Spagaatti - Terveys ja hyvä olo

Essie

Kuinkas moni täällä saa spagaatin?
Mulla ois tämmönen tavoite kun saada spagaatti. Olisikos kellään mitään neuvoja kuinka venytellä? nettisivuja? onko muita joilla on tämmönen ehkä hieman turha tavoite? :D mulle tuo hauskuutta kaikki tavotteet, päädyin nyt tämmöseen. :D

Kommentit (14)

zera

minä saan spagaatin. :) no meillä treeneissä aina harjoteltiin spagaattia niin, että piti olla spagaatissa ilman että koskee käsillä maahan minuutin verran, jos pitää tukea käsillä niin joutuu olemaan toisen minuutin vielä. Niin mä sen opin oikein hyvin...

Emilie

Tähänkin pätee se että venyväksi tulee vain venyttelemällä. Jos harrastat jotain liikuntaa, joka saa lihaksesi valmiiksi lämpimiksi suosittelen aina tämän liikuntasuorituksen jälkeen, muun venyttelyn ohella, menemään spagaatti asentoon. Lämpimät lihakset eivät revähdä niin helposti kuin että kylmiltään lähtisi tätä harjoittelemaan.

Jos taas et harrasta mitään erikoisempaa liikuntaa niin pompi, tanssi, tee askelkyykkyjä jne. ennen kuin lähdet venyttämään. Painovoiman pitäisi tehdä tehtävänsä ja vetää sinua kohti maata. Muista pitää lihakset täysin rentoina, äläkä revi ja nitkuta liikaa kohti maata! Hiljaa hyvä tulee. Jos et ennestään ole kovin venyvä voin sanoa, että menee tovi ennen kuin pääset kunnolliseen spagaattiin. Suosittelen myös harjoittamaan yleisesti muutakin venyvyyttä kun treenailet spagaattia. Jalat kannattaa venyttää hyvin eli sisä-, taka- ja etureidet, pakarat, pohkeet.... Nämä nyt tulivat ensimmäisenä mieleen (:

gnirom
Emilie
Suosittelen myös harjoittamaan yleisesti muutakin venyvyyttä kun treenailet spagaattia. Jalat kannattaa venyttää hyvin eli sisä-, taka- ja etureidet, pakarat, pohkeet.... Nämä nyt tulivat ensimmäisenä mieleen (:

Joo, todellakin spagaatin saamiseenhan vaikuttaa erityisesti isojen lihaksen venyvyys yleisesti, eli lähinnä lonkankoukistaja ja takareisi. Ne kun venyttää ensin kuntoon, on spagaatikin paljon helpompi.

Itse on tullut tehtyä vaikka minkämoisia spagaatiharjoitteita, en sitten tiedä mitkä niistä ois sellaisia jotka auttais sen spagaatin saamaan, lähinnä olleet lisävenyttelyjä ja aktiivista liikkuvuutta...menee siis spagaatit edelleen sekä etu- että sivusuuntaan, joskus ylispagu toisella puolella menny parhaimmillaan puolapuiden kolmannelta puolalta. kyllä se treeniä vaatikin sen 8-> vuotta.

Essie
Emilie
Tähänkin pätee se että venyväksi tulee vain venyttelemällä. Jos harrastat jotain liikuntaa, joka saa lihaksesi valmiiksi lämpimiksi suosittelen aina tämän liikuntasuorituksen jälkeen, muun venyttelyn ohella, menemään spagaatti asentoon. Lämpimät lihakset eivät revähdä niin helposti kuin että kylmiltään lähtisi tätä harjoittelemaan.

Jos taas et harrasta mitään erikoisempaa liikuntaa niin pompi, tanssi, tee askelkyykkyjä jne. ennen kuin lähdet venyttämään. Painovoiman pitäisi tehdä tehtävänsä ja vetää sinua kohti maata. Muista pitää lihakset täysin rentoina, äläkä revi ja nitkuta liikaa kohti maata! Hiljaa hyvä tulee. Jos et ennestään ole kovin venyvä voin sanoa, että menee tovi ennen kuin pääset kunnolliseen spagaattiin. Suosittelen myös harjoittamaan yleisesti muutakin venyvyyttä kun treenailet spagaattia. Jalat kannattaa venyttää hyvin eli sisä-, taka- ja etureidet, pakarat, pohkeet.... Nämä nyt tulivat ensimmäisenä mieleen (:

Kiitos, tässä oli jo hyvin informaatiota :) mutta osaisitteko suositella jotain erityisiä liikkeitä esim pohkeelle? tai sisäreidelle?

SinRuid
Emilie
Tähänkin pätee se että venyväksi tulee vain venyttelemällä.

Ei välttämättä, miespuolinen kaveri (hieman pullukakin) ei harjoita liikuntaa, mutta spagaatti luonnistuu ihan kylmiltään. :D [size=7]juu ja anteeksi, ei nyt mikään keskustelua kehittävä viesti, mutta piti nyt mainita[/size]

Tsein

^Johtuu luultavasti (yli)taipuvista/joustavista nivelistä. Itellä samanlaiset. En oo varsin moneen vuoteen venytelly yhtään, enkä koskaan säännöllisesti, mutta oon taipunu aina vaikka mihin asentoihin. Että jos ei venyttely auta, niin kannattaa hankkia liikaliikkuvat nivelet. :lol:

heica

Hmm, mitenköhän mä tän selittäisin.
No, kannattaa tehä samalla kun lukee:
1) mene istumaan lattialle niin että jalkasi ovat L -asennossa (vasen osoittaa eteenpäin suoraan, oikealle sivulle suoraan)

2) Käännä vasen jalka "koukkuun" (pidän pohje ja reisi maassa) niin että jalkapohja osoittaa oikean jalan sivureittä. Oikean jalan varpaat vo osoittaa kattoon kohti tai jalkaterä voi olla poikittain

3) Kumarru viistosti oikealle päin (rinta vasemman jalan pohjetta kohti) kunnes alkaa venytys tuntumaan, ja hitaasti jokaisella uloshengityksellä laskeudun hieman alaspäin

...tällä tavalla mä oon venytelly koko kesän ja TOIMII

Tölkki

miäkin saan spagaatin tehtyä.. en oo oikeen koskaan sitä mitenkään harjotellut paitsi joskus pienenä :) joskus sitten koulussa kokeilin liikuntatunnilla nii kappas sehän onnistu.

rained

Täällä sirkuksen harrastaja ja sivuspagaati menee maahan viiden minuutin venyttelyllä :) Normaalit spagaatit ei mene kun on tullut vähän rikottua paikkoja..

Mutta peruskäytäntö meillä venyttelyssä spagaatiin on
1. Venytä lonkankoukistajaa polvi maassa ja polvi ilmassa rauhallisesti
2. Venytä takareisi.
3. Venytä etureisi.
4. Spagaatiin niin alas kuin pääsee, tukea saa ottaa maasta ja siinä ollaan minuutti. Muista hengittää :)
Sitten minuutin jälkeen vaihteleva aika niin ettei oteta tukea maasta.

Sivuspagaati onkin sitten helpompi ku ei muuta ku jalat levällee ja käsillä tukea lattiasta ja hengittelee :D

katze

ittelläkin takana kilpaurheilua monen vuoden ajan ja vaatimuksena spaga. tulee vieläkin päästyä, kunhan venyttelee.. kaikki ei kylläkään sitä pääse, se on vaan fakta, että venyvyys ja lonkan vetreys on hyvin yksilöllistä. Mutta meille neuvottiin näin:
ei kannata venytellä niin, että menet lattiaa vasten siihen perusvenytykseen, kroppa painona yms.. se tekee pahaa monelle lihakselle, revähdykset on tosi yleisiä. ennemmin kannattaa vaikka aamuin illoin sängyssä mennä seinää vasten. siitä sitten jalat ylös ja haara-asentoon. tärkeintä on, että takapuoli ihan kii seinäs ja hyvä ryhti. kyllä alkaa venyyn. sitten kun olet päässyt melkein tulokseen, niin painot nilkkoihin ja ei kun jatkamaan. :)

Alright

Spagaatti onnistui multa ihan täydellisesti joskus ala-asteella, kun harrastin telinevoimistelua. Itekin olen haaveillut, että pystyisin siihen taas. Notkeuteen ja venyttelyyn jää tavallaan koukkuun, se on ihanaa.

jenn.

Pienempänä sain melkein spagaatin, kun harrastin vähän aikaa telinevoimistelua, mutta nykyään olen jo tullut niin vanhaksi ja jäykäksi, ettei onnistu lähellekään :lol: mutta oon alkanut taas venytellä ja haluan notkeaksi! Tulen sitten ilmoittamaan tänne, kun spagaatti onnistuu taas! :lol:

chilimarenki

Mulla on kans tavoitteena spagaatti :D . Muutenkin olen tammikuustalähtien venytellyt säännöllisesti js tullut hieman notkeammaksi (olen niin kankia).

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat