Raskaanaolevien hoidonsaanti sairastuessa - Terveys ja hyvä olo

mandii

Olin tuossa viikon sairaalahoidossa ärhäkän keuhkokuumeen takia. Röntgenissä kysyttiin "Et kai ole raskaana, jotta voidaan kuvata?" ja antibiootti, joka lopulta alkoi tehota (piti kerran vaihtaa) on sellainen, josta netissä sanotaan, jottei voi käyttää raskauden aikana.

Alkoikin kiinnostaa, miten käy niillle jotka ovat raskaana? Hoidetaan jollain monimutkaisemmalla tavalla? Ei kai sentään jätetä tutkimatta kunnolla ja hoitamatta? Minä olin kuolla, koska tulehdus oli niin raju. Pyrkivät siis nopeasti löytämäään antibiootin joka tehoaa juuri minun epätyypilliseen tulehdukseeni. Olisiko kohdallani silti pitänyt vain etsiä jotain sellaista hoitomuotoa, joka ei vahingoita sikiötä mikäli olisin ollut raskaana. Vai välitetäänkö tuossa vaiheessa enää sikiöistä kun on tosi kyseessä?

Kertokoon vaikka joku alalle opiskeleva.

Kommentit (6)

marimma

Raskaanaolevilla käsittääkseni kuvataan mielummin vasta "pakonedestä" ettei sikiö altistu niille säteille. Mutta kyllä raskaanaoleviakin voidaan kuvata, pitää vaan suojailla tehokkaammin ja miettiä oikeaa tarvetta kuvaukselle :)

mandii
marimma
Raskaanaolevilla käsittääkseni kuvataan mielummin vasta "pakonedestä" ettei sikiö altistu niille säteille. Mutta kyllä raskaanaoleviakin voidaan kuvata, pitää vaan suojailla tehokkaammin ja miettiä oikeaa tarvetta kuvaukselle :)

Jep, minullahan oli tuolloin tosi kyseessä. Mutta eikö käsitys tulehduksen vakavuudesta voi jäädä sitten epätarkemmaksi, jos ei kuvata kuin vasta pakon edessä? Onko raskaanaollessa vaarana saada sitten huonompaa/tehottomampaa hoitoa tai epävarmemman kuvan sairaudesta?

marimma

no ainakin juurihoitoja voi nykyään tehdä niin että pistävät jotain ainetta sinne hampaisiin joka kestää siihen asti että muksu on jo maailmassa ja kykenet menemään röntgenin kautta juurihoitoon :) Ja kun juurihoitohan ei yleensä ole elämän ja kuolemankysymys joten näin voidaan tehdä.

Vähän hankalaa kun ei tiedä millasia lääkärijuttuja sitä voikaan olla että missä nyt joutuis sitten raskaanaolevat jotenkin olemaan muka "heikommilla". Mä kun sairastan niin vähän ettei oo mitään omakohtasia juttujakaan kävelly vastaan, muuten kun tuo röntgen juttu missä kysytään aina iästä riippumatta (no ei nyt ihan pieniltä lapsilta, mutta mäkin olin sen 12 vanha sillon) yleensä että onko raskausmahdollisuutta :)

mandii

No lähinnä mietin tuota mun keuhkokuumetapausta, kun tulehdusarvot olivat 300 ja oli pakko nähdä, miten paha tilanne keuhkoissa oli (olivat tulehtuneet kauttaaltaan). Sitten kun tilanne oli se, jotta lääkityksen kanssa piti toimia nopeasti ettei mene henki. Kun löytyi antibiootti, joka sitten alkoi tehota (ja jota ei voi raskaana käyttää) niin eihän siinä olisi voinut alkaa etsiä lääkettä sillä perusteella mikä sopii raskausaikana, kun oli hyvä että edes toinen vaihtoehto puri.

Siksi ajattelinkin, jotta mikä on se raja, miten pitkälle voi ajatella sikiötä, jos sairaalaan mennään rajun tulehduksen takia.

marimma

Itseasiassa jäin miettimään että mitäs kaikkia ne näkeekään pissistä jo neuvolassakin. Leukosyytit ja.. proteiinit? sitä en muista sitten mitä kaikkea jo niitten "plussaamiset" tietää, mutta kuvittelisin että jos kipeeks pääsee tulee niin se kerittäis jotenkin jo neuvolankin kautta huomioimaan ajoissa :) Pissiviljelythän sitten yleensä otetaan labrassa missä näkyy taas uusia juttuja. ja sinne mennään jos neuvolassa on näyttäny testit plussia.

marimma

Jäin muuten miettimään että oliko ne neuvolan pissatestit sokereita + proteiineja seuraavat. En kyllä kuolemaksenikaan muista. Ei oo tullu tarpeelliseks :D

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat