suhteessa :S

Sinä itse aiheutat sitä stressiä ja hankit itse itsellesi..

Essie

Ärsyttää vaan kun suvussa on sydänoireita niin sitten tullaan syyttämään mun parisuhdetta. ja kun sydänfilmissä oli häikkää (JOKA EI JOHDU STRESSISTÄ)
niin pistää hermoon tommonen.

eli tänne jooko vertauskokemuksia ei ilkeilyjä.

Susannna

Mun leposyke on myös keskimääräistä korkeampi. En nyt kyllä tarkkaa analyysia osaa kertoa, kun en yleensä oo mittaillut.. Mutta esimerkiksi koulun liikuntatunneilla sykettä mitatessa mulla oli yleensä aina muita korkeampi, sekä rasituksessa että levossa. Enkä ole ihan rapakuntoinen, joten heikosta yleiskunnosta ei pitäisi johtua. Myös isälläni on aina ollut ilmeisesti korkea leposyke, ja hän on aikoinaan ollut huippu-urheilija, joten hänelläkään tilanne ei johdu huonosta kunnosta. Mummini sanoikin, että jos hänet tutkisi joku muu kuin oma-lääkäri, hänet passitettaisiin suoraan sydänfilmiin...

No, tämä ei varsinaisesti taida olla ihan sama tilanne kuin sinulla Essie, jos kerran sinulle on määrätty jo lääkkeetkin. Toivotaan että syy ja käypä hoito löytyy!

Essie

Meillä siis on suvussa sydänsairauksia ja pelkään että mulla ois joku. Rytmihäiriöt on tutkittu mun äidillä ja sen siskolla mun ikäsenä ja nyt siis mullakin ollu sykkeen lisäks rytmihäiriöitä (joka näkyi sydänfilmissä josta puhuin) ja sainki sitte ajan sydäntautienpolille..
on se surku jos sydämessäkin on nyt vika, mulla on meinaa noita fyysisiä sairauksia aika paljon. tai no kuka nyt kokee paljoksi mutta mun mielestä 2 lääkkeillä hoidettavaa on liikaa ja siihen sitten vielä sydänvika nii ei kiitos.

TaskuMyy
Essie
Ärsyttää vaan kun suvussa on sydänoireita niin sitten tullaan syyttämään mun parisuhdetta. ja kun sydänfilmissä oli häikkää (JOKA EI JOHDU STRESSISTÄ)
niin pistää hermoon tommonen.

eli tänne jooko vertauskokemuksia ei ilkeilyjä.

[size=9]Älä viitti leikkii marttyyria :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: [/size]

Etpä vain alotusviestissä sanonut että olet käynyt jo EKG:ssä?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat